Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:34

MizzMontana schreef:
Antheman zijn die bloemen voor de sier of hebben ze nog een functie?

Maartje wat lastig met dat hooi... kun je om te overbruggen nog ergens kleine baaltjes halen?

De meesten zijn kruiden die ik weer droog. Voor de thee. Of tincturen. Of zalf of zeep of gedroogd door t paardenvoer. En vooral ook bijenvoer ;)

Op de composthopen heb ik courgette en pompoen gezaaid.
Laatst bijgewerkt door Antheman op 13-04-18 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje_M

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:58

Ik kan daar ook kleine baaltjes halen maar dat is kostentechnisch natuurlijk niet interessant. Kan altijd nog morgen beslissen als het uitzichtloos lijkt met de tractor.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:01

als ze in verhouding zoveel duurder zijn zou ik het tijdelijk vanuit de garage voeren en hopen dat het onderdeel snel gerepareerd is

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:01

Pfff krijg net een smsje van mijn pension klantje (die al maaaanden weg zijn), of ze haar cap even op kan komen halen die hier nog ligt...
Ja sorry hoor, alle zooi die hier nog lag heb ik weggegooid. Ben toch geen opslag loods voor andermans troep :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:04

Denk dat dat het inderdaad wordt in nood, garage is groot zat ook

Oh dat had ik ook niet laten liggen Libera. Meen me te herinneren dat we sowieso nogal wat gedoe was?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:10

Viel oo zich nog wel mee, ze bedoelden het niet kwaad maar ik werd er steeds zo geirriteerd van als het weer een grote zooi op stal was, of hekken open gelaten, of niet communiceren over dingen, etc. Voor mezelf dus beter om geen pension meer te bieden ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:33

Libera schreef:
Viel oo zich nog wel mee, ze bedoelden het niet kwaad maar ik werd er steeds zo geirriteerd van als het weer een grote zooi op stal was, of hekken open gelaten, of niet communiceren over dingen, etc. Voor mezelf dus beter om geen pension meer te bieden ;)

zooooooo herkenbaar
ik heb na 6 mnd een halstertouw maar zelf in gebruik genomen en de rest weggegooid, na 3 x appen ben ik duidelijk genoeg geweest dat er nog spullen bleven zijn blijven liggen
zul je zien dat ze straks ook nog boos zijn ook dat het weggegooid is of heb je nog geen reactie?

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:36

Libera, wat fijn dan dat ze weg zijn en dat je je eigen plekje weer voor jezelf hebt. Bij mij geen bijrijders/pensionpaarden of andere vreemden. Echt een hoop gedoe dat niet tegen de voordelen opweegt. Hier ligt nog steeds een zadel van mijn laatste bijrijder, 6 jaar geleden of zo. En ik mis nog steeds een sleutel :(

Maartje, balen dat dan net een onderdeel kapot gaat. Wij halen ook vaak megapakken hooi met onze aanhanger (past er net op) maar mijn husband krijgt het toch altijd weer klaar om het pak in de garage te krijgen. Hij kiept de aanhanger op en trekt het hooi met een sleepkabel aan de auto op de plaats maar het is altijd een heel gedoe. Ik heb nu een megapak dat ontzettend prikt -O- 95 euro voor betaald :(

Azmay leuke foto! Ik ben ook wel eens gaan rennen met de paarden. Sinds mijn hondje niet meer mee kon ging ik af en toe met Dirkje rennen. Maar die schrok af en toe en sprong dan richting mijn voeten. Daarnaast is mijn tempo niet echt heel hoog (lees superlangzaam :D ) waardoor Dirkje altijd net tussen stappen en draven in zat. Met mijn fjord was het ook al niet succesvol. Op de heenweg moet ik af en toe echt trekken aan het halstertouw terwijl op de terugweg ik af en toe half voortgesleep werd. Echt lekker liep dat toch nooit -O-

Anke waarom wil je wachten dat het gras langer is? ivm fructose of omdat het dan beter geworteld is?

Hier staan ze inmiddels iedere dag 1 uur op de wei. Maar mijn fjord is echt veeeeel te dik aan het worden. Is echt een beetje problematisch maar hij krijgt al niets mee behalve een berg(je) hooi. Misschien moet ik toch maar weer lid worden van de club hier in de buurt zodat ik weer actiever met haar werk. Mijn buitenrijritjes zetten waarschijnlijk niet genoeg zoden aan de dijk. Of ze pikt toch meer eten van dirkje dan ik denk :')

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:42

Vraagje ik heb een ibc tank voor de opslag van water. Helaas zit er geen kraan op maar een dop. Voor diegene die ook een ibc tank hebben wat voor kraan hebben jullie erop en waar hebben jullie die gekocht?

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:44

Bij mij zat het kraantje er gewoon op. Ik zal kijken of ik morgen ff een foto er van kan maken.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 22:01

Niet aan beginnen dus pension klanten... mocht ik ooit toch op dat briljante idee komen hou me dan tegen! We hebben nog drie boxen leeg maar dat stoort me niet.
Ik heb wel een pensionado staan van een vriendinnetje maar die komt niet rijden oid. Ze woont hier ook niet bepaald om de hoek. De enige spullen die ik van haar heb zijn een halster + touw en een paspoort.

