Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kristelhans

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:24

Wij hebben 'gewone' kunstmest, wit met blauwe zak.. weet het merk niet, kan ik wel even navragen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:25

Wat ik op de wei met zuring deed:
Ik heb van een grote tubtrug de bodem verwijderd. Die zetten ik om de plant heen en spoot dan met MCPA. Als de plant dood was stak ik de resterende wortels uit en vulde het gat weer met aarde + wat graszaad.
Dat is een behoorlijk tijdrovend proces, maar het helpt wel.

Toen ik de wei ging huren stonden er bossen van een m2 zuring (één plant). Dus ga maar na hoelang daar al niets aan gedaan was ;(

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:27

DD, dat was bij ons ook zo. De mensen van wie wij het huis kochten hadden een natuurlijke kruidenwei. Echt supermooi maar zoooooooveel zuring en andere zooi. Ook wel fijne dingen zoals weegbree en wat ander spul maar voornamelijk zuring. En zuring. :') En boterbloemen. Zij woonden hier 10 jaar en hebben er nooit iets aan gedaan uit principe (en bijenhouden) en daarvoor stond dit huis jaren leeg en daarvoor woonde er een bejaard boertje, dus dit land is ook een jaar of 15+ verwaarloosd.. of nou ja, mooi voor andere dingen maar niet voor paarden.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:32

Dit schijnt juist een wei te zijn die ca. 3 jaar terug opnieuw is ingezaaid. Is slechts een halve ha maar ik denk wel 1/3 zuring.

Wat is het voordeel van nu bemesten tov in het voorjaar? Of dan twee keer bemesten?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:40

Wij spuiten nu gewoon elk jaar tegen onkruid anders is het zelfs met mesten en kalken niet bij te houden. Dan staat het vol basterdklaver en boterbloemen.

Ik bemest 1 keer volop in het voorjaar en kalk dan ook al ga ik in november nog een beetje bijhalen zodat de grond deze winter niet te zuur wordt. Ik gooi elke keer als ze een stuk hebben afgegeten een emmertje samengestelde kunstmest over het stuk om het wat op te fleuren. Een stuk is 75 x 17m of 40 x 35.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:43

Nu bemesten heeft als voordeel dat het de hele winter in de grond kan trekken in principe, en het dus beschikbaar is in het voorjaar.
In het voorjaar mesten dan heeft het iets meer tijd nodig, en moet je wachten tot ongeveer maart/april (heeft met de temperaturen te maken).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:45

Maar zakt het dan niet te diep de grond in ?? Wortels komen meestal niet zo diep (op de zuring na :D ), gras iig niet en daar doe je het voor tenslotte :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:51

Kirstelhans bedankt voor het checken!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:54

Nu bemesten mag officieel niet meer toch? (dan heb ik het over echte kak). De grens was opgeschoven tm 14 september vanwege het natte weer. Kunstmest mag (vind ik) altijd. :') Je kunt het ook meerdere malen doen, afwisselen met kalken, ik heb ergens zo'n mooi schema met wat je het beste in welke maand kunt doen.. *gaat even zoeken*

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:58

Dat vraag ik me dus ook af DD, of het dan niet vergaat/wegzakt in de loop vd winter.

Maar ik ga nog even denken of ik uberhaupt ga bemesten, ik heb 1 ha voor 4 Tinkers, maar wil eigenlijk terug naar 2 paarden. Ze moeten hoe dan ook sober gehouden worden en ik vind hooi bijvoeren geen probleem, dus zit er hard over te denken om het in eerste instantie erop te gokken en niet te bemesten, of maar een vd twee stukken.

Ben benieuwd naar het schema KH. Momenteel kan ik vrij weinig omdat ik eind oktober beide stukken nodig ga hebben nog, in verband met komst nieuw veulen, ik splits mn paarden dan tijdelijk in 2 duo's

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:02

Volgens mij vanwege het weer mochten ze 3 weken langer mest rijden.

Ik steek de zuring uit met een spitvork.De wortelpen moet tenminste 10cm onder het aardoppervlak verwijderd worden.
Zaad van zuring overleeft het een jaar of 80 dus bijhouden is wel noodzakelijk.
Als je een groot stuk hebt wat vol staat,dan kun je het beste eerst laten spuiten.Daarna is het een kwestie van bijhouden en zorgen dat de boel niet gaat bloeien.

Het is tijdrovend maar zeker de moeite waard,binnen een jaar zul je zien hoever het al is teruggedrongen,ik heb in mijn weide (ongeveer 2000m2) het 1e jaar veel Klein Kruiskruid gehad en zuring,2 jaar intensief bezig geweest.
Dit jaar had ik nog 1 kleine zuring staan (die ik er staks even uit ga steken) en 3 JKK plantjes.

