Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 09:43

Nou, JKK blijft een goedje wat zich maar moeilijk laat uitroeien. Het beste helpt nog steeds ze met wortels en al te verwijderen.

Daan_O

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:34

Zijn er hier mensen die redelijk recent zand voor hun bak hebben aangeschaft? Mijn zandverhaal heeft wéér een andere wending gekregen, de leverancier wil nu de koop ontbinden zodat wij elders zand kunnen aanschaffen. Dit vind ik op zich prima, maar ik zie door de bomen het bos niet meer en ik ben bang straks weer met ellende te zitten...

Het blijkt dat voorheen m3c zand uit de Westerschelde kwam, maar die winlocatie is gesloten. Nu wordt het dus elders gewonnen maar als ik het zo om me heen hoor is dit vaak grover zand. Ik weet het gewoon echt even niet meer....

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:44

ik werk 40 uur in 2 ploegen.heb het huishouden,koken.de andere dieren en 3 paarden.
soms kom ik tijd tekort.de zaterdag en zondagmidag hou ik zowiezo vrij voor de paarden.
ik doe alleen nog dingen die ik leuk vind.net zoals met sociale verplichtingen.als er iemand jarig is.waar ik anders ook niet of nauwelijks kom,dan besteed ik die tijd liever aan de paarden.het was vaak als we een afspraak hadden,dan schikte ik me gauw.maar dat is niet meer zo.ik deel mijn vrije tijd zelf in hoeft een ander niet voor me te doen.hoe zit dat bij jullie?is me wel eens opgevallen in mijn omgeving.dat familie of anderen nooit vragen naar mijn hobby met paarden?
terwijl ze zelf verwachten dat je wel intresse in hun hobby moet hebben.maar als het op paarden aan komt nergens naar vragen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:52

Geen ervaring met zandleveranciers Daan, sorry!

ik zou nog wel graag "carrière" willen maken, ben in mijn vrije tijd een PhD aan het voorbereiden en heel hard aan het duimen dat 'k em krijg. Even de academische wereld in lijkt me erg fijn :)

OleJon schreef:
ik werk 40 uur in 2 ploegen.heb het huishouden,koken.de andere dieren en 3 paarden.
soms kom ik tijd tekort.de zaterdag en zondagmidag hou ik zowiezo vrij voor de paarden.
ik doe alleen nog dingen die ik leuk vind.net zoals met sociale verplichtingen.als er iemand jarig is.waar ik anders ook niet of nauwelijks kom,dan besteed ik die tijd liever aan de paarden.het was vaak als we een afspraak hadden,dan schikte ik me gauw.maar dat is niet meer zo.ik deel mijn vrije tijd zelf in hoeft een ander niet voor me te doen.hoe zit dat bij jullie?is me wel eens opgevallen in mijn omgeving.dat familie of anderen nooit vragen naar mijn hobby met paarden?
terwijl ze zelf verwachten dat je wel intresse in hun hobby moet hebben.maar als het op paarden aan komt nergens naar vragen.

Hier is dat ook vaak lastig... moet sowieso vaak zaterdag ook voor mijn werk veel doen (natuurgidscursus begeleiden), dat zijn dan overuren. Een beetje sociaal leven en mijn vriend wil ook wat aandacht en dan zit je vrije tijd alweer propvol :\

Nog een reden om uit te kijken naar even halftijds werken :D voor nu schiet vooral het huishouden erbij in, naar de sociale verplichtingen ga ik wel...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:54

OleJon schreef:
is me wel eens opgevallen in mijn omgeving.dat familie of anderen nooit vragen naar mijn hobby met paarden?

Sinds iedereen bij ons aan kinderen begint en ik enkel de paarden heb en geen kinderen wil, is dat eindelijk omgedraaid. Iedereen ziet nu in hoe belangrijk ze zijn voor mij.

Met zand heb ik geen ervaring. Hier gewoon een omgefreesd stuk weide met zwart zand op kleigrond. Wat overigens als het regelmatig getrokken wordt prima te rijden is.
Als het zoals nu 3 dagen aan een stuk water giet, moet ik er even een dagje uit blijven maar dan is het ook weer prima te doen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:55

Sociale verplichtingen doe ik niet echt aan. Alleen als ik ze zelf inderdaad leuk vind of als manlief graag wil.
Ik merk dat juist niet. Iedereen vraagt altijd hoe het gaat met de paardjes. Zelfs de oma van mijn man van 84 vraagt altijd hoe het met de paarden gaat terwijl ze mij soms niet eens herkent haha
Manlief praat ook altijd heel enthousiast over de paarden...
Laatst vroeg iemand aan hem waarom er zoveel paarden met dekens buiten staan als het koud is.... Zijn antwoord was.... Die hebben luie eigenaren _O-

Ik heb ook geen ervaring met zand. Alleen met van die tapijtsnippers. Ik vond het heel fijn rijden en was ook altijd rijbaar.

