Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 08:29

Vroege vogels hier. Hebbslechte nacht gehad en het wirdt een lange dag. Moet vanavond werken. Gelukkig morgen wel vrij, dus kan ik uitslapen.

Ga straks wel rijden en miet vanmiddag naar de fysio. Dan is de dag wel weer om.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 09:11

willemlover schreef:
Hoi allemaal.
Wat gaat het hard hier joh.
Horses5 wat schattig die geschoten shetlander. Heb je hem nu ook een deken op? En hoeveel grams?

Hier zijn ze ook flink aan het verharen en mijn shetlander heeft ook erg veel jeuk. Ik heb ook aan scheren gedacht maar heb daar totaal geen ervaring mee.. dus zit nog te twijfelen.

Wij zijn hard bezig hier. Morgen komt de container en dit weekend gaan we de oude stal slopen. Volgend weekend de nieuwe ophalen.. druk zat dus..

Ook wel erg leuk en spannend nieuws, ik ga morgen voor het eerst bij een paard kijken :D. Ontzettend spannend maar heb er ook wel erg veel zin in en ben erg benieuwd..

Hij heeft nu een dekentje op inderdaad.. ik durf niet te zeggen hoeveel grams.. maar ik denk 200.. al zou t ook 100 kunnen zijn.. heb t dekentje niet zelf gekocht dus weet het zo niet uit mn hoofd..
Pico vond het scheren heerlijk.. Hij staat dan echt met z'n neusje te friemelen hihi

Spannend morgen! Wel heel leuk!

Hier komt vandaag de tandarts, hoefsmid en loonwerker dus drukke dag..
Loonwerker heeft vorige week de mesthoop opgehaald.. mest van 5 paarden en n shet van n jaar lang voor 150 euro.. ik vond t best een nette prijs.. nu komt hij kijken voor n offerte om hier de wei te bewerken

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 09:28

Fabster en Horsies5 succes met jullie drukke lange dag!

Thanks voor je reactie horsies5. Ik ga er toch eens over nadenken. Zeker omdat hij zomer eczeem heeft.. hij moet eigenlijk vanaf morgen echt zijn eczeem deken weer op maar dan komt hij nog slechter uit zijn vacht.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 09:38

DubbelDun schreef:
Hier zou 20 cm echt niet genoeg zijn. Als mijn bonte even een sprintje neemt en vol de bocht om gaat dan kan ik naderhand kuilen van 40 cm dicht gooien. Zelfs mijn tapijt gaat ze met de punt van de hoef doorheen als daar niet genoeg zand op ligt. Dus worteldoek zou hier geen lang leven beschoren zijn.

Ook door het tapijt ja. Hoeveel zand heb je daar op liggen dan? Ik meen toen eens gelezen te hebben iets van 5 cm. Maar dat kan ik helemaal fout hebben.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 09:47

Anke dat klinkt niet mooi dat gedoe met de bak.

Ik hoop dit voorjaar de drainage te kunnen ingraven. En er drainage zand omheen te leggen. En ik las ook iemand met lava om de drainage buizen. Waarom heb je daarvoor gekozen?

Over dat geheel heb ik besloten vloerbedekking te leggen. Ik heb dit winter een stuk getest en ben bijzonder blij met het resultaat. Het ligt nu wel bobbelig, maar dat kan ook niet anders. Ik heb het toen uit nood zo op de blubber gegooid. Ik zakte er toen tot mijn kuiten in en er lag nog een plas van 10cm diep. Maar we hebben er de hele winter droog over heen gekunt. En de paardjes staan en rollen daar graag. Ik heb nu vloerbedekking voor 1/3 van de bak/paddock ;-) en er komt nog steeds binnen. Mensen vinden het leuk om voor dit doel hun vloerbedekking te geven. Sommigen gaan zelfs voor me op zoek. En dan gaat er een laag m3c over de vloer bedekking. Het is een opp van 600m2.
Ik heb 300m drainage gekocht voor 80 euro. Ik denk dat deze oplossing de goedkoopste gaat zijn en al met al heb ik er best vertrouwen in dat het gaat bevallen.
Laatst bijgewerkt door kvulden op 24-03-16 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 09:50

Ohjajoh hoe is het gegaan, geen koliekverschijnselen meer?

