het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 21:16

Staat je stoer hoor Marjan.

Beterschap! Ook voor Manzano.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 22:12

DubbelFun schreef:
@horsier: daar is al flink wat af. hij zal zich ook wel beter voelen. Is 528 kg niet alsnog zwaar voor een Haflinger?? al hebben die oude types best flink wat body. Boon woog er ooit 450 en dat is een Paint van 152.

Jasmijn zat niet zozeer dik in het haar, maar ze heeft veel schilfers en dus veel jeuk, geen enge dingen als mijt oid maar gewoon veel last van roos.
Behandelen/borstelen met die vacht is erg lastig, dus nu alles er af is kan ik veel makkelijker iets er op smeren c.q. wassen
Overigens was het wel leuk net met voeren; Boon liep rustig naar een hooibak en zij er achteraan in galop met iets wat op een bokje leek :D Overigens had ze een regendeken aan, dus koud zal ze het niet hebben.

Met kriebels is scheren dan wel lekker ja. Kun je tenminste overal goed bij.

Met zijn 528 is hij net als zijn vrouwtje nog aardig stabiel gebouwd zoals wij dat zeggen :Y)
Mijn Spaanse is 10 cm groter en 100 kilo lichter. En toch ook niet dun. Wel heel onbespierd, behalve de onderhals dan.
De haf mag van mij wel naar de 490, denk dat hij dan perfect op gewicht zit.

Qua kruiden was het een protocol van Jantine Steehouder. Elke keer wisselend van kruiden en supplementen. Zo uit mijn hoofd hebben we bitterkruiden, darmkruiden, seizoenskruiden, ontslakkingkruiden, lapachorinde, pankrEMS, zink, veendrenk, spirulina en nog veel meer gehad. Duurde een half jaar en dan elke 2 weken ongeveer andere dingen.
Nu heb ik nog triphala voor het laatste stukje. Dat zit niet in het protocol maar wou ik zelf nog proberen.

Beterschap Marjan en Manzano!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 22:20

Tnx allen.

Ik zie dat protocol niet zo op de site volgens mij. Klinkt wel interessant!

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 22:39

Nee staat inderdaad niet op de site. Is via de mail gegaan, is niet goedkoop trouwens. Maar was het wel waard voor mij.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 07:17

Horsier schreef:
Nee staat inderdaad niet op de site. Is via de mail gegaan, is niet goedkoop trouwens. Maar was het wel waard voor mij.

Fijn dat de kruiden zo goed ondersteunen

Bedankt voor de felicitatie
het is nog steeds ook een gok, maar anders. Hier kon ik dingen op beeld uitsluiten met echo en foto en was iets redelijk verklaarbaar met het uitbreken en verbetering na rust , vind het nog steeds jammer dat ik bij jou de gok niet durfde te nemen. Gaat alles goed met hem?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 08:29

Horsier schreef:

Ah dank je!! Had laatst iemand gevonden die ook zoiets deed. Was ook niet goedkoop inderdaad, maar kan dus niet vinden wie/welke site het nou was. Hoopte dat het deze was.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 09:10

@marjan: mooi vest. Ik ben benieuwd of dat stuk wat aan het zadel moet je met rijden niet in de weg gaat zitten.

Paardendekens zijn er al, ik heb er vroeger als kind nog onder geslapen :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 11:46

Pfffff buienradar geeft morgen 10mm en woensdag 29mm regen op. Dit is toch niet leuk meer??

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 12:18

Ik heb zojuist jullie berichten voorgelezen aan mijn man over de dikke paarden. Ergens ben ik wel blij dat ik niet de enige ben met een te dik paard :=

Hier ook niet fit. Nu al 3 weken, waarvan ik 2 weken al geen smaak of geur heb :(. Het is echt saai zonder geur of smaak. Je mist het echt!

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 12:36

Lynn_Nikita schreef:
Fijn dat de kruiden zo goed ondersteunen

Bedankt voor de felicitatie
het is nog steeds ook een gok, maar anders. Hier kon ik dingen op beeld uitsluiten met echo en foto en was iets redelijk verklaarbaar met het uitbreken en verbetering na rust , vind het nog steeds jammer dat ik bij jou de gok niet durfde te nemen. Gaat alles goed met hem?

Snap ik hoor, een blessure gaat als het goed is over. Maanblindheid blijft altijd een zorg. Als ik in jou schoenen stond had ik haar ook laten staan.
Ze doet het wel super goed. De wond is ook heel mooi genezen, je ziet nog maar een dun streepje.
Ze is gister gewogen op 440 kilo en 1.45 hoog. Ik moet van mezelf 10 kilo afvallen en dan ga ik er zelf ook eens op rijden. Nu al zin in!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 12:56

@dais: heb je geen Covid?? Gaan smaak is daar een bekend verschijnsel van.

