Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 17:55

DubbelFun schreef:
@jinte: je zou haast denken dat dat iemand uit de buurt geweest moet zijn en je hebt er misschien zoveel ruchtbaarheid aan gegeven dat die het niet meer durfde te verkopen.
Kun je de nieuwe zadels nog terug doen ??

Ja het is echt heel raar en bizar.
De nieuwe zadels mogen blijven en de andere gaan waarschijnlijk in de verkoop. Mijn nieuwe zadel wilde ik eigenlijk al heel lang maar stond nooit 2ehands te koop, en nu wel. En die bevalt ook prima, dus na nog een testritje vanmiddag met het nieuwe zadel besloten dat die blijft.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 17:55

boemel schreef:
Even wat anders, want daar zit ik me nu al druk over te maken :D.
Hoe doen jullie het met de mestafvoer?

2 keer per jaar op 't land

rover_

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:10

Wat apart Jinte, gelukkig dat je je spullen terug hebt en komt goed uit dat je toch al ander zadel wilde en nu goed geslaagd was.

Zo’n hoes lijkt me drama met op en af doen. Is het geverfd hout of niet? In laatste geval hoorde ik vroeger wel dat ze het behandelden met iets (lijn olie?) en dan beter bleef. Gevaar inderdaad als je er vocht bij krijgt dat je dan meer problemen krijgt dan als je m gewoon onbedekt buiten laat.

Mestafvoer: gaat bij de buurman op het land 1x per jaar. Je kan in de buurt bij een loonwerker/boer eens informeren. Vaak kan je het tegen weghaal kosten (machinaal) wel kwijt als zij een locatie hebben/weten waar het op kan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:16

Hoes lijkt mij onhandig, systeem wat net gezegd werd met iets vastmaken aan de overkapping lijkt mij wel handig
Ik heb in de trailer zo`n oprolsysteem zeiltje, maar of zoiets handig is? Dan zou ik eerder 2 palen in de grond zetten en daaroverheen een zeil trekken

Vandaag weer les gehad en hij liep heerlijk, de hele bak doorgereden, ook in galop terwijl ik soms nog niet voorbij B / E kom omdat daar de bos en bakkabouters zitten en hij telkens wegschiet
Heerlijk om weer eens zo te rijden, gewoon aan trainen toekomen ipv alleen maar aan ontspanning werken bij een paard wat op ontploffen staat

Mest bij stroleverancier, kan wegbrengen hoe het uitkomt
Voorheen op het land of op laten halen door moestuin mensen maar dat was altijd maar afwachten en in de winter kon ik niks kwijt. Die stress wilde ik niet meer

Wat fijn dat de zadels teruggevonden zijn, Aan huis gestolen?
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 14-11-20 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:19

@boemel: ik heb een mestput van beton wanden, deels ingegraven. Gaat 12 m3 in en werd met 2 E's 3x per 2 jaar geleegd (deed er 7 a 8 maanden over om hem te vullen). Hoelang hij nu meegaat met één E en een Shet van 90 cm... geen idee :)

Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 19:19

Mestafvoer is wegbrengen naar een grondverzetbedrijf. We hebben een kleine aanhanger en brengen deze wekelijks weg. We zijn nu aan het kijken naar andere opties.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 19:37

Dank jullie wel voor de tips.
Zal ook eens met de omliggende paardenburen overleggen hoe zij het doen.

Ben helemaal blij!
Net een nieuw badkamermeubel op de kop kunnen tikken. Teakhout met een natuurstenen blad en dubbele waskommen voor maar iets meer dan een Ikea meubel. Past mooi bij een oud huis :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 19:37

Vroeger mocht ik de mest uitkruien over het toen nog maisland aan de overkant, maar dat kon alleen als de mais er af was, dus ik moet het een half jaar op slaan. Mijn mestputje toentertijd was veels te klein en de gemeente werd 'boos' als ik teveel in de kliko gooide 8-)
Maar ook het heen en waar lopen was best zwaar. Dus ik was erg blij met de mestput (en loonwerker) die ik nu heb. Ik hoef er maar 20 mtr mee te lopen en de loonwerker heeft hem in 10 minuten leeg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 19:38

@Boemel: foto... :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 19:38

DubbelFun schreef:
Vroeger mocht ik de mest uitkruien over het toen nog maisland aan de overkant, maar dat kon alleen als de mais er af was, dus ik moet het een half jaar op slaan. Mijn mestputje toentertijd was veels te klein en de gemeente werd 'boos' als ik teveel in de kliko gooide 8-)
Maar ook het heen en waar lopen was best zwaar. Dus ik was erg blij met de mestput (en loonwerker) die ik nu heb. Ik hoef er maar 20 mtr mee te lopen en de loonwerker heeft hem in 10 minuten leeg.