Horsies daar is een pak haar afgekomen! Leuk diertje :)

Hier ook flink aan het verharen maar er moet nog behoorlijk wat af. Staan ook wel 24/7 buiten.

kvulden ik heb de drainageslangen in lava liggen. Zorgt voor een goede waterdoorlating naar de slangen toe. Mijn drainage ligt uhmm even denken... 15 cm zand + 30cm grof puin, dus zo'n 45 cm diep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:02

Lief dat je er naar vraagt Daan!

Nee, heb meerdere keren erbij gezeten en kijken, maar kon niets meer ontdekken.
En ze heeft toevallig ook nog 2x geplast in mijn nabijheid en geen rare trappen meer naar buik niks.
Ze was wel serieus nog van de leg, want vielen een paar plakken van de grote stro baal om en dat leverde al dikke paniek en een hoop gesnurk op, tuttebel.
Snap er weer eens niks van eigenlijk, want ze trapt toch niet zomaar ineens zo fel naar buik, of het was een soort krampbeweging van het been, maar dat heb ik haar ook nog niet eerder zien doen, dus het aankijken gaat voorlopig nog even door...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:10

kvulden schreef:
Ook door het tapijt ja. Hoeveel zand heb je daar op liggen dan? Ik meen toen eens gelezen te hebben iets van 5 cm. Maar dat kan ik helemaal fout hebben.
Op dit stukje lag idd nog geen 5 cm zand. Daar moet duidelijk iets meer overheen :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:16

Daan_O schreef:
Ohjajoh hoe is het gegaan, geen koliekverschijnselen meer?

Horsies daar is een pak haar afgekomen! Leuk diertje :)

Hier ook flink aan het verharen maar er moet nog behoorlijk wat af. Staan ook wel 24/7 buiten.

kvulden ik heb de drainageslangen in lava liggen. Zorgt voor een goede waterdoorlating naar de slangen toe. Mijn drainage ligt uhmm even denken... 15 cm zand + 30cm grof puin, dus zo'n 45 cm diep.

Maar waarom dan Lava? Is dat goedkoper dan drainage zand?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:18

Lava is een poreuze steensoort die goed vocht opneemt en langzaam weer vrijlaat. Ik heb een pad van lava en daar staat zeer zelden water op.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:29

Mijn paddock/bak is nu weer droog genoeg (eindelijk), maar daar ligt de drainage waarschijnlijk te diep. Ook aangelegd door een grond bedrijf die vaker paardenbakken e.d. aanlegt, maar hoorde vorige week van mijn buurjongen dat zij de drainage op 60cm leggen (leggen ook drainage in landbouwgrond ..) dus standaard deze diepte.. Geen wonder dat mijn drainage 's winters niet werkt.. grondwaterpeil is dan nl hoger dan waar mijn drainage ligt. Maar ze komen binnenkort kijken om te zien wat ze eraan kunnen doen.

Dierenarts komt vanmiddag voor de jaarlijkse enting van de paarden. Begin april vertrekt mijn 3 jarige kwpn naar een vriendin die haar keuringsklaar maakt voor me (heb ik echt geen tijd voor met alle andere beesten)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:43

Ohjajoh gelukkig alles in orde verder. Wel sneu dat ze daar zo heftig op reageert, voor jou ook want je krijgt er volgens mij slapeloze nachten van ;)

kvulden zie het antwoord van DD. Volgens mij is lava verhoudingsgewijs wel prijzig. Maar mijn bak is echt super gedraineerd, al zal dat ook wel het totaalplaatje zijn natuurlijk.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:57

Ga straks weer met paard en honden op pad op route waarvan ik weet dat Caj het heel spannend vindt. Wordt dus weer een spannende rit. Rustig aan maar en afstappen bij de drukke weg. Wil toch echt de honden mee, want die worden wel erg veel overgeslagen, de laatste tijd. Weer een staaltje van: kun je beter niet doen, maar ik doe het toch.... :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:01

fabster doe voorzichtig en veel plezier!

zag een mooi geschoren shettebeest voorbij komen :j

ojajoh fijn dat er geen koliek was

hier zijn ze ook aan het verharen
Nina zo dat je het eigenlijk niet merkt maar ze toch duidelijk dunner in haar vacht zit
Blue vliegen nu de plukken er af en zit zelf steeds onder de witte haren
Tika is weer verandert van zwartig naar bruin maar zit nog wel dik in haar vacht maar heeft een veel mooier vachtje als vorig jaar.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:58

Even een,vraagje aan degene die allemaal drainnage hebben laten leggen. Welke type drainnage buis hebben,jullie gebruikt en zien jullie er effect van. Ik ga toch drainnage leggen op 45 cm diep. Daaronder begin de klei,laag.

