Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:22

sanne83 schreef:
Ook hier weer: als er een wetgeving komt, dan zal er dus ook op wedstrijden land of paddocks beschikbaar moeten zijn.

Ik ken bijvoorbeeld ook sportstallen waar wel alles buiten staat, maar om de redenen die je noemt worden de paarden in training s'ochtends allemaal binnen gehaald. Ze staan dan een paar uur op stal, krijgen individuele porties eten, worden getraind en worden aan het einde van de dag weer buiten gezet.

Ik heb echt nog nooit gehoord trouwens van paarden die (niet medische) rust krijgen door stalrust. Dat is echt volledig nieuw. Op de meeste topstallen gooien ze paarden na een concours juist de wei in om even tot rust te komen. Niet alleen mentaal, maar ook fysiek.

Ja, dat zou echt een uitkomst zijn, paddocks op wedstrijd, maar dat gaat nooit gebeuren. Sommige wedstrijden hebben wel 200 combinaties starten 3 dagen lang. 100 paddocks moet je dan hebben zodat alle paarden een dagdeel kunnen, en dan moet je dus een paddock delen, rekening houdend met je starttijden. 100 paddocks is ook echt een bak aan ruimte die je dan moet hebben, en het moet ook lopend te doen zijn, absoluut niet haalbaar. Maar ik ben wel helemaal VOOR.

Ja wij doen het bewust, ze kunnen zo moe zijn van alles, het reizen, het werk, de indrukken dat ze echt even prikkelarm bij moeten komen. Op het land zijn gewoon teveel prikkels. Ik merk wel dat het ze goed doet, en als ze weer een beetje bijgekomen zijn dan gaan ze gewoon weer naar buiten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:25

Mooie is dat Valegro & co. ook gewoon bij elkaar in de wei komen en dat er buitenritten mee gemaakt worden :)

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:34

Kinke schreef:
Mooie is dat Valegro & co. ook gewoon bij elkaar in de wei komen en dat er buitenritten mee gemaakt worden :)

ja fijn is dat! Wij willen einde van de winter met het hele spul naar het strand. Kijk er nu al naar uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:43

TinGu schreef:
pol013 schreef:
Buiten de natuurlijke 30% liggen en staand rusten heeft een stal niets toe te voegen aan het geestelijke of fysieke welbevinden van een paard.

Hier ben ik het dan niet mee eens. Mijn ene paard is mentaal heel snel overprikkeld, en je merkt echt aan hem dat hij pas echt tot rust komt in zijn stal. Hoe fijn hij de wei en paddock ook vindt, hij moet zich echt terug kunnen trekken in zijn box om de wereld daarna weer aan te kunnen lijkt het.
En dat ligt niet aan het gezelschap of dat hij op een enorm drukke wei staat, op de en of andere manier komt hij mentaal pas tot rust in zijn box.
Wat heel raar is, want zijn box is open aan de voorkant, heeft aan beide kanten voor de helft tralies en verder alleen een stang als afscheiding tussen de buren. Het is dus niet dat hij daar compleet prikkelarm staat.
]

Hier sluit ik mijn volledig bij aan. Mijn paard is heel graag buiten, maar ook absoluut geen 24/7 paard. Veelte snel overprikkeld en buiten altijd bezig, al is het maar met rondkijken.
Heeft eenzelfde soort stal als jou paard, alleen een tralies tussen haar en de buurman.

En betreft die discussie, ik heb een sportpaard. En wat ik gezien heb op een aantal stallen waar wij met sportpaarden stonden, is dat degene die af en toe is naar buiten gingen 9 vd 10 keer geblesseerd de paddock uit kwamen omdat ze dan compleet uit hun plaat gingen. Degene die vaker/langer buiten stonden allemaal niet, en die waren in de omgang ook nog is makkelijker :)

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:52

Ik durf amper te reageren, maar ik doe het toch. Marron staat in de winter ook langer binnen. Hij wordt zo vaak mogelijk buiten gezet, maar soms kan het gewoon niet. Hij veranderd in de winter echt qua gedrag. Hij is veel drukker, loopt meer te drentelen en is minder relaxed. Naar mijn idee komt dit toch echt door langer binnen staan. In de lente, zomer en herfst doet hij dat bijna nooit. En als hij op de weide staat is hij natuurlijk niet continu aan het rondrennen, maar toch ziet hij er meer happy uit dan op stal hoor. Lekker in het zonnetje een beetje grazen of gewoon wegdoezelen. Ik zou niet weten waarom dat dom of suf zou zijn. Een paard is geen gebruiksvoorwerp die je af en toe even uit de kast kan halen om te gebruiken. Ik heb ook meerdere malen gehoord dat altijd op stal staan slecht is voor de benen. En volgensmij krijgen paarden die altijd op stal staan vaker stalondeugden dan paarden die buiten staan. Dan is dat buiten staan staren toch niet zo suf. Natuurlijk is op stal staan niet slecht of zo, soms kan het niet anders of is het meer voor het veilige gevoel. Maar ik heb met sommige paarden die zolang op stal staan toch wel medelijden hoor.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:55

Anoniem schreef:
En betreft die discussie, ik heb een sportpaard. En wat ik gezien heb op een aantal stallen waar wij met sportpaarden stonden, is dat degene die af en toe is naar buiten gingen 9 vd 10 keer geblesseerd de paddock uit kwamen omdat ze dan compleet uit hun plaat gingen. Degene die vaker/langer buiten stonden allemaal niet, en die waren in de omgang ook nog is makkelijker :)

Ja dat klopt zeker! Bij ons is buiten staan ook geen onderdeel van het werk, of uit de stal komen maar meer een stukje extra. Het is dus nooit zo dat ze alleen maar los komen op een dag, er is altijd ochtend arbeid en middag arbeid, en los is extra, nooit een vervanging.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 20:40

Op een wei meer prikkels? Wat een onzin wordt mensen wijsgemaakt. Een bekende stal, wei, bak zijn vertrouwd afhankelijk van wat ze daar meemaken en hoeveel tijd ze er doorbrengen.

ja, reizen en wedstrijden kosten energie. Maar ik heb ook op stallen gewerkt en vrijwel iedereen zette hun paard even in de wei,paddock of bak. Juist om even lekker te rollen en vrij te bewegen. Heel gezond voor ze!!

