Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 15:38

Haha ik vond het al een rommeltje voor na het frezen :P

Net de paardjes gevoerd en ze hebben duidelijk aandachtgebrek, nog twee weken en ze krijgen meer aandacht dan ze willen maar nu nog eventjes rust voor mezelf. Loop mezelf helemaal ondersteboven als ik niet uit kijk :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:00

solleke jij ook sterkte met familie!

dochterlief is vanmorgen vroeg aangekomen in Frankrijk en is dus veilig het land uit, van daaruit reisen ze verder richting Barcelona.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:31

20 cm is gebruikelijk, 30 cm wordt wel een zware bak hoor... Duurt dan ook lang voordat ie fijn te rijden is. Je kunt beter een aar jaar later weer wat zand bij doen.

Zo het grote verharen is bij mijn paardje begonnen... Ik had het idee dat het allemaal in 1x eraf kwam... Zou wel makkelijk zijn... Maar helaas dat wordt weer een periode waarin je langer aan het borstelen bent dan aan het rijden.

Ook even gereden... Dat ging weer lekker...

Nu maar ff eten maken...

Solleke ik hoop dat iedereen een beetje van de schrik is bekomen... Die belevenis zal nog wel even blijven nagonzen.

Abby, er wordt druk bij je gewerkt... Komt allemaal goed... Volgend jaar kunnen ze erop !

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:06

Monmaster schreef:
20 cm is gebruikelijk, 30 cm wordt wel een zware bak hoor... Duurt dan ook lang voordat ie fijn te rijden is. Je kunt beter een aar jaar later weer wat zand bij doen.

Zo het grote verharen is bij mijn paardje begonnen... Ik had het idee dat het allemaal in 1x eraf kwam... Zou wel makkelijk zijn... Maar helaas dat wordt weer een periode waarin je langer aan het borstelen bent dan aan het rijden.

Ook even gereden... Dat ging weer lekker...

Nu maar ff eten maken...

Solleke ik hoop dat iedereen een beetje van de schrik is bekomen... Die belevenis zal nog wel even blijven nagonzen.

Abby, er wordt druk bij je gewerkt... Komt allemaal goed... Volgend jaar kunnen ze erop !

Het is ook als paddock bedoeld, maar ik denk inderdaad dat 20cm dan beter is. Met een paar gleuven met drainage eventueel. Misschien worteldoek, maar moet nog even kijken of dat gaat werken. Met en zonder heeft beide behoorlijke nadelen..

Die van mijn verharen nog nauwelijks, net genoeg om mijn vriend zijn ogen te laten branden, dat wel :+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:31

Spatter...fijn om te horen.

Abby...dat ziet er volgend jaar top uit hoor.Vergeet niet regelmatig te maaien en na een half jaartje de schapen erop,kunnen ze mooi je grasjes egaal laten groeien :)

Hier verharen ze alsof hun leven ervan af hangt :P Emmers vol haal ik er af,nu weekje niet gedaan omdat de boel vochtig is en mijn energiepijl bijna 0.Rollen ze maar een keer extra :+

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:02

Die van mij verharen ook nog niet als een gek. Zal in april wel komen, dan.

Monmaster, ik snap niet hoe jij het mesten van stro- stallen makkelijk vind. Dan doe ik get vast verkeerd. Alles onder de bovenste laag is nat. Is er bijna niet uit te krijgen. En die stallen worden dagelijks gemest.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:09

Hier verhaart er eentje als een gek, mijn fjordje. Ik zag in de wei dat hij op twee plaatsen gerold heeft....er waren twee duidelijk witte plekken te zien vanuit mijn slaapkamerraam ;-)
Anke wat balen dat het er op lijkt dat de bak niet goed is aangelegd. Denk je, laat ik het doen dan zal het wel goed zijn...bha.
Wij hebben jaren geleden zand laten komen en de paddock daarmee gevuld. Pokkeveel werk, en nu.....is er geen zandkorreltje meer te zien (is wel 8 jaar later). Als ik zeker wist dat het een succes werd zou ik het misschien nog wel eens op wagen, maar met alle verhalen hier wordt ik er niet enthousiaster op.
Is het trouwens te laat om nog kalk op de wei te gooien?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:15

De KWPN'er hier ziet eruit als een gorilla. Donkerbruine zomervacht en nog wat lichter bruine wintervacht, echt van die lange haren. Ze verhaart als een gek en staat dan steeds met mijn ruin te krauwen, met als resultaat allemaal verklitte plukjes. Mijn ruin verhaart ook al leuk, mijn merrie iets minder. De shet is ook nog niet echt overtuigd van het einde van de winter, dus die hebben we afgelopen weekend een klein handje geholpen. Borst en stukje van haar buik geschoren en de lange haren bij haar achterbenen wat korter geknipt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:22

Zoefi...prima tijd om te kalken,mooiste is als daarna flink gaat regenen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:23

Bij mij zijn ze hier voor het eerst in denk wel 8 jaar (zolang als dat ik ze dus samen heb) allebei al van de langste haren af bijna.
Voor mijn shet is dit een echt unicum te noemen, heb ik nog nooit bij haar meegemaakt, die moest ik altijd scheren in het voorjaar.
Zou dit door de fles lijnzaadolie komen die ik aan het voeren ben geweest? (is op nu).

