Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:29

Welke Ros is dat? Ik ben er nl lid van.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:43

fabster met welk bit rij je?

Ik gebruik bij paarden die door mijn bit lopen , echt een zwaar bit.
Zo kan ik met een los teugeltje rijden maar wel ingrijpen als het te gortig wordt.

Ik heb jaren een heel bang paard gehad.
Buitenrijden was zoals jij omschreef en ook al vertrouwde hij mij op den duur 100% , dat hield niet in dat we een lijn recht liepen want iets uitwijken deed hij nog steeds.
Ik was op den duur wel zo geschoold dat hij niet meer omdraaide in volle galop en steeds in sliding stop schoot, goed geleerd met zit en benen te rijden.
Maar na een uurtje buiten had ik een bommetje onder me, vol spanning van alle enge dingen.
Liep er een paard mee, slenterde hij er als een mak schaap achteraan, kon ik er zelfs de kinderen op zetten.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:00

Fabster de laatste....met de schimmel op de voorkant

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:02

Ik rij bitliis, maar wel met hackamore. Heb dus ook wel een noodrem. Maar get lijkt wel of zij het toch prettig vindt als ik wat strakker rij. Alsof ze dan weet dat ik ook oplet en haar steun. Maar zelf vind ik het geen fijne manier van rijden. Maar misschien moet ik me daar ook maar gewoon bij neerleggen. En op nieuwe routes kan ik pas na 100 x draven. Inderdaad ben ik ook aardig ingewerkt op onverwachte bewegingen. Maar na mijn val vorige maand, is er toch ook ieys in mijn hoofd gebeurd. Bij haar volgens mij ook. Het lijkt bijna wel of ze dacht: zie je wel, je let helemaal niet op. Nu moet ik get weer allemaal zelf doen. Ik heb vandaag dus 15 km voornamelijk gestapt. Dan ben je wel even onderweg :+ .

On the bright side: op dat stuk hebben jongens met crossmotoren een crosstraject gemaakt. Het is een veldweg paralel aan de snelweg en tussen de weg en de snelweg zit een enorme wal. Dat had ik vorige keer al gezien, maar toen was het te nat om er op te gaan, maar nu was het mooi droog. Dus mooi even heuveltjes training. Dat vond ze wel echt superleuk!

Kwam net een man aan de deur die luchtfoto's had gemaakt van ons huis. Ook wel eens leuk!

Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:03

Monmaster schreef:
Fabster de laatste....met de schimmel op de voorkant

O, die heb ik nog niet uit. Ga ik eens naar kijken. Tnx

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:04

dat is zeker leuk om zo duidelijk te zien!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:16

Leuk zo'n lucht foto. Mooie indeling ook.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:17

@fabster: leuke foto. Ziet er ook mooi uit bij je. Heb je geen achteruit, want volgens mij kun je daar zo het bos in :D

Overigens schijnt er ergens in Drente een ruiter te zitten die probleempaarden 'recht breid', ben alleen even zijn naam kwijt. Hij geeft ook clinics en klimt dan op onbeleerde paarden :D

Wat anders was mijn ritje dan. De pas afgezaagde dikke boomstronken waren wel een varkenssnurk waard, maar een zwijn die op 20 meter voor ons het pad overschoot werd als minderwaardig bestempeld.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:23

Wat heb je aan een ruiter die een paard rechtbreid en vervolgens komt dat toch weer terug bij de eigenaar.

Blue is ook redelijk cool maar als Nina mee is en dan vertrekt alvast , heb ik toch een Blue die opstandig wordt.
Leert hij wel weer af, komt gewoon omdat er vorig jaar 2 zijn weggevallen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:26

Door ze er doorheen te helpen komt het meestal niet terug.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:55

Ik denk dat sommige paarden gewoon onzeker zijn en net die persoon of dat paard nodig hebben.Vaak komt het met veel km`s ook wel weer goed

Ik ben met mijne nog niet buiten geweest, mis dat wel en heb daar wil zin in.Ben aan
ene kant ook wat bang voor omdat ik niet weet hoe het zal gaan, is nog nooit op buitenrit gegaan, Dat terwijl hij een coole kikker is maar heb ook niemand in buurt nu met een brave die aantal keren mee kan, dan zou ik het wel aandurven. het meisje wat bij mij gestald staat is mega onzeker ( met wel mega braaf paard maar wat onzeker kan worden door haar) dus ga ik liever niet met mee, als iets gebeurd raakt zij in paniek en weet ik niet wat mijn jonkie gaat doen

gave luchtfoto, mag ik vragen hoeveel m2 grond jullie hebben? En zijn dat 2 trampolines en dus jullie tuin net achter huis en de rest voro de paarden?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:57

Mijn hele brave ruin in de bak is buiten een heel bang haasje met zijn 1.84, hij ziet overal boskabouters en hele grote spoken, met een half uur is hij compleet leeg van alle spanning die hij opbouwt. Heb het na een jaar elke week weer proberen opgegeven. Hij was ook niet veel gewend toen hij bij ons kwam. Mis het buiten rijden wel enorm hoor!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 18:35