Als ze buiten niet tot rust zouden komen, zouden die van ons moeten omvallen van ellende.
Maanden terug grote machines naast ze en stonden ze naast te eten.
Dit weekend oud en nieuw niks aan de hand. 1 ex stalpaard lag te rollen tijdens een gillende keukenmeid van de buren op enkele meters.

En als je weet wat ze in het bos allemaal zien en meemaken hier......

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 20:43

Tingu en Danzzz waarom zouden we onze paarden minder ruimte gunnen dan een cavia, konijn, hamster, hond en poes?

Daar is geen antwoord op gegeven...
Feitelijk bekeken is dat toch raar?

Kijk, als een paard er niet lang in hoeft te staan is een kleine stal minder erg. Maar dat wij niet lang vinden is voor een paard wat 15/24 uur per dag binnen staat op 9-12m2 wel erg lang.

Ik zet mijn eigen paard ook voor de nacht op 11,50 m2. Ik had haar liever meer ruimte gegeven maar mocht niet groter houden en ze zet mijn pony klem in een stal dus ze kunnen niet de dubbele box delen en gebruiken als inloopstal.

Als binnenstallen in verhouding net zo ruim waren als een caviahok voor een cavia (nog niet erg groot overigens) denk ik dat mensen er al een stuk minder een probleem mee hebben en dan heb je wel alle voordelen die jullie noemen voor het op stal houden.

Heel simpel kun je van twee boxen 1 maken door een tussenschot erg te halen. of opfokstallen (waar normaal meerdere jonge paarden staan) gebruiken voor 1 paard.

Dan kun je alleen veel minder paarden stallen in dezelfde staloppervlakte. Maar goed. Daar liepen maneges ook tegenaan toen ze de stands moesten vervangen door boxen. Toen konden op onze vroegere plaatselijke manege ook de helft minder paarden gestald worden en moesten er extra stallen bijgeplaatst worden.

Alternatief voor dubbel zo grote stal is een uitloop aan de box vast.

Bij nieuwe stallen en dan vooral bij fokkerijen en opfokstallen zie je steeds meer erg grote groepshokken met uitloop naar verharde uitloop en dan een hek met doorgang naar een ruime zandpaddock. Die wordt dan soms gedeeld met meerdere groepsruimtes naast elkaar.

Dat is de moderne manier van paarden houden. Er komen steeds meer van die stallen.

Als de buitenruimte erg beperkt is en de omstandigheden buiten niet ideaal door weer en insecten, dan zijn veel ruimere, lichte en luchtige stallen een manier om het minder uren buiten zijn te compenseren.

Stalhouders kunnen daar voor kiezen. Maar dan moet de stalprijs wel flink omhoog!

TinGu

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:05

@JoyceB Gelukkig dat mijn paarden 27m2 per paard hebben om te staan als ze op stal staan: 3x3 box met 3x6 zanduitloop eraan. Hoef ik ze niet te vergelijken met cavia's. :Y)

Juist omdat het hier blubber is in de winter heb ik het voor mij en mijn paarden beste alternatief gekozen: grote open boxen met veel sociaal contact en frisse lucht.

Ik durf dan ook te zeggen dat mijn paarden geen stalondeugden hebben, geen stalbenen of andere beenproblemen en ook het hele jaar relaxed en vrolijk zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:31

Dan heb jij het goed geregeld! Maar dat gun je andere paarden toch ook?

Kijk. Ik heb mijn paarden 24/7 en 12/7 buiten met afdak/inloopstal/verharding/zand/water en ruwvoer. Maar ik snap best dat 12/24 buiten niet overal haalbaar is. En bij slecht weer 8/24 op een natte zandpaddock zonder schuilstal worden die van mij ook niet blij van. dus in die gevallen is meerdere keren wat korter er uit en bewegen een vriendelijker alternatief. Maar we kunnen wel de aan werken om de mogelijkheden en omstandigheden met de tijd te verbeteren. En als niemand er om vraagt en zich er bij neerlegt gebeurd dat minder snel dan wanneer de vraag groter wordt (en de opbrengst liefst ook hoger)

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:34

joyce B schreef:
Tingu en Danzzz waarom zouden we onze paarden minder ruimte gunnen dan een cavia, konijn, hamster, hond en poes?

Daar is geen antwoord op gegeven...
Feitelijk bekeken is dat toch raar?

omdat ik paarden niet wil vergelijken met andere dieren, het zijn tenslotte paarden. Paarden hebben ook een werkdoel, daarvoor houden we ze. Dat dit in de loop der jaren meer recreatie is geworden kan het dier ook niks aan doen. Maar hard werkende paarden hebben een heel ander leefpatroon dan het recreatiepaard. Het paard van vroegah, stond in een stand of in een hoekje stal, die liep de hele dag mensen rond te sjouwen en karren te trekken en geloof me, dat dier was blij als die zijn stal zag. Er is niet voor niks de gezegde: "of je stal ruikt" als je heel hard gaat, want dan liepen ze een stuk meer door.

