Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SillyB

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 12:26

Wow ladies wat gaat het hier weer hard!
@boemel ik heb de stal moeten maken in onze bestaande loods die we jaren geleden bedekt hebben met geïsoleerde dakplaten/sandwichpanelen. We hebben toen voor bkeus gekozen en een mooi prijsje kunnen regelen. In de zomer is het heerlijk koel en staan ze rond 't middaguur graag binnen. In de winter staan ze snachts binnen en ik ga nu de temp. In de gaten houden maar heb 't gedurft om automatische drinkbakken op te hangen zonder verwarming

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 12:34

Ik zou ook kiezen voor geïsoleerde panelen, anders heb je toch vaak condens en veel warmer. En voor ondoorzichtig, dat blijft ook veel koeler.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 12:52

Als ik toen geweten had wat ik nu weet had ik ook nooit die golfplaten genomen die op asbestplaten lijken. Wat een ellende om die afgevoerd te krijgen. Ondanks de rekening waarop duidelijk staat dat ze asbestvrij zijn (toentertijd mochten er al helemaal geen asbesthoudende platen meer verkocht worden) worden ze dus niet geaccepteerd bij de afvoer omdat ze het verschil niet kunnen zien. Ze moeten dus als asbest afgevoerd worden. Dus verpakt in plastic en duur !!
Toen er nieuwe platen op moesten konden er niet zonder meer geïsoleerde panelen op (overspanningsproblemen) en ik had haast dus wederom die golfplaten er op gelegd.
Hopelijk gaat het dak dus nu langer mee als ik waarschijnlijk nog paarden heb...

Net het begin gedaan tot een wandeltje met de Bonte, maar halverwege omgedraaid omdat ze dankzij een opvliegende duif veranderde van een suffie in een draak |o
Ik was iig blij dat ik er niet op zat.
Eenmaal weer veilig thuis heb ik haar maar even de paddock rond gejaagd }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:02

Ik vind het ook net te hard waaien om lekker te gaan rijden. Dus ben lekker afwisselend op aan het ruimen en bij de haard aan het hangen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:11

Hier nu ook een geïsoleerd dak, wel asbest.. dus als we het ooit gaan vervangen, komt er weer een geïsoleerd dak voor terug. Al is 't maar voor de herrie tijdens een flinke regen-hagelbui...

Ik ga zo eens kijken hoe hard 't hier waait. Huis ligt altijd in de luwte van het bos, maar in de bak wil 't nog wel eens flink waaien -O- Maar ben nog niet buiten geweest :D

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:18

Ik ben ook weer terug binnen. Online stroomdraad aan het shoppen voor de weide omheining :+ .

Afbeelding

Asbestdaken, ik steek ff mijn kop in het zand wat dit onderwerp betreft (vandaar al dat zand hè :') ).

Zojuist heb ik onze schuren nog even staan bekijken. Er staan 2 grote schuren en we doen met allebei helemaal niks. Doodzonde eigenlijk, maar ze zijn gewoon niet praktisch. De nieuwe schuur is nog zo lek als een mandje. Onze meubels staan daar opgeslagen onder dekzeilen. Als hij ooit waterdicht is lijkt het me leuk een deel in te richten als cursusruimte en tot die tijd komen we er liever niet. We gaan er in ieder geval zeker géén B&B van maken. Al dat vreemde volk op mijn erf moet ik niks van weten :') .

De oude varkensschuur is ook onbruikbaar. Hij is te laag voor paarden en aanpassen gaat teveel geld kosten. Er zit asbest op (geisoleerd met purschuim). Alleen al het verwijderen van het dak gaat zó veel geld kosten, en dan zit er nog niks nieuws op. Dat zit er voorlopig echt niet in.
Hij dient nu als opslag voor oud ijzer en op het plafond zitten heel veel vlindertjes in winterrust :')

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:32

Hier ook erg blij dat het asbestverbod niet door gaat. Nog 2 schuren met asbest en dat zullen we ooit wel verwijderen, maar eerst andere prioriteiten.

