Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Me_lodY

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:35

pinuts schreef:
mijn paard staat ook wel in de bak.. maar ja ik ben niet de enigste daar he;) Verder kan niet iedereen een pension betalen, of is er niet altijd de mogelijkheid om een paard buiten te zetten..

dus helaas voor jou... verkassen of je paard verkopen want je paard is hoefbevangen vanwege de biks en het teveel aan suikers en een verkeerd spijsverteringsstelsel... alemaal omdat ie niet op genoeg ruwvoer staat...

want het is JOUW keuze dat hij daar op dat pension staat

moest je het hem kunnen vragen, en zijn deur wagenwijd openzetten, hij ging gauw naar een andere plek

het is misschien cru maar de ttel van het topic geeft het al aan, geen weidegang dus ook geen paard.

het gaat hier niet om peanuts Knipoog maar om de essentie van elk paard

succes met de verhuizing of zoniet met de verkoop iig!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 16:38

romatjuh schreef:
runningkawa schreef:
over rij gesproken
mijn vriend en ik zijn werkzaam in de tuinbouw... ga jij maar ff googelen op loon...zul je zien dat we niet rijk zijn Lachen
Maar we hebben gewoon geen gat in ons hand en kunnen daarom de paarden (en honden) geven wat ze nodig hebben. Zelf geven we verder niks om luxe voor onszelf...is maar goed ook, geld zit namelijk in de dieren Lachen

Maar land hebben heeft helemaal niets met rijk zijn te maken, er zijn zat mensen met veel geld die hun paard liever 'veilig' op stal hebben staan. Maar veel mensen verkiezen luxe boven wei.

En juist daar zit em 9 uit 10 x de kneep. Mensen willen graag volpension; dan hoeven ze niet te mesten, het paard niet in en uit de paddock te halen dat ene uurtje dat ie daarin mag. Ze hoeven alleen maar te komen rijden in de binnenbak, en kunnen dan koffie drinken in een verwarmde kantine met het paard onder een solarium...
Opnieuw generaliseer ik, maar dat is wat je erg veel ziet in deze omgeving.

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:39

Lovely schreef:
Als je het goed wilt doen, dan bereid je je paard voor door de brok stukje bij stukje te verlagen en daarmee dus ook het werk en tegelijkertijd alvast beginnen met wat gras eten, eerste halfuurtje, daarna steeds langer. Maar ja, veel mensen nemen daar de tijd niet voor.

dus?

verdienen zij dat paard dan?

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:41

[quote="pinuts"]was k weer ff, weetje ik zou t graag willen, dat iedereen zijn of haar paard zoveel buiten kon houden. En maneges zijn zo slecht nog niet.. wie van jullie is er nog nooit geweest? (zijn hier vast ook genoeg die er les geven en brood mee verdienen..toch?) En ja, in hoeverre zijn we diervriendelijk bezig? Springen is ook niet natuurlijk. Iedereen gaat anders om met een paard, daarom kun je op bokt ook eindeloos discussieren hierover. Ik ben zelf bij vele maneges, ponyclubs en andere stallen geweest en overal doen ze het weer anders. Wat nou het beste is? ik weet het niet, ik denk dat je dat per paard moet bekijken. Jullie kunnen mij allemaal wel een dierenbeul vinden ofzo, omdat ik vind dat mensen met wat minder geld ook een paard verdienen.. Maar dat maakt me vrij weinig uit. Ik vind dat een paard er ook is voor mens zijn plezier. En als ik dan iemand zie die toevallig geen grote boederij heeft, en keihard werkt.. en geen rijke paardenman, maar het toch net kan opbrengen om een leuk paardje op een manege hebben staan, vind ik dat erg leuk voor diegene. Als iedereen rijk was hadden we allemaal zon mooi groot landhuis waar we zelf mochten bepalen hoe en wat over de verzorging enz. Maar op een manege heb je dat bijv. niet.. daar moet je rekening houden met andere mensen. En ik geloof niet dat die paarden daar nou zo diep ongelukkig zijn hoor, als mensen dat hier vinden zeur dan niet en doe er wat aan, of doneer minstens iets aan brooke hospital. Ik weet dat jullie mijn mening niet delen, maar ik ben realistisch.[/quote]

ik was het daarnet al niet met je eens, maar nu al heeeeeelemaal niet dus. Boos!

