Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:40

Ik ken je gevoel [***]. Ik heb dat gehad met t plaatsen van muizenvallen id stal. Klemmen vond ik zielig, gif wilde ik niet i.v.m. de katten etc. Uiteindelijk heb ik 10 kooitjes gezet met pindakaas die dicht klapten zodat ik ze weer kon uitzetten in t bos naast ons :+
Meteen de eerste nacht 7 muizen gevangen... werd gelukkig al snel minder maar elke keer als ik ze in die kooitjes zag zitten vond ik weer verschrikkelijk. En nog erger.... ik ben blijkbaar 1 kooi vergetem die kwam ik laatst tegen met een half vergaan muisje erin. Hallo schuldgevoel :=

Hier schijnt ook heerlijk de zon {:}

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:40

Haha, ik lees het nu terug en het staat er wat warrig dus als je er geen touw aan vast kan knopen; sorry!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:41

Kan geen foto maken want ik ben werkontwijkend gedrag aan het vertonen maar hier ziet het er uit als in een natuurrampenfilm met al dat water dat naar beneden stort. Zelfs op het bedrijf blijft het water in de goten en op de klinkers staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:43

Hier ook heerlijk weer. Al een heerlijk ritje hei/bos gedaan en net voor het eerst in mijn leven met een slijptol gewerkt :D
Straks de nieuwe slowfeederroosters voorzien van een stukje tuinslang rondom en de boel in de bakken installeren :)
En niet vergeten om de bonen op tijd af te halen....

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:44

Hoe voeren jullie de paardjes?

Ik heb nu een shetje bij James staan. Gaat echt super goed. Maar tijdens het eten is het knokken... James wil Bliksem niet rustig laten eten. De egoïst.
Nu voer ik ze apart. Dus beide in hun eigen stukje afgezette weide.
Maar hoe doen jullie dat? Ook apart voeren of moeten ze gewoon nog meer tijd hebben om aan elkaar te wennen? We hebben Bliksem nu 3 bijna weken.

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:45

@chasey: ik heb voor 2 paarden 7 eetplekken. Nou is dat misschien wat overdreven, maar één meer als je paarden hebt (in jouw geval dus 3) wordt wel aangeraden :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:47

Oké! Dat deed ik inderdaad. Op meerdere plekken hooi neerleggen. Maar tóch moet en zal James dan naar de plek lopen waar Bliksem staat te eten. Ookal is dat 20 meter verderop....
Gaat Bliksem naar een andere plek, gaat James daar ook weer heen. En als alle hooi op is, staan ze weer rustig naast elkaar.
Vandaag heb ik het hek maar dicht gedaan, kan 2 stukken namelijk afsltuiten met een hekje.
Zit ik rustig in de woonkamer. Zie ik James tóch weer bij Bliksem staan.... Ik weet dus niet zo goed wat ik er mee aan moet. En ik weet ook niet hoe hij het hek open heeft gekregen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:48

Shet krijgt eten in zijn emmertje buiten en de grote paarden ieders op stal. Kan ook gerust de kleine met zijn emmertje bij Andor in de stal zetten. Geeft geen problemen.

In de stallen hangen de hooinetten. 2 stuks. In iedere stal één. De shet gaat bij mijn rijpaard staan. Toen mijn haflinger er nog was stonden ze zelfs gerust met 3 in een stal van 3x3 gepropt zonder problemen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:48

@chasey: Een beetje lopen is voor een paard anders niet verkeerd hoor ;)
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 23-09-15 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:49

Dat is netjes dat ze elkaar zo laten eten.
James heeft 4 jaar alleen gestaan. Zal het daar vandaan komen dat hij gewoon niet gewend is om samen te eten?