Hier ook redelijk wat wind, wij liggen erg vrij. Gelukkig houden de nieuwe boompjes het nog (ze moeten nog een paaltje krijgen voor wat steun)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:35

@dais: het is per gemeente verschillend, maar hier mag je als particulier 30 m2 zelf verwijderen en afvoeren. Als je dat jaarlijks doet ben je een stuk voordeliger uit als het laten doen (ook al krijg je daar misschien subsidie voor).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:37

Qua wind zitten we nu op 5 met uitschieters, maar tot half 2 zou het droog moeten blijven.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:40

DubbelFun schreef:
@dais: het is per gemeente verschillend, maar hier mag je als particulier 30 m2 zelf verwijderen en afvoeren. Als je dat jaarlijks doet ben je een stuk voordeliger uit als het laten doen (ook al krijg je daar misschien subsidie voor).

Vaak mag je eenmalig zelf afvoeren.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:41

DubbelFun, hier is die regeling ook, máár het mag maar van 1 dak zijn. Dus onze aanbouw aan huis mag wel zelf, maar de schuur mogen we niet zelf doen want het totaal is groter dan 30m2. We zouden dan trouwens 15 jaar bezig zijn met afvoeren met 30m2 per jaar.

Daarbij voel ik ook niet de behoefte om zelf met asbest aan de gang te gaan. Van dichtbij hebben we meegemaakt wat asbestkanker met je doet en dat is echt verschrikkelijk.

Zojuist koord besteld. Was ik heel even blij dat we een relatief klein perceel hebben. Wat een geld kost het toch allemaal! -O-
Laatst bijgewerkt door Dais_ op 15-11-20 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:46

Hier waaide t wel, maar niet te hard. Heerlijk ritje gemaakt voor we straks moeten werken.
Ik merk echt sinds we bij de paarden aan huis wonen ik meer doe en weer meer rij. Deze week 5 keer gereden <3
Afbeelding

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:53

Mag ik vragen met welke bedragen jullie rekening houden voor het afvoeren van asbest? Wij hebben ook voldoende asbest liggen op de schuur.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:57

Meerdere offertes opvragen zou mijn advies zijn. De prijzen verschillen enorm.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 14:03

biancaaaa schreef:
Mag ik vragen met welke bedragen jullie rekening houden voor het afvoeren van asbest? Wij hebben ook voldoende asbest liggen op de schuur.

Iemand vertelde me laatst dat dat ca eur per m2 is.
En je moet er een rapport bij laten maken dat is ca eur 400,00.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 14:03

@dais: 15 jaar is wel een beetje veel om zelf te doen :)
@jinte: 5x per week!! good old days... dat red ik nu niet meer. Zou die bolle ook niet meer blij van worden.
Alhoewel zoals ze vandaag was zou het haar ook geen kwaad doen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 14:04

@boemel: dat lijkt me érg goedkoop... ik hoor hier in de buurt bedragen van 10K voor een varkensstal dak.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 14:07

Jinte schreef:
Hier waaide t wel, maar niet te hard. Heerlijk ritje gemaakt voor we straks moeten werken.
Ik merk echt sinds we bij de paarden aan huis wonen ik meer doe en weer meer rij. Deze week 5 keer gereden <3
[ [url=m/FNwZoI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik denk dat ik juist iets minder ga rijden en wat meer longeerwerk en grondwerk ga doen dan nu.

Paarden staan nu 22km en 35km van huis.
Ik heb dan zoiets van als ik toch zo'n eind moet rijden in mn auto, dan kan ik ook maar beter lang op stal zijn en dus gaan rijden :D.

Mn jonge paard is nu nog geblesseerd.
Binnenkort een nieuwe scan,maar eigenlijk verwacht ik dat ze dit voorjaar ook weer aan de bak mag. Dan moet ik de tijd toch wat meer gaan verdelen.

Mooie omgeving heb je trouwens!

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 14:10

Ja 5 keer is voor ons ook wel veel. Maar het was deze week steeds zulk lekker weer dat ik het zonde vond daar niet van te genieten.

DF bij mij is t ook uitzondering hoor. Meestal is het 2 a 3 keer per week rijden. Zeker omdat ik ook 2 a 3 keer per week nog wat met mn jaarling wil doen. Die was gister heel knap. 'Even' schriktraining gedaan. Zeil is leuk, daar loopt ze gewoon overheen en probeert ze op te eten :') en de grote bal is leuk om tegenaan te schoppen. Die kleine is echt voor de duivel niet bang volgens mij.

