Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:13

pol013 schreef:
Nieuwe tendens is niet spuiten en ploegen maar iets open trekken en doorzaaien. Omdat je veel bodemleven kwijt raakt met ploegen.

maar dat blijf je met al het onkruid zitten toch?

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:17

Wat gaan jullie weer hard! @Wendy, wat een leuke foto :D

Wij hebben ook een mollenvanger, gelukkig betalen we per mol, want hij heeft nog geen mol gevangen :-( Alleen een nog grotere bende van de tuin gemaakt :-( Onze mollenvangende poes vangt er te weinig! Maar plek voor een kitten heb ik nog wel :D

Gelukkig is onze bak goed te rijden (en dat met alleen geelzand over de zwarte grond heen :Y) ).

Hooi van de 3e snee, wij hooien nog wel, maar gelukkig zijn dat maar weinig balen, want mijn ervaring is (ondanks dat we zelf hooien) dat het hooi een stuk minder mooi is. Mijn voorkeur heeft hooi in folie, maar 2e en 3e snee heb je toch echt wel de 5 droogdagen nodig ipv 4 (en die laatste dag mist vaak net bij de 3e snee).

Hier een leuke uitdagende baan voor 32 uur. Maar mijn sociale leven is door kinderen toch echt op nummer 1 moeten komen. Elk weekend sta ik weer de keuze OF tijd voor de kinderen / samen iets leuks doen OF lekker een buitenrit maken.... Daarom maar een buitenrittenpaard die ook langere tijd stil kan staan ipv wedstrijden en intensief trainen :o

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:21

Zand geen verstand van...

Over JKK...dat kunje eenvoudig spuiten,gaat ook dood.Vervelende is als je de bodem gaat verstoren,je de zaadbank weer omhoog haald.
Denk dat fresen/ploegen...vlakken en opnieuw inzaaien niet verkeerd is en in een later stadium een keer met gif spuiten om het onkruid weg te krijgen.
Daarna een kwestie van goed onderhouden qua kalk/mest en uitsteken van JKK en zuring...

Als je met natuurlijke mest werkt,zit dat bodemleven er zo weer optimaal in...mocht het toch een probleem zijn,kun je altijd met compost werken.(Anders heb ik nog wel een kolonie woelmuizen voor je...ook bodemleven :+ )

Ultrasoon om mollen te verdrijven...vind het niks,wordt zelf al knettergek van die dingen :n Misschien kun je Keizerskroon proberen,mollen schijnen een enorme hekel te hebben aan de geur.

Hier ook wel eens een schep op een mollenkop geparkeerd,was net met schep bezig....hij kwam kijken...als laatste zag hij een sterrenhemel O:)

Ik had voorheen een baan van 40 uur (op papier :P ) in ploegendiensten...dat waren meestal meer uren omdat er altijd vluchten tussendoor gepropt werden :D Dagen van 24 uur oflanger waren dan ook geen uitzondering...net als een 8-daagse werkweek :P

Anoniem

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:24

Ben net terug van huisboer, meteen een mini cursus mollenklemmen zetten gehad.....

Ik ga het zo maar eens proberen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:25

[***] schreef:
Sure_lee schreef:
Geen ervaring mee met mollen.... Wij hadden in ons vorige huis die dingen wel voor katten... Maar werkte voor geen meter.... Wij zetten klemmen.

Na wat googlen ben ik er ook achter dat het niet werkt -O- . Vind die klemmen zo zielig.

Moet onze huisboer maar even vragen....

Je kan ook van die geurbollen kopen (naam even kwijt, in België in de aveve). Of paaltjes met plastic flessen op proberen (trillingen). Belangrijk is dat je een soort grens maakt en die steeds opschuift (met de geurbollen of de paaltjes) en ze zo uit je tuin (of andere plek) drijft.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:25

Succes!