Caj is het enige paard waar ik mee buiten rij. Bakwerk vindt zijn geen zak aan. Doe ik wel eens, maar dat moet ik niet te lang doen. Heb ik een opstandig ding in mijn handen. Ik heb km met haar aan de hand gewandeld. Niks aan de hand. In een groep ook prima. Kan ik mijn opa er achterstevoren op zetten. Maar alleen is een probleem. Alhoewel dat dus in vlagen beter gaat, maar nu heb ik het 'verpest' door er af te vallen. Dat heeft metaal iets bij ons allebei gedaan, helaas. Ik ga gewoon met haar verder. Want wat moet ik anders? Als ik haal ga verkopen, wordt het een paard in de handel. En ik ga haar niet gezlig in de oaddock zetten met niks te doen. Dus dan blijft de slacht over. En zo ver ben ik nog niet. Dus we blijven km maken.

Ik ben echt stikjaloers op mensen met een makkelijk buitenpaard. Die zoek ik ook steeds, maar ik kom altijd met dit soort projecten thuis, helaas. Meestal vind ik get allemaal niet zo erg. Maar soms ben ik het gewoon zat en wil ik ook eens relaxt flierefluiten en km maken, zonder dat ik bang hoef te zijn om in een greppel te belanden.

Ik heb 6250 m2 aan grond. Er staat 1 trampoline en die andere is een zwembad. Maar dat water is nu groen. Gaan we eind mei weer eens schoon maken.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 18:58

DubbelDun schreef:
@fabster: leuke foto. Ziet er ook mooi uit bij je. Heb je geen achteruit, want volgens mij kun je daar zo het bos in :D

Overigens schijnt er ergens in Drente een ruiter te zitten die probleempaarden 'recht breid', ben alleen even zijn naam kwijt. Hij geeft ook clinics en klimt dan op onbeleerde paarden :D

Wat anders was mijn ritje dan. De pas afgezaagde dikke boomstronken waren wel een varkenssnurk waard, maar een zwijn die op 20 meter voor ons het pad overschoot werd als minderwaardig bestempeld.

Dat 'bos' is de tuin van mijn achterbuurman. :D die heeft net zo n stuk grond als ik en die heeft dat inderdaad een bos van gemaakt. Ik moet omgeveer een half uur rijden voor ik in het bos ben.

En bedoel je Emiel Voest in Drenthe? Zijn voormalige rechterhand geeft mij les.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:06

:D in principe heb ik een heel braaf paard buiten, maar we rijden gewoon te weinig dus hij heeft vaak wel ineens iets dat hij eng vind, en vervolgens heb ik daar een uur last van omdat hij dan weer haast heeft om naar huis te gaan.
Dan is het flierefluiten dus weer afgelopen en gaat de dressuur krul erop (doet hij trouwens zelf als ik m'n teugels wat aan neem) en mag hij wat meer aan het werk.
Als hij energie heeft om druk te doen, heeft hij ook wel energie om met z'n aandacht bij mij te blijven ;)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:18

Nou, Palousa Boy, daar zeg je me eens wat. Omdat ik met haar flink wat km maak, ben ik die oefeningen uit het oog verloren. Heb ik mijn eigen focus op snelheid, maar op dit soort routes moet ik inderdaad mijn focus verleggen naar dressuuroefeningen. Laat die snelheid maar zitten dan, want dat is toch levensgevaarlijk. Ens kijken of ik haar aandacht weer kan vangen. Want dat is inderdaad het probleem nu. Haar aandacht is overal behalve bij mij.

Tip van de dag was dat, tnx!

In de Ros vond ik niet heel veel staan. Alhoewel ik wel weer even de cranio dame erbij kan halen voor de ontspanning.

Toch weer iets om mee aan de slag te gaan... :o

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:24

Leuk zo'n luchtfoto Fab :) en wat lief dat je die gekregen hebt.

Vriendlief heeft sinds kort een drone en hebben ook al mooie beelden van ons huis en de omgeving.

Hier zijn ze alle 3 makkelijk met buitenrijden,opstappen en gaan.Fax heeft alleen een fobie voor boomstronken en putdeksels.Ook dingen die op de grond liggen en er niet horen,heeft wel eens gepoogd mij in de heg te hangen _O-

Maar ach,dat gaat nergens over...ik ben vaak met hem langs de Transformatorweg in Amsterdam gereden.Drukke op/afrit naar de A10...nabij industriegebied.
Veel groot verkeer,stoplichten en ook bouwterreinen met werkende hei-installaties zijn nooit een punt geweest.

Beer...die houd niet van hogedruk reinigers,dat gesis vind hij niets.Maar goed,als je beetje ophouding geeft gaat hij prima tölten,steekt hij daar de energie in :D

Kjarni...tsja,opstappen en wegrijden.

Houd ook niet van gezeik omdat ik altijd in en rondom de stad heb gereden.Paarden bitwijs maken deden we ook gewoon in het park,beginnen op zondagmorgen.Tegen de tijd dat ze klaar zijn,kunnen ze zo de weg op zonder fratsen.

