Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 16:17

Nou ja een zadel moet jou en jouw paard passen. Ik heb de afgelopen maanden dus 3 paarden gereden, 3 Tinkers en bij alledrie toch echt voorkeur voor een ander type zadel, een dressuur, een boomloos en een western. Ben zelf best boomloos fan, maar met Kyra voelt het gewoon niet fijn, en dan voornamelijk voor mij niet, terwijl het bij Bo juist zalig was. Dus nu gewoon een dressuurzadel.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:04

Zijn er hier mensen met ervaring met een paddock op (limburgse) kleigrond?
Na afgelopen weekend ben ik toch behoorlijk overtuigd dat er iets moet gaan gebeuren vóór volgende winter. Ik lees verschillende verhalen en heb eigenlijk geen duizenden euro's over, het te "verzanden" stuk is 10x50 plusminus.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:27

Azmay...geen ervaring met Limburgse klei,alleen met Amsterdamse zee-klei en dat is een drama :+
Waarom kijk je niet even in dit topic

[VSW] Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Daar hebben ze het oa over grubroosters,die schijnen erg goed in de klei te nestelen en vast als een huis te gaan liggen :)

Afbeelding

Zijn prima 2e hands te vinden :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:29

Tinky12 schreef:
Azmay...geen ervaring met Limburgse klei,alleen met Amsterdamse zee-klei en dat is een drama :+
Waarom kijk je niet even in dit topic

[VSW] Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Daar hebben ze het oa over grubroosters,die schijnen erg goed in de klei te nestelen en vast als een huis te gaan liggen :)

[ Afbeelding ]

Zijn prima 2e hands te vinden :)

50+ pagina's, ik ga er even voor zitten :Y)

Ik wil eigenlijk wel zand, maar eigenlijk zou ik moeten draineren en er zit geen sloot aan mijn perceeltje..
Er is al een heel deel verhard dus lijkt me wel lekker als ze ook een plekje hebben om te liggen en ravotten.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:33

Voor het liggen overweeg ik momenteel rubberen matten op een deel van een verharding, iets voor jou?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:33

Azmay schreef:
50+ pagina's, ik ga er even voor zitten :Y)

Ik wil eigenlijk wel zand, maar eigenlijk zou ik moeten draineren en er zit geen sloot aan mijn perceeltje..
Er is al een heel deel verhard dus lijkt me wel lekker als ze ook een plekje hebben om te liggen en ravotten.

Toch prutweer :P

Mensen zijn er erg positief over,vooral omdat er toch een laag grond overheen word gelopen maar je zakt niet meer tot aan je enkels weg.Andere optie is tapijt met en/of rubber matten.Die van mij snurken er heerlijk op :j

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:34

Mooi weer zegt fabster. ..Nou hier regent het gewoon hoor hihi..

Wat erg water in Brussel gebeurt is...Hier nog Belgische mede aan huizers die getroffen zijn ? Sterkte zo ja...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:35

Caily schreef:
Voor het liggen overweeg ik momenteel rubberen matten op een deel van een verharding, iets voor jou?

Die wil ik nog in mijn schuilstal, maar gezien er nu al 300+ vierkante meter is verhard was het plan om (een deel van) de 500 vierkante meter zand te maken want dat is nu "wei".
Hoe meer ik me inlees hoe meer ik twijfel aan de haalbaarheid van mijn planning :')

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:38

Pfoe. Wat gaan jullie snel zeg.
Kan haast niet meer volgen nu ik even niet heb mee gelezen.
Zijn ondertussen nog druk bezig aan de stal en het gewone werk.
Vandaag voor de eerste keer weer grote balen hooi gehaald van 450 kilo. Eigen hooi is op.
Weide gaan we volgende week bemesten. Tot die tijd blijven paarden nog op zand staan.
Heb eindelijk de motivatie terug gevonden om met alle paarden aan de slag te gaan. Was serieus ver te zoeken wegens omstandigheden, maar heb het allemaal naast mij neergelegd vanaf nu kijken we alleen nog vooruit :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:51

Azmay...dit is mijn combi op het verharde deel onder afdak...rubber tegels met daarop tapijt...

Afbeelding

En zo ziet dat er 's nachts uit <3

Afbeelding

Ja Brussel en omgeving brr :(

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:53

Tinky12 schreef:
Azmay...dit is mijn combi op het verharde deel onder afdak...rubber tegels met daarop tapijt...

[ Afbeelding ]

En zo ziet dat er 's nachts uit <3

[ Afbeelding ]

Ja Brussel en omgeving brr :(

Waarom precies tapijt?