Dat klinkt ideaal!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 19:40

Afbeelding

Niet de beste foto, maar t is een foto.
In de deurtjes zitten vakjes voor flesjes e.d.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 19:41

Mooi meubeltje !

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:57

heel mooi!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 22:04

Mijn trailer is van hoit en niet geverfd, maar het is natuurlijk altijd fijn als hij ook de tijd krijgt om te drogen. In de zomer geen probleem, maar in deze tijd. Met regen komt er altijd water tussen het hout en het frame fijn als dat kan drogen. Ik ga kijken of ik er een zeil over kan maken. Met vrachtwagen zeil op EPDM. Alleen dan kom ik op het volgende probleem. Dat moet aan de voorkant en belemmerd dan de doorgang voor het hooi. Dan moet de trailer weg als ze een baal komen brengen, dus n9g even verder puzzelen.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 22:10

Wat betreft die zeilen, heeft 1 van jullie een open stal en die aan de zijkant of voorkant dicht gemaakt met zeil/windbreekgaas? Iemand ervaring mee? Ik ben op zoek naar een betaalbaar adres, kreeg laatst een offerte van bijna 900 euro voor 2 zijkanten en een voorkant.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 22:12

PP Buitenkans heeft dat, met windbreekgaas.

Kijk anders eens op nettenverkoop.nl

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 22:21

Ik heb mijn schuiltent aan 3 zijden dicht met windbreekdoek. Komt van Marktplaats af.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 22:22

Ik heb ook een alu trailer polyester kap en hoes erbij. Hoes deed het prima, maar wordt nu gebruikt voor mijn menwagentje tot de gipsplaten uit de kapschuur zijn :o eroverheen doen en eraf halen is wel irritant ja, maar na een paar keer krijg je er wel handigheid in met de steel van een bezem.

Robijntje, leuk artikel!

Mest wordt hier gedeeltelijk gecomposteerd, gedeeltelijk door de buren opgehaald voor in de tuin en gedeeltelijk afgevoerd per containertje

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 22:32

Hahaha, thanx dames! Ik voel mezelf heel handig nu :D en dat heb ik niet dagelijks. Hoes eraf is ritsen aan de achterkant helemaal open, hoekjes even het dak op, en mijn trailer heeft hele handige opstapjes aan de zijkant, en dan trek je hem er zo af. 2 minuten werk. Erop zet ik een ladder tegen de trailer en leg de hoes ongeveer goed op het dak, dan trek je hem zo naar beneden en moeten alleen de ritsen nog dicht. 5 minuten werk.
Verder vind ik die hoes voornamelijk lomp en onhandig te handelen en waar laat je hem als hij niet op de trailer ligt? Maar in gebruik werkt het best en moet ik niet zo zeuren.

Mest gaat op de kar en met 2 a 3 weken naar een boer verderop.

Bizar verhaal jinte! Wel fijn dat je alles terug hebt.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 10:58

Robijntjah schreef:

Wat een mooi stuk <3 Zo fijn voor jullie dat het nu zo goed gaat.
Succes met de verbouwing van het dak. Jammer dat zulke dingen zo gruwelijk veel geld kosten hè :(.

Jinte, wat erg dat je spullen gestolen zijn. Wat vreemd ook dat ze het vervolgens dumpen! Gelukkig heb je het nu wel terug. Wel een eng idee dat iemand op je terrein is geweest en het heeft meegenomen!

Boemel, wat een mooi plekje heb je gekocht. Voor klusadvies zit je hier wel goed aangezien praktisch ieder paardenmeisje hier zelf keihard klust om een beetje normaal te kunnen wonen. Zolang de paarden goed staan zijn de paardaanhuismeisjes vrij snel tevreden :').

Wij zijn ons huis ook aan het verbouwen. De bovenverdieping is gestript en wij wonen dus beneden en onze meubels staan opgeslagen in de schuur. Alles boven is behandeld tegen houtworm, maar de vloer blijkt toch te slecht dus die gaat er uit (au :$ ) , maar ik kan maar 1 ding tegelijk en mijn man is nog altijd herstellende van een zeer zware rughernia (ontstond ineens 3 weken voordat we de sleutel kregen!) dus het gaat allemaal niet zo snel als gehoopt/verwacht, maar we zijn er mee van de straat :o .

Wij hebben hier gisteren ook weer hard gewerkt. De omheining is weer een stukje verder gezet. Het gaat niet heel snel, maar het gaat vooruit :D. Ook kwamen ze gisteren spontaan de bak verder afmaken Er moesten nog maar 4 vrachtwagens zand geleverd worden, maar door het slechte weer kwamen de vrachtwagens afgelopen maand niet normaal boven of beneden op/van de dijk. Gisteren hebben ze wederom een poging gewaagd en hoewel ik er een hard hoofd in had ('s ochtends nog stortbuien gehad) ging het nu voorbeeldig! Kraanmachinist heeft de hele dag hard gewerkt en nu hebben we dus een bak. Bielzen liggen ook al in de bak dus die moeten er nog rond. Omheining er rond.. klaar :')

Afbeelding

Ik denk trouwens dat de paarden nu hélemaal kraan-proof zijn:

Zo, genoeg getreuzeld, ik ga stallen mesten :+ Fijne zondag allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 11:03

Fijne zondag :D

Hier ook schriktraining want moeten langs het huis af met rijden hahahaha.