Overigens denk ik dat veel paarden wel te dik zijn.

Hier was het vanochtend gewoon warm buiten, het leek wel of er een föhn stond. Nu is het af en toe wat vochtiger, meer wind en beduidend koeler.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 16:10

Hier nu een flinke woei, maar nog wel steeds droog.
Even het weitje gemaaid want sommige grasstengels waren wel erg doorgeschoten (en worden niet gegeten) en ook al het onkruid is nu weer een kopje kleiner gemaakt.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 16:19

Heb 2x getest maar telkens negatief. Geen idee dus! Mja, gaat wel weer over uiteindelijk. Vandaag rook ik voor het eerst weer wat *\o/*.

Paarden kopen, het is en blijft altijd een gok vind ik!

Nog een maand of 3 en dan mag ik mijn veulentje ophalen! Dat vind ik ook zo spannend want hoe gaan mijn dames reageren? En hoe moet ik dat doen met inscharen? En worden mijn nieuwe stallen wel tijdig geleverd? :')
Maar ik heb er wel heel veel zin in :):)

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 16:21

Nieuwe paarden zet ik altijd alleen met een draadje er tussen en dan mogen ze even ruiken. Meestal gevolgd door een hoop gepiep en een voorbeen :) Daarna is het meestal wel goed.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 17:00

Spannend Dais! Wat voor eentje is het? Ze heeft een leuk kopje!

In oktober komt er hier ook een veulentje bij. Na het verlies van mijn oudste merrie vorig jaar gingen we er twee dekken dit jaar (dachten we). Liep rampzalig uit, 2e keer scannen eindigde in een darmruptuur (gelukkig niet helemaal door, binnenste laag stuk). Merrie heeft een maand op de kliniek gestaan (dag budget van nieuwe stal en aanleg bak) maar is er na 3 levensbedreigende complicaties toch weer bovenop gekomen.
Om mezelf te troosten dat het dekken compleet in het water is gevallen en omdat die merrie nu een dieet moet wat de andere twee absoluut niet mogen hebben dus maar een veulentje van dit jaar gekocht.

Qua inscharen, ligt een beetje aan wat je hebt lopen. Als het even kan gooi ik met een pas afgespeend veulentje het liefst er gelijk een vriendje bij voor steun, maar dan moet je wel een lieverd hebben lopen. Anders inderdaad even wennen met hek ertussen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 08:15

Je merrie is er nog bovenop gekomen! Wat goed! Hoe gaat het nu met haar?

Je gekochte veulen is een beetje een troostveulentje dus. Hier is dat ook eigenlijk.

Vorig jaar beide merries gedekt maar de ene werd helaas niet drachtig. De andere wel, maar ze verloor het veulen in januari tgv een gedraaide navelstreng.
In 2020 had ik ook een poging tot fokken gedaan. Toen werd die ene merrie uiteindelijk na 4 pogingen wel drachtig, maar kreeg ze vaginitis en dat infecteerde uiteindelijk ook de baarmoeder en dus ook het embryo.

Na zoveel pech dacht ik; ik koop een veulen. Ik probeer er iedere 2 a 3 weken heen te gaan zodat ik ze toch al wat leer kennen en het is echt een mega sociaal,gezellig en lief veulen. Ze is een pre veulen en ze heeft dezelfde vader die ik ook had gekozen voor 1 van mijn merries :D

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 13:08

Ja wonderbaarlijk genoeg wel!
Ze gaat nu fijn, ze was flink wat kilo's kwijt en dat zie je nog wel in de bovenlijn. Maar ze stuitert weer alle kanten op, vacht begint weer mooi te worden en ze heeft ook wel wat vet weer terug. Spier gaat wat langzamer natuurlijk, heb haar even lekker bij laten komen en we zijn nu heel rustig weer wat dingen aan het oppakken. Wil graag in de zomervakantie er een paar rondjes op stappen en dan volgend jaar rustig verder inrijden.
De andere twee zijn totaal niet jaloers op het onbeperkt gras en slobber dieet van haar :+
Afbeelding
Afbeelding

Dit is onze nieuwe aanwinst, helaas staat hij ruim 400 km verderop dus verwacht niet dat ik hem nog een keer opzoek voor hij hierheen verhuist.
Afbeelding

Troostveulentjes zijn wel goed hoor, bovenstaande merrie heb ik destijds ook gekocht als troostveulentje (ook met dezelfde vader als mijn mislukte dekpoging destijds :') ) tijd vliegt, die is nu dus alweer 3. Je had dekplannen met die pearl hengst toch? Staat me volgens mij nog iets van bij.
Fijn dat je zo vaak langs kunt, het is super leuk om ze dichtbij te zien opgroeien.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 21:32

Mooi stel bij elkaar Mooney.
En een erg leuk veulen.

