Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:34

Ik had vroeger een ruin die alleen op stal of op de trailer plaste, hoe nodig die ook moest, dus op wedstrijd moest ik die soms even rap op de wagen zetten.
Blue hoeft maar een randje gras te zien en plast er vrolijk op los, heerlijk paard.
Enige nadeel is , is dat hij alleen stilstaand kan poepen dus soms moet hij ineens en gaan we van vlotte draf ineens in stop, effe kakken en weer door :)) :roll:

Mijn dieren zijn verder wel redelijk zindelijk dus op op harde ondergrond zoals weg en bestrating , zullen ze niet snel poepen of plassen.

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:21

Die van mij poept overal. Ook lopend, maar liever stilstaand. Mag ook van mij. Maar ik probeer het wel altijd van de straat af te houden. Maar lukt niet altijd. Als het een dikke berg midden op het fietspad is, stap ik even af en schuif het opzij.

Maar plassen heb ik dus nooit last van gehad. Ze hoefde ook nooit. Ook niet als ze terug kwam van een lange rit. Dan gaat ze eerst drinken, dan rollen en soms plassen, maar anders eerst eten. Dus was de eerste x dat ze er echt last van had. En ik had het dus niet opgemerkt.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:26

Als ik Licor uit de wei wil halen loopt hij soms van me weg.. niet omdat hij niet mee wil.. maar omdat hij weet dat we wat gaan doen en hij dan eerst gaat plassen.. dus zodra hij mij met halster ziet, loopt hij weg om te gaan plassen en komt dan terug.. ik vond het slim bedacht van hem haha

Overigens plast hij ook onder het rijden best makkelijk.. als hij traag gaat lopen en telkens de berm gaat opzoeken weet ik dat hij moet plassen..

Voel me soms best wel gezegend met een paard dat overal poept, plast, drinkt en eet.. ook voor de endurance straks ideaal

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 12:45

Caily, Lola haar moeder, plaste ook alleen op de wei. Ben eens een dag van 8 uur sochtends tot half 6 savonds weg geweest. Ging die slome knol me toch met een rotgang naar huis. Ik zat er echt op van eeeeh? En ze was het hek van de wei nog niet door of ze liep leeg. Toen ze drachtig was van Lola plaste ze zeer veel en kon ze schijnbaar niet ophouden en sindsdien gewoon overal. Kyra en Lola doen van nature wel op vreemd terrein, maar niet op verharding, dus die beloon ik gewoon en klaar. Met Kyra voel ik het nu dus dan fluiten en dan loopt ze meestal wel leeg. Of net niet de goede plek en paar passen verder gaat ze ineens. Mesten doen ze beide ook gewoon overal. Thuis niet op het harde, maar helaas wel op de weg. Meestal toch beetje vanuit spanning voor beide. Helaas voor mij heeft Kyra nog steeds spanning op het hofje wat ik elke dag langs moet als ik ga rijden. Veel voortuintjes en meestal ook blaffende hond en kinderen. Ze doet het braaf hoor, maar altijd even mesten. Dus vrouwtje altijd eraf om in de goot te schuiven en/of later terug met een mestboy/veger. Nu als ik het aan voel komen ga ik draven daar, dan houdt ze het idd op totdat ze weer mag stappen, in het gras in de berm dus :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 17:41

Die van mij plassen zodra ik s`morgens kom om te voeren, alle 3 op een rijtje, stelletje zeikerds

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 17:48

Bij helpt alleen het zadel afdoen....

Zo wat een heerlijk weer, uit mijn werk gelijk maar gaan rijden.
Van de week wordt t petweer... dus nog maar even genieten dan.....

Ik moet weer even resetten, korte dagen,zo snel weer donker.
Ik was er zo aan gewend om s avonds mijn dingetje te doen!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:08

Ik ook ja! Moest al opschieten omniet in het donker te moeten mesten.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:31

Ik ga as zaterdag een cursus natuurlijk bekappen volgen. Niet dat ik de hoefsmid niet meer wil laten komen, maar meer om eens wat meer kennis te krijgen mbt bekappen.
Ik was ineens die ijzers zo zat... dan 1 los, eraf etc.... dat ik twee maanden geleden die ijzers er helemaal af heb laten halen..... Het gaat eigenlijk heel goed met de hoeven. Alleen de witte lijn is nog iets poreus.
Weet iemand hoe je die sterker maakt? ( behalve biotine)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:35

Hoeven moeten ook wennen aan het ijzer-loos zijn. Soms heeft het gewoon een beetje tijd nodig.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:48

Monmaster schreef:
Ik ga as zaterdag een cursus natuurlijk bekappen volgen. Niet dat ik de hoefsmid niet meer wil laten komen, maar meer om eens wat meer kennis te krijgen mbt bekappen.
Ik was ineens die ijzers zo zat... dan 1 los, eraf etc.... dat ik twee maanden geleden die ijzers er helemaal af heb laten halen..... Het gaat eigenlijk heel goed met de hoeven. Alleen de witte lijn is nog iets poreus.

