Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:19

Hier nog wel nat, maar ook niet overdreven. Ik moet nog bemesten. Mijn buurman deed dat voor me, maar vorig ging het niet goed, dis moet nu even met de hand, zodat het volgend jasr weer met de tractor kan. Veel en zwaar werk. Maar mijn weideseizoen begint toch pas eind juni, dus geen nood.

Gefeliciteerd met je BE

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:44

Hier was het mooi droog, maar vannacht heeft het geonweerd en flink geregend. Nu loopt er een beekje door mijn tuin. :')

Selka

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:57

Haha die mini's. Heerlijk <3

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:02

Libera schreef:
Hier ook nog niet op de weide... het is te nat en ik heb al mn lint en paaltjes erjot getrokken :')

We gaan het opnieuw indelen dus komt over een paar weken wel weer weidegang aan. Tot die tijd kunnen ze zich vermaken op de paddock.

Gefeliciteerd brittjuh! Hier gelukkig geen E rijbewijs nodig. Wel super fijn dat je nu lekker met je paarden op stap kunt!

Hier net de minis even in de voortuin gezet terwijl ik aan het uitmesten was... die wilden dus niet meer naar binnen haha!! Gelukkig kon ik ze lokken met een emmer brokjes :Y)
[ [url=m/56NFfM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/TqloKs.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5MPQRr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik snap wel dat ze zich niet meer lieten vangen. Veels te goed daar :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:22

Ik heb nog steeds niets gehoord over de wei, probeer geduldig te blijven :Y)

Gisteren mijn vriend zo gek gekregen dat hij Diva mee nam met hardlopen, hij wil gaan horseboarden en ik heb het duidelijk gekregen dat hij daar misschien ook wat voorwerk voor moet doen :+
Heenweg was nog even aftasten, maar ze hebben zich uiteindelijk prima vermaakt. Heb even paparazzi gespeeld uit het slaapkamerraam *-:)
Afbeelding

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:32

Leuke foto’s van de mini’s. Die boffen maar met zo’n tuin :-)

Handig Azmay, zo krijgt Diva gelijk beweging. Leuk plaatje.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:42

Ik was vorige week nog aan het klagen dat het weiland nog zo nat was, maar ondanks alle korte en felle buitjes van de afgelopen dagen is het weiland enorm snel opgedroogd. Ik heb de paardjes er al even op gezet.

Vanwege de aanleg van onze paddock vorig najaar zijn en het verspreiden van de afgegraven grond over een stuk van het weiland, zijn er nog een aantal stukken onbegroeid. Daar heb ik vier weken geleden graszaad overheen gestrooid, maar daar was nog niets van te merken. Ik was echt bang dat het voor niets was geweest. Maar sinds een paar dagen schiet er ineens een groene waas overheen en ik zie het letterlijk groeien :) Yes!!. Voor de zekerheid nog even bijgezaaid en een oude zak koemestkorrels uitgestrooid. Dit gaat goed komen...

En vorig weekend het gazon gemaaid, voor het eerst dit jaar. En het moet nu eigenlijk al weer... Het gras groeit hier lekker.

Ik loop nu heel vaak door de paddock naar het weiland, om even te kijken hoe het er voor staat... Staan er steeds gelijk twee enthousiaste paardebeesten naast me; Mogen we al? Mogen we al? Oh dat hebben ze zo snel door! Ze moeten nog heel even wachten...

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:48

Leuk die foto met hardlopen. Was dat beetje te doen? Ik probeer mijn man ook zo gek te krijgen dat ie de shet gaat meenemen. Die mag zijn pensje nog wel wat aftrainen ( de shet dus). Maar ik denk dat je dan hele tijd bezig bent met het beestje en dan toch een stuk minder lekker loopt...

We gaan wel eens wandelen met de paarden, en dan is de shet niet te houden. die wil alleen maar draven... Hij vind het geweldig!!! Maar rustig stappen zit er dan niet in... En als je dan mee gaat rennen, gaat ie steeds harder, tot ie moe is en dan is de koek ook op. Krijg het nog niet aan zijn verstand dat ie zijn energie beetje beter moet verdelen.... Daar moet nog aan gewerkt worden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:21

greendragon schreef:
Leuk die foto met hardlopen. Was dat beetje te doen? Ik probeer mijn man ook zo gek te krijgen dat ie de shet gaat meenemen. Die mag zijn pensje nog wel wat aftrainen ( de shet dus). Maar ik denk dat je dan hele tijd bezig bent met het beestje en dan toch een stuk minder lekker loopt...

We gaan wel eens wandelen met de paarden, en dan is de shet niet te houden. die wil alleen maar draven... Hij vind het geweldig!!! Maar rustig stappen zit er dan niet in... En als je dan mee gaat rennen, gaat ie steeds harder, tot ie moe is en dan is de koek ook op. Krijg het nog niet aan zijn verstand dat ie zijn energie beetje beter moet verdelen.... Daar moet nog aan gewerkt worden.

Hij zag het eerst niet zitten omdat ze graag gas geeft, maar dat is een kwestie van opvoeden en ging nu al steeds beter.
Het eerste stuk was het steigeren en kloten maar dat komt vooral omdat ze niet van haar moeder gescheiden wil zijn. Denk dat dit heel goed is daarvoor want ze heeft minder tijd om na te denken als ze op moet letten hoe ze moet lopen.