Ik heb nu een gammel houten stalletje, later komt er een mooiere oplossing in de schuur van de buren. Dan komen er ook rubberen tegels in.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 18:00

Tapijt laat vocht door en zorgt er voor dat paarden niet tot hun oksels in de bagger zakken. Verder is het met een volle kruiwagen een stuk makkelijker om er overheen te rijden :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 18:01

Ik had eerst het tapijt kunnen ritselen...ik had gezien dat ze op het beton gingen liggen (ipv de schuilstal met rubber vloer :roll: )

Dus tapijt...omdat Fax meteen de 1e nacht languit heeft liggen snurken...ik weet niet hoelang,hij had wat in te halen dus meer dan een uur.Heb ik besloten om ook rubber matten.tegels onder het afdak te gooien.
Ligt nog niet vast dus heb tapijt laten liggen zodat de tegels niet zo verschuiven,maar ze vinden het prima liggen zoals je op de 2e foto kon zien :D

Hier hebben ze inmiddels ook voorkeur om over de stroken te lopen ipv ernaast...terwijl er ruimte zat is.Met de regen is de boel toch weer wat gladdig op sommige stukken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 18:04

DubbelDun schreef:
Tapijt laat vocht door en zorgt er voor dat paarden niet tot hun oksels in de bagger zakken. Verder is het met een volle kruiwagen een stuk makkelijker om er overheen te rijden :D

Zover was ik, maar ze heeft het OP de rubberen tegels liggen :')
Maar ik zie je uitleg Tinky, duidelijk.

Van de zomer zullen de paar grasjes die ik heb ook wel weg zijn.
Misschien is de toplaag schrapen, een paar buizen leggen en een cm of 30 goed zand storten mijn beste gok. Moeilijk dit hoor :+

Moet ook een beetje aan mezelf denken, ik heb echt maar heel weinig energie dus wat ik heb moet ik nuttig gaan gebruiken dadelijk en niet gaan besteden aan tot mijn knieen in de modder wandelen :')

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:25

Azmay...OT Ik heb net even je site bekeken van de koningspoedels <3 Ik vind ze zo geweldig...prachtige trotse honden :D

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:30

Ha, ik weet inmiddels waarom ze dat hooi niet vreten. Het zit vol met muizenkeutels... Waarschijnlijk zijn de muizen ingebaald. Mogelijk heeft die e...lel me hooi van twee jaar geleden gegeven...

Ik heb vandaag ook niet gereden.... Morgen maar weer. Mooi rondje fabster...

Ik heb mc3 zand zonder drainage... Blijft echt goed droog.... Het moet al echt dagen achtereen regen willen er plasjes opkomen, die ook weer zo weg zijn.

Als je echt een blijvende oplossing wil, zou ik toch een deel beton storten... Kost wel wat, maar je hebt er jaren profijt van.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:32

Monmaster schreef:
Ha, ik weet inmiddels waarom ze dat hooi niet vreten. Het zit vol met muizenkeutels... Waarschijnlijk zijn de muizen ingebaald. Mogelijk heeft die e...lel me hooi van twee jaar geleden gegeven...

Ik heb vandaag ook niet gereden.... Morgen maar weer. Mooi rondje fabster...

Ik heb mc3 zand zonder drainage... Blijft echt goed droog.... Het moet al echt dagen achtereen regen willen er plasjes opkomen, die ook weer zo weg zijn.

Als je echt een blijvende oplossing wil, zou ik toch een deel beton storten... Kost wel wat, maar je hebt er jaren profijt van.

Monmaster. Hoeveel cm zand heb jij liggen? En welke onderlaag?
Heb al veel goede ervaringen over de zand gehoord dus ben benieuwd, moeten ook nieuwe bodem hebben maar er zijn er zoveel..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:36

Precies dezelfde vragen hierzo Monmaster :)

Gaaf zijn ze he Tinky :Y)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:44

Mijn dochter vertrekt zo met de bus naar Barcelona.
De hele dag is er spanning geweest , ze mochten eerst niet vertrekken van school en toen toch wel om te pakken en de reis gaat door, wel met een bus gelukkig.
Ze rijden helemaal langs de grens van Luxemburg naar Frankrijk.

Er was op Zaventum dus ook een eindejaars klas die met het vliegtuig naar Italie zouden gaan, leerkrachten en scholieren gewond :(:)

Verschrikkelijk wat er gebeurd is, hele dag al nieuws aan het volgen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:46

Azmay schreef:
Gaaf zijn ze he Tinky :Y)

Ik vind ze zo gaaf,heb er toen de tijd een paar x mee gewerkt toen ik nog werkte.Ze zijn zo ontzettend lief en eerlijk,speels maar niet hyper.
Mijn type hond maar wel met vrijetijdscoupe...niet zo'n truttig Frans kapsel,past helemaal niet bij deze stoere honden. O:)

Gets Spatter...erg spannend allemaal.Zulk naar nieuws...sterkte :(:)

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:53

Heftig Spetter, hopelijk heeft je dochter toch een leuke tijd!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:01

Oef Spatter, ook niet erg relaxt! :(:)

Hier is het de hele dag mooi weer geweest. Hoop op nog een paar van deze dagen, voor de regen weer komt.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:09

Ik heb een laag van 20 cm erin liggen. Gewoon op de bodem....

Afbeelding. Zo zag het eruit voordat we een maand later de paddock aanlegde. Kleigrond

Tis werkelijk goed zand hoor. Bij zand compleet bestelt
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Monmaster op 22-03-16 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:10

Monmaster schreef:
Ik heb een laag van 20 cm erin liggen.
Tis werkelijk goed zand hoor. Bij zand compleet bestelt
[ [url=m/CFboh5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jij hebt wel zandgrond zo te zien?

Is wel hoopvol eigenlijk :Y)

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:39

Dat ziet er inderdaad goed uit die zand. Ga eens voor informatie en prijzen vragen..