Ondertussen ben ik al een paar keer gaan rijden met de andere merrie op stal en dat gaat heel goed :) ze hinnikt een keer als we van het erf af gaan en daarna staat ze rustig hooi te eten.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 22:34

Heerlijk is het als ze het komen brengen en netjes afladen.
Tenminste als het hooi dan ook nog van goede kwaliteit is.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 22:35

Wat leuk dat hij met Diva op stap gaat. Goede oefening.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 00:16

Hooiboer hier komt ook brengen en afladen/stapelen.
Nu had ik er niet zo veel besteld en dan help ik hem altijd om af te laden en te stapelen.

Als de nieuwe 1e snit wordt gebracht dan krijg ik er altijd ineens zo'n 200-250 stuks en dan neemt hij zn zoon mee om te helpen.

Ibc zaten bij mij al kraantje op.
Zijn gewoon met schroefdraad, dus je kan ze er zo afhalen en er weer op zetten.

Kreeg ik net een berichtje van de nieuwe eigenaar van Summer, dat ze onder het lint door was gegaan en mooi gras stond te vreten in de wei :wow:
Dat heeft ze hier echt nog nooit gedaan dus ik was wel zeer verbaasd :=
Ze heeft er gewoon stroom op staan terwijl ik hier soms dagenlang geen stroom er op heb.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 00:26

Naja, vlak nadat ze naar de nieuwe stal waren verhuisd had ik al een berichtje gestuurd dat ze nog spullen hadden liggen. Toen hebben ze wat spul opgehaald maar dus niet alles. Dan ga ik er van uit dat ze het niet meer hoeven, dus weg ermee :))
Kreeg net een berichtje terug, ze koopt wel een nieuwe zei ze. Prima.

MM, ik heb ook 2 lege boxen, stoort me totaaaal niet! Heb nu nog wel een collega van mij, die heeft Samson gekocht op afbetaling, dus die staat tijdelijk nog hier totdat die betaald is. Maar zij is wat ouder, heeft een goed betaalde baan, en heeft zelf thuis stallen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 00:29

Ook weer opgelost Libera :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 07:37

kvulden schreef:
Vraagje ik heb een ibc tank voor de opslag van water. Helaas zit er geen kraan op maar een dop. Voor diegene die ook een ibc tank hebben wat voor kraan hebben jullie erop en waar hebben jullie die gekocht?

Ik hen en losse kraan van gardena meen ik. Zonet kraam looot die meteen lweg dus moer je iets wat afluit hebben. Straks na het werk zal ik een foto maken

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 08:48

Afbeelding

Ik heb er doppen op waar een kraan in kan. De tanks zelf hebben ook wel een kraan maar daar kun je lastig mee werken.

Wij hebben het dus zoals op de foto.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 08:57

ClaudiaHS schreef:
Kreeg ik net een berichtje van de nieuwe eigenaar van Summer, dat ze onder het lint door was gegaan en mooi gras stond te vreten in de wei :wow:
Dat heeft ze hier echt nog nooit gedaan dus ik was wel zeer verbaasd :=
Ze heeft er gewoon stroom op staan terwijl ik hier soms dagenlang geen stroom er op heb.

Zul je altijd zien op een nieuwe plek.
Wellicht geen lange/goede aardpin?
Die heb ik pas sinda afgelopen jaar.
Merk echt verschil. Veel beter stroom erop. Was voor de hormoonbonkjes wel ff nodig.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 08:59

Bliksem stond de eerste nacht hier ook buiten het draad. Maar die was er hoogstwaarschijnlijk uitgejaagd door James. Kan dat ook een mogelijkheid zijn? Door de draad gejaagd?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 09:01

Zo ben gestart met de 1e pony verkoopklaar te maken.
Nog een hele lading te gaan.
(Ga ze niet allemaal scheren)

IH's Spots Joyride
Wordt nu 2 jaar.
Afbeelding

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 10:06

Netjes Anke!
Wat gek Claudia. Hoewel mijn shet de eerste nacht ook buiten de paddock stond. Ik lag daarna de hele nacht marktplaats advertenties te schrijven, maar daarna is het nooit meer gebeurd.

Vanaf hoeveel hooi komen jullie leveranciers het brengen? Ik kan nu maar 40 kleine baaltjes kwijt dus ik rij iedere maand met de trailer heen en weer. We gaan nog een kapschuur bouwen en dan kan ik hopelijk meer kwijt en het laten leveren.

Ik heb ook overwogen een pensionner aan te nemen, maar ben blij dat ik het niet gedaan heb.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 10:09

Mijn leverancier houd een minimum van 1 ton aan, maar dat is Amerikaanse ton, zeg maar 17/18 balen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 10:10

Mijn nieuwe leverancier vraagt een tientje voor het brengen, hoeveelheid maakt dan niet zoveel uit, maar hij kan maximaal 3 grote balen kwijt op zijn tractor.
De vorige vroeg niets, maar vroeg wel net wat meer voor zijn balen.
Dus uiteindelijk ben ik zelfs iets goedkoper uit met deze leverancier.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 10:26

Hier hangt het er vanaf waar we het hooi kopen, de ene komt het brengen vanaf een bepaalde hoeveelheid en de andere daar moet ik het zelf halen omdat hun zelf geen materiaal hebben (ze laten het hooi ook maken). Bij de 2e ben ik dan vrij duur uit omdat ik maar 5 balen kwijt kan op onze aanhanger en er toch wel 40 nodig heb per jaar. Het is dan nog ongeveer 45min rijden..
Misschien kan ik wel ergens een andere aanhanger regelen zodat ik er meer in 1 keer mee kan nemen :+