Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 15:22

Ik bij lastigere paarden vaak met 1 hand het halster vast en hield met die hand ook de spuit vast. Dan kunnen ze op en neer gaan met hun hoofd, maar gaat de spuit net zo hard mee. Als ze dan even hun hoofd stil hadden duwde ik met de andere hand snel de spuit leeg.

Deed dat trouwens wel in een box anders lopen ze te ver weg :+

Vaak ging het wel zo, maar sommige begonnen te steigeren en te slaan met hun voorbenen. Dan moest ik wat anders bedenken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 15:47

@palousa: dat werkt alleen als je wat langer bent... mensen die wat korter van stuk zijn, redden dat niet :n
@fabster: gelijk heb je, dat je het zo hebt gedaan. Een keer is het klaar, toch?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 16:09

Nee, ik word inderdaad gewoon mee omhoog getrokken. En dan staat hij nog op de grond. Nou ven ik niet echt klein, maar deze is net een giraf.

Een box is bij dit soort dingen wel handig. Maar die heb ik dus niet. :(

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 16:49

Ik doe spyuiten ook door het voer, gewen zijn in gevechten in de Slobber of pulp gaat het prima. Pramox ruikt zo sterk dat ik daar vorige ook problemen mee had. Heb ze 3 uur apart gezet met de emmer incl wormenkuur en uiteindek was het dan toch op

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:08

Wij doen de wormenkuren altijd door het voer, geen moeilijk gedoe en bak uitgelikt zoals gewoonlijk.

Vandaag hadden wij een helder verlichte schuilstal *\o/*

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:12

Kaatje schreef:
Wij doen de wormenkuren altijd door het voer, geen moeilijk gedoe en bak uitgelikt zoals gewoonlijk.

Vandaag hadden wij een helder verlichte schuilstal *\o/*

Hier ooit een laatste drupje pramox in de emmer laten vallen en ik kon die 3 kilo pulp toch echt weggooien :')

Hier is inmiddels het oud ijzer weg, nu alleen het puin nog en dan is het allemaal redelijk winter klaar :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 00:05

azmay top, wat zul je blij zijn dat het ijzer weg is.

Mmm, ik spuit ook gewoon een tube in de mond leeg.
Ze moeten gewoon luisteren en die kop laag houden en dan vlats ik in 1 x die spuit er in, hoppa!
Beetje zoals je ook een bit in doet, zelfde plek gaat de spuit tussen de lippen.

Vanavond weer verenigingsles gehad en Blue liep weer lekker.
An het eind nog 5tal gereden, altijd lachen want juf verzint de gekste dingen en wij kennen niet zoveel.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 08:07

Citaat:

Deden wij ook , maar dan droop de helft van de wormenkuur weer uit de mond.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 08:08

Kaatje schreef:
Citaat:

Deden wij ook , maar dan droop de helft van de wormenkuur weer uit de mond.

Daarna hoofd omhoog houden :j mijn oudste paard heeft er ook een handje van weg om het daarna weer uit te spuwen, dus hou 'k z'n hoofd omhoog tot hij geslikt heeft ~~}>

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 09:16

Dat is leuk bij een ijslander ja. Niet bij een paard die een stuk hoger is dan jij... :=

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 09:51

Before, van de boomkant
Afbeelding
After, vanaf het huis
Afbeelding

We zijn er nog lang niet, touwtjes moeten nog vervangen door hek, er moet nog puin worden geruimd (dat dus dit jaar) volgend jaar gaat het gras nog zandpaddock worden, achter moet het nog netjes afgesloten en de enorm lange schuur moet ooit nog plat en vervangen door een handzame schuilstal maar we hebben eindelijk een plek die in de winter begaanbaar blijft. *\o/*

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 09:52

Fabster schreef:
Dat is leuk bij een ijslander ja. Niet bij een paard die een stuk hoger is dan jij... :=

Lukt bij mijn warmbloed van 1m75 anders ook hoor :P krijg dan af en toe wel een kopstoot te verduren.. ben zelf ook wel groot :j

Azmay: begint steeds meer op te knappen zo! Met dat verhard stuk ga je nog blij zijn deze winter!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:11

Ik kom ook weer even binnen vallen hier.
Inmiddels is Rachel verkocht naar een meisje dat rijd bij de stal waar ze eest stond. Dus ze is terug naar huis. Dat geeft me wel een beetje een beter gevoel.

