Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani_

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:14

Ik ben met met Ninx eens. En nee ik vind het niet gefrustreerd klinken, ik denk tenslotte dat iedereen dit in zijn achterhoofd weet ..

Ik wou willen dat pensionstallen eens vaker voor een groot land of een mooie paddock zouden kiezen dan voor nóg een stapmolen of nóg een overdekte binnenbak.

Mijn verzorgpaarden hebben ook de overstap 23/7 op stal naar 24/7 buiten gemaakt.
Nee, ik heb geen binnenbak, geen longeercirkel, geen kantine, geen zadelkamer, ik heb niks... Alleen zielsgelukkige paarden die ruimte, vrijheid, beweging, frisse lucht en sociaal contact hebben.
Tja, voor mij gaat dat vóór alles!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:18

Sorry hoor, ik wordt hier toch wel een beetje misselijk van... Op deze manier kun je helemaal niets meer. En wat doen we dan met alle paarden in de randstad? Dat zijn er ontzettend veel...

Als je zo gaat redeneren moeten we gewoon lekker alle paarden loslaten in een natuurgebied en dan ook niet er op gaan rijden.

Dus zolang je maar weidegang heb ben je 'paardvriendelijk' bezig Verward dat je er dan nog op gaat zitten en lekker dressuur gaat rijden of over hekjes heen gaat springen dat is dan wel normaal?
Hoeveel paarden hebben wel niet last van hun rug en blijven er gewoon mee doorlopen. Er zijn maar weinig mensen die preventief hun paard laten nakijken totdat het echt ernst is en dan maar een keer iemand laten komen?

Ik vind het super kortzichtig, ik sta ook in de Randstad en er is hier echt heel weinig te vinden waar de paarden overdag buiten staan. Mijn pony staat dus ook niet buiten overdag. Ik heb wel een bijrijdster die haar overdag er uit laat, en ik ga 's avonds dan nog heen zodat ze er wel twee keer per dag uit komt.
En inderdaad, het is niet ideaal. Maar wat is dat nou wel?
Ik heb paarden buiten zien staan hele dagen met alleen een schuilstal. Geweldig! Alleen als het een periode lang regent staan ze tot hun knieeen echt letterlijk in het drek met geen droog stukje. Schuilstal is ook na een paar dagen doordrenkt van de blub...
Zo staan ze dan minimaal 3 maanden want als het eenmaal in zo'n staat is dan duurt het een eeuwigheid voor het land weer 'normaal' is, tel daarbij nog 2 a 3 maanden totdat de mok is weggetrokken. Nee, dat is lekker

Ik doe altijd mijn best om mijn pony er zo veel mogelijk uit te halen. Ook om haar los te zetten met andere paarden voor sociaal contact. In mijn pauze ga ik ook wel eens heen als de tijd het toestaat en laat ik haar even lekker er uit om de benen te strekken.
Gisteren is ze er 4 x uit geweest omdat de mogelijkheid daar voor was.
Ze is behandeld door de osteopaat vorige week, ik heb een nieuwe deken gekocht omdat ik er niet zeker van was of de oude wel voldeed.

Ik denk dus niet dat je perse goed bezig bent om je paard alleen maar te stallen waar het buitengang geniet, maar er bewust mee bezig zijn wat het nodig heeft is al een goede instelling. Een beetje hetzelfde idee als de wereld redden, dat red je ook niet in je eentje, maar je kunt wel je afval scheiden en andere dingen doen om je 'bijdrage' te leveren.
Ik heb vorige week ook een gereageerd op een advertentie om te vragen of er bij een aangeboden stalling ook weidegang zat, niets meer gehoord en advertentie is inmiddels verwijdert.

Dus ja, je heb willen en kunnen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:22

Dus iemand die voor (overdag) buiten kiest, laat geen osteopaat komen, koopt geen andere deken...??

