Zijn er nog mensen die een kleine beetje mee willen denken met mijn ideeën?
We wonen in de Betuwe en hebben nu een oude schuur (grijs vierkant) die als paardenstal in gebruik is (2 boxen), een kleine paddock die gedraineerd is, maar eigenlijk wel toe is aan een opknapbeurt, en daarnaast nog drie kleine weides. Totaal is dit ongeveer 3500 m2. We zitten op heerlijke kleigrond, dus in de natte periodes is de wei niet bruikbaar en de paddock staat regelmatig blank.
Onze twee pony's hebben dan ook maar de twee stallen en een verharde uitloop als het echt slecht weer is. De stallen staan overdag gewoon open en de paddock is normaal gesproken ook altijd open. In principe hebben ze dus wel ruimte, maar ik wil een grondige herinrichting van mijn achtererf inzetten de komende jaren.
Mijn ene pony (shet) kan niet op het gras (HB) en de ander (Welsh) wordt ook al snel tonnetje rond, dus die weides staan er nu vooral voor de leuk. Ik heb speciaal minischaapjes gekocht voor het gras.
Ik zou graag nog een derde pony er bij willen zetten in de toekomst. Ik rijd niet meer en wil dus geen paarden, maar houd me bij de kleine pony's (<1,25m). Ik zou graag het mennen op willen pakken, maar dat komt nu even niet zo van de grond, helaas.
Het ziet er nu zo uit:

Ik heb een ontwerp gemaakt:

De paddock wordt vergroot naar een gedraineerde bak.
Er komen nieuwe paardenstallen (3 boxen) onderaan de weide, tegen de tuin aan, met aan de zijkant gekoppeld een mestplaat, en een verhard pad met een pleintje wat jaarrond bruikbaar is.
Er komt een wadi, op de plek waar het nu al steeds nat blijft. Met de afgegraven grond willen we een heuvel maken, waar het pad overheen loopt. Indien mogelijk komt er nog een loswerkcirkel.
De weides worden gesplitst door de paden.
Afscheidingen maken we met takkenrillen, heggen en hagen. In het paars staan de vaste omheiningen.
Binnenkort willen we met de gemeente in gesprek en ik wil offertes gaan opvragen en her en der nog advies inwinnen. Ik zit nog in de orientatie-fase.
Ik weet dat dit een duur grapje gaat worden, mede vanwege de klei, maar aan de andere kant levert de helft van mijn erf nu niet veel waarde op voor mij en de pony's en zie ik twee paddockstaarders een groot deel van de dag stilstaan.
Het is dan ook wel een meerjarenplan, maar de bak en de stal zou toch wel dit jaar vorm moeten krijgen, als eerste stap.
Wat zien jullie in dit ontwerp?