En inderdaad,als ze dreigen te gaan klieren,gaan ze flink aan het werk.Hebben ze geen tijd om op andere dingen te letten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:29

Dat doe ik ook met mijn Autisten Tank hoor Fabster; Zij is ook geen makkelijke buitenrit knol en als ze dan te heftig word, moet ze wijken, schouderbinnen/buitenwaarts , de hele ratteplan uitvoeren van mij.
Alles om dat koppie weer bij mij te kunnen krijgen, voordat ze zichzelf echt verliest.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:37

Ik krijg die luchtfoto niet hoor. Die moet ik wel kopen vooe 50 euro! :D

Inderdaad, meer aan het werk. En dan steeds diezelfde route, tot het weer beter gaat. Waarom denk ik daar zelf dan niet aan, hè.... :roll: . Dat deed ik met mijn andere fjord ook altijd. Die was wel redelijk bomproof, maar die hield gewoon niet van buitenritten. Dus die ging als een kogel om zo snel mogelijk weer thuis te zijn.... :D . Daar waren de oefeningen ook altijd goed voor. En nu ben ik steeds aan bet trainen op snelheid en ben ik die oefeningen helemaal uit het oog verloren. Lekker snugger. Maar goed, daar hebben we de Bokt vrienden voor, gelukkig. Volgende week weer 15 km en dan met veel dressuuroefeningen. Eens zien hoe dat gaat.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:38

Tinky12 schreef:
Leuk zo'n luchtfoto Fab :) en wat lief dat je die gekregen hebt.

Vriendlief heeft sinds kort een drone en hebben ook al mooie beelden van ons huis en de omgeving.

Hier zijn ze alle 3 makkelijk met buitenrijden,opstappen en gaan.Fax heeft alleen een fobie voor boomstronken en putdeksels.Ook dingen die op de grond liggen en er niet horen,heeft wel eens gepoogd mij in de heg te hangen _O-

Maar ach,dat gaat nergens over...ik ben vaak met hem langs de Transformatorweg in Amsterdam gereden.Drukke op/afrit naar de A10...nabij industriegebied.
Veel groot verkeer,stoplichten en ook bouwterreinen met werkende hei-installaties zijn nooit een punt geweest.

Beer...die houd niet van hogedruk reinigers,dat gesis vind hij niets.Maar goed,als je beetje ophouding geeft gaat hij prima tölten,steekt hij daar de energie in :D

Kjarni...tsja,opstappen en wegrijden.

Houd ook niet van gezeik omdat ik altijd in en rondom de stad heb gereden.Paarden bitwijs maken deden we ook gewoon in het park,beginnen op zondagmorgen.Tegen de tijd dat ze klaar zijn,kunnen ze zo de weg op zonder fratsen.

En inderdaad,als ze dreigen te gaan klieren,gaan ze flink aan het werk.Hebben ze geen tijd om op andere dingen te letten.

Echt stikjaloers op die paardjes!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:38

Fabster schreef:

-O- :+

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:45

Fabster schreef:

Inderdaad, meer aan het werk. En dan steeds diezelfde route, tot het weer beter gaat. Waarom denk ik daar zelf dan niet aan, hè.... :roll: . Dat deed ik met mijn andere fjord ook altijd. Die was wel redelijk bomproof, maar die hield gewoon niet van buitenritten. Dus die ging als een kogel om zo snel mogelijk weer thuis te zijn.... :D . Daar waren de oefeningen ook altijd goed voor. En nu ben ik steeds aan bet trainen op snelheid en ben ik die oefeningen helemaal uit het oog verloren. Lekker snugger. Maar goed, daar hebben we de Bokt vrienden voor, gelukkig. Volgende week weer 15 km en dan met veel dressuuroefeningen. Eens zien hoe dat gaat.

Heb je waarschijnlijk op het einde een paard onder je kont die met de tong over de grond sleept.
Maar oefeningen zijn echt ideaal. Gewoon gaan voor de simpele keuze: of ontspannen stappen, of aan het werk. Meer opties zijn er niet.
Ik rij dan meestal achter pb als hij weer eens allerlei kunstjes uit de kast trekt en je kan mijn paard echt zien denken: 'die is gek, stap gewoon normaal man :roll: ' :')

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:47

Fabster schreef:
En bedoel je Emiel Voest in Drenthe? Zijn voormalige rechterhand geeft mij les.

Ben ik wel even benieuwd wie :+

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:12

Marion van der Klundert.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:36

Fabster herkenbaar probleem. Ben er ook wel eens zat van. Zap staakt heel vaak en veel. Met een ander paard erbij is er niks aan de hand. Ze wil alleen niet voorop.

Ik ben benieuwd of oefeningen doen helpt. Ik doe dat inderdaad ook, wil ze niet vooruit dan maar opzij of achteruit etc. Soms helpt het, maar meestal niet :+ Misschien vraag ik nog wel eens hulp, op het moment geen geld voor. Wie zit er in Drenthe? Handig voor mij.

Gave luchtfoto!

Blij dat de endurance in ruinen is uitgesteld, wij willen ook mee doen.