Over de paarden 24/7 in de blub zonder droog, daar heb ik ook geen goed woord voor over.
Maar voor 24/7 stal ook niet.
Het kan ook anders Ja

Jij doet er dan veel aan om je paard eruit te halen, maar niet iedereen is zo...ken er genoeg die eens een dagje overslaan...paard dtaat dan 48 uur lang in dat hok...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:27

@Malibu: je noemt nu allerlei misstanden, los van gebrek aan weidegang, die ook niet prettig zijn. En met alle vormen van liefde kunnen we daar ook een heel topic aan wijden.
Dit topic gaat echter over het houden van paarden zonder weidegang, of dat nu wel of niet paardvriendelijk is.
Iedereen weet best wel dat dat inderdaad niet paardvriendelijk is. Maar men is eraan gewend geraakt, of wil geen keuzes maken in het voordeel van het paard.
En zoals jij zegt is het in de randstad verre van ideaal om paarden te houden, en ik denk dat we daar ook eens serieus over na moeten gaan denken als samenleving: hoort een paard in de stad? Mijn antwoord is: nee.
Iedereen die graag een paard wil moet in mijn opinie verhuizen, of bereid zijn verder te reizen. En dat heeft iedereen met een warm kloppend paardenhart er toch voor over?
Dit is geen open aanval, maar wel een oprechte vraag die ik neerleg. Ook jij ziet je pony toch liever buiten lopen Malibu? Anders ging je daar niet naar op zoek.... succes met het vinden van weidegang trouwens (ook dit is goed bedoeld).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:35

Malibu, ik vind je post een beetje vreemd, gezien de zaken die je allemaal aanhaalt.... Natuurlijk moet je gewoon goed voor je paard(en) zorgen op diverse vlakken, maar daar gaat dit topic niet over.

Je zegt dat je op een advertentie hebt gereageerd, prima, jammer dat er niets uitgekomen is. Je bent dus in elk geval wel op zoek naar verbetering. Ik heb destijds goed op MP gezocht, ben destijds alle boerderijen afgegaan hier in de buurt en zo heb ik een fantastische plek voor mijn paard gevonden. Rondom Velsen zie ik toch ook paarden buiten staan, hoor (heb er kennissen wonen) of heb ik het mis dan???

Ik hoor altijd iedereen zo mopperen over de Randstad, maar hoe kan het dan dat IK buiten de steden wel paarden op het land zie lopen? Ik woon zelf tussen Utrecht en Hilversum en ook hier is het niet makkelijk weidegang voor het hele jaar door te vinden, ondanks alle weilanden. Maar ik weet ze wel, alleen zijn de andere voorzieningen dan meestal wat minder en dat is de keuze die je dan maakt voor je paard of jezelf. Knipoog

(*en nee, ik ben nog steeds niet naar mijn paard, ik ga zo*)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:40

Hey Nadya, ga jij es even als de wiedeweerga naar je paard! Vort! Ksssssssst!!! Knipoog
Nee hoor, wel een knap interessante discussie dit!
Staat in de laatste Bit ook een stuk over het welzijn van paarden zie ik net. De D.B. gaat zich hier actief mee bezig houden, evenals de politiek... driewerf hoera!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:43

Ik ben van mening dat je altijd een keuze hebt....
Het is niet ' je hebt willen en kunnen' het is 'willen ís kunnen'!!!

Je hoort gewoon te vaak mensen zeggen dat ze hun paard wel vaker buiten willen maar er de middelen niet voor hebben. Dan weet je dus eigenlijk al dat je slecht bezig bent en had je dus überhaupt niet aan een paard moeten beginnen.. Dat lijkt me niet kortzichtig maar gewoon logica.

@malibu: We laten de paarden niet los in een natuurgebied, we rijden erop.. Óok dat is onnatuurlijk.. Maar wat jij nu eigenlijk zegt is dat als we nu toch al zo slecht bezig zijn dat we ze net zo goed 23/7 op stal kunnen zetten. Tuurlijk kunnen we de natuur niet nabootsen maar het is wel een streven het zo goed mogelijk te doen. En nee.. Daar bedoel ik dus duidelijk geen blubberig stukje wei mee!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:43

Ninx schreef:
Hey Nadya, ga jij es even als de wiedeweerga naar je paard! Vort! Ksssssssst!!! Knipoog
Nee hoor, wel een knap interessante discussie dit!
Staat in de laatste Bit ook een stuk over het welzijn van paarden zie ik net. De D.B. gaat zich hier actief mee bezig houden, evenals de politiek... driewerf hoera!

Ja, ik ga zoooohoooo Knipoog , ben nog wat admi aan het doen en zit ondertussen te bokken, hihi....
Schiet lekker op zo. Ben ook blij dat er meer geluiden komen om eens goed te kijken naar het paarden houden in ons land. Mensen beginnen wakker te worden, geloof ik..... Nu de actie nog. Haha!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:00

.
Laatst bijgewerkt door MarliesR op 08-01-26 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:58

runningkawa schreef:
Dus iemand die voor (overdag) buiten kiest, laat geen osteopaat komen, koopt geen andere deken...??