Het is vooral nog oefenen, denk dat het daarna is alsof je met de hond aan het hardlopen bent eigenlijk. Paardje heeft te veel energie en vriend wil graag wat af vallen dus perfect zo. Andere paard is te dik maar die doe ik hier echt geen plezier mee :')

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:27

Wat goed azmay! Idd ook een goede oefening!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:11

Leuke training zo! En de minis hadden het ook naar hun zin!

Ik baal. Alles geregeld om morgen de paarden te verhuizen, zouden morgen nog even pak hooi en stro halen omdat de fouragehandel hier nog niet kan leveren (nog niet helemaal klaar hier). Maar nu is de tractor kapot en het onderdeel dat mijn man maandag heeft besteld lijkt kwijt en wordt maar niet bezorgd -O-
Nu weet ik dus niet hoe ik die pakje van de aanhanger krijg, laat staan in de buurt van mijn stal

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:24

Ja altijd vervelend als je op onderdelen moet wachten. Hier zijn gelukkig een paar agrarische zaken in de buurt dus kan eerst nog een rondje bellen om te vragen of ze het hebben. Zo niet heb ik eventueel nog een trekker die ik kan lenen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:30

Ja we gaan het nu morgen ergens ophalen hier in de buurt. Maar dan moet manlief hem nog wel aan de praat krijgen :+ sowieso eigenlijk want hij staat nu in mn weide

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:41

Maartje_M schreef:
Leuke training zo! En de minis hadden het ook naar hun zin!

Ik baal. Alles geregeld om morgen de paarden te verhuizen, zouden morgen nog even pak hooi en stro halen omdat de fouragehandel hier nog niet kan leveren (nog niet helemaal klaar hier). Maar nu is de tractor kapot en het onderdeel dat mijn man maandag heeft besteld lijkt kwijt en wordt maar niet bezorgd -O-
Nu weet ik dus niet hoe ik die pakje van de aanhanger krijg, laat staan in de buurt van mijn stal

Aanhanger bij de stal parkeren en vanaf daar voeren? Of, als je een platte kar kan maken (zijschotten naar beneden), band eromheen en aan een trekhaak van een andere auto hangen en er vanaf slepen. Blijft t niet zo heel netjes, maar is t wel geregeld.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:50

Wat wegen de pakken? Ronde kun je rollen. De midi pakken zijn met 2 man en een hefboom nog wel van de kar af te gooien. Wij huren in zo'n geval een kieper. Iemand op de kieper, iemand op het pak en glijden maar :P

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:20

Ik kom met de aanhanger niet bij stal nu. Veel te nat en drassig.. zijn grote pakken van 300-400 kg. Dus de tractor is eigenlijk de enige optie :=

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:21

Dat is balen. Wij doen ook 400 kg pakken op de kiepmanier.

Dan toch diegene die ze verkoopt ze laten brengen? Is dat een optie?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:46

Is het een grote afstand naar je stal?
Anders zou je ze nog plak voor plak uit elkaar kunnen halen en op een steekkarretje naar je stal verplaatsen.
Een rotwerk, maar je moet wat.

Mijn staleigenaresse doet dat ook omdat de heftruck niet bij de opslag kan komen. Zij moet ongeveer 20meter lopen met een plak.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:58

Balen Maartje. Ik heb zo ook een keer een groot pak uit mijn trailer op gevoerd. Dus iedere dag een plak in mijn kruiwagentje naar de stal gesleept.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:31

Wij hebben van de week ook een baal van 350 kilo de stal in drukt met 3 man
Maarja dat was er maar 1.
Als je niet voor je stal kan parkeren en je Moet er 10 af laden dan ben je indd niet blij haha.

Summer is vanmorgen opgehaald.
Kreeg net foto's en ze staat er relaxed bij.
Al lekker hooi te eten met haar nieuwe vriendjes :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:47

Laten brengen is geen optie want ze kunnen nu met de kooiaap ook niet naar achter. We gaan daar een paf voor leggen maar doordat het zo nat is kunnen we niet bestraten nu
We halen 1 pak hooi en 1 stro dus in het ergste geval voer ik ze op vanuit de garage inderdaad. Maar is verre van ideaal ivm de afstand.

Fijn Claudia! Dubbel gevoel natuurlijk maar dit lijkt me toch wel heel prettig

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:15

Lastig Maartje!

Zit hier nu te wachten op mn hooi leverancier, ideaal, ze komen het brengen en stapelen het ook nig eens voor me op in de schuur. Heel blij mee want die pakken wegen zo 60kg per stuk... dat kan mijn rug niet aan haha.

Hier vandaag weer regen... bah. Kan niks buiten doen en ik wilde graag rijden en grasmaaien. En misschien het hek terug zetten zodat de paarden weer op de wei kunnen...

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:23

Bittersweet Claudia. Wel fijn dat ze het goed lijkt te hebben :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:15

Sterkte Claudia!

Azmay, leuke foto!

Daarnet in recordtempo hooi gehaald en trailer weer op t erf geparkeerd. Ren ik om 19.30 uur naar binnen om McClouds Doughters te kijken, vergat ik even dat dat een uur eerder was.

Vanmiddag nog wat zaadjes in de mesthopen, ohnee, composthopen, geduwd, en op de winterwei waar ze zomers dus niet zijn, eenjarige bloemen gezaaid.

Verder heerlijk gereden en les gegeven vandaag.

Morgen even tractoronderdelen regelen, boutjes en haakjes, en dat is echt de enige verplichting morgen. Heel fijn. Veel paardentijd en moestuintijd dus!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:26

Antheman zijn die bloemen voor de sier of hebben ze nog een functie?

Maartje wat lastig met dat hooi... kun je om te overbruggen nog ergens kleine baaltjes halen?