Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 01:13

Hoihoi!

Ik kruip even onder mijn meeleessteen vandaan om te kijken of jullie nog tips hebben.

Wij zitten in de afrondende fase van stalverbouwing deel1 (deel twee komt nog met opknappen aangrenzende schuur). In een bestaande schuur heb ik het zo uitgedacht dat ik naast twee boxen van 3,5x4 ook een box heb die als merriebox kan dienen in de toekomst. Het zou echter ook fijn zijn als ie op te delen is in twee boxen. Daartoe heb ik ook al gezorgd dat er twee ingangen zijn. Er hoeft dus alleen maar een tussenwand in om m op te delen.

We willen de tussenwanden/staldeuren gaan bestellen, maar ik twijfel over die tussenwand. Wegklapbaar, laag, hoog, verwijderbaar? Ik zie even door de bomen het bos niet meer. Zou ik gewoon een normale tussenwand kunnen bestellen die ik alleen weghaal als er daadwerkelijk een merrie met veulen in moet? Voor en achterwand zijn bestaande muren trouwens. Heb uiteraard wel gezorgd dat t zo is ingedeeld dat de paardjes altijd contact kunnen hebben.

Wie heeft ervaring met merriestallen?

rover_

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 08:31

Wat een schrik Belleboef, hopelijk houden ze er niets aan over. Wat bedoel je trouwens met prijsplannen?

KPet: ik heb ook een verplaatsbare wand. Die zit vast maar je kan hem makkelijk losdraaien en dan scharniert hij. Zelf laten maken door een smid , degelijke kwaliteit. Stallen waren niet veel duurder dan kant en klaar en zwaardere uitgevoerd.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 09:36

rover_ schreef:
Wat een schrik Belleboef, hopelijk houden ze er niets aan over. Wat bedoel je trouwens met prijsplannen?

KPet: ik heb ook een verplaatsbare wand. Die zit vast maar je kan hem makkelijk losdraaien en dan scharniert hij. Zelf laten maken door een smid , degelijke kwaliteit. Stallen waren niet veel duurder dan kant en klaar en zwaardere uitgevoerd.

Autocorrect moet piekspanning zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 09:42

Wij gaan binnenkort een stuk erbij trekken en dan nog een stroomklok er aan hangen inderdaad want dan staat er never nooit meer genoeg op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 10:32

Ik stel mijn vraag ook maar even hier;
Ik krijg de paarden “aan huis” en heb een probleem met de aansluiting van het schrikdraadapparaat.
Het is een lichtnetapparaat van 9000 v. De omheining is 450 m lang (keer twee want twee lagen cord). Die zijn met elkaar verbonden.
Ik heb 1 aardpen van 2m. Ik zit vlakbij water en het waterpeil staat op t moment hoger dan de wei.
Bij meting staat er 2000v vlakbij het apparaat. De rest van de wei staat maar 1000 op. Op de aardpen staat 2/3000 volt. Hier zit dus het probleem. Er hoort niet zoveel volt naar de aardpen te gaan.
Wie heeft een idee waar dat aan kan liggen?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 10:44

Humpiedumpie schreef:
Ik krijg de paarden “aan huis” en heb een probleem met de aansluiting van het schrikdraadapparaat.
Het is een lichtnetapparaat van 9000 v. De omheining is 450 m lang (keer twee want twee lagen cord). Die zijn met elkaar verbonden.
Ik heb 1 aardpen van 2m. Ik zit vlakbij water en het waterpeil staat op t moment hoger dan de wei.
Bij meting staat er 2000v vlakbij het apparaat. De rest van de wei staat maar 1000 op. Op de aardpen staat 2/3000 volt. Hier zit dus het probleem. Er hoort niet zoveel volt naar de aardpen te gaan.

Op de juiste manier aan het apparaat verbonden?
En het klinkt alsof je verbinding frisse. De twee lagen niet optimaal is en daardoor stroomverlies

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 10:45

Wij hebben precies hetzelfde probleem, hebben zelfs 3 aardpennen die aardig diep de grond in gaan, maar het stroompje wat door het draad loopt blijft minimaal. Ik kan hem makkelijk vastpakken om hem even op te tillen voor de kruiwagen... Het hele draad al langsgelopen, maar lijkt ook nergens meer een lek te zitten... Hadden er eerst 1 op accu, en gaven steeds de 'lege accu' de schuld, maar nu ook een klok op het lichtnet, maar nog steeds barweinig prik erop.. en dat weten ze :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:09

Ik heb een hengst dus er moet wel voldoende prik op staan... fijn te weten dat er iig nog iemand is met hetzelfde probleem, jammer dat de oplossing er nog niet is.
Ik hoopte inderdaad dat ik de draadjes verkeerd om had aangesloten :+ , maar “helaas” zit alles goed.. meer aardpennen dacht ik ook aan, dat dat het wellicht zou kunnen verhelpen..

