Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:28

Andor is ooit 10 maanden weggeweest.. Long story. Heb hem terug dankzij bokt en een oplettende vriendin.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:29

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:43

Santos_05 schreef:
Wij hebben een hele grote schuur die voorheen verhuurt werd voor aardappels, maar waar ook heel mooi grote stallen kunnen voor pensionpaarden :D "Helaas" is mijn visie op paardenhouden veranderd en heb ik het liefst alles in schuilstallen en 24/7 buiten :o

Mooi he, dat de kijk op paardenwelzijn zo aan het veranderen is. Die twee van mij staan met schuilstal 24/7 buiten, helaas voor de pensionpony's heb ik de mogelijkheid niet. Die gaan s'morgens vroeg naar buiten en einde dag weer op stal. Helaas. Als ik een loterij win, zou de boel tegen de vlakte gaan en een grote inloopstal voor in de plaats.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:48

ik vind 24/7 buiten in de zomer prima, maar voor dieren die in de sport lopen het wel wenselijk dat ze snachts op stal staan, kwa voeren, droog slapen, vacht aanmaak.
dat bevalt mij gewoon beter.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:51

Ik wil ieder dier naar behoeven kunnen voeren en dat gaat niet als ze altijd samen staan dus snachts apart.
Ze staan onder een afdak met muren van 1.20 hoog dus ze kijken altijd naar buiten en kunnen ook contact hebben met elkaar.
Zo heb je geen moddervette en schrale dieren.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:31

Ik vind op stal 's nachts geen drama hoor,zolang de boxen ruim en fris zijn en ze elke dag lekker buiten kunnen scharrelen.Zat paarden die (vooral met slecht weer) liever binnen staan.

Vorige stal wel gehad met de harddraaiers...hoewel ze ook 24/7 op het gras hadden gestaan.Zodra het echt begon te zeiken,stonden ze aan het hek te jengelen :+ Lekker naar binnen...nah...wat jij wilt :P

Santos...hoe groot is die schuur?? "Krijgt allerlei ideeën" :D

Hier inmiddels gaan zeiken....blegh...nog wel stukje heg kunnen doen.Ik vorder gestaag...zit inmiddels aan het 2 meter hoog gedeelte :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:42

Hier ziet het er ook niet echt gezellig uit... en ik moet nog uitmesten ;(

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:46

Doe ik altijd 's morgens en daarstraks nog even de laatste hoopjes weggehaald :)

Nu op de bank met een bruine boterham met boter en oude kaas en een lekkere kop thee :9k :D

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:59

Tinky12 schreef:
P

Santos...hoe groot is die schuur?? "Krijgt allerlei ideeën" :D

20x30 :D Ideeen zijn welkom :D

Ieder paard / eigenaar heeft andere behoeften. Als ik een wedstrijdpaard zou hebben zou die ook op stal komen ivm bijvoeren enz. Nu alleen sobere recreatiepaarden, dus daar wilde ik heel graag schuil/inloopstallen voor ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:11

Met een stal van 20x30 zou ik me ook wel even uitleven :D
Mooie loop-in schuilstal met een voerhek van maken :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:13

Mooie binnenbak/inloopstal...heerlijk voor het wat mindere weer :D

Zelfde gedachte als DD dus :j

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:14

Voordat ze thuis stonden had ik niet de mogelijkheid de paarden in de winterperiode 24/7 buiten te laten lopen, ik ben erg blij dat ik ze dat nu wel kan geven. Want ook al staan ze bijvoorbeeld 12 uur per dag buiten (wat op de meeste pensionstallen absoluut niet het geval is), dan nog staan ze ook 12 uur binnen en dat vind ik erg lang...

Ik ben erg blij met hoe ik het nu heb; ze lopen in principe 24/7 in de bak en bij de schuilstal met verharde uitloop. Alleen als het echt heel slecht weer is zet ik ze op stal, en dat is dan voor ik ga slapen tot volgende ochtend 7.00 uur. De afgelopen 6 maanden is dat maar liefst 1x gebeurd :+ Ik ben wel een zeikerd met dekens, die hebben ze eigenlijk altijd op als er (kans op) regen is.

Santos ik zou het wel weten als ik zo’n grote schuur tot mijn beschikking had; binnenbak (en paddock)!! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:16

Hi, hi, leuk al die verschillende stallen, foto's en gedachten.

Mijn "wedstrijdpaard" staat ook gewoon 24/7 buiten en krijgt als enige wat vit/min brokjes bijgevoerd. In de winter gaan zowel wedstrijdpaard, als grasmaaiers in de nacht op stal. Ik zou het liefst een mooie grote schuilstal hebben, maar dat gaat voorlopig gewoon nog niet. Merrie is ook niet echt geschikt of het het moet echt een stal zijn waar de mannen makkelijk weg kunnen komen zonder dat ze de stal op hun rug hebben :D .

Hier ook een zooitje kloteweer -O- , zit nog op mijn werk, morgen lekker vrij.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:22

Hier ook alles 24/7 buiten. Het zijn paarden geen baby's. Vinden ze heerlijk.
Bij dagen non stop regen haal ik ze overdag een paar uur binnen. Voor de nacht dan wel weer buiten alleen oud & nieuw is een uitzondering dan blijven ze de hele nacht binnen.
Ze hebben wel beschutting en de ruin gast ook onder dekens. Schuilstal aanvraag loopt nog steeds !

