Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:15

DubbelDun schreef:
Je zit net in die band die dwars over NL trekt :(:)

Vive la Belgique ;)
Ik zit net onder de grens met Eindhoven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:17

Vanochtend was er in Zuid-Groningen/Noord-Drenthe een hoosbui die begon om 7 uur en dreef om 9 uur pas weer weg.
Die hebben voorlopig ook genoeg regen gehad.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:20

Ik zit hier ook in de buienzone...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:21

Hallo allemaal,

Ik heb eerder in dit topic gepost maar geen tijd om zo vaak bij te lezen en het
topic helemaal bij te houden. Vorig weekeind hebben mijn broer en vader de schuilstal (3 bij 6) onder handen genomen aangezien we er een 3e paard hebben bijgekocht en ze niet met zijn 3en in de schuilstal pasten. De achterkant is aan 3 kanten dicht, en de rest is alleen overkapping. Mijn pony kan namelijk totaal
niet tegen 'opsluiting' en wil al niet achteraan de oude schuilstal staan. We hebben ook nog 4 boxen en daar
maak ik haar echt ongelukkig mee.

Hij is nu 3 bij 14 :D Ben er heel erg blij mee. <3
De inloopstal loopt trouwens uit op de gedraineerde bak (die ik voornamelijk als paddock gebruik)
en het weiland die overdag geopend is als het weer het toelaat. Alles is afsluitbaar van elkaar.

Voor (nouja we hebben het hekje rechts op de foto ook geplaatst):
Afbeelding

Zijkant (er komt nog een goot):
Afbeelding

Het paard van mijn vader rent altijd als 1e de schuilstal in :')
Afbeelding

OleJon

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:25

ziet goed uit,mooi plekje zo :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:28

Voeren om meerdere plekken en voor de slobber van oudje gaat hij op stal of met een draadje ervoor.

Mooie stal hierboven!

Hier regent het ook al de godganse dag *zucht* het begint weer hoor ;)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:33

Jullie zijn weer lekker snel.....

Lang leve het buitenleven....ik heb een muis in mijn keukenkastje grrrr

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:34

@xAple: zo dat is een flinke schuilstal, super :D

@kvulden: ach... lief muisje :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:36

Weer wat we hier nu hebben wil ik wel tot 30 december...dan tot 2 januari het weer wat yontheke heeft...dan mag het een weekje droog om vervolgens 3 weken lang -15gC te zijn...daarna weer het weer wat er hier is :D

Ziet er mooi uit Apple...laat je de bodem zand of ga je betegelen?

Kvulden...(even afkloppen) sinds ik hier woon heb ik geen muizen meer in huis :D Wel de rest van het erf,alle soorten en maten. >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:42

Die is lekker groot geworden zeg!

Ik als voormalig echte stadse poep nu al in mijn broek voor de ratten en muizen. Hier zijn geen katten en ik heb dus het goede gif gekregen van mijn boer/verhuurder, maar het lijkt wel snoep joh! Is echt elke dag kuis op! Brrrrr...
Heb trouwens al mijn eigen voedsel wat niet in koelkast staat in afgesloten plastic bakken in de keukenkastjes gezet, in de hoop dat als ze niks ruiken ze ook weg blijven...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:45

Wij hebben ook super veel last van muizen.. Heb nu zo'n val waar je ze levend mee vangt.. maar beetje het geval van water naar de zee dragen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:48

Hé hier nu ook regen, dat gaf Buienradar niet echt aan net...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:49

Tinky12 schreef:
Weer wat we hier nu hebben wil ik wel tot 30 december...dan tot 2 januari het weer wat yontheke heeft...dan mag het een weekje droog om vervolgens 3 weken lang -15gC te zijn...daarna weer het weer wat er hier is :D

Ziet er mooi uit Apple...laat je de bodem zand of ga je betegelen?

Kvulden...(even afkloppen) sinds ik hier woon heb ik geen muizen meer in huis :D Wel de rest van het erf,alle soorten en maten. >;)

Het blijft zoals het is. Het is puin en ik heb vorige winter gezien dat het geen diepe modder
wordt maar het 'oppervlakkig' modderig wordt. Onder de overkapping blijft het natuurlijk sowieso droog :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:57

Wij hebben heerlijk ff een paar uur in de wei gewerkt.