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:51

Ninx schreef:
En juist daar zit em 9 uit 10 x de kneep. Mensen willen graag volpension; dan hoeven ze niet te mesten, het paard niet in en uit de paddock te halen dat ene uurtje dat ie daarin mag. Ze hoeven alleen maar te komen rijden in de binnenbak, en kunnen dan koffie drinken in een verwarmde kantine met het paard onder een solarium...

Lijkt me voor mezelf ook heerlijk, maar voor mn paard zou ik het dus nooit zo willen. Dan maar veel werk en tijd aan mn beestjes kwijt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:53

Ik ben minder tijd kwijt nu hij op het land staat,ik rij ook niet zo veel vandaar.Hij heeft ook veel minder kwalen en zo dus dat spaar ik ook al uit.

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:55

marleen_usar schreef:
Ik ben minder tijd kwijt nu hij op het land staat,ik rij ook niet zo veel vandaar.Hij heeft ook veel minder kwalen en zo dus dat spaar ik ook al uit.

Toen die van mij vroeger 24/7 op het land stonden was ik er ook niet veel tijd aan kwijt. Nu ik ze elke dag 's nachts op stal zet ben je er wel veel tijd aan kwijt.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:58

Gelukkig kan het met volpension ook anders. Mijn box wordt gemest, m'n paardjes worden buiten gezet en weer binnen gehaald, behalve op zondag dan doen we het zelf. Ik kom dus alleen maar voor het 'leuke' werk. Daar betaal ik dan ook voor, zelfs mijn Shetlander staat volpension Haha!.
Maar mijn paardjes vinden hun taak als grasmaaier en kuddegenoot belangrijker dan 'spelen en knuffelen' met mij. Tuurlijk gaan ze probleemloos met mij aan het werk, maar als ik hen de vrije keuze zou geven dan kozen ze voor het leven als grasmaaier in de kudde.

Enne een opmerking dat een paard er ook is voor het plezier van een mens...als dat meteen inhoudt dat we dan met minder genoegen nemen, dan vind ik dat een erg egoistische opmerking.
Ik ben gek op m'n werk en ga er iedere dag weer met plezier naartoe, maar zogauw ik m'n salaris niet meer krijg kan m'n werkgever mijn inbreng in de werkzaamheden op z'n buik schrijven! Dat is mijn essentiële behoefte om aan het werk te gaan, net als weidegang (of dagelijkse uitloop) met soortgenoten dat voor mijn paarden is!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:02

Monnik schreef:
Gelukkig kan het met volpension ook anders. Mijn box wordt gemest, m'n paardjes worden buiten gezet en weer binnen gehaald, behalve op zondag dan doen we het zelf. Ik kom dus alleen maar voor het 'leuke' werk. Daar betaal ik dan ook voor, zelfs mijn Shetlander staat volpension Haha!.

hé zo'n pensionstal heb ik ook. Rij ik wel 20 kilometer voor (heen en terug). Maar mijn paarden hebben het daar supergoed.
En nee ik ben niet rijk. Ik heb een aardige baan. En ik kan ze natuurlijk op de hoek zetten. In zo'n stalling voor de ruiters. Dat ik dat niet doe, is een zeer bewuste keuze die niets met geld te maken heeft.
Laatst bijgewerkt door Anya op 02-05-08 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 17:04

Monnik schreef:
Maar mijn paardjes vinden hun taak als grasmaaier en kuddegenoot belangrijker dan 'spelen en knuffelen' met mij. Tuurlijk gaan ze probleemloos met mij aan het werk, maar als ik hen de vrije keuze zou geven dan kozen ze voor het leven als grasmaaier in de kudde.

Enne een opmerking dat een paard er ook is voor het plezier van een mens...als dat meteen inhoudt dat we dan met minder genoegen nemen, dan vind ik dat een erg egoistische opmerking.
Ik ben gek op m'n werk en ga er iedere dag weer met plezier naartoe, maar zogauw ik m'n salaris niet meer krijg kan m'n werkgever mijn inbreng in de werkzaamheden op z'n buik schrijven! Dat is mijn essentiële behoefte om aan het werk te gaan, net als weidegang (of dagelijkse uitloop) met soortgenoten dat voor mijn paarden is!