Nee zo blijven ze inderdaad wel mooi in beweging. Maar ik vind het zo sneu voor Bliksem, of is dat weer te menselijk denken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:52

Dat zit idd tussen je oren :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:52

Ik heb helaas geen andere voerplekken anders moeten ze tot hun koten in het slijk gaan staan en dat wil ik ook net niet.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:55

Oke dan blijf ik ze gewoon voeren op meerdere plekken zonder het hekje dicht te doen. Bedankt :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:56

Als het hier vies regent dan doe ik het ook alleen maar in de 2 netten die in de tent hangen. Als de paddock écht verzopen is zet ik ze binnen en hebben ze hun eigen net.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:35

Hun hapje krijgen ze allemaal op hun eigen plek,Kjarni is wat traag met eten en laag in rangorde.Hij eet aan de andere kant van het hek.De anderen heb ik nu zo ver dat ze netjes aan hun eigen kant blijven.

Hooi is verdeeld...2 voerbeurten op 2 plekken en voor de nacht op 3 plekken(allemaal eigen net)
Fax eet in de stal en Beer en Kjarni uit een net uit de grote bak.
Als ze ipv gras tussen de middag hooi krijgen,gaat Beer in de stal met een draadje ertussen en eten Fax en Kjarni uit de grote bak.

Kjarni mag bij iedereen wegkluiven...Beer vind het niet goed als Fax van het hooi eet...behalve in de stal want daar is Fax de baas (volgen jullie het nog? :+ )

Fax en Kjarni grazen zij aan zij...Beer vind het niet goed als iemand aan zijn gras komt.Iedereen moet opwieberen en dus staat er een psychologisch draadje op de kleinere stukken.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:40

Ik heb 6 plekken voor 4 paardjes. Waarvan ze de meeste van de tijd nu met 2 of 3 van 1 voerplek staan te eten. Maar ook hier nog steeds vaak het spelletje.... Ik wil eten waar jij staat! Je hebt hem pas 3 weken. Hier duurde het wel maanden voordat de hele kudde aan elkaar gewend waren.... Zolang ze elkaar niet in elkaar meppen gewoon lekker laten gaan. Mooie manier voor lichaamsbeweging!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:03

Hier 2 paarden en 1 pony. Pony is er sinds februari. Merriepaard eet altijd alleen en waar zij wil..... Ruinpaard en ruinpony moeten (en gaan }> ) altijd aan de kant als merrie er aan komt.

Ruinpaard en ruinpony heeft ook wel eventjes geduurd, maar die delen nu hooi. Ik heb in de paddock 3 hooinetten in tractorbanden voor in de winter. De mannen staan dan vaak samen en soms hebben ze alle drie hun eigen tractorband.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:14

Vanmorgen de jongens ontwormt,was klein feestje voor ze.Ik gebruik pillen,deze keer equimax...smeer er altijd wat appelstroop op :9 Bodem wordt nog net niet uit de bak gelikt :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:32

Oke! Ik zal het gewoon meer tijd geven! Verder gaat het ook wel heel goed hoor. Nu ook, staan ze heerlijk naast elkaar. En ze liggen zelfs samen te zonnen! Dat heb ik vrijwel nooit gezien dat James ligt te zonnen.
Maar qua eten zal ik wel weer te menselijk hebben gedacht :) Bedankt voor de info!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:33

En trouwens, nu ze aan huis staan... zie ik ze de hele dag. Dan zie ik natuurlijk dingen die ik eerder nooit zag. Dat is voor mij ook erg wennen. Ik zie nu alles van ze. Wat ik eerder niet zag. En vaak denk ik: "Huh? Deed hij dat bij mijn schoonouders ook?"

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:04

@chasey: zo leer je de karakters ook goed kennen, zeker als het baasje niet in de buurt is :D

Ik heb net een slowfeeder voorzien van een stukje bouwstaal met een maas van 10x10, maar die gaat me toch echt te hard. Morgen maar eens iets op verzinnen of die maas wat kleiner te maken.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:11

het is hier ook schitterend weer,en 18 graden.kan de wei ook een beetje afdrogen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:12

Hier giet het nog steeds.. Zucht! Ik geloof dat het sinds vanmorgen 10u misschien 10 minuten niet geregend heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:13

Je zit net in die band die dwars over NL trekt :(:)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:14

Hier ook prachtig weer! Zie idd beste buien over het land trekken..... ;(