Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:03

Onze bak wordt alleen gebruikt voor rijden/longeren, de paddock van 20x20 hebben we ook wit zand opgebracht en is ongeveer in dezelfde staat (gelukkig lopen ze nu nog steeds heen en weer tussen paddock en wei, zodra ze alleen in de paddock staan en het is echt veel regen wordt het een baggerbende)

@Caily, help je duimen. Zolang ze niet echt vertrapte doorgangen hebben gaat het wel. Maar als het echt nat is gaat het weiland hard achteruit :-(

@Kristelhans, snel een schep pakken *whhaaaaa*

Caily

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:06

Vertrapte doorgangen valt mee omdat mijn waterbakken elders staan, mijn hooibak ook en de doorgang middenin de zijde zit. Ik heb momenteel geen doorgang naar paddock of rijbak open omdat mijn veulen zo'n Houdini is dat als zijn moeder dan van ruimte wisselt hij door de omheining er achteraan gaat ipv even via de doorgang :') Hij is me laatst ook gesprongen, 90 cm vanuit stilstand :oo

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:08

Caily schreef:

Moeilijke stap.... Succes

Minderen is altijd moeilijk (wij moeten ook nog 1 minder, maar ik hou vol dat we eerst wachten tot de puppies groot zijn en we beter een keuze kunnen maken. Ondertussen hoop ik dat we meer wei bij kunnen huren :D )

Haha, wij hebben ook zo'n veulen. Die stond elke keer aan de andere kant van het draad, dus toch ook op de tussendraden even de stroom erop (springen lukt gelukkig niet) :+

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:10

Kirr, sterkte met het maken van de definitieve beslissing. Ik vond/vind het ook echt niet leuk, maar ik heb er 4 en wil graag een 5de erbij. Die 5de is een kans die ik niet wil laten schieten, maar eigenlijk is 4 al teveel. Dus nu gewoon op het net en zien of er iemand voor komt, geen haast erbij (nog). En dan hoop ik uiteindelijk mijn zelf gefokte merrie en die kans die ik niet wil laten schieten over te houden. Iets haalbaarder naast een fulltime baan en opleiding.

Ik longeer moeder gewoon in de wei, en meestal gaat hij dan heel ergens anders staan samen met de andere paarden. Nu liepen ze even in de aangrenzende paddock, dus ik vis moeder eruit om aan de andere kant van het draadje te longeren. De 3 overige staan gewoon leuk te kijken, vlak erlangs. Ineens bedenkt de kleine, oke, ik heb het gehad, ik moet over dat draadje heen. Echt een WTF momentje. Dus de andere twee ook maar erbij in de wei, gaan ze met zn drieeen zo ver mogelijk weg staan :?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:12

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:14

Mijn bak is gelukkig ietsje droger dan de paddock en droogt ook sneller op. De paddock blijft nu waarschijnlijk voor de rest van de winter nat, natter, natst.

Caily, moeilijke beslissing. Hopelijk vinden ze een heel leuk huisje.

Kirrr, welke wil jij weg doen?

Kvulden: Hier gaan de paarden er na 10 a 14 dagen weer op. Weet eigenlijk niet het juiste product. Moet dat eens nakijken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:15

ik heb hier 2 jaar geleden een bak en paddock laten maken, we zitten wel op zandgrond, zand laten keren en vlokken in de bak. De bak is super en altijd te rijden, de paddock is al wel duidelijk natter geworden en met veel regen staan daar plassen in. Gelukkig hebben we ook een schuilstal met daarvoor een bestraat deel en een stukje wei wat ik ze laat verknooien elke winter.

maar mijn ervaring dus, als ze er dagelijks instaan dat de bodem dat veel minder trekt en bij mij komen ze dus niet los in de bak.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
naast de schuilstal is nu ook bestraat en voro de paarden toegankelijk
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 24-09-15 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:16

Fokfanaat, nu ben ik zwaar jaloers!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:17

dit is foto's van toen het net af was hoor, helaas is het nu wel wat natter, denk ook dat er zand op moet, is nu een beetje het laagste punt

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:18

Willen? Geen enkele. :+
Maar beetje hetzelfde verhaal als Caily. Wil er graag eentje bij waarmee ik verder kan ik de cutting.
5 paarden vind ik ook geen optie.
Ik zou de jongste verkopen en eventueel de oudste.
Merrie blijft sowieso bij mij en 4e paard is van mijn vriend, dus die blijft ook.

Mooi fokfanaat!!! <3

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:26

Fokfanaat, wat leuk, zo'n zandbaan om je bak heen! Kun je dan opdelen in kleiner paddocks zo te zien maar ook als een grote? Superhandig hoor. :j

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:27

Hoe breed is het zandstuk naast de rijpaddock fokfanaat?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:31

een meter of 7 geloof ik.
idd kan ik hem in 2 opsplitsen, een met weitje en een met schuilstal

maar liefste heb ik alles in 1 groep,
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 24-09-15 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:32

Fokfanaat mooi hoor!

