Ik kan niet zeggen of Childeric beter is. Uiteindelijk is de prijs niet alleen gebaseerd op kwaliteit. Ik ben met meerdere zadelmerken blij om diverse redenen, maar Childeric is mijn favoriet. Met name het model van Frum (smalle zit). Vanwege de prijs en het beperkte aanbod gebruikte zadels denk ik niet dat ik elk paard met zo'n zadel kan rijden en dan kan ik prima af met iets anders.
Ik had een mix van zadels waarmee ik voor de paarden en pony's die ik op stal had (normale warmbloedpaarden en af en toe een sporttype pony) een goed genoeg passend zadel had voor de tijd bij mij.
- Ruiz Diaz dressuurzadel met verwisselbaar kopijzer voor de weke, brede ruggen, ook mogelijk met hogere schoft.
- JC Celebration voor paarden met een niet te brede, wel rechte rug en hogere schoft
- Ideal Roëlla extra wijd voor de paarden met rechte rug, bredere schouder en lagere tot normale schoft
- KN Symphonie voor wat tussen de JC en Ideal in zat of als een ruiter iets meer ruimte nodig had in de zitting (zelf reed ik hier niet/nauwelijks mee, hij zit voor mij te breed)
- Wintec pro voor de pony's (kleinere inchmaat en licht)
- Luc Childeric voor niet te brede paarden met een hoge schoft (eigenlijk zadel van Carice)
- Luc Childeric voor buikige paarden met lage tot normale schoft (zadel van Frum)
- Rossner springzadel
Plus een barebackpad voor noodgevallen. En de oude Stübben, maar daar heb ik al tijden niet mee gereden. Ik heb ronde billen, maar moet dan toch meer eelt kweken op de zitbeenknobbels om dat zadel te overleven.
En soms had een paard al een eigen zadel. Vooral de exemplaren met een afwijkende bouw. Dat scheelde weer.
Inmiddels is de zadelkamer een stuk leger, want ik heb geen trainingspaarden meer. Oké, sporadisch eentje. De pony had gelukkig een eigen zadel.