Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:31

Hoe diep gaat een frees?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:36

Zo diep als je hem insteld...max is denk cm of 20.Zal zo even vriendlief vragen als hij weer binnen is :)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:46

Tinky12 schreef:
Zo diep als je hem insteld...max is denk cm of 20.Zal zo even vriendlief vragen als hij weer binnen is :)

20cm is niet erg veel toch?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:53

Die 20cm klopt wel zo ongeveer hoor ik net.Dat is best veel hoor...de grond wordt opgeklopt als slagroom en moet daarna weer gesleept worden.Anders zak je echt weg.

Freesen doet alleen de toplaag dus is belangrijk wat voor soort grond je hebt :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:13

wil je het water echt weg krijgen moet je een dieptand gebruiken, zoals DD al schreef, dan trek je de harde onderlaag open en blijft je toplaag redelijk goed.
Dieptand gaat gauw meer als 50cm diep en de loonwerker heeft zo'n ding.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:16

Ok dus opzoek naar een loonwerker die dat wil doen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:20

Die weet vast wat het beste is voor jouw type bodem :j

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:03

DubbelDun schreef:
Vanochtend was er in Zuid-Groningen/Noord-Drenthe een hoosbui die begon om 7 uur en dreef om 9 uur pas weer weg.
Die hebben voorlopig ook genoeg regen gehad.

Ja die ja.....grmbl
Net toen ik de paarden naar de wei zou brengen (lees gedouched en wel klaar om daarna Door naar het werk te gaan) kon ik in die bui 50 meter lopen....grmbl..niet leuk. 2x gedouched vanmorgen

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:29

kvulden schreef:
Ik heb een zwarte grond bak die ik als rijbak en paddock gebruik. Afgelopen winter lag die er best redelijk bij elke keer. Nu is het al een hele tijd een modder poel. Soms wel even weer droog, maar ook zo weer Kledder en niks mee te doen.

Ik kan hem voor 600 euro laten keren. Goed plan of niet. De gemeente vind dat ik daar een vergunning voor moet vragen, maar dat wilde ik niet doen. Ik kan niet de hele bak keren. Er liggen leidingen. Dus daar kan een stukje af en geel er overheen.

Wat zouden jullie doen? Heb het in het verleden ook wel een geploegd, maar dat helpt maar even.

Wij hebben 4 vrachtauto's zand erin (20kuub per vrachtauto). Eerst een rand van 3 op elkaar gestapelde betontegels (30x30) en daarbinnen het zand. Dan ligt het iets hoger dan de rest van het land en blijft goed. Keren was voor ons geen optie omdat de vergunning niet toestond dat we dieper dan 30cm gingen graven (ivm agrarische bestemming, zelfs een ploeg gaat dieper, maar goed...) Wit zand ligt hier op 70cm |(

Maar voor 600 euro kan je beter keren :D (wij wilden keren en daarna nog een aantal auto's erbij. Nu gokken we erop dat het een paar jaar goed blijft, evt nog een keer bijvullen)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:29

Ik heb ook geel zand op zwart gestort. Nu 4e winter en houdt zich prima. 20/25 cm. Steiger houten planken rondom om het binnen te houden. Keren kan hier niet ivm puin.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:33

Hier heel de dag bewolkt geweest met af en toe een bui, geeft niet, ik was toch werken

Ik voer met 4 paarden op 1 plek :o Mn ruin staat vrij hoog (al dan niet bovenaan) in rang en kan met vrijwel alle paarden samen eten. Mijn merrie is wat krengerig dus kon niet samen met de jaarling eten en de ruin vond haar ook te brutaal dus dat was dan wel eens knokken, is me nog steeds niet duidelijk wie nou uiteindelijk bovenaan staat. Dus ik begon met twee plekken; een voor de merrie en een voor de rest. Uiteindelijk was het resultaat dat als ik kwam voeren de merrie, ruin en veulen samen aten en de jaarling alleen, en dat na een paar minuten de merrie bij de jaarling ging staan. Logisch :+ Paar weken gehouden zo, sinds eergisteren zijn ze van weide gewisseld en heb ik een bak neer gezet. Gaat prima, ze kunnen met zn vieren eten zonder problemen. Ruin en merrie werpen elkaar nog wel eens vuile blikken toe maar ze hebben beide eigenlijk geen zin in gezeik dus houden zich in :+ De jaarling krijgt wel eens een snauw maar weet ook dat er niks op volgt, dat het enkel dreigen is omdat ze simpelweg een brutale aap is, en veulen lijmt alles een beetje aan elkaar. Ik voer wel nagenoeg onbeperkt en ze staan nu ook weer rijk in het gras dus honger zullen ze niet hebben, al krijgen ze wel even bonje bij de hooibak. Foto van zojuist

Afbeelding

Hun nieuwe strook gras
Afbeelding

Wauw, XApple, dat ziet er fijn uit!! Heel gaaf.
Heb je enig idee hoeveel dat kost en welke materialen jullie hebben gebruikt? Daar ben ik dan wel benieuwd na.

Dus als ik jullie goed begrijp moet je als je een stuk weiland/paddock/zwart zand droger wilt houden, naar de loonwerker gaan en vragen of hij het 2 - 3 keer per jaar kan komen open trekken met een dieptand? Hoeft er dan geen sleep overheen, zoals na het frezen zou moeten?
Laatst bijgewerkt door Caily op 23-09-15 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:33

Cally, ze hebben lampjes.. :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:46

karev schreef:
Ik heb ook geel zand op zwart gestort. Nu 4e winter en houdt zich prima. 20/25 cm. Steiger houten planken rondom om het binnen te houden. Keren kan hier niet ivm puin.