Dat is goed verwoord Monnik! Zo had ik het nog niet bekeken. Maar dat gedeelte over het feit dat een 'fair salaris' tegenover 'werkzaamheden' gesteld moet worden. Dus niet alleen bij mensen, maar ook bij paarden... in de vorm van 'dagelijkse uitloop', vind ik helemaal top! Voor wat hoort wat!

ps: die pensionstal van jou ken ik wel Knipoog Da's een top plek!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:06

Even een stipje ga het zo van voren af aan lezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:08

alle 41 pagina's
Zulke fanatieke bokkers hebben we niet veel Haha!

Ik stond eerst ook volpension, voor 180 euro, all in. Geen kantine of solarium. Wel lekker buiten
Had dus best goedkoper gekund als ik een stal had gezocht waar ik alles zelf deed.
Dus zo enorm rijk hoef je niet te zijn.
ja oke, als 15 jarige met een krantenwijk wordt het wat moeilijker Lachen
Maar toen droomde ik ook alleen nog maar van een eigen paard Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 17:14

runningkawa schreef:
alle 41 pagina's
Zulke fanatieke bokkers hebben we niet veel Haha!

Ik stond eerst ook volpension, voor 180 euro, all in. Geen kantine of solarium. Wel lekker buiten
Had dus best goedkoper gekund als ik een stal had gezocht waar ik alles zelf deed.
ja oke, als 15 jarige met een krantenwijk wordt het wat moeilijker Lachen
Maar toen droomde ik ook alleen nog maar van een eigen paard Lachen

Jep, en dat terwijl er toch in het begin van dit topic een aantal mensen zaten die beweerden dat het zinloos was hierover van gedachten te wisselen. Ik ben meer type 'glas halfvol' dan 'glas halfleeg', dus ik besloot het er toch op te wagen.
En wie weet creëren we op deze manier zelfs een denktank; kunnen we mensen op goede ideeën brengen....
Wellicht ga ik nu iets teveel als 'positivo' te werk, maar ik waag het er graag op!!!

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:15

runningkawa schreef:

180 euro all in is echt een koopje!! Ik betaal in onze omgeving behoorlijk wat meer voor 1 paard en de helft voor m´n Shet.

Enne Anya ik heb ook 6 jaar lang op een stal gestaan op 22 kilometer afstand die alles had wat ik beschrijf. Pas sinds een jaartje sta ik op dergelijke stal op 10 minuten afstand vanaf huis. Ik heb dus mazzel gehad.

Ja top stal die van ons hè, Ninx Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:27

Ik zou niet eens willen dat andere mensen mijn paard zouden verzorgen (volpension) . Ik doe alles zelf, op het ruwvoer voeren in de winter na (dat doet mijn boer zelf, al hoewel ik wel eens meehelp). Toen mijn paardje met blessure op stal stond boden mensen hun hulp aan, omdat ik er 3x per dag heen moest (wat best lastig is met jong kindje thuis).
Maar met hulp van mijn vriend, die wat meer thuis werkte, met een lieve schoonmoeder en buurvrouw, waar ik mijn dochter even achter kon laten, heb ik het zelf gered. Gewoon uit liefde voor mijn paard, je zorgt gewoon dat je er bent, punt uit. Maar dat is niet meer de mentaliteit van tegenwoordig, helaas.

