Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:47

Dat lijkt me idd een leuk idee. Hier ken ik enkele pensionstallen/B&B's die dat ook aanbieden. Die hebben best veel klanten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:54

Ja precies, we zitten hier ook echt wel mooi.

Maar eerst andere zaken op orde krijgen hahahaha.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:55

Robijntjah schreef:
Zo zitten wij te denken om uiteindelijk een vakantie verblijf voor paarden vakantie aan te bieden. Lijkt me heel leuk en ik wil best wat ritten begeleiden haha.

Daar hebben we ook over gehad.
Plek voor extra stallen is er wel.
Maar, vind dat we nu echt te weinig grond hebben om een paddock voor vakantiepaarden apart te kunnen maken.

Misschien in de toekomst als we of meer land hebben of zelf te oud zijn geworden voor grote paarden en een Shetlander ook leuk is. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:58

Niet iedereen wil zijn paard meteen op het gras en dan is een stal met redelijk uitloop al voldoende. Vergeet niet dat als mensen op vakantie zijn ze waarschijnlijk ook meer gaan rijden en het paard dus al beweging genoeg krijgt in die dagen :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 14:11

DubbelFun schreef:
Niet iedereen wil zijn paard meteen op het gras en dan is een stal met redelijk uitloop al voldoende. Vergeet niet dat als mensen op vakantie zijn ze waarschijnlijk ook meer gaan rijden en het paard dus al beweging genoeg krijgt in die dagen :)

Ik zou voor vakantiepaarden ook uitgaan van een paddock.
Maar, hou dan te weinig weiland over voor mn eigen knollies.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 14:21

Dát is natuurlijk afhankelijk hoeveel vakantieklanten je aanneemt :) én hoe hard je het geld nodig hebt :)
Hooi bijvoeren zul je toch wel moeten.

Voor mij zou 'geen vreemden op privé-erf' wel zwaar wegen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 14:42

DubbelFun schreef:
Dát is natuurlijk afhankelijk hoeveel vakantieklanten je aanneemt :) én hoe hard je het geld nodig hebt :)
Hooi bijvoeren zul je toch wel moeten.

Voor mij zou 'geen vreemden op privé-erf' wel zwaar wegen.

De hypotheek kunnen we ook betalen zonder vakantieklanten. En de rest ook.
Het is gewoon een mooi extraatje, niet meer niet minder.

We hebben nu 1 gastenverblijf voor 2 personen en hebben dit beperkt open.
Denk dat we nu gemiddeld 8 dagen per maand verhuren en dat brengt netto zo'n 400,00 per maand op.

Daarnaast ben ik fotografe naast mn werk en heb ik af en toe ook een fotoshoot voor vakantiegasten.

Ik weet dat ik hooi moet bijvoeren. Gaat mij meer om de loopruimte voor eigen paarden. Ze rennen nogal graag :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 14:49

Het is ook geen verplichting natuurlijk, gewoon wat je zelf wilt :)

Ik ga het spul nog maar wat wortels voeren, anders kan ik ze straks weggooien (ik kom nooit door die 10-kilo zakken heen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 14:51

Wij zouden in het chalet een heel gezin of kleine groepjes mensen kwijt kunnen. Willen nog 1 aparte kleine paddock bij maken tegen die tijd en we zouden nog een eigen deel van de track uiteindelijk tijdelijk af kunnen sluiten als er meerdere paarden mee zouden komen maar daar voor moet eerst onze eigen hele track af zijn.

Ik miste zelf juist erg de mogelijkheid om op vakantie te gaan met paard dag en nacht buiten. Bijna niet te vinden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 15:23

Ik denk dat er meer mensen zijn die hun paard 'veilig' op stal willen hebben, zéker in een vreemde omgeving :)

Wortels waren welkom, het feit dat ze er wat voor moesten doen (mij achterna lopen) viel minder in de smaak :D

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 15:26

biancaaaa schreef:
Mag ik vragen met welke bedragen jullie rekening houden voor het afvoeren van asbest? Wij hebben ook voldoende asbest liggen op de schuur.

* meelezer, sinds juli 2019 paarden aan huis, ook voldoende verbouwingservaring, want de grootte van het perceel was belangrijker dan het huis :') *

Heb de offerte even nagekeken. Wij hebben twee daken met asbesthoudend dakbeschot laten saneren, dat was niet verplicht, maar wij hebben het huis volledig opnieuw gebouwd (alleen buitenmuren zijn blijven staan) en durfden dat niet aan met het oude dak. Dus maar even door de zure appel heen gebeten :$
We hebben bijna 3 jaar geleden €3900 exclusief btw betaald voor plusminus 350m2.

Op het moment dat we de dakpannen eraf hadden en ze klaar stonden voor de sanering zaten we midden in een zuidwester storm, dat is één van de 2 momenten geweest tijdens de hele verbouwing dat ik het in mijn broek deed, zag het asbest al overal naar toe vliegen := Viel uiteindelijk best mee.

Verder geniet ik van jullie verhalen, zowel hier als in de diverse verbouwtopics. Wij vinden het ergens heel jammer dat het hier hier voorbij is (al hebben we nog wel een paar klussen liggen zoals een terras met overkapping, zonnepanelen, tuin, oprit en paddock uitbreiden tot bak) :o Het is dat we zo uniek wonen, maar anders zouden we het avontuur nog wel een keer aandurven :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 15:27

Tjah, mijn paard mag en kan niet meer op stal en ik vind het zelf ook minder veilig dan een goed omheinde paddock / weide :+

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 16:28

Het topic gaat echt weer hard op het moment zeg haha!