Mijn man riep ook al jaren dat het minder moest.
Toen zag ik Tika en werd het zelfs weer eentje meer(al heb ik er jaren 5 gehad , we zaten al een tijdje op 4).
Toen had ik al wel het besluit genomen dat als Spatter niet beter ging lopen , hij ingeslapen zou worden.
Uiteindelijk ging Spatter op 10 juni en hebben we Lotte, waarvan we dachten dat ze wel 30 zou worden , eind juli moeten laten inslapen en zo gingen we van 5 ineens naar 3 in kleine 2 maand tijd.
Het kan raar lopen.

Het is nu wel een lief clubje.
Blue de baas en Nina en Tika als 2 meiden saampjes.

We hebben toen we hier kwamen wonen de bovenlaag van de rijbak laten afgraven, zo'n 50 cm , tot op de oorspronkelijke grondlaag(wit zand) en er toen 20 vrachtwagens grof zand in laten storten.
Eigenlijk zouden er nu nog wat vrachtwagens bij moeten, na 17 jaar.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:34

nou ik had er afgelopen winter 5 op stal, dat vond ik wel veel werk hoor, naast je werk, kwam toch vooral op mijn bord.

nu als het goed is 4 en meer hulp van mijn zus omdat 2 dieren ook voor de helft van haar zijn.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:36

Ziet goed uit Fokfanaat +:)+

Mijn baan is 5 meter breed maar ik heb IJslanders...schofthoogte 1,33m minder ruimte nodig :D

Ik heb er 3...vind mooi aantal.Werk zat zo dus er komt niets meer bij...geen ruimte ook in de kapschuur en niet voldoende gras.Redenen genoeg om het hierbij te laten :o
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 24-09-15 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:36

Die foto's komen me idd bekend voor fokfanaat :)

De hoeveelheid paarden dat hier uiteindelijk gaat komen is nog een beetje onduidelijk ;) sowieso een paar merries voor het fokken, daar komen dus veulens bij, en misschien nog een eigen hengst die er waarschijnlijk gewoon tussen komt.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:40

Ik heb er anderhalf :+ en nu tweeënhalf :Y)
2 winters geleden had ik er 3 grote staan. Ging er zwaar over eigenlijk. Dat nooit (ach, zeg nooit nooit) meer.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:43

kvulden dat is wel erg nat :oo Begrijp dat je daar iets aan wil doen...

Caily succes met het vinden van een fijn plekje :(:)

Mooi plekje fokfanaat!

Hier ook 3 paardjes en dat vind ik ook een mooi aantal. Ik zou er best wel bij willen hoor (verzamelwoede, ik vind zo veel rassen/types leuk :+ ) maar daar heb ik echt geen tijd voor, en zoals het nu is ook geen ruimte.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:44

Mooi die luchtfoto's! Ik hoop dat Google Earth binnenkort weer geupdate foto's gaat plaatsen :D Ooit zijn we met de luchtballon over gevlogen, maar toen woonden we er zelf nog niet.

Wat kan een kudde weer snel veranderen :)

Wij hebben er zelf 6 :Y) (1 shet, 2 B-ponies, 3 paarden). 3 jonkies gaan van de winter naar mijn schoonouders, alleen wordt dat veel heen en weer rijden. Helaas zijn we beperkt met land bij huis.... het lieft zou ik ook een hele fokkerij hebben, maar dat blijft een pennydroom :o (al hebben we wel een heel mooi hengstveulen gekocht }:0 )

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:50

Ook jaloers Fokfanaat. Ziet er prachtig uit.

Ik zou dat niet kunnen hoor een paard verkopen. Alles blijft tot het dood gaat. Daarom zal mijn merrie nooit moeder worden want dan heb ik er weer voor 30 jaar een opvreter bij.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:53

Ik heb lekker 3 ruinen...ook geen vereiding om er nog een bij te fokken :P :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:58

Hier een ruin en 2 hengsten dus een veulen zit er ook niet in tenzij de heren ontsnappen naar de buren waar wel overal merries staan :)

Bij ons ook zo nat maar sta in een natuurgebied waar ik helemaal niets mag op bagger kleigrond. Dus het is roeien met de riemen die we hebben.

Mijn grote droom is stallen en land aan huis en eventueel pensionstal/opvang/pensioenpaarden..

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:08

Wij hebben een hele grote schuur die voorheen verhuurt werd voor aardappels, maar waar ook heel mooi grote stallen kunnen voor pensionpaarden :D "Helaas" is mijn visie op paardenhouden veranderd en heb ik het liefst alles in schuilstallen en 24/7 buiten :o

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:17

kvulden: zo nat wordt het hier ook :( vandaar ons experiment met de steenschotten als 'terras'

Sterkte met de beslissing voor diegenen die hun paard(en) gaan verkopen.

Dat zou me niet lukken, we hebben hier één pensioener staan, één D-pony als weideversiersel en slechts één paard dat ik echt rij. De D-pony is eigenlijk van mijn zus, heb er niks mee en heb er wel alle werk aan... maar kan het niet over m'n hart verkrijgen de dieren uit elkaar te trekken, ze vormen al 6 jaar een groepje samen.... zou wel veeeeeeeeel gemakkelijker zijn hoor :)

fokfanaat: prachtig hoor, zoiets willen we later ook graag, iets kleinschaliger dan :)