En wat heb je er voor geel zand op gedaan? Kun je aangeven wat dat ongeveer gekost heeft? En hoe groot je bak is?

En als de grond modderig is is het dan verstandig er ander zand overheen te gooien?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:53

fokfanaat schreef:
pol013 schreef:
Nieuwe tendens is niet spuiten en ploegen maar iets open trekken en doorzaaien. Omdat je veel bodemleven kwijt raakt met ploegen.

maar dat blijf je met al het onkruid zitten toch?

En als je het omploegt haal je een heleboel oud zaad naar boven wat je liever niet aan de oppervlakte hebt! Ik heb flink onkruid moeten trekken eerste jaar na nieuw inzaaien en gelukkig waren dat kleine stukken! Zwarte nachtschade, jakobskruiskruid, doornappel, melganzevoet en nog meer rot spul...

Dan beter met selectief middel onkruid spuiten, goed bemestingsadvies en doorzaaien...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:14

Nieuwe tendens, net wat je nieuw noemt natuurlijk, maar vanmiddag m'n schoolboeken over land beheer er eens bij gepakt en dat word hierin ook al beschreven als een betere optie (en dat boek is 20 jaar geleden uitgegeven) om de redenen die idd genoemd worden.

Voor mijn toekomstig hooiland kies ik denk ik toch om de plekken waar veel jkk staat te spuiten, dan 5cm los te werken en te zaaien.

Ik hoop dat dat voor de winter gaat lukken. Eigenlijk wil ik niet veel later maaien dan de eerste week van oktober, dus daar gaat nog wat planning aan vooraf.

Goed beheer valt nog niet mee, zeker als je er eigenlijk niet de middelen voor hebt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:42

Ik moet in een van mijn weilanden echt wat doen aan de zuring, maar moet nog steeds uitzoeken wanneer ik het beste met mccp/mcpa kan spuiten en hoeveel ik nodig ga hebben. Dan nog wel of niet kalken en hoe te bemesten van het voorjaar. Een weiland is nagenoeg goed,nu nog zo zien te houden.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 06:42

Kvulden goedkoopste zand. Dacht vul zand. Bak is 16 45 heeft Plm 1000,- gekost. Is er over gekomen omdat het zo modderig was s winters

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 06:45

Caily...officiëel mag je spuiten van 1 maart t/m 1 september.

De meeste onkruidbestrijdingsmiddelen doden ook alle soorten zuring.Op de verpakking staat exact wat je nodig hebt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:00

fokfanaat schreef:
pol013 schreef:
Nieuwe tendens is niet spuiten en ploegen maar iets open trekken en doorzaaien. Omdat je veel bodemleven kwijt raakt met ploegen.

maar dat blijf je met al het onkruid zitten toch?

Het idee is dat je je bodem zo gezond mogelijk houd. Dan moet je de omstandigheden voor je gras zo optimaal mogelijk maken zodat het onkruid verdrongen wordt. Heb er ook nog niet veel ervaring mee maar nu ook een stukje doorgezaaid op hoop van zegen.
Overigens heb ik wel gelezen dat bijvoorbeeld paardenbloem helemaal niet zo erg is in je wei: http://www.zlto.nl/media/default.aspx/z ... nbloem-pdf
Laatst bijgewerkt door pol013 op 24-09-15 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:02

Palousa bedankt voor de tip, zorgdrager ken ik niet. Ik ga hun website even bekijken en wellicht info opvragen :)

Kvulden ik denk dat het fresen van de toplaag een tijdelijk effect heeft en je inderdaad dieper moet voor een langduriger effect. Als je zelf een frees hebt is het inderdaad ook wel handig om bij te houden.

Caily zuring is vreselijk hardnekkig. Op de vereniging waar mijn paarden voorheen stonden hadden we er ook veel last van. Na het spuiten ieder plantje wat weer op komt gelijk uitsteken wilde wel helpen. Als het eenmaal in je grond zit is het echt een kwestie van heel goed bijhouden, anders komt het zo weer terug.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:04

Goedemorgen!

Daan, er staat geen zandsoort op de factuur. :') Sorry!

Hier ook zeer goede resultaten met doorzaaien, mesten en kunstmest (we hadden ook veel mos en dat is ook weg).

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:21

Nou in de grond zit het zeker, behoorlijk ook. Uitsteken, hoe doe je dat handig? Vrienden hebben gewoon hun hele weide laten spuiten door de boer met de trekker, dat lijkt mij ook wel wat maar wordt dus aankomend voorjaar

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:23

Wij hebben het ook gewoon laten spuiten. We zijn best bewust met alles maar dit was niet te doen.. dan heb je zo'n mooi lappie grond en dan heb je er nog niks aan. Beter 1 keer grondig dan jaren aanmodderen denk ik dan maar. Heel blij dat we het afgelopen jaar zo hebben gedaan! :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:23

Paardenbloemen laat ik overigens gewoon begaan, vind ik wel leuk staan, paarden eten het en voor je het weet zijn ze uitgebloeit.

Kunstmest, gewoon vd welkoop oid of de echte paardenmest van pavo?

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:24

Je zou wel alvast kunnen kalken, helpt om de grond minder zuur te maken en dus minder fijn voor onkruid. Kunstmest kan denk ik ook al wel, zit niet vast aan een toegestane periode geloof ik?