Zijn er misschien,ook mensen,die een foto van voor en na de drainnage hebben van hun paddock/bak? Ben heel benieuwd wat drainnage geeft in de rijbak. Dit jaar bleven er veel plassen,opstaan en sommige plaatsen werden sompig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:02

Hee llora! jij ook hier? Gezellig!!

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:07

Tijdje geleden dat ik hier nog gereageerd heb haha. Maar vermits ik een van,de weken aan de drainnage begin. Had ik graag nog wat tips voor ik het ga verprutsen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:11

Ik moet het ook nog leggen, dus heb nog geen na foto's.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 13:36

Die is mooi gelukt dat shettebeest met ugs!

Vandaag voor mij een first, pony nu voor de helft geschoren, mijn vriend gaat vanmiddag een deken kopen (mijn eerste in 5 jaar paarden houden :+ ) en dan gaat de rest er ook af. Ik ben helemaal pro-dekenloos en vind het onhandige dingen, maar pony heeft er nu gewoon last van.

Als de klap op de vuurpijl wou ze vanochtend niet eten. DA zou toch al komen ivm verdachte kale plekken, reden voor 't scheren (ik vermoed broei door de te dikke vacht) en is dan nu een paar uur vroeger gekomen. 38.3 en ze voelt zich duidelijk niet tof. Gelige oogjes. Iets om de koorts te remmen gegeven en bloed genoemen. Wsl iets met de lever. Pffff....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:38

He bah Gypsy, veel sterkte hoor!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:49

@gypsy: kan er iets van leverbot in het spel zijn ?? Hopelijk levert het bloedonderzoek iets op.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 14:03

gypsie sterkte :(:)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 14:09

Ik duim voor een goed herstel Gypsy.

De paarden zijn hier een beetje jolig vandaag. Het rent en racet maar heen en weer. Dan weer eens rollen. gauw een hapje en dan weer van voor af aan.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:11

Het was een redelijke hoofdpijnrit. Paard schrikt echt op elke meter. Dus bijna alles (15 km) in stap gedaan. Moet het maar zien als mentale training, maar soms ben ik het echt zat.

Dit paard wil eigenlijk alleen met een ander paard (of mens. Vandaag kwamen we nog een ruiter tegen en plakt ze zich meteen aan dat paard vast. Dinsdag hadden we een snelwandelaar die een heel stuk felijk op ging en dan plakt ze zich daar ook aan vast).

Vorig jaar zijn we bijna alleen maar alleen op pad geweest. Toen ging het wel een stukje beter (soms). Maar nu ga ik 1 x in de week met een maatje. En dan is ze alleen echt bijna niet te doen.

Het ergste vind ik bog dat ik gaar echt met strakke teugels fij. Daar ben ik helemaal niet van. Ze is heel dijn te rijden op zit, maar op dit soort momenten beukt ze overal dwars doorheen en losse(re) teugels zijn levensgevaarlijk. Want ze spring zo de weg op. Óók als er een auto aan komt! Ik blijf het toch maar oefenen, maar soms weet ik echt niet wat ik er mee aan moet.... Als iemand de gouden tip heeft....

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:57

Tja Fabster ik ken het probleem van mijn andere paard.... Kwam nooit verder dan een km... Loodrecht omhoog... Staken en niet verder te krijgen.... ( liefst als er een auto of een fietser aankwam). Terwijl verder prima gehoorzaam.. Liep Z....
Alleen met een fietser erbij of een ander paard, was hij te rijden... Dan ging hij ook gewoon voorop.

Ik had me daarbij neergelegd... ( hij is inmiddels al twee jaar overleden)
Maar je zou eens kunnen proberen met grondwerk...
Onlangs las ik dit artikel in Ross'

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit waren mijn meisjes vanmorgen
Afbeelding