Verder was er hier vandaag een gigantische fik van een berg bomen zo hoog als de schuur.
En volgens mij is mijn grote er nog steeds niet helemaal van bekomen.
Ze eet goed, temp. is goed, drinkt, plast en poept alles gewoon, maar zag haar na het plassen toch een paar spastische trappen naar haar buik geven, dat ik gelijk weer in alert mode ben.
Om vervolgens niets meer te merken aan haar, maar houd het maar even in de gaten, zal niet de eerste keer zijn dat zij een stres koliek krijgt na een spannende gebeurtenis...

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:29

Sterkte ohjajoh! Dat word waken vanacht

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:35

Fabster ik heb ze op een loopstal... Ze poepen dus ook buiten.
Ik start altijd met drie balen, 2x in de week een baal erop.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik elke voerbeurt mest weghaal... 4x pd.
Als ik mijn stal leeg haal is de onderkant ook nat... Haha twee merries, wat dacht je... Alleen de bovenlaag blijft mooi droog... Ik zit dan ook niet te rommelen in de onderlaag... Behalve aan de voorkant... Als dat nat is.

Vandaag ook de Tinker ( van pensionklant ) geborsteld.... Ik dacht ff die is straks kaal....( zij is een weekje weg... Dus vandaar)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:39

Ik heb de shet (ik twijfel of t wel n shet is) hier van de week geschoren.. die heeft zo'n dikke vacht.. met name de ondervacht.. dat hij beter in Siberie had kunnen wonen.. Hij bleef maar schuren.. Dus k dacht k scheer m.. dan kan k zien of er iets zit en heeft hij t ook niet warm meer.. viel nog niet mee met zijn vacht.. en t verdient zeker niet de schoonheidsprijs :')

Afbeelding

Verder zijn de haf en New forester ook lekker aan t ruien.. De 2 grote zijn altijd pas later..

Wij hebben hier in onze paddock/bak geen drainage maar stenen.. t is eerst uitgegraven.. dan een laag grove stenen.. dan n laag fijnere stenen.. en daarna speciaal geel zand.. ik weet niet welk zand.. t was niet heel goedkoop maar ik ben echt super blij ermee.. De paddock is totaal niet zwaar.. niet glad.. en snel droog

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:46

Citaat:
Zoefi...prima tijd om te kalken,mooiste is als daarna flink gaat regenen ;)
Meld dit bericht
Thanks, ik krijg dat weidebeheer maar niet onder de knie :+
Citaat:
De KWPN'er hier ziet eruit als een gorilla
mijn KWPN-er ook, lange bruine haren waar weinig vanaf komt. Hij komt altijd heel moeilijk door de rui, lijkt dan op een gegeven moment net alsof hij schimmel of zo heeft op plekken helemaal kaal, op andere plaatsen nog vrij lange haren. Hij is wel op leeftijd, 22 dit jaar. Hij heeft dit al een jaar of 6, mijn fjord staat er bij en die heeft nergens last van, die verhaart als een gek

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:48

Leuk, die naakte shet!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:53

zoefie schreef:
Citaat:
De KWPN'er hier ziet eruit als een gorilla
mijn KWPN-er ook, lange bruine haren waar weinig vanaf komt.

Onze gorilla komt juist heel veel haar vanaf. Vorig jaar stond ze nog op een andere stal en kwam ze erg veel te kort wat voeding en rust betreft. Toen hield ze al haar winterhaar stug vast, want ze had het blijkbaar nodig. Dit jaar wil ze graag de schade even inhalen, geloof ik. Beest begon eind januari al te verharen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 22:31

Gaat om het doel. Vacht eraf.

