[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:03

Ik had het artikel niet gelezen toen ik reageerde gister. Nu wel. Op zich snap ik de redenatie van lucht in de bodem aanbrengen wel. Wij doen dat door ons weidebeheer, dus met de prikroller erover, kalken etc. In principe moet dat met een paar jaar resulteren in een beter bodemleven (meer lucht) en gezondere gewassen op de weide. En dus ook minder nattigheid.

Maar zulke dingen werken toch niet op bv kleigrond? Dat is gewoon niet zo geschikt om in de winter paarden op te houden... Daar zul je toch met kunstgrepen de boel geschikt moeten maken lijkt mij.

Overigens hebben we onze 3 bomen mede op geplant om te kijken wat dat doet met het waterpeil. Ze staan op een relatief droog stukje. Ik ben benieuwd of dat straks nog droger blijft omdat de bomen lekker water staan te drinken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:07

Hier zijn de delen waar meer bomen staan wel degelijk droger inderdaad. Ben dus benieuwd wat het bij jullie gaat doen Ir111.

Hier zijn het er alleen wat meer dan 3 :=

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:11

Ja, ik verwacht er ook niet te veel van. :D

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:14

Ja, maar 50 cm hoog leggen, en dan elk jaar bij, los van het geld dat dat kost. Ik denk dat eer dat verteerd is en effectief lucht in de bodem zou kunnen brengen, dat tegen dan de paarden dat al lang weer gewoon helemaal verdicht hebben gelopen. Ik vraag me echt af of, indien je dat zou toepassen in een winterpaddock, het het probleem echt oplost.

Een vriendin van mij geeft veel hooi, te veel hooi en de paarden morsen heel veel. Dat wordt nooit opgeruimd. De hooibakken staan nu op een berg. Niet gelachen, daar zit een verschil op van 50 cm... Dat verdicht de bodem enorm. Ik kan me niet voorstellen dat houtsnippers dat op korte termijn ook niet gewoon doen? Maar wel een interessante link Maartje!

Ik vrees dat voor winterpaddocks je altijd wel iets aan kunstmatige ingrepen moet doen, zeker als je relatief veel paarden op een kleine oppervlakte houdt. Weinig paarden en een grote oppervlakte, dan kan je het wel laten of misschien toch behappen met die houtsnippers? Maar een kleinere oppervlakte, dat wordt gewoon intensief gebruikt en belopen dan.

Trouwens hallelujah het heeft deze nacht niet geregend en het water is wegggg! :D :D *feest!*

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:18

Ik lees al een tijd mee omdat we met onze pensionstal ook steeds natuurlijker paarden willen houden maar tot nu toe niet veel bij te dragen :)

Qua houtsnippers wel:

Wij hebben dat enkele jaren gehad. Het verdicht enorm, wat wel goed werkt is steeds nieuw storten( best een grote laag) . Maargoed, op een gegeven moment zijn je paddocks 2 meter hoger en moet je alles gaan afgraven en dat is niet best :')

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:29

Robijntjah schreef:
Hier zijn de delen waar meer bomen staan wel degelijk droger inderdaad. Ben dus benieuwd wat het bij jullie gaat doen Ir111.

Hier zijn het er alleen wat meer dan 3 :=

Ik merk dat hier inderdaad ook wel echt op de paden die langs de bosrand lopen! Hoop ook dat al mijn aanplant ook nog weer extra gaat helpen :D

Die houtsnippers heb ik ook nog overwogen, maar om alle redenen hierboven ook vanaf gezien.

Het voerplekken ophogen met straatzand helpt hier wel, maar toch ook niet afdoende bij echt hele dagen regen. Ik heb liever niet onnodig plastic in de grond, maar ga toch maar weer overwegen wel met paddockplaten rond de voerpunten te gaan werken. Al wil ik eigenlijk ook nog eens zien wat er straks gebeurd als ik de boel wel zelf weer goed los kan trekken ook met de cultivator en sleep.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:35

Jade schreef:
Citaat:
Paarden veroorzaken hoge puntbelasting dus met een tegeltje van 5cm dik ben je meestal niet gesteld. De korte termijnoplossingen bestrijden vaker eerder de symptomen dan de oorzaak en verplaatsen meestal het modderprobleem.

ik zou juist denken dat een paddocktegel de oorzaak juist wel bestrijdt, omdat het voor drukverdeling zorgt ipv puntbelasting.
los daarvan, ik vind het een interessante theorie, maar 50cm snippers en dan elk jaar weer? op de lange termijn wel een oplossing denk ik, want je land wordt steeds hoger :+ vraag me ook af of iemand hier er iets nuttigs over kan zeggen, ik ken echt helemaal niemand die 50cm!! aan houtsnippers neergooit, judith komt nog het dichtst in de buurt.
het klinkt wel alsof het bakken met geld kost, dus qua kosten denk ik niet dat het voordeliger is dan een in principe 1malige investering in paddockroosters.