Citaat:
Er zijn maar weinig mensen die preventief hun paard laten nakijken totdat het echt ernst is en dan maar een keer iemand laten komen?

Dat zeg ik niet, maar ik haal aan dat dat ook gebeurt. En dat dat ook niet paardvriendelijk is.

Citaat:
Over de paarden 24/7 in de blub zonder droog, daar heb ik ook geen goed woord voor over.
Maar voor 24/7 stal ook niet.
Het kan ook anders Ja

Ben ik ook met je eens Ja ik ben ook nog steeds op zoek naar een geschikte stal. Ben laatst bij een stal wezen kijken, daar kwamen ze wel buiten in de paddock. Maar het was echt een onveilige situatie, allemaal rommel op het erf slingeren en gewoon erg gevaarlijk. Met alle respect voor mijn pony die inderdaad gewoon buiten hoort te kunnen lopen, maar dan wil ik wel een plek waar ik niet iedere dag m'n hart hoef vast te houden of ie wel of niet in het prikkeldraad ligt en/of in een mestvork trapt

Citaat:
Jij doet er dan veel aan om je paard eruit te halen, maar niet iedereen is zo...ken er genoeg die eens een dagje overslaan...paard dtaat dan 48 uur lang in dat hok...

Dat weet ik, dat gebeurt bij ons op stal ook wel eens (veel pubermeiden die van hun ouders een paard krijgen en waar de ouders niet bij betrokken zijn). Vaak laat de staleigenaar het paard en dan wel uit als dat mogelijk is, maar dat zou niet moeten kunnen

De andere kant heb ik ook gezien. Een stal met dagelijks weidegang krijgen en dan niet meer naar het paard omkijken, 'want hij komt er toch wel uit'...
Dat vind ik ook een verkeerde manier van paarden houden, maar voor het paard gelukkig minder schadelijk dan op stal blijven staan.

Ninx schreef:
@Malibu: je noemt nu allerlei misstanden, los van gebrek aan weidegang, die ook niet prettig zijn. En met alle vormen van liefde kunnen we daar ook een heel topic aan wijden.

Dus we mogen alleen praten over het feit dat weidegang alleen maar 'geweldig' is en geen nadelen heeft Verward wat is dan het nut van dit topic als je niet kunt discussieren?

Ninx schreef:
succes met het vinden van weidegang trouwens (ook dit is goed bedoeld).

Thanks Lachen , doe m'n best maar 't is niet makkelijk.

Nadya schreef:
Rondom Velsen zie ik toch ook paarden buiten staan, hoor (heb er kennissen wonen) of heb ik het mis dan???

Klopt, maar die staan vrijwel allemaal vol Knipoog

Nadya schreef:
Malibu, ik vind je post een beetje vreemd, gezien de zaken die je allemaal aanhaalt.... Natuurlijk moet je gewoon goed voor je paard(en) zorgen op diverse vlakken, maar daar gaat dit topic niet over.

Klopt, maar het lijkt in dit topic dat je alleen goed voor je paard zorgt als ie overdag buiten staat, en er spelen veel meer dingen mee bij het welzijn van je paard.

Dani62 schreef:
Óok dat is onnatuurlijk.. Maar wat jij nu eigenlijk zegt is dat als we nu toch al zo slecht bezig zijn dat we ze net zo goed 23/7 op stal kunnen zetten.

Nee, dat zeg ik niet, vind alleen dat er erg blind gestaard wordt om een paard overdag naar buiten te kunnen doen en dat er meerdere manieren zijn om paarden te houden.
Ik vraag dus of mijn bijrijdster of iemand anders mijn pony overdag even naar buiten doet. Ga vaak genoeg een stuk wandelen etc etc. Het is geen weidegang, maar ook geen 23/7 stal.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:07

Malibu, natuurlijk spelen er veel meer dingen mee wat betreft het welzijn voor je paard.
Maar de (vele) stallingen die ik ken zonder enige vorm van weidegang, paddocks of losgooien met andere paarden in de bak, zijn echt niet goed voor het welzijn van je paard. Heb je enig idee hoeveel ellende ik heb gezien van paarden die langer dan 24 uur opgesloten staan? Vast niet en dat neem ik je ook niet kwalijk. Ik vind zulke stallingen diep- en dieptriest en zal me altijd tegen dit soort zaken verzetten.
Het komt meer voor dan je denkt en de DB doet er geen zak aan. Je staat gewoon met je rug tegen de muur, als je er iets aan wilt doen.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:14

Dani62 schreef:
Je hoort gewoon te vaak mensen zeggen dat ze hun paard wel vaker buiten willen maar er de middelen niet voor hebben. Dan weet je dus eigenlijk al dat je slecht bezig bent en had je dus überhaupt niet aan een paard moeten beginnen.. Dat lijkt me niet kortzichtig maar gewoon logica.