Ik heb hier geïsoleerde sandwichpanelen op de stal laten plaatsen. Zeker met de warme zomers ben ik daar erg blij mee!

Wij hebben het gekocht als zijnde asbestdak,maar het bleek na het verplichte onderzoek gewoon geen asbest te zijn, dat was een mooie meevaller haha!

Verder wat mensen heerlijk aan het rijden! En overwegingen voor wel of niet vakantiegasten. Tja, als je het zo kan opzetten dat je echt je prive goed houdt danwel niet zo enorm gebrand bent op privacy kan het wel leuk zijn. Ik zou er hier niet aan moeten denken :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 16:39

@mar.lies: wat apart dat het als asbest wordt verkocht en niet blijkt te zijn...
Dat is idd een mooie meevaller.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 16:47

Hier ook geïsoleerde sandwichpanelen en dat bevalt goed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 16:59

Ik zou ze graag op mijn schuiltent hebben, maar ik heb nog geen idee hoe ze vast te maken op de stalen buizen van het dak.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:12

Robijntjah schreef:
Wij zouden in het chalet een heel gezin of kleine groepjes mensen kwijt kunnen. Willen nog 1 aparte kleine paddock bij maken tegen die tijd en we zouden nog een eigen deel van de track uiteindelijk tijdelijk af kunnen sluiten als er meerdere paarden mee zouden komen maar daar voor moet eerst onze eigen hele track af zijn.

Ik miste zelf juist erg de mogelijkheid om op vakantie te gaan met paard dag en nacht buiten. Bijna niet te vinden.

De optie om paard buiten te houden mét schuilstal en gras naar keuze kom ik inderdaad ook bijna niet tegen.
We zijn een paar keer in Drenthe op dezelfde camping geweest, daar konden we de stal aansluiten op de paddock. Dat vind ik helemaal prima, dat gras hoeft niet zo nodig.

Meestal heb je keuze tussen óf op stal óf op de wei óf stal en wei maar dan niet aan elkaar vast dus geen vrije keuze voor het paard. Jammer is dat.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:37

Wij waren geloof ik 3500,- kwijt voor 180m2 asbest.
Duur grapje haha.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:58

Ik kan jullie echt niet bijhouden hoor :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 18:05

Ik heb afgelopen zomer een mini camping gehad, best grappig maar idd privacy is wel een dingetje. De gasten zaten aan de andere kant van het terrein maar toch, je houdt er rekening mee. Volgend jaar doen we het weer maar dan gaan we wel een poort bij de camping maken zodat ze niet meer over onze oprijlaan hoeven en dus ook minder bij het huis komen. Maximaal 2 nachten hier. Langer blijven dan zitten ze soms de hele dag op de camping, dat vind ik irritant :') verder heb ik er weinig werk mee, is ook wel een voorwaarde. Gezellig als ze even een rondleiding willen door het voedselbos, verder lekker je eigen ding doen.

We hebben nu nog geen ruimte voor paarden die geschikt is.

Asbest mag je 35m2 van één dak verwijderen per kadastraal perceel als particulier. Is je dak groter, dan moet je het laten doen.

Wij hadden een garage en een stal die allebei precies 35m2 waren, het was 1 perceel. Nu zijn het 2 percelen en konden we het dus allebei gratis afvoeren. Splitsen was goedkoper als eraf laten halen ;)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 18:37

Hier ook sandwichpanelen. Niet op besparen, echt een aanrader. Het verschil in de zomer is echt groot!

Verder.. wat een zeikweer zeg. Net een rit gereden richting de binnenpiste voor mijn les en we waaiden bijna weg. Toppaard wel, doet ze gewoon effe. 5 jaar.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 18:39

Idd snertweer. Ik kwam er net ook achter dat het dak/ de afwatering ergens niet goed gaat. Van de week als het droog en licht is maar eens goed bekijken.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 18:41

Hier ook, wat een water zeg... ik gok zo dat alles blank staat -O-

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 21:10

Prairy, dan wil ik twee nachtjes op jullie camping verblijven.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 21:36

hier geen sandwichpanelen op het dak, voornamelijk omdat we nog een stapel OSB platen 'over' hadden. op dit moment met epdm eroverheen, straks moet het een groendak worden wat we evt. nog van binnen zouden kunnen na isoleren. Omdat we ramen voor en achterin de boxen hebben kan ik alles tegenover elkaar open zetten en vond ik het afgelopen zomer best lekker, dus weet niet of we dat nog gaan doen.
Overigens ook nog ongeisoleerde drinkbakken, het verwarmingsdraad ligt nog ergens, maar ben er nog niet aan toe gekomen :o
van het weekend de paddock uitgebreid, we hebben nu een paarden-bos-rotonde :D heb ze nog geen rondjes zien galopperen, maar mijn bruine harige bantha staat wel steeds heel nieuwsgierig over het hek de straat op te koekeloeren om te zien wat er gebeurt :+ die is sowieso nieuwsgierig, want die gaat sochtends niet eerst hooi eten, maar eerst naar de buren loeren tot de paarden daar buiten worden gezet, zodat ze daar eerst naar kan hinneken :)) paarden van de buren staan zo ver weg, dat ik moeite moet doen om er nog een paard in te herkennen, maar mevrouw houdt het scherp in de gaten :7