Maar in deze buurt is het al snel te veel om veel tijd aan je paard te besteden (behalve als ze willen rijden).
Ze betalen liever grof geld om het te laten doen of ze komen gewoon niet opdagen, terwijl het paard afhankelijk van hen maar in zijn stalletje staat. Sta er elke keer weer van te kijken waarom mensen toch per se een paard aanschaffen. Rolleyes

Overigens Ninx, zelfs mijn 24/7 buitenpaard kost me meer dan ik had gedacht (en ik was toch aardig realistisch ingesteld). Dus ook die Haf, Fjord of IJsco kan een stuk duurder uitvallen. Clown

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 17:31

Vanzelfsprekend blijft het een dure hobby.... wat voor knolletje het ook is. Dat ben ik met je eens Nadya.
Ik heb geen probleem met mensen die gebruik maken van een volpension stal. Als het maar een volpension stal is waar het paard buiten komt, en de eigenaar voldoende liefde, tijd en energie in het dier steekt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:34

Tja Nadya. Ik heb mijn paarden niet bij huis. Ik kan me geen boerderij met grond veroorloven. En de stal doen heb ik jaren en jaren gedaan. o.a. omdat ik een luchtzuiger heb, dus haar mest goed in de gaten wil houden. Door fysieke beperkingen (chronische ziekte van Lyme) heb ik de keuze gemaakt de stal te laten doen. En die wordt prima gedaan. Ze hebben ruim voldoende stro. De pensionhouder is eerder te goed van voeren dan dat ze te weinig krijgen en hij gelooft godzijdank niet in volkieperen met sportbrok. Ik kom vrijwel iedere dag bij mijn paarden, maar de energie die ik nu niet hoef te stoppen in voeren of stal doen, kan ik nu in mijn paarden stoppen.

En nog een voordeel: je kunt op die pensionstal kiezen. Dag en nacht op de wei. Of overdag naar buiten en 's nachts op stal. Dus dat heb ik aangepast aan mijn paarden. Wiz dag en nacht naar buiten. Lan 's nachts op stal omdat ze zich daar duidelijk beter bij voelt.

oh ja.. ik betaal geen grof geld hoor: ca 200 voor met stal 's nachts en iets minder dan de helft voor dag en nacht buiten met schuilstal in de koudere/nattere maanden.

Ik heb wel gewacht tot ik ruim 30 was voor ik zelf een paard kocht. Eerder had ik geen geld genoeg vond ik. Mijn tweede paard kwam er soort van per ongeluk bij, maar in de tussentijd ben ik ook meer gaan verdienen. Die kon dus gelukkig ook blijven.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 17:37

Anya schreef:
Tja Nadya. Ik heb mijn paarden niet bij huis. Ik kan me geen boerderij met grond veroorloven. En de stal doen heb ik jaren en jaren gedaan. o.a. omdat ik een luchtzuiger heb, dus haar mest goed in de gaten wil houden. Door fysieke beperkingen (chronische ziekte van Lyme) heb ik de keuze gemaakt de stal te laten doen. En die wordt prima gedaan. Ze hebben ruim voldoende stro. De pensionhouder is eerder te goed van voeren dan dat ze te weinig krijgen en hij gelooft godzijdank niet in volkieperen met sportbrok. Ik kom vrijwel iedere dag bij mijn paarden, maar de energie die ik nu niet hoef te stoppen in voeren of stal doen, kan ik nu in mijn paarden stoppen.

En nog een voordeel: je kunt op die pensionstal kiezen. Dag en nacht op de wei. Of overdag naar buiten en 's nachts op stal. Dus dat heb ik aangepast aan mijn paarden. Wiz dag en nacht naar buiten. Lan 's nachts op stal omdat ze zich daar duidelijk beter bij voelt.

oh ja.. ik betaal geen grof geld hoor: ca 200 voor met stal 's nachts en iets minder dan de helft voor dag en nacht buiten met schuilstal in de koudere/nattere maanden.

Ik heb wel gewacht tot ik ruim 30 was voor ik zelf een paard kocht. Eerder had ik geen geld genoeg vond ik. Mijn tweede paard kwam er soort van per ongeluk bij, maar in de tussentijd ben ik ook meer gaan verdienen. Die kon dus gelukkig ook blijven.