Logica?

Wat gebeurt er dan met alle paarden die op stallen staan zonder weidegang als iedereen zo gaat redeneren Verward

Sorry hoor, maar een beetje vermogen tot relativeren is ook een kunst.

Het is gewoon geen haalbare kaart. En ja, ik ben er ook voor dat er zoveel mogelijk gedaan moet worden om dit wel haalbaar te maken. Maar we moeten wel een beetje de realiteit in ogenschouw nemen, en als ik dan dit topic doorlees zie ik dat maar weinig mensen dat doen. Nederland is een klein land, heeft iemand een idee hoeveel procent van de paarden op een stal staat waar geen weidegang of paddock beschikbaar is? Ik denk dat al gauw zo'n 25% is (of misschien wel meer). Dus wat doen we dan met die paarden?
Kom daar nou eens met een goede oplossing voor, dan heeft dit topic misschien nog wat nut ipv aanhalen hoe zielig het wel niet is.

Even voor de duidelijkheid, dit is niet negatief bedoeld want ik weet dat het uit een goed hart komt Knipoog maar helaas is de werkelijkheid gewoon wat complexer dan 'geen paard nemen als je de middelen niet heb'.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:14

Ninx schreef:

Dus we mogen alleen praten over het feit dat weidegang alleen maar 'geweldig' is en geen nadelen heeft Verward wat is dan het nut van dit topic als je niet kunt discussieren?

@ Malibu: natuurlijk kunnen we discussieren over weidegang en wat alle voordelen en nadelen daarvan zouden kunnen zijn.
Maar wanneer we het gaan hebben over nalatige eigenaren, en al die rare uitwassen die daarbij horen openen we een heel nieuw blik aan frustraties (want reken maar dat ik me daar ook boos over kan maken, whehe!). Ik probeer het dan toch weer terug te brengen naar de kern: "is een paard in een manege of pensionstal zonder weidegang een DO of een DON'T?"
Voor jou blijkt het een DON'T te zijn, want je bent hard op zoek. Ik zal dan ook zeker duimen dat het je lukt!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:19

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar wel het bericht van de TS. En TS: ik vind inderdaad dat je als je je paard geen goede omstandigheden kan bieden dat je dan ook geen paard moet houden, hoe hard dit dan ook klinkt.

Aan de andere kant: vind jij het eerlijk om voor je eigen plezier een paard 23/7 op stal te zetten alleen? Dat is iets dat ik mij niet over mijn hart zou kunnen verkrijgen!
24/7 weidegang is natuurlijk het mooist, maar als paarden overdag (hele dagen en dus niet 3 tot 4 uur, want dat is nog 20 uur op stal alleen) buiten kunnen vind ik dat goed genoeg, maar helemaal geen weidegang of samenzijn met vriendjes vind ik echt dierenmishandeling. Sorry, maar dat is mijn mening.

Daarnaast: wordt er vaak zo moeilijk gedaan over kippen, varkens en koeien in kleine hokjes, terwijl een groter deel van de paarden in Nederland (in verhouding tot zijn grootte) minder ruimte ter beschikking heeft dan deze consumptiedieren!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:20

Even voor de duidelijkheid, dit is niet negatief bedoeld want ik weet dat het uit een goed hart komt Knipoog maar helaas is de werkelijkheid gewoon wat complexer dan 'geen paard nemen als je de middelen niet heb'.[/quote]

Ik denk dat de werkelijkheid niet complexer is dan dat, dat is gewoon de werkelijkheid.... in al zijn eenvoud.
We zijn inderdaad over een onzichtbare lijn gegaan door te accepteren dat het paarden houden volkomen uit de hand gelopen is. Was het vroeger nog volstrekt normaal dat je alleen een paard had wanneer de ruimte en de middelen daarvoor had, nu willen mensen alles wat een ander ook heeft....
En ja, dan maar een paard kopen met behulp van http://www.lenen.nl, en het in een hokje van drie bij drie douwen 24 uur per dag.
Dat is een lelijke werkelijkheid. En de consequentie zal zijn dat paarden uit de steden geweerd zullen gaan worden, net zoals dat nu al met honden gebeurt (poep-overlast). Er is geen ruimte meer voor mensen, laat staan voor paarden.
Al die eigenaren zullen dan moeten meeverhuizen of een nieuw baasje moeten zoeken vrees ik. Dat is heel hard, maar niet zo hard als het leven van een kluizenaarspaard....