Wij hebben weer een uurtje aan de bak besteed: Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 11:29

Allemaal flink aan de klus dus.
Voor mij is het binnen al snel goed, maar voor mijn vriend en dochters zeker niet.

We moeten slim omgaan met het budget, maar dan is er zeker ruimte om mooie dingen te doen.

Gisteren echt een prachtige keuken besteld. Landelijk grijs blauw met een gebrand granieten blad.

De badkamer doen we redelijk budget, maar wel zo dat je het niet ziet, ha ha.

De zonnepanelen zijn ook besteld. Een flinke uitgave, maar met een huis dat we zo energie neutraal willen hebben, stal, bak en straks een gastenverblijf voor verhuur, gaat er ook best wat stroom doorheen.

Voor omheining, rijbak en aanpassing stal, heb ik een budget uitgetrokken van eur 25.000.

En dat bedrag is heilig. Dan liever ergens anders besparen, dan korten op de paarden. Ik wil ze gezond houden en veilig kunnen rijden.
1 van mijn paarden is herstellende van een peesblessure en ik vind een goede bodem erg belangrijk.

De schoorsteen wordt in Januari afgebroken en de indeling op de bovenverdieping wordt iets veranderd.

Zo worden de plekken van de 2 schoorstenen inbouwkasten aan de kinderkamers.

Op de enorme overloop van bijna 25m2 wordt een gang gecreëerd in het midden, waardoor er een ruimte komt voor in de toekomst een badkamer boven en een extra slaapkamer.

Een kleine slaapkamer die aan onze slaapkamer vast zit wordt deels doorgebroken en wordt een inloopkast.

Beneden blijven alle ruimtes ongemoeid, maar moet waarschijnlijk de gehele betonvloer eruit gehakt worden en opnieuw gestort worden. Daar zie ik echt tegenop.
Vreselijk zo'n ravage.

Nou ja en alle astbestdaken moeten vervangen worden.

Stal is 50m2. De grote schuur is 23x7m.

Ik ga mijn resterende vakantiedagen verkopen. Geef het geld aan mijn vriend. Dan koopt hij vakantiedagen terug.
Hij is namelijk handig en heeft minder fysieke problemen als ik heb.
Ideaal opgelost :D

Ik zie nieuwe rijbakken in wording. Mooi!
Hoe hebben jullie het aangepakt qua bodem?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 11:41

@boemel: dat is allemaal heel duidelijk en berekenend bedacht. Handig van die vakantiedagen ook.

Hier nu een lekker zonnetje, wel veel wind en als BR heeft bij het rechte eind heeft rond 12 uur een pittige bui. Dus straks eerst maar een wandeltje met de bonte. Die is ook al weer een week niet van het erf geweest. Jammer dat ik mezelf niet kan opsplitsen of beide tegelijk mee kan nemen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 11:47

Ik heb al ruime tijd niks buiten gedaan. En dat vind ik eigenlijk wel even heel lekker. Al blijf toe tuin winterklaar maken ook liggen.
Maar wel lekker aan het rijden.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 12:04

DubbelFun schreef:
@boemel: dat is allemaal heel duidelijk en berekenend bedacht. Handig van die vakantiedagen ook.

Hier nu een lekker zonnetje, wel veel wind en als BR heeft bij het rechte eind heeft rond 12 uur een pittige bui. Dus straks eerst maar een wandeltje met de bonte. Die is ook al weer een week niet van het erf geweest. Jammer dat ik mezelf niet kan opsplitsen of beide tegelijk mee kan nemen.

Hi hi mijn vriend doet niet anders meer dan 3D tekeningen maken en calculeren.
Eerst begroten, dan offertes opvragen en dan alles weer opnieuw de Excel in.

Gelukkig wordt hij hier heel enthousiast van. Ik kijk en denk mee, maar dit exacte rekenwerk is niet mn ding.

Ik ben wel van van een strenge budgetbewaking :D . Mijn vriend is behoorlijk zorgeloos wat geld betreft en gaat graag voor t mooiste en ziet dan later wel hoe het gat te dichten :D
Daar krijg ik stress van.

Wat voor materiaal dak ligt er bij jullie op de stal?
En is het geïsoleerd of niet?
Ik twijfel wat ivm hete zomers. Van de andere kant zijn er ook bomen voor schaduw en is een briesje in open land toch vaak het fijnste.