Langzaam aan begint het tot de mens door te dringen dat onze paarden helemaal niet meer werken, ze doen geen flikker, ook in de sport niet, en begint het door te dringen dat we dat dier, dat werkdier!, misschien uit dat donkere hokje moeten halen, want hij wordt wel erg vervelend. En zo is de terechte verandering gekomen in de manier van paarden houden. Maar voor paarden is dat ingewortelde "gebruiksdiermodus" nog niet weg geëvolueerd, bij het ene ras wat sneller dan bij het andere ras, ook logisch want de sobere rassen zijn oude rassen met nog een flinke dosis originele genen, en dus meer de wil om toch echt zelf een dikke vinger in de pap te hebben. Harde werkers hoor, absoluut maar redelijk eigenwijs. Daardoor zijn ze ook meer op hun gemak, ze taaien niet zo naar stal, naar dat rustpunt, zij zorgen wel voor zichzelf. Bij de sportpaarden die al eeuwenlang gefokt worden op gebruiksdoel, waar rassen gekruist zijn, voor het beste model, waar karakters gekruist zijn om het doel te dienen, werken, werken en werken, en geen gezeik. Waar de eigenwijzigheid uitgefokt is, daar zitten gewoon minder van die oeroude genen nog in en die is nog geprogrammeerd met stal is rust, alhoewel we door kruisingen met sobere rassen wel steeds meer gaan naar een paard dat blijkbaar ook graag weer buiten wil zijn. En dat is goed.

Wij zijn paarden anders gaan gebruiken en daardoor anders gaan houden. Nu is dat weer in verandering en de paarden veranderen mee, maar lang niet allemaal gaan even snel. Veel hebben gewoon de rust van stal nog in zich, en dat is ook goed. Zolang je maar luistert naar je paard

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:37

Ja.. die paarden werden 8-12 uur gebruikt. Stonden die tijd niet in een stal... wel op zondag als ze dan niet voor de kar werden gezet om naar de kerk te rijden of een toertochten te maken met het gezin. En dan kreeg je maandagziekte als je niet uitkeek...

Verder stonden veel boerenpaarden na het werk gewoon op de wei. Koste minder stro en hooi.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:48

joyce B schreef:
Ja.. die paarden werden 8-12 uur gebruikt. Stonden die tijd niet in een stal... wel op zondag als ze dan niet voor de kar werden gezet om naar de kerk te rijden of een toertochten te maken met het gezin. En dan kreeg je maandagziekte als je niet uitkeek...

Verder stonden veel boerenpaarden na het werk gewoon op de wei. Koste minder stro en hooi.

Ja precies. Maar naar mijn weten stonden de werkpaarden altijd op stal, ook boerenpaarden, om de doodsimpele reden dat ze op het land weg kunnen lopen wat het werk vertraagt. En als het werk vertraagt ga je achter lopen en als je achter loopt verdien je niks. Dat risico liepen ze echt niet. Het was gewoon wat nu de tractor is. In de schuur en klaar, in de ochtend uit de schuur en aan het werk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:57

Nog nooit zoveel onzin gelezen.
Ongelooflijk waar komt het vandaan.
Dan lopen ze weg. :?
Alsof vroeger draad niet bestond.
ZE stonden inderdaad veel buiten want dat was goedkoper.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:58

bruintje123 schreef:
Dan lopen ze weg. :?
Alsof vroeger draad niet bestond.
ZE stonden inderdaad veel buiten want dat was goedkoper.

Mijn vader werkte op de boerderij. Paarden stonden altijd binnen.

2 boeren kennissen in onze regio idem dito. Altijd binnen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:01

Opa aan beide kanten hadden werk paarden. Bijna altijd buiten.
En ze liepen niet weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:25

superpony schreef:
Op een wei meer prikkels? Wat een onzin wordt mensen wijsgemaakt. Een bekende stal, wei, bak zijn vertrouwd afhankelijk van wat ze daar meemaken en hoeveel tijd ze er doorbrengen.

ja, reizen en wedstrijden kosten energie. Maar ik heb ook op stallen gewerkt en vrijwel iedereen zette hun paard even in de wei,paddock of bak. Juist om even lekker te rollen en vrij te bewegen. Heel gezond voor ze!!

Als ze buiten niet tot rust zouden komen, zouden die van ons moeten omvallen van ellende.
Maanden terug grote machines naast ze en stonden ze naast te eten.
Dit weekend oud en nieuw niks aan de hand. 1 ex stalpaard lag te rollen tijdens een gillende keukenmeid van de buren op enkele meters.

En als je weet wat ze in het bos allemaal zien en meemaken hier......

Maar dat jou paarden dat allemala prima kunnen, betekend toch niet dat alle paarden zo koel in het koppie zijn...?
Die van mij is van grote machines ook niet onder de indruk, gaat wekelijks mee naar het bos en voorheen maandelijks mee op wedstrijd. Beets is best wat gewend, maar nog altijd snel overprikkeld. Ook na een wedstrijd en ook na een bosrit. En ja, in een wei/paddock is meer te zien. Dus ja, dan is ze sneller overprikkeld en gaat ze eind van de dag graag weer mee naar haar vertrouwde stalletje.