Leuk! Ik heb deze cursus ook gedaan. Waar ga je hem doen? Witte lijn en de hoef in zijn geheel wordt sterker dmv (veel) lopen op diverse ondergronden en veel beweging, maar dat zit bij jouw paarden wel goed.

Zoals palousa zegt heeft het een beetje tijd nodig. Mijn eigen hoefsmid is GEEN natuurlijk bekapper (hij is zelfs tegenstander :D ) en die zegt ook "je krijgt de hoeven die je traint".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:48

Fabster schreef:
http://youtu.be/ROTxJRLtOUY

Stukje van de oefeningen op het crossterrein met Beau. Zo grappig!

Video staat op "prive" -O- , kan het niet zien.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:55

Hahaha, je bent welkom hoor fabster. Kan alleen niet beloven dat ik kan rijden. Al jan de ruin een 20 km ook nog wel aan. Maar heb van het weekend wel weer even flink zitten genieten van de bossen hier.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:28

[***] schreef:
Fabster schreef:

Video staat op "prive" -O- , kan het niet zien.

O, moet ik dat aanpassen. Doe ik later.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:34

Ik wilde net het zelfde zeggen.... filmpje is niet te openen... hij staat nog op privé !

Ik ga de cursus doen bij Jantine L.... ik volg bij haar ook grondwerklessen.
Ik had ook wel begrepen dat het tijd nodig heeft, maar ik dacht wie weet heeft iemand een wondermiddeltje.

Hieronder een overzicht met hoe het was en is.... twee bovenste voor en na behandeling, de onderste twee voor en na de behandeling achterbeen... en de twee links boven nog met ijzers....de meest linkse foto onderin na anderhalve maand.

Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:48

[***] schreef:
Monmaster schreef:

Leuk! Ik heb deze cursus ook gedaan. Waar ga je hem doen? Witte lijn en de hoef in zijn geheel wordt sterker dmv (veel) lopen op diverse ondergronden en veel beweging, maar dat zit bij jouw paarden wel goed.

Zoals palousa zegt heeft het een beetje tijd nodig. Mijn eigen hoefsmid is GEEN natuurlijk bekapper (hij is zelfs tegenstander :D ) en die zegt ook "je krijgt de hoeven die je traint".

Bij Heleen? Altijd handig om zelf het 1 en ander van hoeven te weten. Witte lijn komt vanzelf goed als je paard alle goede stoffen binnen krijgt. Duurt ong half jaar-jaar tot de nieuwe wand van de kroonrand helemaal naar beneden is gegroeid. Dan is je witte lijn ook weer mooi.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:52

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:54

Natalie36 schreef:
Hahaha, je bent welkom hoor fabster. Kan alleen niet beloven dat ik kan rijden. Al jan de ruin een 20 km ook nog wel aan. Maar heb van het weekend wel weer even flink zitten genieten van de bossen hier.

Nou, we houden m gewoon even in gedachten. Ik moet wel een gids bij jullie. Anders kom ik nooit meer terug..... :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:04

Fabster, wij rijden op de UHR, bij Leersum / Amerongen, en gaan af en toe met de trailer naar Ede. Als je een keer mee wil, laat maar weten. We doen rondjes variërend tussen 10 en 25 km (hoewel dat laatste in de winter wel wat minder zal worden).

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:08

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kant ff niet laten.... :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:09

Hilary schreef:
Fabster, wij rijden op de UHR, bij Leersum / Amerongen, en gaan af en toe met de trailer naar Ede. Als je een keer mee wil, laat maar weten. We doen rondjes variërend tussen 10 en 25 km (hoewel dat laatste in de winter wel wat minder zal worden).

O leuk! Ben ik altijd voor in. Moet even kijken hoe lang dat met de trailer is.

Edit:
Zie dat Leersum niet te ver weg is. Epe wel. Dat rij ik niet ff vanaf Breda. Dat zal zeker 2 uur rijden zijn.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:54

Wat leuk zo met de Belg! ('t Is net een grote shetlander...)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:22

Is t ook, ja!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 07:24

Fabster schreef:
Fabster schreef:

Nu doet ie t

Wat een gaaf paard!!

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 07:30

Ja leuk filmpje