Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:50

Hier in november aangelegd. Zou er vijf jaar geeb omkijken naar hebben. Laag van 10 cm m3c zand.
Ben zowat dagelijks de drainage aan het "begraven"!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:51

DubbelDun schreef:
Volgens mij zitten er wat gaten in dat slowfeedernet :D en ligt er dus aardig wat naast.

:') :') Klopt.....

Maar dat vind ik niet zo erg. Heb zelf geprobeerd de gaten "wat" groter te maken, maar dat werkt dus niet :D . Voor volgende winter maar nieuwe bestellen. Deze netten mogen ze even "op" maken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:51

Anke schreef:
Hier in november aangelegd. Zou er vijf jaar geeb omkijken naar hebben. Laag van 10 cm m3c zand.

10cm lijkt me ook weinig eigenlijk, heb je nog wat tussen de drainage en het zand of meteen erop?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:53

Azmay schreef:
Anke schreef:

10cm lijkt me ook weinig eigenlijk, heb je nog wat tussen de drainage en het zand of meteen erop?

Bij ons ook slechts 10 cm zand. Werkt prima. Ligt je drainage wel diep genoeg?

Azmay

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:55

Maar wat heb je onder het zand dan? met een sprintje staan de stappen toch al vlot 10cm diep?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:55

Mijn doek komt nooit omhoog terwijl ik "maar" 15cm zand heb. Met een dikke laag heb je meer kans op een zware bak. Het doek dat ik heb is wel van hele sterke kwaliteit en speciaal op maat gemaakt (een stuk dus). Kostte ook wel wat maar het ligt super. Ze lopen met z'n 3en 24/7 in de bak en het doek blijft netjes liggen waar het ligt. Maar ik heb ook wel een stevige en stabiele zandlaag, zelfs bij gek rennen en slidings komen ze zelden tot het doek. En als het dan een keer gebeurd beschadigd het dus niet. Een heeft een aantal keer gegraven maar toen ze op het doek kwam was het niet leuk meer omdat ze niet verder kon dus dat gaf ze snel op, maar ook daar ging het niet kapot van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:59

Azmay schreef:
Maar wat heb je onder het zand dan? met een sprintje staan de stappen toch al vlot 10cm diep?

Gewoon een laag grond. Mijn drainage ligt 40 cm diep.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:08

[***] schreef:
Azmay schreef:

Gewoon een laag grond. Mijn drainage ligt 40 cm diep.

O god, ik ben nu vanalles aan het bekijken maar bedenk me nu pas dat er een grote notenboom in de paddock staat, dat maakt het toch een tikje ingewikkelder om te graven :')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:13

Azamy: en heel simpel worteldoek op de grond, flink dikke laag zand erop storten en die laag insluiten tussen bielzen? Dus dat je dan een laag zand krijgt, de dikte van een biels. Door de worteldoek mengt de grond niet.

Is misschien een goedkope simpele oplossing...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:19

Solleke_Noah schreef:
Azamy: en heel simpel worteldoek op de grond, flink dikke laag zand erop storten en die laag insluiten tussen bielzen? Dus dat je dan een laag zand krijgt, de dikte van een biels. Door de worteldoek mengt de grond niet.

Is misschien een goedkope simpele oplossing...

Ik denk dat dat de enige optie is die haalbaar is, mogelijk nog een deel met een drainagebuis oid.
Het ligt nu al 20cm hoger dan de buren aan de ene kant dus ik moet eventjes kijken of ik eerst een stukje moet schrapen maar zoiets zal het worden denk ik.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:34

De drainage ligt gelijk onder die 10 cm zand.
Eronder is de gewone grond. Met sleuven waar doek met grind in ligt en die lopen naar het eind vd bak naar het "grindkoffer".

Heb het aan een expert over gelaten. Helaas voel me nu bedonderd. Hij komt het wel aanpassen, maar dan moet ik betalen. Heb dus een opgelicht gevoel.

Afbeelding

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:04

Oei das minder. Ik dacht dat drainnage minsten 40a 50 cm,diep,moest liggen. En helpt de drainnage een,beetje? Ik twijfel nog over de drainnaige. Is het bij nat weet droog de piste?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:20

Anke schreef:
De drainage ligt gelijk onder die 10 cm zand.
Eronder is de gewone grond. Met sleuven waar doek met grind in ligt en die lopen naar het eind vd bak naar het "grindkoffer".

Heb het aan een expert over gelaten. Helaas voel me nu bedonderd. Hij komt het wel aanpassen, maar dan moet ik betalen. Heb dus een opgelicht gevoel.