Sommige mensen zijn ook gevoeliger voor drukte, waarom zou je een paard dat dat ook is dan maar 24/7 in een drukke (drukker dan binnen) omgeving laten staan? Iets met welzijn en gemoedsstand van je paard, en naar je paard luisteren als hij/zij iets aangeeft...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:34

bruintje123 schreef:

Ik moet zeggen dat mijn oren ook aardig klapperen hier :=

Het simpele feit is dat paarden sociale kuddedieren zijn, die het fysiek en mentaal nodig hebben om de hele dag hapje-stapje te bewegen en een constant toevoer van ruwvoer te krijgen. Je kan hoog of laag springen, maar dat is gewoon de simpele waarheid.

Naast het welzijnsvraagstuk is er gewoon het simpele feit dat sociale paarden die de hele dag kunnen bewegen en constant kleine beetje kunnen eten, minder kans hebben op zo mogelijk elke fysieke aandoening, van blessures tot koliek tot gedragsproblemen tot luchtwegproblemen. Dat laatste is trouwens de enige reden waarom dit allemaal buiten zou moeten. Als je je paard in een groepje in een enorme overdekte paddock of binnenbak zet, kom je ook al aardig ver.

Op individueel niveau kan je dan aanpassingen doen en het paard meer of minder op stal zetten, ruwvoer beperken of juist extra bijvoeren, binnen en buiten zetten, met één vriendje of in een groep.

Het probleem is dat als je paard de hele dag binnen staat en je weet eigenlijk wel dat dat niet zo gezond is, dat dat super oncomfortabel voor jezelf is. Er zijn gewoon op dit moment niet heel veel mogelijkheden op een groot aantal stallen en dan krijg je cognitieve dissonantie. Allerlei redenen bedenken waarom het wél ok is. Dat is ook heel logisch en normaal. Het is je hobby en je wilt niet elke keer buikpijn krijgen als je naar je paard gaat. Er ís op dit moment ook helemaal geen alternatief vaak.

Ik zie het een beetje als fossiele brandstoffen en vlees eten. We weten allemaal ondertussen dondersgoed dat we in het gebruik daar van nogal doorgeschoten zijn, maar als ik m'n auto voltank of m'n biefstukje haal, dan bedenk ik allemaal redenen waarom dat wél ok is. Op individueel niveau is dat nauwelijks aan te pakken. Gelukkig wordt er nu door de heel wereld over nagedacht, regelgeving voor gemaakt en is het opeens hip om een duurzaam bedrijf te zijn. Ik hoop dat zo'n ontwikkeling ook bij de paarden zal komen. Als er om je heen 10 stallen zijn met allerlei opties, is het heel makkelijk om wel iets beters te kiezen.

Mijn ervaring is trouwens dat sportpaarden juist veel meer ruimte nodig hebben. Dan gaat het eigenlijk niet eens om sportpaarden, maar meer om paarden die enorm extrovert zijn en van beweging houden. Die zie je uiteraard binnen elk ras, maar sportpaarden zijn daar meer op geselecteerd. Daar moet wel ruimte zijn om eens een sprintje te trekken. Veel rustigere of oudere paarden kan je ook heel happy op een kleiner oppervlakte houden.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:39

sanne83 schreef:
bruintje123 schreef:

Ik moet zeggen dat mijn oren ook aardig klapperen hier :=

Het simpele feit is dat paarden sociale kuddedieren zijn, die het fysiek en mentaal nodig hebben om de hele dag hapje-stapje te bewegen en een constant toevoer van ruwvoer te krijgen. Je kan hoog of laag springen, maar dat is gewoon de simpele waarheid.

Naast het welzijnsvraagstuk is er gewoon het simpele feit dat sociale paarden die de hele dag kunnen bewegen en constant kleine beetje kunnen eten, minder kans hebben op zo mogelijk elke fysieke aandoening, van blessures tot koliek tot gedragsproblemen tot luchtwegproblemen. Dat laatste is trouwens de enige reden waarom dit allemaal buiten zou moeten. Als je je paard in een groepje in een enorme overdekte paddock of binnenbak zet, kom je ook al aardig ver.

Op individueel niveau kan je dan aanpassingen doen en het paard meer of minder op stal zetten, ruwvoer beperken of juist extra bijvoeren, binnen en buiten zetten, met één vriendje of in een groep.

Het probleem is dat als je paard de hele dag binnen staat en je weet eigenlijk wel dat dat niet zo gezond is, dat dat super oncomfortabel voor jezelf is. Er zijn gewoon op dit moment niet heel veel mogelijkheden op een groot aantal stallen en dan krijg je cognitieve dissonantie. Allerlei redenen bedenken waarom het wél ok is. Dat is ook heel logisch en normaal. Het is je hobby en je wilt niet elke keer buikpijn krijgen als je naar je paard gaat. Er ís op dit moment ook helemaal geen alternatief vaak.

Ik zie het een beetje als fossiele brandstoffen en vlees eten. We weten allemaal ondertussen dondersgoed dat we in het gebruik daar van nogal doorgeschoten zijn, maar als ik m'n auto voltank of m'n biefstukje haal, dan bedenk ik allemaal redenen waarom dat wél ok is. Op individueel niveau is dat nauwelijks aan te pakken. Gelukkig wordt er nu door de heel wereld over nagedacht, regelgeving voor gemaakt en is het opeens hip om een duurzaam bedrijf te zijn. Ik hoop dat zo'n ontwikkeling ook bij de paarden zal komen. Als er om je heen 10 stallen zijn met allerlei opties, is het heel makkelijk om wel iets beters te kiezen.

Mijn ervaring is trouwens dat sportpaarden juist veel meer ruimte nodig hebben. Dan gaat het eigenlijk niet eens om sportpaarden, maar meer om paarden die enorm extrovert zijn en van beweging houden. Die zie je uiteraard binnen elk ras, maar sportpaarden zijn daar meer op geselecteerd. Daar moet wel ruimte zijn om eens een sprintje te trekken. Veel rustigere of oudere paarden kan je ook heel happy op een kleiner oppervlakte houden.