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:43

Citaat:
Even voor de duidelijkheid, dit is niet negatief bedoeld want ik weet dat het uit een goed hart komt maar helaas is de werkelijkheid gewoon wat complexer dan 'geen paard nemen als je de middelen niet heb'.

Ik denk dat de werkelijkheid niet complexer is dan dat, dat is gewoon de werkelijkheid.... in al zijn eenvoud.
We zijn inderdaad over een onzichtbare lijn gegaan door te accepteren dat het paarden houden volkomen uit de hand gelopen is. Was het vroeger nog volstrekt normaal dat je alleen een paard had wanneer de ruimte en de middelen daarvoor had, nu willen mensen alles wat een ander ook heeft....
En ja, dan maar een paard kopen met behulp van http://www.lenen.nl, en het in een hokje van drie bij drie douwen 24 uur per dag.
Dat is een lelijke werkelijkheid. En de consequentie zal zijn dat paarden uit de steden geweerd zullen gaan worden, net zoals dat nu al met honden gebeurt (poep-overlast). Er is geen ruimte meer voor mensen, laat staan voor paarden.
Al die eigenaren zullen dan moeten meeverhuizen of een nieuw baasje moeten zoeken vrees ik. Dat is heel hard, maar niet zo hard als het leven van een kluizenaarspaard....

Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten. Een paard is zo langzamerhand net zo'n consumptiegoed geworden als een hond of kat; we nemen er gewoon eentje, met of zonder verstand van zaken. Jaren geleden kochten alleen mensen die er verstand van hadden paarden, maar tegenwoordig kan "iedere gek" met een gevulde portemonnee een paard aanschaffen. Sorry, maar dat zijn té vaak mensen die er totaal geen kijk op hebben, denk maar aan alle goedbedoelende ouders die paard of pony voor hun kids aanschaffen .... waar vervolgens niet meer naar omgekeken wordt als zoon of dochterlief er genoeg van heeft.

Als je je niet verdiept in het wezen van het dier en zijn behoeftes en dus die van jezelf daarboven stelt, ben je niet goed bezig in mijn optiek. Heb zelf ook altijd manegepaarden gereden en krijg het nog steeds benauwd als ik er aan denk hoe sommigen idd 23/7 op stal stonden en er verder niet uitkwamen. Mijn ogen zijn geopend sinds ik er zelf eentje heb; ik zou er niet aan moeten denken als zij geen maatjes en geen weidegang zou hebben, zou de hele dag aan haar denken, daar in haar stalletje waar ze geen kant op kan totdat ik kom. Ik vind kortom dat weidegang wel het minste is wat je een paard moet kunnen bieden als je er eentje aanschaft. Momenteel heeft de mijn zelfs even tijdelijk helemaal geen stal, maar liever zo dan andersom!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:44

Ninx schreef:
We zijn inderdaad over een onzichtbare lijn gegaan door te accepteren dat het paarden houden volkomen uit de hand gelopen is.

Dat is iets waar ik het helemaal mee eens ben...

Offtopic misschien maar tegenwoordig is het ook al geaccepteerd om een hond te nemen en 'm overdag alleen thuis te laten van 9 tot 5 tot je uit je werk komt
Dat vind ik dus ook in en triest, wij willen dolgraag een hond maar beginnen er niet aan zolang we beiden werken overdag.

Voor de mensen die denken 'waarom heb je dan wel een pony gekocht', ik heb de pony uit de handel gehaald en de situatie was 10 jaar geleden anders dan dat ie nu is Knipoog

Citaat:

Ik weet niet of je het aanbod van paarden op marktplaats gezien heb? Er is in de situatie zoals ie nu is, al een enorm overschot aan paarden.
Bedenk eens wat de situatie wordt als je zegt dat de mensen geen paarden meer mogen houden als niet een minumum van zoveel uur buiten kunnen komen...

