Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Licor

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 00:53

Hier ook geknoei met hooi hoor.. kun je denk ik onmogelijk vermijden..
ik vind het ook lastig want het liefst heb ik dat er nog wat hooi over is als ik voor de volgorde voerbeurt kom.. want dan weet ik zeker dat ze voldoende hooi krijgen.. maar idd worden dan nooit de restjes op gegeten omdat er altijd hooi beschikbaar is.. ik puzzel daar ook nog mee..
Ik voer het hooi ook in netten die op een verharding staan.. het stoepje wordt vanzelf een puinhoop van zand, mest, hooi en regen.. schoonmaken en houden is met de bezem amper bij te houden (en ik heb een hekel aan vegen).. ik wil nu gaan kijken hoe het me bevalt om het schoon te houden met een sneeuwschuif.. dan kan ik makkelijk alles bij elkaar schuiven en uiteindelijk op de Mesthoop gooien.. heb aan de sint een sneeuwschuif gevraagd dus dat horen jullie nog hoe dat bevalt haha

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 00:59

Ik doe hier alles met sneeuwschuiven, tot mestscheppen aan toe!
Bevalt prima!
Mooie maat, niet zwaar, prettige steel en handvat EN goedkoop :D

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 01:00

Ow kijk dat is fijn om te horen! :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 01:02

Nou maar hopen dat de Sint je lijstje heeft gekregen :list:

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 01:21

Anders heb ik die snel genoeg zelf gekocht haha.. maar moest toch iets voor op mijn lijstje hebben hihi

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 01:28

Denk dat het niet moeilijk raden is als hij tussen de pakjes staat :D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 06:44

Shirley schreef:
Denk dat het niet moeilijk raden is als hij tussen de pakjes staat :D

_O-

Shirley schreef:
Dat wordt toch een zooitje?
Getverderrie...

Nee eigenlijk juist niet. Door het gemorste hooi is het rondom de ruif veel minder modderig. Dus de paarden staan met relatief droge voeten te eten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 07:54

Ik voer ook uit die ibc vaten. Op bestrating g uit netten. Foto van vorige pagina zijn toch 2 ibc vaten met bovenkant eraf niet 1 en dan boven en onderkant? Dan mis je namelijk de bodem pallet en worden ze te laag. Ook goed de randjes afbramen die zijn na het flexen vlijm scherp.
Verspilling valt zo mee denk 2/3 mest boys per dag van 2 ibc vaten en 2 losse netten

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 08:17

Weten jullie welke slowfeedernetten het sterkst zijn?

Als bij ons de hooibak leeg is -staat op een stenen vloer- worden netjes alle restjes opgegeten ,we vullen 1x per dag de bak en dat gaat perfect.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 08:24

Ik ook alles met de sneeuwschuif. Maar ze zijn nu allebei kapot en in de winkel moeten ze nog komen, grrrrr. Dus ben nu aan het klooien. Op mijn kerstlijst staat ook een extra sneeuwschuif.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 08:33

Kringloop dames, heb je vaak al een sneeuwschuif voor een euro...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 08:54

Kaatje schreef:
Weten jullie welke slowfeedernetten het sterkst zijn?

Als bij ons de hooibak leeg is -staat op een stenen vloer- worden netjes alle restjes opgegeten ,we vullen 1x per dag de bak en dat gaat perfect.

Ik heb nu een net van huck, 5mm touw en 3x3 maas. Tot nu toe lijkt die het sterkste van wat ik heb geprobeerd.

Sneeuwchuiver heb ik toevallig vorige week bij van Cranenbroek gehaald voor een tientje. Ideaal als de mest is aangkekoekt op de stenen :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 09:00

Ik wil eigenlijk niet helemaal naar de Cranenbroek. Alhoewel ze daar echt fijne sneeuwschuiven hadden, ja. Maar daar kom ik met veel te veel spullen terug....