Stef is tijdelijk naar een natuurgebied hier in de buurt. Vijf hectare vrij gebied waar hij met een kudde ijslanderhengsten staat. Ik ga zondag eens kijken of hij nog naar me toe wil komen, als hij nogsteeds netjes luisterd ga ik proberen hem weer wekelijks te rijden. ONderhoud heft hij verder niet daar, er staat gras genoeg. Vanaf December mag hij met de ijslanders mee naar het natuurgebied op de meinweg dat nog uitgestrekter is. Maar misschien heb ik tegen die tijd wel een andere oplossing gevonden. Maar het is fijn dat ik even wat ademruimte heb.

Wat betreft asbest, we hebben (eindelijk!!!) van de rechtsbijstand bericht gekregen. Helaas dat ze geen zaak zien. Dus nu zijn we bezig met een second opinion want dit slaat natuurlijk helemaal nergens op.

De scheiding gaat definitief door. Ik zit nu al enige tijd in mn eentje en ik begin nu een beetje ritme te krijgen. Het wordt me wel echt duidelijk dat ik dit niet in mn eentje ga redden. Dus als iemand nog ergens een leuke vent heeft liggen, ik hou me aanbevolen...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:14

Solleke_Noah schreef:
Fabster schreef:

Lukt bij mijn warmbloed van 1m75 anders ook hoor :P krijg dan af en toe wel een kopstoot te verduren.. ben zelf ook wel groot :j

Azmay: begint steeds meer op te knappen zo! Met dat verhard stuk ga je nog blij zijn deze winter!

Doe het bij mijn bijna 1m70 paard ook terwijl ik zelf maar 1m65 ben. Kwestie van halster vasthouden en hoofd omhoog duwen. Gelukkig is het verder wel een een heel lief paard dus kopstoten krijg ik niet, hoogstens een klodder kwijl met ontwormpasta als ik niet snel genoeg ben... :')

Azmay ziet er inderdaad al veel beter uit. Op naar de volgende klus...

Heftig allemaal AB. Hopelijk kom je snel in rustiger vaarwater en kan je weer de weg omhoog vinden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:56

Abby heel veel sterkte de komende tijd :(:)
fijn dat de paarden in ieder geval een plekje hebben.

azmay dat is een enorm verschil, top!

de kunst is om de pasta niet op de tong te spuiten maar langs de wang richting kiezen
dat heeft 2 voordelen, paard proeft het niet zo sterk en hij kan het er niet uittuffen

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:57

Niet tuffen wel er uit kwijlen :x

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:59

Als ik echt een paard had dat het voor elkaar kreeg om dat beetje pasta eruit te werken, dan kreeg hij het in 2 x, beetje smorgens en een beetje savonds en hoofd hoog houden }:)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:02

Tjonge Abby, toestanden alom! Als ik nog een vent zonder kinderwens weet, geef ik het door.

Jammer van Rachel. Maar goed opgelost.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:03

Jullie zijn welkom om get boj Sjaak te doen hoor. Zou ik fijn vinden :j

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:04

spatter schreef:
Als ik echt een paard had dat het voor elkaar kreeg om dat beetje pasta eruit te werken, dan kreeg hij het in 2 x, beetje smorgens en een beetje savonds en hoofd hoog houden }:)

Mijn paard krijgt het dus ook gewoon hetzelfde als mijn hond. Pasta er in hoofd omhoog en keel vrijwen :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:06

Het is net niet om de hoek helaas :+

Ab, wat een gedoe nog steeds over de asbest. Ben ik blij dat we hier alleen een beetje in de gang op de vloer hebben liggen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:54

@abby: fijn dat je een goed gevoel hebt over Rachel. Ook een fijne oplossing voor Stef zo te lezen :j Mijn zwager is een wereldvent (vrijgezel) en gun ik echt een leuke meid zoals jij, maar die is nogal honkvast in de Achterhoek helaas. Hoezo ziet de verzekering er geen zaak in dan?