Ik snap echt met de beste wil van de wereld niet of jouw reactie nou gericht is op deze post, ik zie ook de verbanden niet
Citaat:
omdat ik paarden niet wil vergelijken met andere dieren, het zijn tenslotte paarden. Paarden hebben ook een werkdoel, daarvoor houden we ze. Dat dit in de loop der jaren meer recreatie is geworden kan het dier ook niks aan doen. Maar hard werkende paarden hebben een heel ander leefpatroon dan het recreatiepaard. Het paard van vroegah, stond in een stand of in een hoekje stal, die liep de hele dag mensen rond te sjouwen en karren te trekken en geloof me, dat dier was blij als die zijn stal zag. Er is niet voor niks de gezegde: "of je stal ruikt" als je heel hard gaat, want dan liepen ze een stuk meer door.

Langzaam aan begint het tot de mens door te dringen dat onze paarden helemaal niet meer werken, ze doen geen flikker, ook in de sport niet, en begint het door te dringen dat we dat dier, dat werkdier!, misschien uit dat donkere hokje moeten halen, want hij wordt wel erg vervelend. En zo is de terechte verandering gekomen in de manier van paarden houden. Maar voor paarden is dat ingewortelde "gebruiksdiermodus" nog niet weg geëvolueerd, bij het ene ras wat sneller dan bij het andere ras, ook logisch want de sobere rassen zijn oude rassen met nog een flinke dosis originele genen, en dus meer de wil om toch echt zelf een dikke vinger in de pap te hebben. Harde werkers hoor, absoluut maar redelijk eigenwijs. Daardoor zijn ze ook meer op hun gemak, ze taaien niet zo naar stal, naar dat rustpunt, zij zorgen wel voor zichzelf. Bij de sportpaarden die al eeuwenlang gefokt worden op gebruiksdoel, waar rassen gekruist zijn, voor het beste model, waar karakters gekruist zijn om het doel te dienen, werken, werken en werken, en geen gezeik. Waar de eigenwijzigheid uitgefokt is, daar zitten gewoon minder van die oeroude genen nog in en die is nog geprogrammeerd met stal is rust, alhoewel we door kruisingen met sobere rassen wel steeds meer gaan naar een paard dat blijkbaar ook graag weer buiten wil zijn. En dat is goed.

Wij zijn paarden anders gaan gebruiken en daardoor anders gaan houden. Nu is dat weer in verandering en de paarden veranderen mee, maar lang niet allemaal gaan even snel. Veel hebben gewoon de rust van stal nog in zich, en dat is ook goed. Zolang je maar luistert naar je paard

We hadden het over de rust op stal, en waarom er veel paarden zijn die wel die stal nodig hebben om rust te vinden en hun rust moeilijker op het land kunnen vinden

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:11

_Dreamer, Ik neem mn eigen paarden als voorbeeld. Grote dooddoener dat wij altijd horen; maar die van jullie zijn braaf............. De laatste is er net pas een jaar bij.

Ik geef les en kom op stallen. Zeggen dat een wei prikkels geeft of paarden niet langer buiten kunnen, is gemakzucht.

Paarden moeten juist overzicht hebben en ver kunnen kijken. Liefst in een stabiele kudde, omdat ze samenwerken en elkaar steunen.

Als ik ergens ga rijden laat ik ze altijd kijken en ze springen niet weg. Als ik met iemand samen rij of lesgeef en ze rijden de paarden kort en met spanning, schrikken de paarden veel meer. Daar heb ik al heel veel mensen mee op weg geholpen en were het plezier helpen terug te vinden.

Een paard op stal kan er goed uit zien en relaxed tonen, maar zich zeker wel opwinden. Daarbij als ik in een binnenbak rij met stallen aan de bak, zie ik toch een geruime tijd het gedrag van de paarden.

Toen laatst de veearts bij ons was, nam ze zijn hartslag op in de stal en die was helemaal oke. Toen er wat geluiden waren achter de stal op de weg die daar direct loopt, ging zijn hartslag direct omhoog, maar hij toonde helemaal niks. Dus aan hem had je die opbouwende spanning nooit gezien.

Je hebt natuurlijk wedstrijd ruiters en wedstrijd ruiters. Mensen die denken wat te gaan bereiken of wat te handelen en of trainen, hebben vaak korte tijd paarden op stal. Die zien helemaal niet zoveel direct effect van een verkeerd management. En als het niet goed gaat, krijgen heel vaak andere zaken de schuld. Misschien kan zo iemand een beetje leuk rijden en wil daarmee intimideren, maar vaak weten ze nog heel weinig van het paard zelf.

Er zijn steeds meer goede wedstrijd ruiters die wel goed met hun paarden omgaan. Die kieskeurig zijn waar ze een paard in training zetten, hoe ze zelf hun paarden houden etc.

Mensen vergeten steeds dat paarden leren door herhaling, steeds hetzelfde ritme en herhaling. Als een stal altijd een veilige plek is met eten en een fijne buurman, zijn ze tevreden.

Onze hengst komt ook van een stal met veel te weinig buiten en die zag er super uit. Helaas kwam het na een aantal jaren er toch uit, hoeveel schade hij had. En zo zijn er heel veel paarden die na een relatief korte sportcarriere met vervroegd pensioen mogen/moeten.

Wij hadden een klant in Amsterdam die altijd een paard hadden voor hun groentekar. Die stond achter het huis en moest hele dagen werken, behalve zondag. Hun paarden werden echt niet oud, dat gaven ze zelf ook toe.
Tegenwoordig vinden mensen paarden ook vrij snel nog oud, maar die leeftijd wordt wel steeds hoger.