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:35

Haha BB, autocorrect weer in de bocht ;-)

Heb hier dat probleem in mindere mate gehad en met vorst dat er helemaal geen prik op stond. Ging toen allemaal de grond in. Wat voor aardpen heb je? Ik heb een koperen pen van 3 meter de grond in laten slaan en toen ging het hier wel goed.
Je zou eens bij Gallagher kunnen informeren. Of de firma Wichers 0599 512 794, zij denken telefonisch graag goed met je mee is mijn ervaring.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:53

Humpiedumpie schreef:

En wat is de weerstand van je koord?
Ik heb hier een klok hangen die kan tot 15 km draad aan.
Ik heb 'slechts' 1.5km aan draad.
Er loopt 1 draadje van de klok naar 1 grondpen van 2 meter lang en 1 draadje van klok naar stroomdraad.
Ik heb lint en koord met een weerstand van 0.09 ohm uit mijn hoofd.
En daat staat me toch een klap stroom op.

Is de grond rondom je grondpin wel nat genoeg?
Miss toch ergens een lek in de koord en anders een koord met te hoge weerstand? (Hoe lager hoe beter)

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:55

Ik zou voor t schrikdraad ook een kijken naar het draad en de verbindingen zelf. Wij hadden hetzelfde probleem, en nog wel eens. Apparaat van 10.000v en op sommige plekken kwam er amper stroom door. We hebben een middag gepakt een heel goed stukje voor stukje gekeken wat er gebeurde als we dingen veranderden. Kleine dingen, isolatoren, openingen etc. Als je met een spanningsmeter stukje voor stukje afgaat kom je veel te weten.

Nu soms nog niet ideaal, maar er komt plm 8kv terug uit de kringloop en staat genoeg op t draad om mijn harige houdini's binnen te houden.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 12:42

Het is zo lastig met dat stroomdraad soms. Bij ons staat er ook veel minder op dan zou moeten, alles al honderd keer nagelopen. Denk dat het bij ons toch ligt aan te weinig aarding. We gaan er binnenkort een paar pennen bij slaan dus. Vooralsnog houdt het de paarden wel binnen, dus dat scheelt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:08

Bedankt voor alle uitgebreide reacties.
Ik heb alles nieuw aangeschaft en aangelegd. Ik ben de draad met een paar man al langs gelopen en na gemeten en hij maakt nergens met iets anders contact, elk blaadje en takje wat er nog tegen aan kwam heb ik zelfs afgeknipt :+ . Binnen 10m vh apparaat zelf staat er 2000v op en daarna neemt het de rest vd wei af naar 1000v.
Het apparaat zou geschikt moeten zijn voor 20 km draad, ik kom amper aan 1 km.
Weerstand van het cord zou ik even moeten nakijken. Ik heb alles gekocht in een fysieke winkel en aangezien ik er zelf geen verstand van heb, heb ik alles bij elkaar laten zoeken door de winkeleigenaar die er wel verstand van heeft. Die denkt overigens dat het aan het apparaat zelf ligt, dus ik heb een andere meegekregen om te proberen. Heb ook 2 extra aardpennen meegenomen mocht het nieuwe apparaat de oplossing niet zijn.
We hebben emmers water om de aardpen heen gegooid. De grond zelf is vrij nat ivm regenval en dichtbij het water en het waterpeil staat hoog op het moment. Morgen nog eens proberen de grond extra “aan te stampen” rondom de aardpen.
Kan ik die firma ook bellen als ik mijn spullen niet bij hen heb aangeschaft?
Begin nu wel een beetje te stressen, want volgende week komen de ponys al. Moet wel voor die tijd in orde zijn, anders slaap ik niet denk ik :+

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:20

Ik kan niet meepraten over de stroomvoorziening. Maar wil wel graag jullie input over hoe ik onze stal het beste kan gaan inrichten.

We krijgen een inloopstal met twee toegangsdeuren naar buiten. Deze deuren zullen in principe altijd open staan voor de paarden zodat ze altijd tussen paddock en stal kunnen kiezen. Er is ook een deur naar de binnenruimte achter de stal waar tuig en voer opgeslagen zijn.