Na wat heen en weer gemail. Wil hij de drainagesleuf open graven en er grind uithalen. Dan zou de drainage lager komen te liggen.
Zelf twijfelen we of dit de oplossing is.
Wat denken jullie. Minder grind erin, dus het doek komt dan iets lager/dieper te liggen in de sleuf.
Nu hoor je het ook kraken als ze erover heen lopen.
Pfff...weet het ook ff niet meer.
Hij zegt dat de hoeveelheid zand in overleg is gegaan. Ik wist niet hoeveel erop moest. 5 cm leek me echt te weinig. 10 cm klonk aannemelijker.
Bah...heb er super spijt van.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 22:32

Zoefie nog ff...warmer weer, langer licht. En dan meer tijd om te rijden. Jippie!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 22:34

Anke schreef:
Gaat om het doel. Vacht eraf.

Na wat heen en weer gemail. Wil hij de drainagesleuf open graven en er grind uithalen. Dan zou de drainage lager komen te liggen.
Zelf twijfelen we of dit de oplossing is.
Wat denken jullie. Minder grind erin, dus het doek komt dan iets lager/dieper te liggen in de sleuf.
Nu hoor je het ook kraken als ze erover heen lopen.
Pfff...weet het ook ff niet meer.
Hij zegt dat de hoeveelheid zand in overleg is gegaan. Ik wist niet hoeveel erop moest. 5 cm leek me echt te weinig. 10 cm klonk aannemelijker.
Bah...heb er super spijt van.

Wat een ellende :(:)
Wij gaan het zelf doen, hoe dat gaat zal nog moeten blijken :o

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 22:41

Leuke bontlaarsjes heeft de shet aan, Horsies5! :D

Zo zal get dan wel horen, Monmaster, met die strostal. Maar daar kan ik dus echt niet tegen. Ik zou al het natte ook elke dag weg willen hebben. Dus maar goed dat ik geen strostallen heb. :+

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 22:42

O bah, Anke. Even nachtje over slapen en morgen even inlezen over hoe het wel moet en wat je zou verwachten van een proffessional.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 22:54

horsies5 schreef:
Ik heb de shet (ik twijfel of t wel n shet is) hier van de week geschoren.. die heeft zo'n dikke vacht.. met name de ondervacht.. dat hij beter in Siberie had kunnen wonen.. Hij bleef maar schuren.. Dus k dacht k scheer m.. dan kan k zien of er iets zit en heeft hij t ook niet warm meer.. viel nog niet mee met zijn vacht.. en t verdient zeker niet de schoonheidsprijs :')

[ [url=m/ujpRri.jpg]Afbeelding[/url] ]

Verder zijn de haf en New forester ook lekker aan t ruien.. De 2 grote zijn altijd pas later..

Wij hebben hier in onze paddock/bak geen drainage maar stenen.. t is eerst uitgegraven.. dan een laag grove stenen.. dan n laag fijnere stenen.. en daarna speciaal geel zand.. ik weet niet welk zand.. t was niet heel goedkoop maar ik ben echt super blij ermee.. De paddock is totaal niet zwaar.. niet glad.. en snel droog

Wat een cutie!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 22:57

Gedoe met paddocks en drainage. Ik heb helaas geen tips waarmee ik kan helpen. Hier is juist te droge grond. In de winter erg fijn maar in zomer kan ik niet sproeien

Leuke shet zonder jeukende vacht met sbowboots aan

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 08:00

Hoi allemaal.
Wat gaat het hard hier joh.
Horses5 wat schattig die geschoten shetlander. Heb je hem nu ook een deken op? En hoeveel grams?

Hier zijn ze ook flink aan het verharen en mijn shetlander heeft ook erg veel jeuk. Ik heb ook aan scheren gedacht maar heb daar totaal geen ervaring mee.. dus zit nog te twijfelen.

Wij zijn hard bezig hier. Morgen komt de container en dit weekend gaan we de oude stal slopen. Volgend weekend de nieuwe ophalen.. druk zat dus..

Ook wel erg leuk en spannend nieuws, ik ga morgen voor het eerst bij een paard kijken :D. Ontzettend spannend maar heb er ook wel erg veel zin in en ben erg benieuwd..

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 08:18

Goedemorgen.... De losse plukken haar liggen op het erf.... Hele dotten. Gaat nu hard... Maar je merkt het ook de temperatuur gaat omhoog.

Anke, gebruikelijk is echt 20 Cm voor een bak/ paddock.
Dit is inmiddels mijn derde rijbak/ paddock... Mag spreken van enige ervaring.

Zo laatste werkdag... Morgen lekker vrij... Pasen biedt mij niets extra, maandags ben ik al vrij. Morgen bij vrienden eten. Met Pasen komen mijn nichtjes en aanhang + kids... Brunchen... Leuk... Mag ik eieren verstoppen.... Mogelijk heb ik er nog meer lol aan.

Vanmiddag ff lekker rijden.... Als het droog blijft tenminste....

Fijne dag allen.