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:56

Solleke_Noah schreef:
Je kan ook van die geurbollen kopen (naam even kwijt, in België in de aveve). Of paaltjes met plastic flessen op proberen (trillingen). Belangrijk is dat je een soort grens maakt en die steeds opschuift (met de geurbollen of de paaltjes) en ze zo uit je tuin (of andere plek) drijft.

hahaha, daar zullen de buren blij mee zijn :D

Citaat:
als laatste zag hij een sterrenhemel O:)

Pas maar op, straks zit je 'under the dome' :j :D (pink stars) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:57

Solleke, die geurbollen heb ik! Via een Belgische website inderdaad. De roze tuingloxinia.

Plastic flessen? Been there, done that :D .

Dank je Sure-Lee. Kreeg van de huisboer ook al te horen dat als het niet lukt, hij zijn mollenvanger wel bij ons langs stuurt.

Heb 5 klemmen geplaatst en er was er net al eentje geploft :oo (of hoe je dat ook noemt) toen ik de klem omhoog trok zat er wel een mol in, maar die wurmde zich los en groef met een noodgang verder _O- . Hoop dat hij de goede kant opgraaft want verderop staat nog een klem.

Ooooh en ik vind het zo vreselijk zielig, tranen in mijn ogen bij het zien van zo'n mooi zacht grijs beestje |(

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:02

Ach dat zou 'k dus echt niet kunnen he :o misschien de klemmen eruit halen en toch eerst proberen met de geurbollen?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:03

Jadybabe ik heb Agterberg vanmorgen een mail gestuurd, dacht ook ineens dat ik daar wel eens navraag kon doen. Hopelijk komen zij ergens mee, dat moet dan wel goed zijn lijkt mij.

Wat een vies weer vandaag zeg, blijven maar buien komen!

Anoniem

Geurbollen heb ik..... Graven ze rustig langs en weer terug.

Anoniem

Vies weer? Bij ons is het werkelijk prachtig, zon en warm!

http://www.buienradar.nl/actueel

Ik zit ter hoogte van 16,5 graad :D

Ha, ha, mijn linkje klopt niet meer. Nu 16,2 graden....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-09-15 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:15

Whaa, even een ochtend stagebezoeken gedaan (Shirley, ik kwam weer vlak langs je huis en heb gezwaaid :P ) en jullie zijn al weer 3 pagina's verder!

Daan, wat stom dat dat gedoe met je bak nog niet is opgelost. Ik ga voor je kijken of ik de factuur van onze bak kan vinden (beetje via via gedaan.. ahum) om te zien of daar een zandsoort op staat. Ik weet wel dat er een beetje leem in zit, de bak is binnen 24 uur altijd droog (niet kurkdroog maar goed rijbaar) en er staan wel plassen op als het hard heeft geregend maar het is nooit wegzakblubber. De plassen zijn dus snel weer weg, zo fijn. Het is geen heel duur zand geweest maar wij hebben ons door een kennis laten adviseren die tuinen aanlegt haha, die had toevallig ook verstand van zand. En dat heeft goed uitgepakt.

Mollen hebben we hier ook, carbid geprobeerd maar werkte voor geen meter, die paaltjes heeft mijn schoonvader maar werkt ook niet. Ouderwets klemmen lukt ook niet altijd maar heeft wel de grootste kans. Ik vind het ook zielig maar ik vind mijn land naar de paasei door die beesten net iets zieliger voor mezelf. :') In de tuin zitten ze ook, maar 1 gok ik en daar maak ik al een jaar jacht op. :') Weg met die krengen!