Het verteerd wel. Maar voordat je een substantiële laag erbij hebt die stevig is zal je eerst jaren een drabberige laag hebben

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:05

Ik kreeg van iemand de tip om alles los te trekken met een woelpoot. Iemand hier ervaring mee? Hier is de bovenste laag erg nat maar daaronder gewoon kurkdroog..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:09

Is dat een beetje hetzelfde als frezen? Zou er mooi mee wachten tot het opgedroogd is. Iig is frezen als het echt nat is een dom idee...

Ik heb de plattegrond van mijn nieuwe plekje mijn of meer af en hij is ook al goedgekeurd door de verhuurders.

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:27

Mooi! Mooie opzet zo :j

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:33

Ziet er leuk uit. Komt ook door de kleurtjes :P

Zijn het alleen niet erg veel hooi plekken? Gewoon uit interesse hoor, kan me voorstellen dat je je een breuk zeult met zoveel plekken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:35

Wij hebben 18 hooiplekken _O-

Mooie opzet zo zeg!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:37

Sodeju :')

*krabt zich nog eens achter de oren of paarden nou echt wel zo leuk zijn :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:38

Ik heb het hooi voeren uitbesteed aan mijn man :+
Ik mest liever uit :=

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:51

Ik heb nu evenveel hooi plekken. Of nou ja, komen er 1 hooguit 2 bij. Je loopt zo rond. Ik heb ook maar 1 merrie, 2 veulens en 1 hengst. In de huidige situatie verdeel ik 1,5 pakjes hooi over 7 hooi plekken. Dat is dus 1 keer met de kruiwagen rond. Omdat de belasting per bak zo laag is heb ik geen netten nodig. En weinig modder om de plekken :)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:51

Ik heb ook veel hooiplekken. Als ik ruim de tijd heb, gebruik ik de verste ook, indien niet, maak ik het me ook wel eens gemakkelijk. ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:53

Bij mijn hengst smokkel ik ook wel eens wat :o , bij de merries altijd alles in gebruik en ook nog strook begrazing. Maar ik hoef nu niet uit te mesten dus alsnog ben ik best lui :o

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:54

Caily schreef:
Ik heb nu evenveel hooi plekken. Of nou ja, komen er 1 hooguit 2 bij. Je loopt zo rond. Ik heb ook maar 1 merrie, 2 veulens en 1 hengst. In de huidige situatie verdeel ik 1,5 pakjes hooi over 7 hooi plekken. Dat is dus 1 keer met de kruiwagen rond. Omdat de belasting per bak zo laag is heb ik geen netten nodig. En weinig modder om de plekken :)

Dat is natuurlijk ook wel weer waar.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:02

Dat is wel waar. Meer plekken, dus minder belasting op 1 plek. Dus minder modder rond de voerplekken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:17

Dus als antwoord op de vraag hoe het komt dat ik op kleigrond maar klein beetje modder heb. 1 Tinkermerrie, 2 veulen, 1,1ha oppervlak, 1,5km track, 8 voerplekken (heb ook nog een net hangen). Dan is het goed te doen :) Maar omdat ik dus weg ga van deze plek en verhuurder het allemaal niets uitmaakt doe ik dus nu ook weer het gras opvoeren, strookbegrazing. En alle weilandjes die kort zijn laat ik open staan. Ik dacht, dan gaan ze vast daar lekker liggen. Nou, mooi niet, paarden liggen nog steeds op dezelfde plekken op de track. Mijn hengst is wel blij met zn weilandjes open, die laat zn hooi zelfs liggen daarvoor

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:21

Volgens mij heb ik mijn nieuwe stek nog niet laten zien.
Het perceel loopt tot de bomen. Daar loopt de track ook. En nog een pad achter de bak.
Afbeelding

Brede zandpaden
Afbeelding

Bak staan nu ook plassen in na een dag regen.
Afbeelding

Eten :9 :+
Afbeelding

Schuilstal
Afbeelding

<3
Afbeelding

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 18:02

Wat mooi zeg! Staan ze lekker!

Hier zijn vandaag de palen en hek van afrastering geplaatst. Vrijdag komt zand voor paddock en maandag de schuilstal en 3 januari komen de paardjes! *\%/*

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 18:04

Mooi hek <3

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 18:05

Robijntjah schreef:
Mooi hek <3

Je was me voor *\o/*

Daihyo