Boemel ah met die afstanden snap ik het ja. De omgeving is prachtig. Veel tussen de akkers door, stukje bos. En met 20 minuten ben ik bij de heldense bossen als ik een grote ronde wil doen.

Dit was van de week in 't bos. Zo mooi nu <3
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jinte op 15-11-20 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 14:11

DubbelFun schreef:
@boemel: dat lijkt me érg goedkoop... ik hoor hier in de buurt bedragen van 10K voor een varkensstal dak.

Heb ff gegoogled en een gemiddelde prijzen tabel gevonden.

Afbeelding

We gaan binnenkort ook offertes aanvragen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 14:14

boemel schreef:
biancaaaa schreef:

Iemand vertelde me laatst dat dat ca eur per m2 is.
En je moet er een rapport bij laten maken dat is ca eur 400,00.

Oh hier had trouwens ook 10 euro per m2 moeten staan. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 14:20

Niet grappig die prijzen. Vind ons nieuwe dak al echt niet grappig.

Ik rijd 4/6 keer per week waarvan ongeveer 1 x dressuurmatig. En doe tussendoor af en toe eens Longe werk of grondwerk.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 14:30

Dais_ schreef:
Ik ben ook weer terug binnen. Online stroomdraad aan het shoppen voor de weide omheining :+ .

[ Afbeelding ]

Asbestdaken, ik steek ff mijn kop in het zand wat dit onderwerp betreft (vandaar al dat zand hè :') ).

Zojuist heb ik onze schuren nog even staan bekijken. Er staan 2 grote schuren en we doen met allebei helemaal niks. Doodzonde eigenlijk, maar ze zijn gewoon niet praktisch. De nieuwe schuur is nog zo lek als een mandje. Onze meubels staan daar opgeslagen onder dekzeilen. Als hij ooit waterdicht is lijkt het me leuk een deel in te richten als cursusruimte en tot die tijd komen we er liever niet. We gaan er in ieder geval zeker géén B&B van maken. Al dat vreemde volk op mijn erf moet ik niks van weten :') .

De oude varkensschuur is ook onbruikbaar. Hij is te laag voor paarden en aanpassen gaat teveel geld kosten. Er zit asbest op (geisoleerd met purschuim). Alleen al het verwijderen van het dak gaat zó veel geld kosten, en dan zit er nog niks nieuws op. Dat zit er voorlopig echt niet in.
Hij dient nu als opslag voor oud ijzer en op het plafond zitten heel veel vlindertjes in winterrust :')

Wel zonde als je er niets mee kan.
De grote schuur was ook een lage varkensstal en is later opgemetseld en verhoogd. Wellicht ooit een optie?

We hebben nu een gastenverblijf in onze tuin van 400m2.
Eigenlijk zien we onze gasten amper, want ze zijn de hele dag aan het wandelen, fietsen en museums aan het bezoeken.

Nu hebben ze wel een terras waar ze mogen zitten en dat is de doorloop naar onze achtertuin, dus dat vind ik nu onprettig.

Mijn vriend vind het wel heel leuk om gasten te hebben. Ik vind het gematigd leuk :D .

Bij het nieuwe huis, krijgen gasten een privéterras en eigen ingang.
Kinderen zijn niet toegestaan, honden ook niet.
En wel om de reden dat ik geen honden en geen kids tussen mijn paarden wil hebben lopen en ik ook gestruin over het erf wil voorkomen.

Er is een kleine boomgaard. Wat mij betreft mogen ze daar ook lekker zitten aan de picknicktafel.
De achterkant en de andere zijkant zijn voor ons privé.

Maar, ik snap jou ook wel hoor.

Het is overigens best een leuke bijverdienste ende extra woning is waarde vermeerderend op het terrein.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 14:32

Heerlijk al dat blad, wordt die van mij altijd vrolijk van als ze blaadjes kan schoppen :D
Nadeel is dat er ook wel eens een kuil of tak onder ligt en dan kan ze raar struikelen ineens.

Vroeger maakte ik ook ritten van 3 a 4 uur, tegenwoordig ben ik meestal met een uurtje wel weer thuis :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 14:45

Zo zitten wij te denken om uiteindelijk een vakantie verblijf voor paarden vakantie aan te bieden. Lijkt me heel leuk en ik wil best wat ritten begeleiden haha.