Carriere maken weet ik nog niet zo. Ik wil gewoon geld verdienen om leuke dingen te doen. Maar ik wil ook wel uitdaging in mijn werk... Anders ben ik dat zo zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:06

Zand dat in mijn paddock/bak ligt is volgens mij drainagezand, grof dus. Ik heb de bak overigens niet aan laten leggen als rijbak, alleen als paddock. Ga nu wel twijfelen of ik er een fijnere laag zand overheen zal laten gooien, zodat ik in de herfst/winter gewoon lekker thuis kan rijden. Heb overigens een binnenmanege op 300 mtr loop afstand en eigenlijk altijd alle ruimte.

Nu is het niet prettig om in mijn bak te rijden.

Iemand hier ervaring met die ultrasone mollen verjagers?? Dit wil ik als laatste poging ondernemen voordat ik klemmen ga zetten. Ze graven onder mijn bestrating door en daardoor verzakken er wat stenen. In mijn gazon vind ik een molshoop geen probleem, maar de bestrating wil ik graag een beetje knap houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:21

Even uit mijn hoofd gezegd hoor, maar mc3 zand is toch niets meer als simpel voegzand, wat ze gebruiken voor het bestraten? Is woudzand wellicht geen optie?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:21

Geen ervaring mee met mollen.... Wij hadden in ons vorige huis die dingen wel voor katten... Maar werkte voor geen meter.... Wij zetten klemmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:23

Sure_lee schreef:
Geen ervaring mee met mollen.... Wij hadden in ons vorige huis die dingen wel voor katten... Maar werkte voor geen meter.... Wij zetten klemmen.

Na wat googlen ben ik er ook achter dat het niet werkt -O- . Vind die klemmen zo zielig.

Moet onze huisboer maar even vragen....

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:24

Ook wij zetten klemmen... Heel erg zielig maar dan gaan ze maar molshopen maken op het perceel naast ons.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:25

Hier komt ook gewoon een mollenvanger als je wilt... Iedereen doet mee hier in de omgeving... Maar manlief vindt het een sport geloof ik om ze zelf te vangen... :Y)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:28

Wij hebben echt een mollenplaag! Leuke diertjes, maar het is zo wel zo erg dat onze tuin geen tuin meer is, de weilanden net gatenkaas zijn en al onze paden verzakken. ;( Het zijn ook echt gigantische molshopen. Dus nu twintig klemmen gekocht. Ik heb alleen een hekel aan dode beesten, dus ik durf ze niet te zetten. Ik zie de buurvrouw wel eens in de aanslag staan met een schop. :') Dat kan ik echt niet.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:30

Hier gelukkig geen mollen, ik vind klemmen ook zo zielig...

Ohjajoh m3c zand is zand speciaal geschikt voor rijbakken/sportvelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:31

Ik heb net maar even een appje naar de boer gestuurd of ik er een paar mag lenen. In onze tuin zitten er niet zo heel veel (hoop ik), maar het is wel echt zonde van het straatwerk.

En het lijkt mij nu ook weer niet de bedoeling om elk jaar de stratenmaker te laten komen om de boel weer recht te trekken :$ :$ :$

Kwam op internet nog wel iets tegen van carbid tegen mollen. Schijnt een bepaalde stank te hebben waardoor ze naar de buren gaan, maar ik vraag me af of dat werkt.

http://www.melkbusshop.nl/mollen-carbid-5kg.html

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:35

Ultrasoon mollen verjagen beginnen wij niet aan, daar hebben de andere dieren die er lopen ook last van.
Tegenwoordig heb je hier een systeem met een kleine explosieve lading :) met de kracht van een rotje zegmaar.
Dat werkt met een batterij om hem af te laten gaan en een voeler die je in de gang steekt.
Komt de mol langs, dan boem en is hij waarschijnlijk dood.

Weet niet of dat in nl ook al te krijgen is, maar als ik m'n schoonouders moet geloven werkt het wel.
Het is alleen vrij duur, €70 voor het apparaat en iets van €5 per lading.

Daan, er zijn zoveel zandleveranciers, en iedereen weet het uiteraard goed te vertellen.
Ik zou vooral kijken (en laten adviseren) naar de ondergrond die je nu al hebt. Laten ze heb verkeerde zand liggen eigenlijk?

Sociale verplichtingen zijn voor mij iets lastig af en toe omdat ik wat uit de buurt zit voor familie. Maar ik ben al nooit zo erg van het iedereen bezoeken geweest.