De totale stal is 3,75 bij 5,50 meter. Nu wil ik hem bij nood kunnen delen in twee aparte boxen van 3,75 bij 2,75m.

Hoe zouden jullie dit doen? Misschien zijn er voorbeelden?

Het gaat om twee paarden die niet groter zijn dan 1,65m en puur voor onvoorziene noodsituaties.
Afbeelding

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:45

Goeie info allemaal over het draad enz. Zal het thuis ook eens nakijken. Wij ook alles nieuw gekocht..
Hoe ziet het er bij jullie uit trouwens? Hebben jullie de klok binnen hangen en dan de aardpen ergens buiten? Hoe hebben jullie dit dan verbonden en netjes gehouden? Ik vind het toch zo'n raar gezicht :')

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:55

Ik heb inderdaad de klok binnen en de aardpen buiten. Ziet er heel keurig uit, je ziet het amper. Wat zou er rommelig moeten uitzien?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:58

Nouja.. draden die overal lopen :P

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:04

Wij hebben het veelal ondergronds gedaan! De klok hangt in de fietsenschuur, via een klein gat in de muur lopen de draden vervolgens naar buiten, direct naar beneden. Iets verderop zit dan de aardpen en de draad die uiteindelijk aan de omheining zit loopt ondergronds door (20 meter ofzo) en komt bij de paddock pas weer boven. Op die manier zie je er eigenlijk niks van en we hebben een flinke tik op de omheining staan. Ook nooit problemen met verlies van spanning eigenlijk.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:19

hier een draadje door de wand naar de aardpen. Klok hangt in de stal. Hier staat er ook een flinke tik op, ik raak hem liever zelf ook niet aan :=

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 16:36

Klok hangt binnen en de aarding hebben wij op de kas zitten. Die staanders gaan de grond diep in en dat geleid goed. Draad naar stroom ligt deels onder de grond en komt bij een hoekpaal naar boven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:00

Maartje_M schreef:
hier een draadje door de wand naar de aardpen. Klok hangt in de stal. Hier staat er ook een flinke tik op, ik raak hem liever zelf ook niet aan :=

Hier hetzelfde

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:53

Kan het aan je tester liggen? Als het hier heel droog is kan het lastig zijn om te meten want dan meet dat pinnetje dat je in de grond steekt soms niet goed...
Of de weerstand van de draad waarmee jouw klok is verbonden aan je omheining? Dat is bij ons een hele dikke zwarte kabel. Alle verbindingen zijn gemaakt met ijzerdraad om het cord gedraaid zeg maar

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 18:48

De tester zou het ook kunnen zijn :j
Hier alles van Gallagher, ook verbindingsplaatjes etc.
Kabel ook van Gallagher, zo'n dikke zwarte.
De klok hangt hier in een schuurtje, eerste aardpen direct naast de deur van het schuurtje, de verbindingen naar de volgende aardpennen heb ik in gegraven.
Hier overigens op advies van Gallagher 6 aardpennen van een meter (3 van 2 meter kon ook maar hier zit nogal wat steen in de grond) en ook afgelopen zomer met de droogte nog volledige spanning op het draad.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 18:51

Malenka schreef:
Ik kan niet meepraten over de stroomvoorziening. Maar wil wel graag jullie input over hoe ik onze stal het beste kan gaan inrichten.

We krijgen een inloopstal met twee toegangsdeuren naar buiten. Deze deuren zullen in principe altijd open staan voor de paarden zodat ze altijd tussen paddock en stal kunnen kiezen. Er is ook een deur naar de binnenruimte achter de stal waar tuig en voer opgeslagen zijn.

De totale stal is 3,75 bij 5,50 meter. Nu wil ik hem bij nood kunnen delen in twee aparte boxen van 3,75 bij 2,75m.

Hoe zouden jullie dit doen? Misschien zijn er voorbeelden?

Het gaat om twee paarden die niet groter zijn dan 1,65m en puur voor onvoorziene noodsituaties.
[ [url=m/aFX7h8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou zoals je in je topic ook benoemd voor iets van balken oid gaan.
Wat je hier in Frankrijk ook veel ziet zijn stallen van gegalvaniseerde hekken/poorten die zou je dan gewoon weg kunnen klappen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 19:07

Jes,

Dank je. Als het hekken of poorten zijn die wegklappen dan ozu het uit twee delen moeten bestaan omdat de overspanning 3,75 is en dus niet weggeklapt in 1 stal past. Heb je een voorbeeld van wat jij bedoeld?