Iedere keer als de paarden een stuk hebben afgegrazen gewoon controleren en bijhouden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:06

kristelhans schreef:
Nu bemesten mag officieel niet meer toch? (dan heb ik het over echte kak). De grens was opgeschoven tm 14 september vanwege het natte weer. Kunstmest mag (vind ik) altijd. :') Je kunt het ook meerdere malen doen, afwisselen met kalken, ik heb ergens zo'n mooi schema met wat je het beste in welke maand kunt doen.. *gaat even zoeken*

grens is opgeschoven naar 1 oktober.http://lto.nl/actueel/nieuws/10864553/U ... ktober-a-s

Zuring verwijder ik samen met jkk met de ragfork. Is hier wel heel goed bij te houden. Iedere maand1-2 maanden een rondje en dan is het behapbaar.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:10

Mijn rijbak cq paddock >;)

Afbeelding

Ik heb nu een paar keer met Roundup de brandnetels rond de bak gespoten. Heb een extra lijntje er langs gezet, zodat de paarden er niet bij kunnen. Wanneer is het nu weer veilig voor de paarden?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:12

Onze wei is denk ik 3 jaar geleden bemest met gewoon ruwe stalmest voordat het graan erop is gegaan. Daarvoor is het gewoon altijd wei geweest waar onderandere ook koeien gelopen hebben, maar dat gaat alweer 15 jaar terug.

Het hangt er ook een beetje vanaf waarmee je mest denk ik, en hoe het weer daarna is. Met veel water spoelt er natuurlijk meer weg.

Bij stalmest heeft het de hele winter om te verteren en opgenomen te worden.
Gier hoeft minder te verteren en is dus sneller op te nemen.
Injecteren is nog sneller, maar heeft denk ik idd minder nu in het najaar.

Sommige meststoffen zoals kalk en kalium hebben verschillende tijden dat het opgenomen word, het is (zeker als je zelf wilt gaan strooien) wel de moeite om eens naar te kijken. Zal eens kijken of ik een schema kan vinden in 1 van de boeken.

Ook hangt het af van wat je met je wei wilt doen en hoe intensief. Daar moet je in theorie je hele mestbeleid op aanpassen (met een bodemanalyse ernaast).

Kvulden, dat staat meestal gewoon op de fles.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:15

Kvulden: zo ziet het er bij mij ook uit.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:24

kunstmest zou ik alleen strooien als er nog echt groei in het gras zit. Anders ben je dat zo kwijt volgens mij. Nu zou dus nog net kunnen.

Verder mest sluit ik mij bij bovenstaande aan.

Ik ben zo blij met mijn wit-zand-in-de-zomer-net-een-sahara-bak. Die is nu dus perfect! Met alleen 1 plas net na de regenbui.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:27

Kvulden... :oo Heb je een lifeguard langs de kant? Zwempakjes aan en gaan :+

Ben zo blij dat ik op zandgrond zit,jarenlang op blauwe zeekleigrond gezeten...drama.

Gif is ergens tussen de 14 en 28 dagen,bij twijfel altijd een maand aanhouden maar moet op verpakking staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:33

Als ik dat zie ben ik ook blij dat ik op zandgrond zit. Het mag zomers idd net een Sahara zijn (inkl. de stofwolken als ze rondlopen :D ), maar zo erg als hierboven is het bij mij nooit.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:40

Mijn paddock was altijd sahara, maar het zand is nu gaan vermengen met de klei en daardoor wordt ie erg nat. Helaas is de paddock alleen te bereiken via de wei en er komt al een tijd geen tractor door, dus onderhoud/renovatie moet uitgesteld worden tot volgend jaar...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:43

Kan je geen platen neerleggen voor de dag(en) dat er een trekken bij moet?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:44

Op die verpakking staat hier niks over vermeld.

Ik zit met mijn bak/paddock op zandgrond, maar toch dit als resultaat. Pffff wil het echt beter. Hoeft niet perfect maar wel wat beter dan dit. Dus alle tips zijn welkom. Ga nu eerst proberen hem los te trekken. De bak loopt al flink af, maar door dat de paarden erin lopen maakt dat niet veel uit. Ik heb nu aan de lage zijde een stukje afgezet ivm het spuiten. Daar lopen de paarden dus niet en dat is mooi glad en droog.
Laatst bijgewerkt door kvulden op 24-09-15 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:47

Ik zou dan een maand aanhouden, met de vele regen kan het wrs korter. Ik heb zelfs gehoord dat round up voor dieren helemaal niet schadelijk is, enkel voor slootleven. Maar beter safe than sorry toch?

Paddock als hierboven heb ik ook (nog niet), ben benieuwd hoe 1500m2 weiland zich houdt als er 24/7 4 Tinkers op lopen, gelukkig wel zandgrond. Kan het wel aansluiten op de rijbak, daar pik ik dan een strook van 30 x 10 van zodat de paarden droog kunnen liggen. De paddock van de buuf waar ik het paardengedeelte hier mee deel heeft de winterpaddock aan de andere kant van de rijbak en kan indien nodig daar een strook 30 x 10 afpakken. Dan houden we nog 30 x 40 over om te rijden (ideaal aangezien de lamp bij de E staat), want ben ik blij met die luxe! Voorlopig nog de luxe van een droog weiland met genoeg gras :o

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:02

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:03

Whhee, as we speak zie ik een molshoop omhoog gedrukt worden voor het keukenraam! :')

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:03

Pfff ik zou ook dringend zo'n advertentie moeten maken. Maar ik krijg het niet over mijn hart..