Paar isolatoren gezet eerst en daarna draad getrokken, nog wat moeten snoeien omdat er nog wat takken en struiken in de weg hingen en daarna lint getrokken.
We doen aan de bovenkant toch maar lint voor de zichtbaarheid, en er is toch niemand die last heeft van het gewapper.

Daan, ipv echt bij aghterberg te bestellen, kun je ook bij zorgdrager terecht, vrijwel dezelfde bodem namelijk. Zijn ook broers.
Weet alleen niet of er veel prijsverschil in zit.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:00

Hier ook praktisch de hele dag regen, vanmiddag kort de zno gezien en nu plenst het al weer een tijd.

apple mooi afdak maar ik vrees voor je hout en ook erg dunne palen die het dak dragen.
Als ze gaan dringen of jeuken tegen zo'n paal blijft dat niet heel en ook de bovenbalken kunnen ze aan knagen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:08

spatter schreef:
Hier ook praktisch de hele dag regen, vanmiddag kort de zno gezien en nu plenst het al weer een tijd.

apple mooi afdak maar ik vrees voor je hout en ook erg dunne palen die het dak dragen.
Als ze gaan dringen of jeuken tegen zo'n paal blijft dat niet heel en ook de bovenbalken kunnen ze aan knagen.

Ik heb een schuurplek aan een hek een stukje verderop, en ze krijgen meeeeer dan genoeg ruwvoer en er staan wilgenbomen rondom de paddock. Deze palen zullen geen voorkeur hebben :') Daarbij heb ik een mini shetje, C pony en een tamme Quarter die van elkaar weglopen als er maar 1 oor naar achter gaat :+
Neuj ik vrees niet door deze stal :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:14

Ik had ook een tamme Quarter, die ik in een strookje van 1,70 kon laten grazen. Mijn hooihok is ook 1,70 breed. Maar toen ze een keer het hooihok in was gelopen ipv dat strookje gras en ze draaide om, ging die paal van 7x7 wel kats doormidden.
Dus zeg nooit nooit ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:18

Hier is ook al van alles gesneuveld, zelfs gelaste balken dus wat dat betreft kunnen het varkens zijn.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:32

Ik heb een zwarte grond bak die ik als rijbak en paddock gebruik. Afgelopen winter lag die er best redelijk bij elke keer. Nu is het al een hele tijd een modder poel. Soms wel even weer droog, maar ook zo weer Kledder en niks mee te doen.

Ik kan hem voor 600 euro laten keren. Goed plan of niet. De gemeente vind dat ik daar een vergunning voor moet vragen, maar dat wilde ik niet doen. Ik kan niet de hele bak keren. Er liggen leidingen. Dus daar kan een stukje af en geel er overheen.

Wat zouden jullie doen? Heb het in het verleden ook wel een geploegd, maar dat helpt maar even.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:40

Is gewoon diep open trekken geen optie ??

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:47

Als je de paarden erin laat staan is keren geen oplossing denk ik.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:52

spatter schreef:
Hier is ook al van alles gesneuveld, zelfs gelaste balken dus wat dat betreft kunnen het varkens zijn.

Nouja ik ga het zelf even positief bekijken en ervan genieten.
Alles kan kapot maar daar ga ik nu even niet vanuit ;)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:56

fokfanaat schreef:
Als je de paarden erin laat staan is keren geen oplossing denk ik.

Waarom niet?

DubbelDun schreef:
Is gewoon diep open trekken geen optie ??

En wat is dan diep? En wie vraag je er voor?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 18:02

Lekker met een frees er doorheen...doen wij ook met de baan,is wel een zandbodem maar als jouw bodem altijd goed doorlaatbaar is geweest dan moet dit ook kunnen.

Wij doen 2 á 3x p/j zeker 1x voor de winter en 1x na als het niet goed gevroren heeft.Of als we vinden dat het water niet vlot genoeg wegzakt.

Hebben een klein freesje op de kop getikt voor achter onze Iseki,je hebt wel vermogen nodig om hem te laten draaien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 18:08

@kvulden: mijn loonwerker heeft een 'spijker' van 80 cm lang en die kan hij achter de tractor net zo diep de grond in zetten als je hem hebben wilt. Hij trekt dan één voor om de 50 cm of zo.
Hij heeft ook een 3-tand, die kunnen 25 cm diep, maar die vind ik te kort op elkaar staan (20 cm) en dan wordt het of alsof de boel is omgewoeld. Met die ene tand wordt het mooi los zonder dat ze er tot de knieën in weg zakken.