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 09:03

Ik heb er altijd een aantal op voorraad :Y)

Koop ze wanneer ze ergens in de aanbieding zijn en dan op tijd aanvullen uiteraard!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 09:05

Ik heb netten van Huck, supersterk, maar nu ook een net van Equiculinair, de extra sterke. Is wel duur, 50 euro voor 1 bij 1 meter. Maar die wint t boven de Huck :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 09:24

Shirley schreef:
Ik heb er altijd een aantal op voorraad :Y)

Koop ze wanneer ze ergens in de aanbieding zijn en dan op tijd aanvullen uiteraard!

Meestal zit ik ook wel goed. Heb er altijd 2, paar nu dus vette pech. Allebei stuk. 1 Met een beetje hulp van de pony. Als je iets in de paddock last staan, test hij altijd even of het ponyproof is... :roll:

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 09:26

Herkenbaar :j

En tja...dat is wel zo'n beetje het enige nadeel...dat zijn ze dus niet :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 09:53

Nee, er komt weinig goeds uit de ponytest. Wel mijn voerbakken gelukkig. Hij heeft de tik om er achteruit lopend in te gaan staan >;) %) . Het is echt een mafkees....

Afbeelding

Afbeelding
Nee, tijdelijk afdak (was partytent) ook niet ponyproof....

Afbeelding

Hij is wel echt geinig trouwens. Ik had m graag zelf gehad, maar hij is een beetje klein (1.27). Ik heb er wel eens op gezeten. Qua gewicht kan het net. Het is (vermoedelijk) een kruising ijslander.

Maar het is toch echt die van mijn dochter. Hij zou ook echt een goeie endurancepint zijn. Hij heeft een goed tempo en loopt makkelijk. We zijn m ook voor de kar aan het zetten. Maar een goedkoop tuig gekocht en dat blijkt toch duurkoop. Het is nylon en de gaten in de riemen kloppen niet. Iemand idee hoe je daar gaten bij prikt?

Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 10:05

Je kunt proberen om er gaten bij te maken met een warme/hete priem ofzo, beetje afhankelijk van de maat van de "doorn" die er doorheen moet.

Maar het moet wel warm zijn zodat alle draadjes meteen vastsmelten, anders gaat het rafelen.

Je kunt ook proberen om er gewoon met een tang een gat in te maken en daarna met een vlammetje de draadjes schroeien.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 10:09

Ik laat mijn paarden soms bewust even zonder hooi staan, dat ze de restjes oppeuzelen. Zoals gisteren. Momenteel 8 plakken hooi voor 9 uur lang eten, dan is er meestal wat over. Daarom gisteren 6 plakken gegeven en was ook iets laten met de volgende voerbeurt. Ik let er wel op dat ik dit alleen doe met droog weer, dat ze niet koud worden in de regen omdat ze niet kunnen eten. Al worden ze natuurlijk warm door de verbranding en die stopt niet gelijk wanneer ze niet meer kauwen, daar kan best enkele uurtjes tussen zitten. Maar dat vind ik dan weer geen fijn idee :+

Verder voer ik op verharding, hooinetten aan de muur. Van de grond eten is makkelijker dan uit een net, en ze lopen zelden er doorheen. Plassen en mesten doen ze sowieso altijd op het zand, dus zolang het niet regent heb ik weinig klagen over de kwaliteit van het gemorste hooi; dan stop ik het gerust terug in het net bij de volgende voerbeurt.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 10:14

Ik kom even uit de meelees modus.

Een spijker (kun je de juiste maat kiezen) vast houden met een tang. Spijker even in een flinke vlam houden ( gasfornuis of gasbrander) en prikken maar. Zo doe ik het altijd in leer en in nylon en nylon schroeit dan direct de touwtjes weer vast.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 10:33

De spijker is een goed plan, maar zet hem in de bankschroef!
Gasbrandertje erbij, gloeiendheet stoken en met twee handen je slachtoffer over de spijker laten glijden, beetje wiebelen om de randjes mooi af te ronden en je hebt veilig een prachtig gat!

En wat een heerlijk guitig beest, zeg <3

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 11:22

Mmm, heb geen bankschroef....

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 11:27

Dan sla je hem in een plank die je aan je werkbank vastzet met een lijmklem :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 12:27

Ik heb dus ook geen werkbank. Alhoewel. Mss Mattijs. Ik zal dat eens vragen. In ieder geval geen vaste in de schuur