Hoe lang is dat geleden dan Anke?Je mag verwachten dat het toch een tijd goed blijft liggen als een expert ermee bezig is geweest...
Voor het betere prutswerk had je zelf ook aan de slag gekunt :+

Edit: ik zie november...dan komt hij maar mooi de boel in orde maken,je laat niet een expert komen om na 4 maanden te moeten klooien.Ik weet niet wat je betaald hebt maar ik zou eens kijken wat er is de voorwaarden staat en wat er wettelijk geregeld is.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:29

Belachelijk Anke! Als ik het zo zie is je doek al veel te dun om voor in een bak te gebruiken...

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:31

Dat ziet er niet best uit Anke. Ik zou echt niet accepteren dat je zelf moet betalen voor het herstellen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:37

Gatver, Anke! Op dat soort gezeur zit je helemaal niet verwachten. Hoop niet dat het zinder bon is gedaan, want dan wordt verhaal halen wel lastig.

Vanmorgen mijn vriendin (met hersenbloeding) naar het ziekenhuis gereden en daarna voor haar nog even de stallen uitgemest. Ik was meteen blij dat ik geen stallen heb! Wat een k*tklus! Zij heeft stro er in en ik snap voor t paard dat het lekker is, maar om het uitmesten is een ander verhaal.

En ik lees dat veel mense heel precies zijn in aanvegen enzo. Dat heb ik dan weer niet. Maar die stall zouden bij mij wel schoon moeten zijn. Dan zou ik echt heel veel afval hebben. Niks voor mij dus, zo n stal. Geef mij dan maar mijn paddock (zeg ik nu stoer, omdat het droog is. Is met blubber ook geen leuke klus).

Ik zie hele enge verhalen voorbij komen van mensen hier en Brussel. Brrrrr. Sterkte allemaal.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:40

Fabster...ik vind stro in de stal ook fijn,mooiste is als er een laag zaagsel onder ligt.Krijg je heerlijk bed van,ook eenvoudig schoon te maken.Deed er vroegâh (voordat ik ziek werd) 6 in een half uur :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 14:51

Da's schrikken fabster... Sterkte.

Ik ben met mooi weer fanatieker met vegen, als de zon echt lekker schijnt ga ik zelfs alle losse strootjes uit het zand harken. Heerlijk. (Tot er twee tellen later een paard besluit te gaan wandelen met een mond vol eten en nog een pluk bungelend eraan. Al je werk voor niets. :') )

Als mijn huis net zo schoon was als mijn paddock mocht mijn vriend echt in z'n handjes knijpen. :')

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:54

Fabster: wel dus. Hij had een offerte gemaakt. En kwam daarna aan dat hij het te laag had ingeschat. Kon het toch doen voor 750,- meer. Maar dan moest het zonder bon.
Mij maakte dat niet veel uit. Wilde gewoon een drainage bakje zodat ze in de winter droog konden staan.
Nu dus ellendig. Afwerking was ook al flut. Heb er nogal spijt van. Zoals hierboven ook al gezegd. Dan hadden we ook zelf aan kunnen kl*ten.
Zelfde ellende misschien wel stukken goedkoper.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:59

Zo. Inmiddels 20 pagina's achter, dat kom ik dus niet meer bijgelezen... :')

Oei Anke, dat klinkt als betoeperij va de bovenste plank. -O- Hoop voor jou dat hij het fatsoenlijk komt oplossen.

Hier heb ik via via een boer gevonden met een kleine ton die achter ons huis kan komen. Op advies van de buurman (die zich beroepsmatig met grasvelden bezig houd) meteen omgeploegd. Vanmiddag wordt het nog een keertje losgemaakt en dan gaat morgen het graszaad erin. Blij mee!
Paardjes staan nu overdag op een stuk wei van 8800m2 dat we dit jaar in bruikleen hebben. S'avonds halen we ze naar huis en staan ze op een betonnen paddock en een stukje wei van in totaal 700m2. Volgend jaar hebben we die luxe niet meer dus ik hoop dat de wei tegen die tijd mooi aangegroeid is.

Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 15:26

Hopelijk heb je daar volgend jaar een mooi stuk wei!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 15:31

Ik vind het knap ongelijk om een mooie wei te worden, eerlijk gezegd...
Dat zou ik eerst gelijk laten frezen/rollen en dan pas inzaaien.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 15:32

Neem aan dat ze dat nog doen DD

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 15:36

Daar ga ik ook vanuit ja. Dit is nu een keer gefreesd. Vanmiddag gaan ze nog een tweede keer frezen en morgen inzaaien. Neem aan dan ze dan ook rollen?

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 15:36

O nee wacht, de foto was van na het ploegen, sorry :+