Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:54

Idee van hefboom bevalt mij ook. En vaste lange paal wordt te lastig met trapjes ed. Nu nog een plan Hoe ik dat ga maken. Mocht je toevallig weten hoe die gemaakt zijn hoor ik t graag. Mocht iemands tip hebben? ? Palousa?

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:55

Welkom lando!

Goed van miep! Altijd lastig als ze iets mankeren. En leuk toilet :D ik hou wel van dat soort dingen.

Ohjajoh :(:) natuurlijk verhuizen de meiden gewoon met je mee. Maar hoe naar het ook is om continu met de lege wei geconfronteerd te worden, diezelfde wei helemaal nooit meer zien doet ook pijn.

Pfff, hier onwijs veel gebeurd.
De deal met de projectontwikkelaar is rond. Mijn bak wordt verplaatst, komt nieuwe drainage onder met keerklep en een granulight onderlaag. Toplaag van m3c zand. Paddock komen grastegels in met hetzelfde zand. Er komt een nieuwe lichtmast. Het weiland is dan natuurlijk compleet aan gort. Dus dat wordt geploegd, geegaliseerd en opnieuw gezaaid en de heg wordt verplaatst. Daarnaast worden er bepalingen mbt de paarden in de koopcontracten van de te bouwen woningen opgenomen.

Gister heerlijk met kliek gereden. Lekker het bos in geweest en een nieuw snelheidsrecord gevestigd *\o/* 35 km per uur! Niet slecht voor een 23 jarige vond ik zelf. En dit doet hij dus zelf ik jaag hem niet naar voren ofzo. Helaas ging hij bij thuiskomst lekker rollen en begon toen zo te proesten dat hij een bloedneus kreeg -O- gelukkig maar 1 neusgat maar het is een uur blijven bloeden. Daar ging dus twix haar bosrit want ik durfte echt niet meer bij hem weg. Alles is weer oké hij mag nu een weekje rustig aan doen.

En dat brengt me bij twix. Vorig weekend was ze super! Les gehad en een bosrit allebei probleemloos en ik was helemaal gelukkig. Maar niet voor lang.... Dinsdag had ik weer les en daar had ze geen zin in. Na een kwartier ging mevrouw de heks stilstaan en dat heeft ze bijna 1,5 uur vol gehouden!! Toen de eerste les was afgelopen probeerde de juf haar te benaderen maar dat vond de heks ook niet goed. Vriendelijk vragen of ze naar voren wilde gaan werkte niet. Op druk van het been ging ze achterwaarts en als ik een tik met de zweep gaf sloeg ze terug. En tussendoor draaide ze nog een paar keer om. Aan het einde van het tweede uur kon de juf, die net deed of ze wat lekkers had, wel bij haar komen en zo heb ik nog een paar rondjes kunnen stappen en zelfs 2 kunnen draven. Woensdag heeft ze er een ijzer afgetrapt en de rest van de week dus alleen rustig gelongeerd. Zaterdagochtend ijzer er weer onder maar toen wilde ik niet meer bij kliek weg dus dat werd dubbele longe. Prima!! Vanmorgen was ze dus weer aan de beurt. 1,5 uur bezig geweest en toen kon ik op een doodmoe paard een rondje in de longeercircel stappen. En zelfs dat ging nog onder protest. Dinsdag gaat ze nog een keer mee naar de club maar als ze dit dan weer doet ga ik haar ook maar eens een maandje rust geven. Ik weet het anders ook niet meer.

Zo jullie zijn weer op de hoogte. Veel plezier met werken/leren/leven in de nieuwe week allemaal!

Foreverkliek

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:59

Afbeelding

Afbeelding

Dit heb ik lyn, werkt super!

Kvulden handen op je heupen en borst vooruit. Op de grond luistert twix wel zullen we maar zeggen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 21:35

Kvulden, inderdaad een flinke brul doet wonderen.

Jij krijgt nu je testfase met Twix, Nathalie. Maak je borst maar nat. Ze is nu aardig thuis asn het raken, dus ze gast even kijken waar ze allemasl mee weg kan komen := . En ik wou nog wel voorstellen om eens bij jou te kimen rijden, in je mooie omgeving. Maar dat stellen we dan masr even uit :D

Vandaag naar de Drunense Duinen geweest. Prachtig weer, dus loeidruk. Kinderen in en ui te struiken raggen. Alle paarden over de zeik, behalve.....jawel.....Caj. Ik krijg nog eens een normale pony :o