Hier lekker weer, paardjes staan in de boomgaard te maaien, heerlijk! Ik wacht op mijn eitjes (kokend in de pan) met een cappuccino en zo even omkleden en de stallen uitmesten en als ik tijd heb mijn vetzak nog even rondslingeren (denkt aan de sok met tennisbal :') ) en dan rond 15:00 in de auto en dan ben ik pas laat weer thuis.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:19

Hoop geld Daan maar dan heb je wel een superbodem. Ik weet niet of jij de bak ook als paddock gebruikt?
Ik wel voor 5 stuks en dan is het zonde van het geld.
Mijn bak ligt er alweer denk 25 jaar. Dus geen idee wat voor zand er ooit is ingegaan. Ooit een laag houtsnippers doorheen gegaan en dat was op een gegeven moment weg, 4 jaar geleden kokos doorheen gefreesd, heb jarenlang een fijne bodem gehad maar merkte dat die van de zomer weer te zwaar werd. Tijd voor een aanvulling op de kokos. Nu met al die regen heb ik wel weer een fijne bodem.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:22

Haha, ook hier weer verschillende meningen.. moeilijk moeilijk...

Zijn dus voor en tegens voor kapot spuiten.. Er staat nu wel meer onkruid dan dat er gras staat. Het was iets van 1jarig gras om hooi van te maken waar nu dus al 4 jaar paarden op lopen.. Ook heel de winter door, dus onkruid had vrij spel..
Laatst bijgewerkt door Kirrr op 23-09-15 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:24

Kirr, ik zou het spuiten en opnieuw doen als je er de financiële middelen voor hebt. In een keer grondig aanpakken zodat je geen gezeur hebt en straks een mooie strakke wei. :j

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:26

Ben idd ook bang dat er achteraf evenveel onkruid door komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:27

kristelhans schreef:
Kirr, ik zou het spuiten en opnieuw doen als je er de financiële middelen voor hebt. In een keer grondig aanpakken zodat je geen gezeur hebt en straks een mooie strakke wei. :j

Sluit ik me bij aan!

1 harde klap doet meer dan 10 tikjes ;)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:31

Jongens hier komt het echt al de hele dag (en gisteren ook) met bakken uit de hemel. Dit is niet grappig meer... Twijfel echt om ze straks nog even op de wei te gooien of niet. Kans op kapot lopen maar ze staan dus al heel de dag onder hun afdakje en dan lopen ze tenminste nog een beetje rond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:32

Oh bah Yontheke dat is zo waardeloos. Helemaal als het al 2 dgn aan de gang is.

Wij hebben vandaag echt een supermooie dag.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:33

Wij hier ook. Stralend weer! En ik zit leuk binnen natuurlijk :')

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:33

Hier ook heerlijk weer... :D

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:35

WendyBZ schreef:
Wij hier ook. Stralend weer! En ik zit leuk binnen natuurlijk :')

Ik ben vrij, maar zit ook binnen..... Wil geen geplofte mollenklemmen zien :o .

Wacht wel tot mijn man thuis is, mag die gaan kijken.

Mooie foto Tink!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:39

Hier ook volop zon!

Kirr, misschien ook een optie: wij hadden ook een onkruidwei van hier tot Tokio en wij hebben gespoten, doorgezaaid en kunstmest en kalk erop gedaan en we hebben nu een prachtige grasmat. Spuiten hebben we in juni (geloof ik) gedaan van dit jaar door een loonwerker en was niet duur en een paar zakken kalk en kunstmest heb je ook zo. Dat hebben we met de hand gedaan, we hebben 1 hectare. Bemesten doet onze boerman, die pakt ons stukje zo mee tussen zijn eigen weilanden door. :j We hebben maar een keer gemaaid in het voorjaar, daarna opgevoerd en bovenstaande dingen (niet in die volgorde). We wonen hier nu anderhalf jaar en ik moet zeggen dat onze wei echt 200% verbeterd is met vrij weinig inspanning.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:39

Kirstelhans alvast bedankt!

Jadybabe ik gebruik het ook als paddock ja. Ik hoop dat Agterberg het zand kan leveren of kan aangeven waar zij het kopen, dan zou het toch wel goed moeten zijn. Maar dat hangt natuurlijk ook wel af van de prijs. Aanleg zullen we sowieso niet door hun laten doen maar als ze alleen de materialen willen leveren zou dat wel een mooie optie zijn.