Mirtje was mijn troostpaard.
Hoewel het er voor Tess op dat moment er nog redelijk positief uit zag allemaal, wist ik wel dat iets als een B proef er al niet meer inzat. Een opvolgster was dus erg welkom.

De ellende die ik daarna gehad heb met zowel Tess als Mirtje wens ik niemand toe. Wat een kosten, stress en verdriet zeg. Maar momenteel krijgen mijn vriend en ik dagelijks heel veel kusjes van Mir.
Ook heeft ze nu al de hoogte gekregen, waarvan ik hoopte dat ze nog zou bijgroeien en begint ze erg werkwillig te worden. Ik begin inmiddels goede hoop te krijgen dat ze toch een goed troostpaard wordt :o

Vanmorgen Diekke gereden, die ging lekker.
En met Mir een nieuwe oefening. Met de voorbenen wijkend over een balk stappen en weer terug stappen.
Ze snapte het heel aardig.

Als bedankje voor de paardrijles aan de Syrische statushouder was er vanavond gekookt voor ons. Afbeelding
Afbeelding

Erg lekker en we konden het opeten achter de opvanglocatie onder toezicht van een super lieve Fjord.
Daarna kregen we een rondleiding op de locatie.

Phoe, je zal er maar wonen. Ik vond het een mistroostige bedoeling. Erg donker en hokkerig. Kleine kamertjes met amper meubilair, gezamenlijke keuken en sanitair vond ik best klein voor zoveel mensen.

Maar, t was wel hartstikke netjes allemaal. En ze waren er zelf hartstikke blij mee, dus ik ben maar vooral blij voor ze geweest.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 22:45

Wat mooi dat je zo een kijkje en bedankje krijgt.

Hier vanavond weer gewandeld aan de lange lijn. Deze blik kreeg ik telkens als we stil stonden. "Waarom staan we stil? Gaan we nu weer?"

Afbeelding
Afbeelding

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 08:24

Fijn dat het zo goed gaat met Mir Boemel.
En wat leuk dat ze gekookt hadden als bedankje! Bijzonder om zo te zien hoe ze leven. Gelukkig dat ze er zelf blij mee zijn.

Hah die blik Malenka!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 10:55

Wat lief dat ze gekookt hebben als bedankje!

Hier is het (herfst)zomervakantie.
Altijd weer even zoeken naar alles gedaan krijgen met de kinderen erbij :D
Vanmorgen iig al lekker gewandeld!
Afbeelding
Afbeelding

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:26

Geniet ervan!

Wat een lief Dankjewel zeg.

Hier zit de vakantie er net weer op. Ben een beetje rond aan het kijken in het systeem van mijn nieuwe werk. Altijd wennen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 13:10

Leuk om dat te doen Malenka.
Ziet er mooi uit daar.

Karin, een mooie tijdsbesteding zo met de paarden en kids.

Mijn week vakantie zit er ook op. In Augustus/September nog 2 weken.

Hebben jullie ook zoveel last van dazen?
De dazenbal functioneert goed, maar de paarden worden echt belaagd.
Toen ik ze in de wei wilde laten, zag ik er geen.
Binnen 1 minuut in volle galop terug naar stal, beide helemaal over de rooie.

Afbeelding

Dan is het niet echt handig meer om ze nog hun vliegendeken op te doen.
Ze wilden de deken beide erg graag om.
Merk toch dat Mir wel wat slimmer is dan Diekke, want Mir die helpt zichzelf aankleden.

Terwijl Diekke halverwege al vindt dat ze de wei wel weer op kan en dan heel irritant wordt.

Maar goed, de rust is wedergekeerd en ze staan beide nu goed ingepakt rustig in de wei.

Morgen wordt het warm. Ze hebben schaduw van de bosrand. Maakt het voor de dazen nog uit welk tijdstip ze de wei op gaan?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 13:17

Hier idd ook als mummy op de wei.. het is gewoon drama dit jaar. Hier zitten ze er zolang het licht is dus dag en nacht de boel op
Afbeelding

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 13:18

Boemel toevallig ook net LN een bericht gestuurd dat ik Guus haar zebra pyama aan heb gedaan omdat ze steeds de stal in bleef lopen terwijl ik zag dat ze eigenlijk graag de wei in wilde. En ben ook even op zoek gegaan naar dazenvallen maar ik vind ze best prijzig. De plakvariant wil ik liever niet ivm de andere beestjes. Maar het is wel meer dan vorige jaren voor mijn gevoel. De witte heeft er minder last van, ik zie ze dan ook wel voornamelijk bij Guus rondvliegen.
En ja hier helpt ze ook mee met aankleden, waar ze vaak geen tijd heeft bleef ze nu gewoon braaf los staan tot ik klaar was met alles vastmaken.