Ik ben toch echt van mening dat het wat complexer is dan dat er hier geschetst wordt...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:49

Zo'n probleem vraagt om een oplossing. Maar het heeft jaren geduurd om tot dit zorgwekkende level te komen, en het zal ook jaren duren alvorens er een goede oplossing voor is.
Paarden horen nu ook al bij impulsieve koopwaar... en het probleem loopt steeds verder uit de klauw.
Maar goed, ik wordt er knapo verdrietig van wanneer ik me realiseer dat er nog heel veel moet gebeuren om de zaken recht te zetten.
Maar het voelt goed om me daar hard voor te maken, en het voelt nog beter dat heel veel andere mensen zich er ook druk om maken.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:56

Dat is ook 1 van de redenen waarom ik mijn pony niet mee laat dekken. Heb het 1 keer gedaan om een 'opvolger' van haar te krijgen en wou eigenlijk later als ze met 'pensioen' gaat ieder jaar een veulentje fokken. Maar gezien het overschot aan paarden en ponies denk ik niet dat ik dat nog zou willen

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:58

Malibu schreef:
Logica?

Wat gebeurt er dan met alle paarden die op stallen staan zonder weidegang als iedereen zo gaat redeneren Verward

Dus wat doen we dan met die paarden?
Kom daar nou eens met een goede oplossing voor, dan heeft dit topic misschien nog wat nut ipv aanhalen hoe zielig het wel niet is.
.

Met de logica bedoel ik: paard hoort niet op stal. Kun je dat niet realiseren neem je geen paard... Dát bedoel ik. Dat dat in al ons egoisme wel gebeurt is, is jammer. (En dit bedoel ik algemeen). Ik weet ook niet waar we met al die paarden opeens heen zouden moeten, dus nee, ik kan niet met concrete oplossingen komen, helaas!
Maarja, ik vind niet dat we daarom niet kunnen zeggen hoe het eigenlijk zou moeten gaan. Dan word het een stilzwijgend toekijken.

Ik rij dagelijks langs weet ik het hoeveel hectare LEEG weiland. Achter gesloten staldeuren hoor ik dan paarden hinneken.. Ik bedoel maar.. We zouden al een heel eind kunnen komen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:03

wij hebben nu ook een leeg weiland (nou op dit moment niet aangezien ik mijn pony al vanaf vanochtend buiten heb staan tot eind van de middag) vanwege de kleigrond... Het allerliefst zou ik willen dat de paarden 24/7 nu buiten konden staan (in de zomer staan ze dat wel 8 maand lang) maar dat is hier in de omgeving niet mogelijk. Ja het kan wel, maar het is niet gezond dat ze dan het weiland omtoveren in een blubfestijn... daar krijg je ook geen gezonde paarden van. Ik wil de paarden echter wel zo vaak en lang mogelijk in de wei hebben staan. Hier in de buurt is het niet mogelijk om wel een plek te vinden waar het paard 24/7 buiten kan staan, want ik wil wel een schuilstal op het land (en dat is er vaak niet...).
Natuurmonumenten werkt ook niet echt mee: wij mogen géén veranderingen op het land aanbrengen (drainage, paddock etc) omdat dat niet natuurlijk is...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:09

Wanneer bij wet verplicht wordt een paard een minimale buitenruimte te verschaffen en sociale omgang met andere paarden zal dat de oplossing zijn voor de toekomst. Het huidige bestand paarden zal dan inderdaad een nieuw heenkomen moeten vinden, of...en dat is minder leuk, haar dagen moeten uitzitten tussen het beton.
Wanneer we iets willen veranderen zullen we dus stampij moeten maken bij de D.B. en de politiek. Marcel Reijnen van de D.B. houdt zich hier al actief mee bezig! Er zit schot in de zaak!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:09

Een deel van de mensen die hun paarden op stal hebben staan noemen als 'excuus': mag ik dan geen paard hebben wanneer ik deze niet buiten kan zetten? Zo van, dan ben ik het slachtoffer, omdat er geen weidegang is...
Aan de andere kant denk ik dan weer: vind je jezelf niet erg egoistisch door te zeggen: ik wil een paard, heb er geen ruimte voor, dus stop ik hem maar 23/7 in een vaak ook nog eens te kleine stal?!