Carrière maken :D ik hoop dat ik hier ooit een goed lopende boerderij heb, een goede bloedlijn kan opzetten/voortzetten met de trekpaarden waar we mee gaan fokken vanaf volgend jaar..
En dat we veel mensen een leuke vakantie mogen bezorgen, en dat ze met nieuwe inzichten weer naar huis gaan (het gebruik van paarden op een boerderij).

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:35

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:36

Ik gebruik ook klemmen, de ene keer met meer succes als de andere. Momenteel dus even niet :)
Die ultrasone heb ik ook gehad, werkten voor geen meter.
Voor de schop heb ik geen geduld, die tijd dat je voor niks staat te staan kan ik wel beter gebruiken.

Zand haal ik gewoon hier uit de grond, echt mooi Veluws zand. Wel wat grof en zomers erg droog/rul, maar ik rij er toch niet in.

@Daan: als hij de koop wil ontbinden omdat hij geen goed zand kan vinden kun jij dat dus ook niet. Of het moet van ver en dus duur worden.
Nú is het nog zijn probleem. Ik snap dat je van hem af wilt na het hele gebeuren, maar kom je dan niet van de regen in de drup ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:40

Ik lees het ja, nu ik zit te googlen, zou toch zweren dat dit vroeger anders heette en dat mc3 zand niks meer is als ophoogzand, maar goed ik loop dus duidelijk achter ;)

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:42

En als je eens contact opneemt met zandcompleet.nl Daan? Wij hebben 4 maanden terug een bak aangelegd en ik vind dat er net teveel water op blijft liggen. Ben daar echt heel fijn en vrijblijvend geholpen. Mij werd overigens aangeraden om drainagezand door de toplaag te mengen zodat het water beter bij de drainagebuizen terecht komt.... ik denk er nog ff over na.

Sociale verplichtingen doe ik zo min mogelijk aan ;) e carrière maken daar ben ik druk mee bezig :+

Mollen ook geen last van gelukkig. ...

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:49

Palousa de ondergrond / opbouw van de bodem is goed, daar ligt het echt niet aan. Het is echt het zand dat er voor zorgt dat het niet rijbaar is. Het zand dat er nu in ligt wordt volledig verwijderd.

DD dat klopt, we weten daarom ook nog niet of we akkoord gaan met zijn voorstel. Ik ben offertes aan het opvragen en informatie aan het inwinnen. Ik heb al diverse offertes ontvangen van bedrijven die zeggen zand te leveren dat aan de kiwa isa sport norm voldoet, maar ja dat zei deze partij ook… Tot nu toe offertes ontvangen waarbij de prijs lager ligt dan ik er voor heb betaald, maar dat had ik wel verwacht. We hebben vorig jaar ook verschillende offertes opgevraagd en toen voor de duurste aanbieder gekozen omdat ik van ervaringen bij kennissen wist dat zij goed zand hadden, niet wetende dat ze het tegenwoordig uit een andere winlocatie halen…

PPPeet zandcompleet zou ik inderdaad ook eens contact mee kunnen opnemen. Ik zou alleen zou graag referenties willen van zand dat is geleverd.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:50

Kirrr schreef:
Weer even jullie hulp nodig.
De ene boer zegt iets anders als de andere en de loonwerker zit er tussen in.

Kort: Wel of niet kapot spuiten van het gras (lees onkruid) voor opnieuw inzaaien?
Stond wel JJK tussen, maar alles met de hand eruit gehaald en heb voorlopig nog geen nieuwe plantjes gevonden.

Wij hebben ook veel vleermuisjes <3

Nieuwe tendens is niet spuiten en ploegen maar iets open trekken en doorzaaien. Omdat je veel bodemleven kwijt raakt met ploegen.

Daar komen de verschillende adviezen misschien vandaan?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 11:56

Hier ook geen ervaring met een zand leverancier.
Bij ons is iets grof zand + veel water een super bodem.
Nu heb ik bijvoorbeeld een voorbeeldige rijbaan.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:02

Daan, en Agterberg eens bellen voor een prijsopgave? Weet je zeker dat je top zit.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:13

Daan fijn dat je een goede vakantie gehad hebt en sterkte met je zand.
Ik heb gewoon grof zand laten storten en met af en toe open trekken werkt het prima.

Leuk idee van de vleermuizen, heb ik hier ook maar zie ze zo wel vliegen boven de kippenwei en laatst ging steeds het autoalarm af als de auto dicht bij het huis stond, waren ook de vleermuisjes.

Iedereen die laats heeft van mollen, ik heb nog wel kittens van molvangende poes.
Hier dus geen last van levende mollen maar af en toe een dode op de deurmat, naast de muizen.