Het is onzin dat een recreatie ruiter of iemand die zijn paard 24/7 buiten heeft, niet serieus is. Ik kom bij mensen waar paarden in de winter amper buiten komen, geschoren staan, wedstrijden moeten lopen etc. Die mensen zijn echt niet allemaal zo serieus. Er zijn mensen die een M proefje rijden en niet eens doorhebben dat hun paard niet rad is.

Mensen zouden eerst wat meer over het paard moeten leren voor ze er eentje aanschaffen.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:23

Moos99 schreef:
Ik zou geen paarden willen houden als ze zoveel op stal zouden moeten staan. Scheelt wel dat ik IJslanders heb die alleen in de zomer een stal fijn vinden. Eergister trof ik ze aan, het regende, was net 1 graden en er was een hele gure harde wind, stonden ze met zn allen midden in de grote wei in een groepje te staan met de billen tegen de wind :+. Ze hebben gewoon een paddock met 2 ruimte inloop stallen waar ze ook allemaal in passen, de groep is rustig genoeg en ze trappen elkaar dr niet uit. Ze hebben er gewoon geen behoefte aan en ik vind paarden op stal zo deprimerend.

Ik hoor altijd zoveel signalen over hoe hun paard niet 24/7 kan staan, ze willen naar binnen etc etc. Ik was tot een paar jaar geleden precies zo. Mijn dressuur merrie stond ook onder de 400g op de wei, en man wat maakte ik me druk joh als ze in de sneeuw stond. Ze moest maar snel naar binnen met dat vieze weer. Dat is alleen een mensen gedachte, niet een paarden gedachte. En ja, heb jij een sportpaardje die je scheert en vanaf jongs af aan gewend is om veel binnen te staan (want zo gaat het vaak in de sportwereld) kunnen paarden heel moeilijk wennen aan buiten staan. Waar vooral het probleem ligt is hoe de paarden dan buiten staan in de winter. Vaak op een zand paddockje in de modder zonder voer, dat is hardstikke saai en niet comfortabel. Ze hebben een kudde nodig om deel uit van te maken om te spelen/groomen/rusten samen/elkaar warm houden. Ze hebben altijd ruwvoer nodig en een goede inloop waar ze zich veilig voelen, zodat ze de keuze hebben droog te gaan staan. Wat heeft een paard aan op een klein paddockje staan in de modder zonder eten denk ik dan altijd. Dan snap ik best dat paarden denken zet mij maar in de stal, waar ik mn berg hooi krijg. Het is allemaal aangeleerd gedrag.

Ik ben met mijn merrie over gegaan op 24/7 buiten toen ik meer mijn ogen opende in plaats van verstoppen achter wat ik fijn vond of wilde dat mijn paard fijn vond. Het was zeker wennen! Maar ze is daarna zo enorm opgebloeid. Haar karakter verandere, omdat ze nu deel uit maakte van een kudde. Ze kon zich lekker rond bewegen en ze liepen als kudde lekker veel rond en hadden zo hun eigen ritme van slapen, eten, dutten, gek doen etc. Ik moest er enorm aan wennen, mijn paard ook wel even maar ik zou nooit terug willen.

Ik ben niet TEGEN stal, maar ik ben wel tegen teveel stal en de uitspraken over hoe hun paarden graag binnen staan, en paarden die dan inderdaad dus langer da 15 uur op stal staan. Ik geloof dat sommige paarden baat hebben bij dat rust moment snachts, en hun eigen voer eten zonder ervoor ruzie te hoeven maken etc. Maar paarden die niet buiten willen staan en naar binnen willen vind ik gewoon sneu. Wat zou er in hun hoofd omgaan en hoe saai zal het wel niet zijn in een vierkant hok alleen wachten op je eten en je baasje. Ze STAAN er letterlijk maar gewoon...ik kan me daar niet in vinden.

Heb wel begrip voor mensen die niet anders kunnen en wel anders willen. Ik begrijp helemaal dat het helemaal niet altijd haalbaar is hoor... vooral in de randstad etc. Het is niet altijd anders :( en ik geloof dat de meeste mensen gewoon het beste voor hebben met hun paard maar niet altijd eerlijk naar zichzelf durven te kijken en de manier waarop ze hun paard houden. Ik ben de confrontatie wel met mezelf aan gegaan in ieder geval.

Je kan er niet tegen dat mensen zeggen dat hun paard niet buiten wil zijn maar zelf doe je precies hetzelfde door dus te zeggen dat die van jou buiten wil? Mijn connemara stond tot een jaar geleden in een kudde in ierland in de bergen dus niet verwend, staat nu in kudde buiten dus niet alleen, heeft een mooie grote voerplaats met onbeperkt kuil buiten dus geen honger... maar toch staat ze na 4/5 uur buiten achter het weidehek te staren naar of ik er al aankom en wil ze net iedereen mee naar gaar warme droge stalletje.... ik zal dus niet roepen dat paarden graag binnen staan maar het verschild zéker per paard!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 07:52

Moos99 schreef:
Popstra schreef:
Het is deze december maand extreem nat buiten, vraag me af hoe het er bij iedereen uit ziet nu waar de paarden 24/7 buiten lopen!? hebben jullie dat het echt zo fantastisch voor elkaar dat ze niet in de drek staan? Dat als je bij voert het hooi niet over het hele terrein heen vliegt met die wind??
Het nu ook zo fijn werken is poep te ruimen om je boel netjes te houden in al die nattigheid?
Je paard steeds zeiknat en vies is het rijden er daardoor bij in schiet!?
Kennelijk vinden sommige mensen dit geen enkel probleem en dat is prima. er zijn echter ook zat mensen die een ander doel voor ogen hebben met hun kostbare viervoeter. Namelijk wedstrijden rijden en daarvoor hard trainen enz. Ik wil daar niet mee suggereren dat deze paarden het paard zijn ontnomen moet worden maar je kan toch best begrijpen mensen hun topper niet zoals bovenstaand wil en kan houden!? Dat daar dan een middenweg in gezocht word is toch prima.

