Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
dat je er dan nog op gaat zitten en lekker dressuur gaat rijden of over hekjes heen gaat springen dat is dan wel normaal? 

Ninx schreef:Hey Nadya, ga jij es even als de wiedeweerga naar je paard! Vort! Ksssssssst!!!![]()
Nee hoor, wel een knap interessante discussie dit!
Staat in de laatste Bit ook een stuk over het welzijn van paarden zie ik net. De D.B. gaat zich hier actief mee bezig houden, evenals de politiek... driewerf hoera!
, ben nog wat admi aan het doen en zit ondertussen te bokken, hihi....
runningkawa schreef:Dus iemand die voor (overdag) buiten kiest, laat geen osteopaat komen, koopt geen andere deken...??
Citaat:Er zijn maar weinig mensen die preventief hun paard laten nakijken totdat het echt ernst is en dan maar een keer iemand laten komen?
Citaat:Over de paarden 24/7 in de blub zonder droog, daar heb ik ook geen goed woord voor over.
Maar voor 24/7 stal ook niet.
Het kan ook anders
ik ben ook nog steeds op zoek naar een geschikte stal. Ben laatst bij een stal wezen kijken, daar kwamen ze wel buiten in de paddock. Maar het was echt een onveilige situatie, allemaal rommel op het erf slingeren en gewoon erg gevaarlijk. Met alle respect voor mijn pony die inderdaad gewoon buiten hoort te kunnen lopen, maar dan wil ik wel een plek waar ik niet iedere dag m'n hart hoef vast te houden of ie wel of niet in het prikkeldraad ligt en/of in een mestvork trapt 
Citaat:Jij doet er dan veel aan om je paard eruit te halen, maar niet iedereen is zo...ken er genoeg die eens een dagje overslaan...paard dtaat dan 48 uur lang in dat hok...

Ninx schreef:@Malibu: je noemt nu allerlei misstanden, los van gebrek aan weidegang, die ook niet prettig zijn. En met alle vormen van liefde kunnen we daar ook een heel topic aan wijden.
wat is dan het nut van dit topic als je niet kunt discussieren?Ninx schreef:succes met het vinden van weidegang trouwens (ook dit is goed bedoeld).
, doe m'n best maar 't is niet makkelijk.Nadya schreef:Rondom Velsen zie ik toch ook paarden buiten staan, hoor (heb er kennissen wonen) of heb ik het mis dan???

Nadya schreef:Malibu, ik vind je post een beetje vreemd, gezien de zaken die je allemaal aanhaalt.... Natuurlijk moet je gewoon goed voor je paard(en) zorgen op diverse vlakken, maar daar gaat dit topic niet over.
Dani62 schreef:Óok dat is onnatuurlijk.. Maar wat jij nu eigenlijk zegt is dat als we nu toch al zo slecht bezig zijn dat we ze net zo goed 23/7 op stal kunnen zetten.
Dani62 schreef:Je hoort gewoon te vaak mensen zeggen dat ze hun paard wel vaker buiten willen maar er de middelen niet voor hebben. Dan weet je dus eigenlijk al dat je slecht bezig bent en had je dus überhaupt niet aan een paard moeten beginnen.. Dat lijkt me niet kortzichtig maar gewoon logica.

maar helaas is de werkelijkheid gewoon wat complexer dan 'geen paard nemen als je de middelen niet heb'. Ninx schreef:@Malibu: je noemt nu allerlei misstanden, los van gebrek aan weidegang, die ook niet prettig zijn. En met alle vormen van liefde kunnen we daar ook een heel topic aan wijden.
wat is dan het nut van dit topic als je niet kunt discussieren?
maar helaas is de werkelijkheid gewoon wat complexer dan 'geen paard nemen als je de middelen niet heb'.[/quote]Citaat:Even voor de duidelijkheid, dit is niet negatief bedoeld want ik weet dat het uit een goed hart komt maar helaas is de werkelijkheid gewoon wat complexer dan 'geen paard nemen als je de middelen niet heb'.
Ik denk dat de werkelijkheid niet complexer is dan dat, dat is gewoon de werkelijkheid.... in al zijn eenvoud.
We zijn inderdaad over een onzichtbare lijn gegaan door te accepteren dat het paarden houden volkomen uit de hand gelopen is. Was het vroeger nog volstrekt normaal dat je alleen een paard had wanneer de ruimte en de middelen daarvoor had, nu willen mensen alles wat een ander ook heeft....
En ja, dan maar een paard kopen met behulp van http://www.lenen.nl, en het in een hokje van drie bij drie douwen 24 uur per dag.
Dat is een lelijke werkelijkheid. En de consequentie zal zijn dat paarden uit de steden geweerd zullen gaan worden, net zoals dat nu al met honden gebeurt (poep-overlast). Er is geen ruimte meer voor mensen, laat staan voor paarden.
Al die eigenaren zullen dan moeten meeverhuizen of een nieuw baasje moeten zoeken vrees ik. Dat is heel hard, maar niet zo hard als het leven van een kluizenaarspaard....
Ninx schreef:We zijn inderdaad over een onzichtbare lijn gegaan door te accepteren dat het paarden houden volkomen uit de hand gelopen is.

Citaat:Al die eigenaren zullen dan moeten meeverhuizen of een nieuw baasje moeten zoeken vrees ik. Dat is heel hard, maar niet zo hard als het leven van een kluizenaarspaard....
Malibu schreef:Logica?
Wat gebeurt er dan met alle paarden die op stallen staan zonder weidegang als iedereen zo gaat redeneren
Dus wat doen we dan met die paarden?
Kom daar nou eens met een goede oplossing voor, dan heeft dit topic misschien nog wat nut ipv aanhalen hoe zielig het wel niet is.
.

(waardoor de paarden het ook niet zien en er doorheen gaan... wat al vaak is gebeurd
) Welshcobfan schreef:wij hebben nu ook een leeg weiland (nou op dit moment niet aangezien ik mijn pony al vanaf vanochtend buiten heb staan tot eind van de middag) vanwege de kleigrond... Het allerliefst zou ik willen dat de paarden 24/7 nu buiten konden staan (in de zomer staan ze dat wel 8 maand lang) maar dat is hier in de omgeving niet mogelijk. Ja het kan wel, maar het is niet gezond dat ze dan het weiland omtoveren in een blubfestijn... daar krijg je ook geen gezonde paarden van. Ik wil de paarden echter wel zo vaak en lang mogelijk in de wei hebben staan. Hier in de buurt is het niet mogelijk om wel een plek te vinden waar het paard 24/7 buiten kan staan, want ik wil wel een schuilstal op het land (en dat is er vaak niet...).
Natuurmonumenten werkt ook niet echt mee: wij mogen géén veranderingen op het land aanbrengen (drainage, paddock etc) omdat dat niet natuurlijk is...
Dani62 schreef:Ik rij dagelijks langs weet ik het hoeveel hectare LEEG weiland. Achter gesloten staldeuren hoor ik dan paarden hinneken.. Ik bedoel maar.. We zouden al een heel eind kunnen komen.
(ze hadden trouwens 2 rijbakken).