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 21:43

Fabster, wat fijn dat Caj zich eindelijk gedraagt als een normale pony (tenminste vandaag ;-) Heel veel bijgelezen hier....maar vergeet dan steeds weer op wie ik wilde reageren...erg erg erg
Vrijdag met mijn fjordje naar de les geweest, na 45 minuten liep ze eindelijk een beetje fijn (ze had ook een week stil gestaan dus tja dat kan ook best) Daarna door het donker naar huis en dat ging super. Erg blij met zo'n braaf beestje. Vandaag was ik onderweg naar de les....maar het was zo'n lekker weer zonnetje en een beetje mist....dus uiteindelijk zijn we in het bos beland (lessen kan ook nog wel in de winter hé). Daarna nog een rondje door het bos met Dirkje......super dagje dus!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 21:50

Laatste tijd is Caj echt ok. Ben dus blij. Alleen dan weer het volgende: inmiddels weet ik dat ze langzamer gaat lopen (de langere ritten dus, hè, vandaag ook weer 21 km) als ze dorst heeft. Dus dan zoek ik een plek waar ze kan drinken. Vandaag bij een café met stands en drinkbakken.

Maar daarna werd ze weer sloom. Ik snapte daar niks van, maar toen we terug kwamen en ze stond in haar box, moest ze dus heel nodig plassen. Dat kon dus blijkbaar niet buiten. Maar hoe kun je dat nou weer oplossen. Kan haar moeilijk uitknijpen...

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 22:02

proberen aan te leren om op commando te plassen?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 22:06

wilma84 schreef:
@kvulden: In zo'n geval gebruik ik (heel) wat extra decibellen om te corrigeren. Direct inzetbaar en maakt hier in ieder geval veel indruk, want over het algemeen ben ik een erg gemoedelijk baasje. Ik gebruik echt nooit zwepen om te straffen, dat zijn aanwijsstokjes.

Ik zei ook niet dat ik de zweep ging gebruiken als straf. Maar als ze loopt te trappen dan kan ik haar wel aanraken met de zweep en hoef ik niet te dicht bij te komen. En dit inderdaad in combinatie met mijn luide stem. Hier wordt niet gemept met een zweep.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 22:07

Zapje schreef:
proberen aan te leren om op commando te plassen?

Hoe?

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 22:10

Een druppelende kraan.....geen idee. Mijn fjordje plast ook alleen in haar eigen stal/wei. Mesten doet ze sinds kort ook tijdens de les. Dan wordt ze trager en trager en uiteindelijk gaat ze mesten....na het mesten gaat ze weer als een speer. Maar tijdens een buitenrit mesten/plassen is echt not done volgens haar. Tis wat dat betreft een echte dame, maar het is natuurlijk niet handig op lange ritten. Ik denk dat het een kwestie is van veel doen zodat uiteindelijk het kwartje een keer moet vallen als ze echt hoognodig moet. Ik zou het anders ook niet weten. (het niet mesten heeft ook voordelen, ik hoef er nooit af om de mest op te ruimen ;-)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 22:15

Haha zou dat kunnen denk je plassen op commando?

Marinka mest zelden op een buitenrit. Plassen heeft ze geloof ik nooit gedaan. Zo ver ik me herinner.

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 22:28

Arch, ben nu met achterstallige naai werkzaamheden bezig (moet iets als het te donker is buiten). Naald laten vallen, nergens meer te bekennen. Hoop dat ik hem toch nog tegen kom, voor de kat of kinderen.

Weer terug naar de paarden.
Hebben jullie een idee om het mestruimen lichter te maken, of in ieder geval zo, dat dochter lief ook kan helpen. Zelf schep ik met een mestvork met veel tanden, voor zaagsel zeg maar. We hebben er 2 maar zijn allebij te zwaar en groot voor haar, ook de plastieke.
Ze wil zo graag helpen, ook met het idee dat er dan uitbreiding komt.
(En die uitbreiding hebben we al op het oog, alleen nog steeds mijn schoonmoeder overtuigen dat een ezel wel bij/naast de paarden kan.)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 22:37

Je heb ze in kinderuitvoering hoor. Ik heb echt een mini-mesthark voor 2-3 jarigen en een grotere voor 5-6 jarigen. Even googlen. Weet niet meer wasr ze vandaan kwamen.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 22:38

Goede avond ,

meelezer komt even om de hoek piepen.