Ongeveer 60% van de paddock is modderig. Varierend van wegzakken in de blup tot gewoon een beetje vochtig zand. Dan is er op het hoogste stuk van de paddock altijd genoeg droog zand waar je altijd mooie plat gedrukte plekken ziet waar ze liggen.

Verder hebben ze 2 inloop stallen waar ze uiteraard altijd droog staan en nog een stukje verhard waar ik zeker weet dat ze altijd kunnen staan voor droge voeten.

Paddock is nat maar van ene pleinen schuilhok naar andere plein en schuilhok is het betegeld. In een van de hokken ligt bodembedekking, er is dus plek om te liggen van 8 a 10 meterx 3 meter en een pad om te lopen wat helemaal om de bak heen gaat en 4 voerplaatsen waarvan 3 uit de wind van dit moment maar ze eten meestal maar uit 2 kisten met zijn alle.
Afbeelding

Afbeelding
2e fotos uit najaar. De stallen op de achtergrond zijn nu als 1 grote schuilstal gemaakt. En de andere zie jer stukje plein. Nu eten er 13 samen uit die 2 kisten. Ook als ik krachtvoer geef. Dit gaat in 2 speciekuipen en eten ze gezamelijk op. Hele oude op stal, hengst en zijn ruinenvriend apart. En nog een oudje die graag op erf loopt en onder afdak van poetsplaats wil wonen. Ze worden pas naar na elkaar als ze tijdje op stal hebben gewoond. Krijgen voernijd omdat er dan niet naar gedrag gekeken wordt en niemand ze corrigeert. Maar gelukkig is ded kudde wel zo dat ze dat soort paarden niet accepteren. Draait dus altijd wel weer bij. Ze doen aan samen (over) leven.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 07:56

girlyggirl schreef:
Moos99 schreef:
Ik zou geen paarden willen houden als ze zoveel op stal zouden moeten staan. Scheelt wel dat ik IJslanders heb die alleen in de zomer een stal fijn vinden. Eergister trof ik ze aan, het regende, was net 1 graden en er was een hele gure harde wind, stonden ze met zn allen midden in de grote wei in een groepje te staan met de billen tegen de wind :+. Ze hebben gewoon een paddock met 2 ruimte inloop stallen waar ze ook allemaal in passen, de groep is rustig genoeg en ze trappen elkaar dr niet uit. Ze hebben er gewoon geen behoefte aan en ik vind paarden op stal zo deprimerend.

Ik hoor altijd zoveel signalen over hoe hun paard niet 24/7 kan staan, ze willen naar binnen etc etc. Ik was tot een paar jaar geleden precies zo. Mijn dressuur merrie stond ook onder de 400g op de wei, en man wat maakte ik me druk joh als ze in de sneeuw stond. Ze moest maar snel naar binnen met dat vieze weer. Dat is alleen een mensen gedachte, niet een paarden gedachte. En ja, heb jij een sportpaardje die je scheert en vanaf jongs af aan gewend is om veel binnen te staan (want zo gaat het vaak in de sportwereld) kunnen paarden heel moeilijk wennen aan buiten staan. Waar vooral het probleem ligt is hoe de paarden dan buiten staan in de winter. Vaak op een zand paddockje in de modder zonder voer, dat is hardstikke saai en niet comfortabel. Ze hebben een kudde nodig om deel uit van te maken om te spelen/groomen/rusten samen/elkaar warm houden. Ze hebben altijd ruwvoer nodig en een goede inloop waar ze zich veilig voelen, zodat ze de keuze hebben droog te gaan staan. Wat heeft een paard aan op een klein paddockje staan in de modder zonder eten denk ik dan altijd. Dan snap ik best dat paarden denken zet mij maar in de stal, waar ik mn berg hooi krijg. Het is allemaal aangeleerd gedrag.

Ik ben met mijn merrie over gegaan op 24/7 buiten toen ik meer mijn ogen opende in plaats van verstoppen achter wat ik fijn vond of wilde dat mijn paard fijn vond. Het was zeker wennen! Maar ze is daarna zo enorm opgebloeid. Haar karakter verandere, omdat ze nu deel uit maakte van een kudde. Ze kon zich lekker rond bewegen en ze liepen als kudde lekker veel rond en hadden zo hun eigen ritme van slapen, eten, dutten, gek doen etc. Ik moest er enorm aan wennen, mijn paard ook wel even maar ik zou nooit terug willen.

Ik ben niet TEGEN stal, maar ik ben wel tegen teveel stal en de uitspraken over hoe hun paarden graag binnen staan, en paarden die dan inderdaad dus langer da 15 uur op stal staan. Ik geloof dat sommige paarden baat hebben bij dat rust moment snachts, en hun eigen voer eten zonder ervoor ruzie te hoeven maken etc. Maar paarden die niet buiten willen staan en naar binnen willen vind ik gewoon sneu. Wat zou er in hun hoofd omgaan en hoe saai zal het wel niet zijn in een vierkant hok alleen wachten op je eten en je baasje. Ze STAAN er letterlijk maar gewoon...ik kan me daar niet in vinden.