Helaas kan ook ik niet voor een goede oplossing komen, maar misschien zou dit helpen: ALLE merriehouders zouden nog eens extra goed naar hun merrie moeten kijken en de beslissing moeten nemen of hun merrie wel echt zoveel toe kan voegen aan een stamboek. Hengsten worden goed- of afgekeurd, maar een afgekeurde merrie kan wel 10 veulens op de wereld zetten... Dan is dat lang niet zoveel als de tig veulens die een hengst op de wereld kan zetten, maar als er honderden merries zijn (kwpn heeft alleen al 10.000 veulens per jaar!) die toch niet zoveel toe te voegen hebben, dan scheelt dat behoorlijk wat veulens ieder jaar. Dus minder fokken.

Daarnaast: wordt er veel geexporteerd naar het buitenland, aan de ene kant jammer omdat ook goed bloed verdwijnt, aan de andere kant: als we al die exportpaarden ook nog eens moeten houden loopt het helemaal de spuigaten uit!

Verder: in een groepsstal hebben paarden verhoudingsgewijs minder ruimte nodig per paard dan bij eenlingboxen. Dus: 5 te kleine boxen van 3 x 3 kunnen misschien samen wel voldoen om als groepsstal te dienen voor 5 paarden. Dan lopen ze iig meer dan nu in hun eenlingbox en ze staan niet alleen, dat ook het welzijn van de paarden aanzienlijk zal verbeteren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:12

Klinkt goed die hopelijk nieuwe wet! Want dan zullen de regels van natuurmonumenten hopelijk ook soepeler worden! Hun zijn verantwoordelijk voor de stal, dus als die groter moet van de wet: prima! Haha!

Die stellen natuur boven dieren... volgens de regels moeten wij zelfs bruin of groen dun schrikdraad nemen zodat het niet zo opvalt Clown (waardoor de paarden het ook niet zien en er doorheen gaan... wat al vaak is gebeurd Nagelbijten / Gniffelen)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 19-11-07 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:12

Welshcobfan schreef:
wij hebben nu ook een leeg weiland (nou op dit moment niet aangezien ik mijn pony al vanaf vanochtend buiten heb staan tot eind van de middag) vanwege de kleigrond... Het allerliefst zou ik willen dat de paarden 24/7 nu buiten konden staan (in de zomer staan ze dat wel 8 maand lang) maar dat is hier in de omgeving niet mogelijk. Ja het kan wel, maar het is niet gezond dat ze dan het weiland omtoveren in een blubfestijn... daar krijg je ook geen gezonde paarden van. Ik wil de paarden echter wel zo vaak en lang mogelijk in de wei hebben staan. Hier in de buurt is het niet mogelijk om wel een plek te vinden waar het paard 24/7 buiten kan staan, want ik wil wel een schuilstal op het land (en dat is er vaak niet...).
Natuurmonumenten werkt ook niet echt mee: wij mogen géén veranderingen op het land aanbrengen (drainage, paddock etc) omdat dat niet natuurlijk is...

En dat bedoel ik nou met de kortzichtigheid in dit topic. Helaas spelen er meer factoren mee en die worden niet altijd gezien...
En ik weet dat iedereen het goed bedoeld en het beste met de paarden voor heeft, maar het is nu eenmaal complex door allerlei redenen.

Dani62 schreef:
Ik rij dagelijks langs weet ik het hoeveel hectare LEEG weiland. Achter gesloten staldeuren hoor ik dan paarden hinneken.. Ik bedoel maar.. We zouden al een heel eind kunnen komen.

Ik heb mijn jongste merrie een keer op zo'n stal gehad. Was 1 plek vrij, koos voor mijn jongste merrie omdat die net uit de opfok kwam om haar daar neer te zetten.

Betaalde een klap geld, en overdag kwam ze misschien een uurtje in de paddock want die werd gedeeld met 9 andere paarden waarvan de paarden van 'vrienden' er natuurlijk langer uit kwamen dan die van mij.
Hun eigen paarden stonden in de grote bak de hele dag, daar mochten geen andere paarden in want die ploegden de bak om Verward (ze hadden trouwens 2 rijbakken).
Mega weiland achter, maar met een beetje regen kwamen ze er al niet op want dan trapte ze het land stuk.

Ik heb haar uiteindelijk weer teruggehaald naar de stal waar mijn andere merrie ook staat, en met wat hulp kwam ze er vaker uit dan bij de bovenstaande stal Scheve mond
(ze staat nu bij andere mensen waar ze overdag wel naar buiten kan)