Lynn-nikita ik zag je bouwlamp op accu om het hooihok te verlichten. 10 wat/ 400 lumen

waar heb je dat gekocht en wat kost dat ongeveer ?
Bij ons is het aardedonker in de stal en we modderen wat aan met zaklampen en hoofdlampen maar ideaal is dat niet.
Die bouwlamp ziet er veelbelovend uit.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 22:40

hypos en zo'n mestboy? Ik gebruik hier alleen een mestboy en deze zijn vrij licht

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 22:54

Fabster, die van mij plast en poept ook niet onderweg....... alleen als het zadel eraf gaat....
Dus dat is een optie....

Of je fluit zachtjes.... of je roept psssst...pssst _O-

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 23:57

Poepen doet ze dan weer wel te pas en te onpas. Maar plassen dus niet. Eens kijken of ik daar nog iets op kan verzinnen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 03:30

Laten dekken :D heeft bij de moeder van Lola fantastisch geholpen. Daarna idd met fluiten en goed belonen. In de endurance etc is het niet zo gek idee.

Verder lees ik later bij.

Mocht iemand een goede plek weten/hebben voor Bo, hij staat helaas elders te koop dan waar wij hem heen hebben verkocht ;(

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 07:09

Kaatje schreef:
Goede avond ,

meelezer komt even om de hoek piepen.

Lynn-nikita ik zag je bouwlamp op accu om het hooihok te verlichten. 10 wat/ 400 lumen

waar heb je dat gekocht en wat kost dat ongeveer ?
Bij ons is het aardedonker in de stal en we modderen wat aan met zaklampen en hoofdlampen maar ideaal is dat niet.
Die bouwlamp ziet er veelbelovend uit.

De superwinkel craenebroek
Voor deze heb ik 33- euro meen ik die voor de bak kost 65- maar zag online en verkopen aanbieding van 50- dus wacht ik tot ik ze er weer in de aanbieding zie. Met 2 of 3 lampen scheelt dat toch wel
Hoofdlamp heb ik ook voor de paddock met de netten ophangen bergen en mesten maar met deze is mijn hele hooihok verlicht

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 07:49

Caily schreef:
Laten dekken :D heeft bij de moeder van Lola fantastisch geholpen. Daarna idd met fluiten en goed belonen. In de endurance etc is het niet zo gek idee.

Verder lees ik later bij.

Mocht iemand een goede plek weten/hebben voor Bo, hij staat helaas elders te koop dan waar wij hem heen hebben verkocht ;(

Hoezo kunnje met laten dekken het plassen op commando aanleren? Om dat ze dan vaak moeten plassen en dan kun je er makkelijk een cimmando aan hangen?

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 08:07

Bedankt Lynn-Nikita , ik ga er eens achteraan.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 09:40

Er zijn wel wat topics over het aanleren ervan. Veel mensen fluiten idd zodat ze het ermee gaan associeren. En dan belonen. Verder veel lange buitenritten maken, maar dat deed je al dacht ik.

Bouwlamp op accu lijkt mij ook handig! Zal eens googlen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 09:42

Ik maak inderdaad veel lange ritten, maar ze heeft er nooit last van gehad. Ook niet dat ze daarna heel nodig moest. Dus eerste x. Ze werd nu echt sloom. Fluiten vind ik ladtig. Dat kan ik niet altijd.... :+ Dus dan moet ik iets anders verzinnen. Maarja, ik sta er niet altijd naast, als ze plast....

Ik kon de topics erover niet vinden, trouwens.

Jos_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:34

Meelezer meldt zich.
@Fabster: Ik heb mijn ruin aangeleerd te plassen. Na het rijden loop ik vaak met hem aan de hand even buiten. Dan moet hij vaak plassen. Ik ben begonnen met hem dan te belonen door toestemming te geven om even te grazen. Na verloop van tijd MOEST hij eerst plassen om te mogen grazen. Dat had hij snel door, hoor. Dus, zoek eerst de momenten op dat ze toch al gaat plassen en beloon die uitbundig. Dat zullen waarschijnlijk momenten zijn dat ze thuis en op haar gemak is. En ga van daaruit stapje voor stapje verder: veel doen, consequent zijn en uitbreiden naar andere locaties. Begin eerst zonder dat je in het zadel zit en later kan het ook als je wel erop zit.

Tegenwoordig is het een soort bedelen van mijn ruin geworden. Als ik hem uit de wei wil halen en hij heeft geen zin dan gaat hij pkassen. Dan mag hij immers eerst weer even grazen! :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:58

Hah! Slimme ruin! Maar ik ga eens dingen proberen. Zij gaat vaak plassen voor ik de netten hooi op gang. Dus vandaag al gefloten en geaaid. Normaal werk ik met de clicker, maar die had ik dus niet bij me. Dus moet daar wel aan gaan denken.