Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ruitje schreef:Maarja, boeiend, je zit toch op een quad, in de polder. Al moet ik 6 rondjes doen( dat doen ze nooit hoor haha) . Ik zit lekker hoor
. En ik lig altijd gevouwen als 1 het toch probeert en ik ergens halverwege de baan het 'besef' zie landen bij zo'n shet en hij heel heel graag terug wil naar dat landje. Shetten zijn echt mega snel lerend en ik zie altijd aan hun snuit dat ze dan denken: ' Dit was een domme beslissing
' . Als het uitkomt zal ik het eens filmen!

! Gaten graven doen ze niet, zijn teveel bezig met gras vreten 

zelfs nu na een paar dagen zijn de ruinen nog aan het donderjagen en de merries eten haha. (Wij bouwen op, stal zet ze op het land enn2 uur later moeten ze eraf en dat langzaam langer tot ze hele dagen staan) Vanwege corona mochten we er niet allemaal bij zijn en hebben we een rooster wie er binnen haalt. Duhelo schreef:Pfoe, wat een geweld!
Laat je de paarden die vanop stal komen eerst een paar uur op paddocks voor je ze zo los laat, of effectief vanuit de box?
Wordt land / gras opgebouwd?

.
.
. Ik denk dat wij mensen soms dingen willen controleren/beperken maar door de manier waarop we dat dan willen doen veel erger maken. Maar dat is mijn boeren opvoeding denk ik
. Ik zeg ook niet dat onze manier 'heilig' is, wij geven onmogelijkheden aan vanwege onze bedrijfsvoering( bijv. Later naar buiten mag niet, je paard eerder binnen halen wel) en hoe je dan daar zelf keuzes in maakt als eigenaar is natuurlijk prima
CarinaR schreef:Hebben julie wel paarden staan die je echt moet helpen?
Die slimmert van mij staat sinds okt op de stalling waar ik je al is over vertelde en daar werken we met t zelfde systeem, stal/draden open en zelf naar de wei.
Katar doet t niet, die moet je echt uit z'n stal halen en mee nemen anders draait ie zich om en gaat z'n stal terug in.
Ben heel benieuwd wat ie strks gaat doen met 24/7 buiten en kiezen stal in te gaan
. Ik denk dat het daarom al 30 jaar goed gaat, en dat klanten het daarom dus ook alle 100 zo doen: dat vertrouwen is er.
CarinaR schreef:Hebben julie wel paarden staan die je echt moet helpen?
Die slimmert van mij staat sinds okt op de stalling waar ik je al is over vertelde en daar werken we met t zelfde systeem, stal/draden open en zelf naar de wei.
Katar doet t niet, die moet je echt uit z'n stal halen en mee nemen anders draait ie zich om en gaat z'n stal terug in.
Ben heel benieuwd wat ie strks gaat doen met 24/7 buiten en kiezen stal in te gaan
hij ging 24/7, ik zat in Amerika en hij snapte er geen fluit van, dook een paddock in en hij is weer even terug op stal gegaan om daarna door lieve stalgenootjes aan de hand alsnog naar de wei gebracht te worden 
!
. Er zijn er zo'n 5 op stal die worden het hele jaar eigenlijk alleen binnen/buiten gezet door onze ervaren mensen. Die geef je niet aan een klant die 'even komt helpen met binnen doen.' , maar ook die loopt echt wel eens door mij heen. Ik kan daar ook niet alles aan doen( en de eigenaar ook niet altijd trouwens! )
, dus dat zal er niet florissant uit gezien hebben 
. Sowieso zijn we terughoudender in hengsten de laatste tijd, is gewoon lastiger op ons bedrijf om die goed te houden 
.
). Als ze echt echt echt niet naar binnen willen heb je gewoon een probleem. Die quad is gewoon niet handig genoeg en een echte snelle leerder pakt dat op
.
. Op de quad zitten heeft niets te maken met wat je precies doet maar meer met welke intentie je het doet? Klinkt dit te vaag
?
Ik vond dat op jullie stal altijd zo leuk en vele met mij. Een hele happening dat je paard weer dag en nacht het land op mocht en hoe. Zag er zo gaaf uit als je pony met een hele groep naar het land rent.ruitje schreef:
Ideaal voor die kleine dikkerdjes ! Zo blijft een shet echt helemaal in sportvorm
Die weten vanaf dag 1 de regels, dus die weten zich ook prima in te houden als de hormonen beginnen te spelen. Ik merk toch wel dat hengsten van ergens anders vaak veel minder consequent zijn opgevoed.
Die hebben we op een gegeven moment maar 24/7 buiten gezet omdat het gedrag steeds erger werd (ze staan bij ons alleen in de zomer 24/7 buiten). Merken jullie daar ook iets van dat de paarden dat moeilijk vinden?