@wormenkuren: ik ben een vroegere pensionstalhouder nog steeds dankbaar, die heeft me toen een paar keer geholpen met Walter (maakt toch echt verschil, een grote man van ruim 1.90m of een kleine opdonder van 1.60m :+). Hij kon Walter goed vastpakken en daardoor leerde Walter dat het niets engs was :j Al die jaren geen problemen meer.
Het probleem is dat als Walter een beetje gek doet, er weinig aan te houden is voor mij. Ik heb mijn lengte en gewicht gewoon echt tegen als het daar om gaat. Behalve als ik het touw om een balk zou slaan o.i.d..
Lirina kent het gelukkig prima, ken weinig paarden die er zo makkelijk mee zijn als zij :)

Verder gaat het hier zijn gangetje. Stal is nog niet klaar, maar we komen steeds een stapje verder. Het gebeurt nu allemaal 's avonds en op zaterdag.... tja, met een gewoon leven, werk en sociale verplichtingen gaat dat soms gewoon niet zo hard.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:17

Sterkte Abby, maar je bent goed bezig.

Fabster ik heb het ook een tijdje met Marinka gehad. Toen heb ik het samen met Marcel gedaan. Dat was bij ons de oplossing en gelukkig liet ze het een paar keer daarna wel gewoon doen. Marcel is ook een stuk groter en dat helpt wel.

Het systeem met mijn hooi werkt op zich al best goed. Er is nu alleen wel veel meer verspilling. als je gewoon per dag voert dan eten ze op het laatst de restjes ook wel op, maar omdat er nu constant hooi ligt laten ze dat liggen. Met mooi weer schep ik het wel weg en doe ik het in de netten in de stal en komt het uit eindelijk wel op maar met wat druileriger weer is dat al weer geen optie. Druk aan het denken naar een oplossing.
Afbeelding

Ik snij nu wel het plastic helemaal weg. Dat werkt beter anders wordt hij aan de ene kant zwaarder dan de andere kant.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:49

AbbyBlues schreef:
Ik kom ook weer even binnen vallen hier.
Inmiddels is Rachel verkocht naar een meisje dat rijd bij de stal waar ze eest stond. Dus ze is terug naar huis. Dat geeft me wel een beetje een beter gevoel.

Stef is tijdelijk naar een natuurgebied hier in de buurt. Vijf hectare vrij gebied waar hij met een kudde ijslanderhengsten staat. Ik ga zondag eens kijken of hij nog naar me toe wil komen, als hij nogsteeds netjes luisterd ga ik proberen hem weer wekelijks te rijden. ONderhoud heft hij verder niet daar, er staat gras genoeg. Vanaf December mag hij met de ijslanders mee naar het natuurgebied op de meinweg dat nog uitgestrekter is. Maar misschien heb ik tegen die tijd wel een andere oplossing gevonden. Maar het is fijn dat ik even wat ademruimte heb.

Wat betreft asbest, we hebben (eindelijk!!!) van de rechtsbijstand bericht gekregen. Helaas dat ze geen zaak zien. Dus nu zijn we bezig met een second opinion want dit slaat natuurlijk helemaal nergens op.

De scheiding gaat definitief door. Ik zit nu al enige tijd in mn eentje en ik begin nu een beetje ritme te krijgen. Het wordt me wel echt duidelijk dat ik dit niet in mn eentje ga redden. Dus als iemand nog ergens een leuke vent heeft liggen, ik hou me aanbevolen...

Volgens mij heb ik hem zien staan, aan jouw kant van de weg een stuk meer naar t dorp?
Fijn dat het zo is opgelost

geen zaak??? Jeetje zijn die gek of zo?

Leuke vent kan ik je helaas niet mee helpen, bestaan die uberhaupt? mannen waar je geen problemen mee hebt?

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:59

Welkom terug abbey! Als ik een leuke niet zeurende hard werkende man tegen kom stuur ik hem jouw kant op.

Fabster, rug is oké dat heb ik als eerste gecontroleerd. Zadel is ze volgens de zadelmaker lekker ingegroeid al moet is wel goed opletten op rechts te blijven zitten aangezien zij mij naar links gooit en het zadel daardoor kan gaan schuiven. Maar dat heb je gezien . Ik heb ook geprobeerd zonder beenhulp maar alleen op stem te rijden maar dat wil ze ook niet. Maandje grondwerken is in overleg met mijn juf. Zij heeft het nu 2x mis zien gaan en zegt dat ze ieder ander paard nu juist had doorgepakt naar voren maar dat dat bij twix zeer waarschijnlijk juist tegen me gaat werken. Zelf durft ze het in ieder geval niet en als zij dat zegt pieker ik er al helemaal niet over.
Maandje rustig aan voelt nu voor mij goed als ik het grandioos mis heb kom ik daar gauw genoeg achter. En dit is dus precies het gedrag wat ik tijdens het weekend wilde voorkomen. Ze heeft het gewoon uitgesteld.