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:26

Ik zou er ook een binnenpiste van maken hoor :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:37

Mijn paarden zijn mietjes en komen bij slecht weer hun afdak niet onderuit tenzij ik de wei openzet :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:42

Zag ik hier niet laats een foto voorbij komen van een merrie die het liefst een schuilstal-to-go heeft.Oren wegstoppen omdat ze anders nat worden :P

Sommigen zijn echt erg hoor :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:58

Santos_05 schreef:
Wij hebben een hele grote schuur die voorheen verhuurt werd voor aardappels, maar waar ook heel mooi grote stallen kunnen voor pensionpaarden :D "Helaas" is mijn visie op paardenhouden veranderd en heb ik het liefst alles in schuilstallen en 24/7 buiten :o

Haha, dat heb ik hier ook. Ik heb (even tellen.....)8 stallen. Maar maar 2,5 paard. Wil ze ook liever buiten hebben lopen dan op stal zetten. Hier houden we het dus lekker op dit aantal. Ze hebben voor de nacht 900m2 wit zand en overdag op de wei. Wel overal een schuilstal en verharding ter beschikking.
Heb het nu al erg druk met het rijden van 1 'wedstrijd'paard en 1 puppy. Dan schiet iets extra's doen met de kleine er eigenlijk al bij in. Laat staan 4 of 5 paarden.

Je kunt hier overigens ook wel zien dat de plekken waar ze veel staan sneller nat worden. Dat zal dus eens in de zoveel jaar lostrekken worden.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 24-09-15 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:59

Hier staan ze met regen ook onder het afdak dus dan kunnen ze net zo goed op stal staan.
Stallen zijn 4x 4 en de grootste is 1.56.
Ze gaan om 23.00 en in de zomer nog wel eens later , op stal en komen er smorgens weer uit.
Op stal gaan ze ook allemaal liggen, doen ze nooit onder het afdak en alleen in de rijbak bij mooi weer.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:09

Super zo'n grote schuur. Had hier ook gevraagd of ik een (kan even niet op het woord komen) schuur met 1 kant open mocht neer zetten. Net groot genoeg dat je er best een beetje in zou kunnen rijden. Maar de gemeente wil het niet hebben. Jammer.......

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:10

Hier ploffen ze neer waar het uitkomt :D

Wel eens gehad toen Kjarni hier net was...had de paddock even afgesloten,moest de voeten doen.
Draai mij om en hoor "plof"achter mij...Kjarni werd overvallen door een tukje en liet zich gewoon op de stenen storten :+

Gelukkig liggen ze eigenlijk altijd in het zand,gehalve toen de 1e winter dat we hier woonden.Werd het -20gC 's nachts :brr:
Fax en Beer (Kjarni had ik nog niet),verbleven wel erg vaak in de stal en heb daar dus ook een "opklapbed gemaakt waar dankbaar gebruik van werd gemaakt.
Als ze 's avonds het laatse portie hooi kregen,strooide ik ruim de helft van de stal dik op.Als je dan 's nacht ging kijken,lagen ze lekker met opgetrokken knietjes in het stro te tukken <3
Als ik 's morgens weer ging voeren dan haalde ik de hele boel weer weg (anders werd zo'n toilet :+ ).

Als het goed is gaan we zondag rubber tegels ophalen,dan is er een permanente "zachte" en "warme" bodem waar ze altijd gebruik van kunnen maken.Als het echt weer mega koud gaat worden kan er altijd nog wat stro op :)

Balen Kvulden...en 2 kanten open?Kun je altijd nog kuildoen voorspannen O:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:14

kvulden schreef:
Super zo'n grote schuur. Had hier ook gevraagd of ik een (kan even niet op het woord komen) schuur met 1 kant open mocht neer zetten. Net groot genoeg dat je er best een beetje in zou kunnen rijden. Maar de gemeente wil het niet hebben. Jammer.......

Kapschuur bedoel je... die wil ik ook... van een meter of 20 :D
Gemeente werkt ook niet mee, maar buiten dat de portemonnee ook niet en of de buren er blij van worden ??? :D

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:29

Tinky12 schreef:
Zag ik hier niet laats een foto voorbij komen van een merrie die het liefst een schuilstal-to-go heeft.Oren wegstoppen omdat ze anders nat worden :P

Sommigen zijn echt erg hoor :D

Jup, en ik maak haar écht écht niet blij met 24/7 buiten, en al helemaal niet zonder deken. Daar komt nog bij dat het een gewoontedier is. Ze houdt van eten en op stal op regelmatige tijden. En als het niet in haar volgorde gaat, kan ze daar ook niet zo goed tegen :=

Komt nog bij dat ik haar op deze plek niet buiten wil hebben 's nachts. Het weiland grenst aan een braakliggen terrein met bult zand en een parkeerplaats. Toen ik gisteren om 20.30 nog even hooi in de bak deed was er iemand met een terreinwagen aan het rondracen en probeerde de zandbult op te rijden. Daar wil ik mijn paard echt niet naast hebben staan -O-

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:33

Maar wanneer spreken we eigenlijk van 24/7 buiten?

Wanneer ze nooit letterlijk opgesloten staan in de stal voor een dagdeel?
Want ik zeg wel dat die van mij 24/7 buiten staan maar zij staan ook gerust een dagdeel in de stal met hooi. Weliswaar niet met de deur dicht tenzij er eentje gereden wordt etc.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:39

Kan mij voorstellen Wendy...brrr...

Yontheke...met 24/7 heb ik het idee dat ze het zelf uit kunnen zoeken en niet binnen ingesloten worden.

Maar als ze een paar uur per dag even binnen moeten staan,zullen ze echt niet van krijgen :P Tenzij het buiten erg koud is en ze een jas tegen -40gC hebben laten aanmeten :+