Dit klinkt als een prima oplossing voor zowel jou als je paarden.... ideaal toch!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:38

Ik vind ook dat iedereen dat zelf moet weten, hoor, volpension of niet, maar ik vind het soms wel moeilijk om te zien dat bepaalde mensen zo weinig moeite doen om hun beestje zelf te verzorgen (en dan heb ik het over 24/7 stalpaarden). Als ze maar buiten komen, heb ik er ook minder moeite mee, hoor......
Ik zou het in elk geval niet zelf willen, dat een ander mijn paard 'doet'. Lachen
Mijn beestje, mijn zorg, mijn verantwoording. Bovendien zie ik hem graag dagelijks. Lovers

En voor iedereen die denkt over de aanschaf van een 'goedkoop' paardje, zoals een Haf, IJs of Fjord. Forget it, dat ze per definitie heel goedkoop zijn. Ze kosten altijd veel meer dan je denkt en als ze eens ziek worden, zijn ze net zo duur als elk ander (duurder) paard. Zorg gewoon dat je ze financieel kan onderhouden of begin er niet aan.

Anya, jij geeft goede redenen aan, hoor, en je komt over als iemand die bewust met haar paarden omgaat, dus mij zal je daar niet over horen Lachen . En mijn paard staat ook niet aan huis (was het maar waar Haha! ).
Ik heb er ook pas eentje gekocht op mijn 35e. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:39

Ninx schreef:
romatjuh schreef:
[Maar land hebben heeft helemaal niets met rijk zijn te maken, er zijn zat mensen met veel geld die hun paard liever 'veilig' op stal hebben staan. Maar veel mensen verkiezen luxe boven wei.

Dan ga je toch terug naar Friesland, als dat daar allemaal niet voorkomt Lachen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:41

Lovely schreef:
Dan ga je toch terug naar Friesland, als dat daar allemaal niet voorkomt Lachen.

Niemand hoeft zijn kop toch in het zand te steken als het hier meer voorkomt? Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:41

@Lovely: gemiddeld wel minder in Friesland. Al is het maar omdat ze daar vele malen meer grond hebben en de eisen van ruiters nét iets anders in elkaar zitten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 17:42

Nadya schreef:
Ik vind ook dat iedereen dat zelf moet weten, hoor, volpension of niet, maar ik vind het soms wel moeilijk om te zien dat bepaalde mensen zo weinig moeite doen om hun beestje zelf te verzorgen (en dan heb ik het over 24/7 stalpaarden). Als ze maar buiten komen, heb ik er ook minder moeite mee, hoor......
Ik zou het in elk geval niet zelf willen, dat een ander mijn paard 'doet'. Lachen
Mijn beestje, mijn zorg, mijn verantwoording. Bovendien zie ik hem graag dagelijks. Lovers

En voor iedereen die denkt over de aanschaf van een 'goedkoop' paardje, zoals een Haf, IJs of Fjord. Forget it, dat ze per definitie heel goedkoop zijn. Ze kosten altijd veel meer dan je denkt en als ze eens ziek worden, zijn ze net zo duur als elk ander (duurder) paard. Zorg gewoon dat je ze financieel kan onderhouden of begin er niet aan.

Anya, jij geeft goede redenen aan, hoor, en je komt over als iemand die bewust met haar paarden omgaat, dus mij zal je daar niet over horen Lachen . En mijn paard staat ook niet aan huis (was het maar waar Haha! ).
Ik heb er ook pas eentje gekocht op mijn 35e. Knipoog

Very true.... als je het goed wilt doen, kun je een paard niet goedkoop houden. Impossible.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:43

Hihihi, Ninx, want als dat kon, had ik al een hele kudde. Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 17:44

romatjuh schreef:
[Maar land hebben heeft helemaal niets met rijk zijn te maken, er zijn zat mensen met veel geld die hun paard liever 'veilig' op stal hebben staan. Maar veel mensen verkiezen luxe boven wei.

Opnieuw generaliseer ik, maar dat is wat je erg veel ziet in deze omgeving.[/quote]
Dan ga je toch terug naar Friesland, als dat daar allemaal niet voorkomt Lachen.[/quote]

Hahaha, jaaaaaaaaaaa!!!!!! Heel graag zelfs!!! Ik ga liever nog vandaag dan morgen terug. Maar eerst genoeg bucks verdienen, mijn zaak op de rit hebben en dan verkassen naar Friesland! Ruimte voor jezelf, en ruimte voor je paard! Weer buitenritten maken zonder over honderden anderen te struikelen Haha!
Ik moet alleen een beetje geduld hebben.