Heb wel begrip voor mensen die niet anders kunnen en wel anders willen. Ik begrijp helemaal dat het helemaal niet altijd haalbaar is hoor... vooral in de randstad etc. Het is niet altijd anders :( en ik geloof dat de meeste mensen gewoon het beste voor hebben met hun paard maar niet altijd eerlijk naar zichzelf durven te kijken en de manier waarop ze hun paard houden. Ik ben de confrontatie wel met mezelf aan gegaan in ieder geval.

Je kan er niet tegen dat mensen zeggen dat hun paard niet buiten wil zijn maar zelf doe je precies hetzelfde door dus te zeggen dat die van jou buiten wil? Mijn connemara stond tot een jaar geleden in een kudde in ierland in de bergen dus niet verwend, staat nu in kudde buiten dus niet alleen, heeft een mooie grote voerplaats met onbeperkt kuil buiten dus geen honger... maar toch staat ze na 4/5 uur buiten achter het weidehek te staren naar of ik er al aankom en wil ze net iedereen mee naar gaar warme droge stalletje.... ik zal dus niet roepen dat paarden graag binnen staan maar het verschild zéker per paard!

Denk ook gewenning. Hier gaat alleen de oude op stal. Maar had een van de drachtige er ern paar keer in gehad als oude in de kudde liep. Eigenlijk na 1 dag wilde ze dag erna weer (logisch warm bedje en extra krachtvoer bij gevoerd) nu ik al week niet meer doe komt ze ook niet meer zeuren.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 09:15

Wat een onzin komt er af en toe voorbij zeg ongelooflijk. Alsof de natuurlijke eigenschappen van een paard in die 100 jaar dat we fokken opeens zo zijn veranderd. Alsof het paard van nu geen sociale contacten en veel vrije beweging nodig heeft. Natuurlijk accepteren de meeste paarden het wel, net zoals honden veel opgesloten zijn in een bench wel accepteren.

Maar om te zeggen: voor het welzijn van mijn paard zet ik hem 20u op stal? Te gek voor woorden. Als je een paard niet kan bieden wat hij nodig heeft waarom koop je er dan een? Zeker met alle aandacht voor welzijn van de laatste jaren kan ik me niet voorstellen dat je nogsteeds bewust er voor kiest om je paard ergens te stallen waar ze maar een paar uur of helemaal niet buiten komen.

Ik weet dat hier in omgeving Breda veel ruiters vanuit Rotterdam/ Dordrecht hun paard stallen. Juist vanwege het feit dat de mogelijkheid van buitenstaan hier veel meer aanwezig is. Ja dan moet je zelf mss verder reizen, maar je paard heeft het beter.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 09:31

Tango1979 schreef:
Wat een onzin komt er af en toe voorbij zeg ongelooflijk. Alsof de natuurlijke eigenschappen van een paard in die 100 jaar dat we fokken opeens zo zijn veranderd. Alsof het paard van nu geen sociale contacten en veel vrije beweging nodig heeft. Natuurlijk accepteren de meeste paarden het wel, net zoals honden veel opgesloten zijn in een bench wel accepteren.

Maar om te zeggen: voor het welzijn van mijn paard zet ik hem 20u op stal? Te gek voor woorden. Als je een paard niet kan bieden wat hij nodig heeft waarom koop je er dan een? Zeker met alle aandacht voor welzijn van de laatste jaren kan ik me niet voorstellen dat je nogsteeds bewust er voor kiest om je paard ergens te stallen waar ze maar een paar uur of helemaal niet buiten komen.

Ik weet dat hier in omgeving Breda veel ruiters vanuit Rotterdam/ Dordrecht hun paard stallen. Juist vanwege het feit dat de mogelijkheid van buitenstaan hier veel meer aanwezig is. Ja dan moet je zelf mss verder reizen, maar je paard heeft het beter.

Paard is zo een 10.000 jaar gedomesticeerd en zo lang zijn we dus ook aan het knutselen. Je kan het verschil mooi zien tussen die niet gebruikspaarden zoals de prezewalski en de wel gebruikspaarden zoals de kwpnner.
https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... paard.html
Begin domesticatie
De eerste domesticatiehaard situeert zich in Zuid-Oekraïne rond 3.500 voor Chr. Vanuit Oekraïne verspreidden de gedomesticeerde paarden zich eerst naar Z.O.-Europa. Deze paarden waren van Tarpan herkomst, een type tussen het grote woudpaard uit Europa en het Mongools wild steppenpaard in Midden-Azië. De oorspronklijke paarden (zoals Equus ferus) waren eerder klein. In gevangenschap werden de paarden geleidelijk groter door gericht fokken. De echt gedomesticeerde paarden werden tot volwassen ouderdom aangehouden (in het begin de zwakkere individuen en hoogdrachtige merries).

Invloed van de mechanisatie
Na WO1 en in versneld tempo na WOII, werd er meer en meer gemechaniseerd. In de landbouw deden tractoren hun intrede, in het goederenvervoer kon men gebruik maken van auto's, vrachtwagens, trein... Hierdoor werd het trekpaardenbestand sterk uitgedund. In bepaalde landen werd het gebruik van het paard hiervoor als een teken van economische en sociale achterlijkheid beschouwd. In de ontwikkelde landen met relatief hoge levensstandaard werden de trekpaarden gedeeltelijk vervangen door rij- en sportpaarden. In enkele landen is het aantal paarden zelfs toegenomen. Sinds 1980 is het paardenbestand in de wereld gestabiliseerd op 60 à 65 miljoen paarden.