Ik zou geen paarden willen houden als ze zoveel op stal zouden moeten staan. Scheelt wel dat ik IJslanders heb die alleen in de zomer een stal fijn vinden. Eergister trof ik ze aan, het regende, was net 1 graden en er was een hele gure harde wind, stonden ze met zn allen midden in de grote wei in een groepje te staan met de billen tegen de wind

. Ze hebben gewoon een paddock met 2 ruimte inloop stallen waar ze ook allemaal in passen, de groep is rustig genoeg en ze trappen elkaar dr niet uit. Ze hebben er gewoon geen behoefte aan en ik vind paarden op stal zo deprimerend.
Ik hoor altijd zoveel signalen over hoe hun paard niet 24/7 kan staan, ze willen naar binnen etc etc. Ik was tot een paar jaar geleden precies zo. Mijn dressuur merrie stond ook onder de 400g op de wei, en man wat maakte ik me druk joh als ze in de sneeuw stond. Ze moest maar snel naar binnen met dat vieze weer. Dat is alleen een mensen gedachte, niet een paarden gedachte. En ja, heb jij een sportpaardje die je scheert en vanaf jongs af aan gewend is om veel binnen te staan (want zo gaat het vaak in de sportwereld) kunnen paarden heel moeilijk wennen aan buiten staan. Waar vooral het probleem ligt is hoe de paarden dan buiten staan in de winter. Vaak op een zand paddockje in de modder zonder voer, dat is hardstikke saai en niet comfortabel. Ze hebben een kudde nodig om deel uit van te maken om te spelen/groomen/rusten samen/elkaar warm houden. Ze hebben altijd ruwvoer nodig en een goede inloop waar ze zich veilig voelen, zodat ze de keuze hebben droog te gaan staan. Wat heeft een paard aan op een klein paddockje staan in de modder zonder eten denk ik dan altijd. Dan snap ik best dat paarden denken zet mij maar in de stal, waar ik mn berg hooi krijg. Het is allemaal aangeleerd gedrag.
Ik ben met mijn merrie over gegaan op 24/7 buiten toen ik meer mijn ogen opende in plaats van verstoppen achter wat ik fijn vond of wilde dat mijn paard fijn vond. Het was zeker wennen! Maar ze is daarna zo enorm opgebloeid. Haar karakter verandere, omdat ze nu deel uit maakte van een kudde. Ze kon zich lekker rond bewegen en ze liepen als kudde lekker veel rond en hadden zo hun eigen ritme van slapen, eten, dutten, gek doen etc. Ik moest er enorm aan wennen, mijn paard ook wel even maar ik zou nooit terug willen.
Ik ben niet TEGEN stal, maar ik ben wel tegen teveel stal en de uitspraken over hoe hun paarden graag binnen staan, en paarden die dan inderdaad dus langer da 15 uur op stal staan. Ik geloof dat sommige paarden baat hebben bij dat rust moment snachts, en hun eigen voer eten zonder ervoor ruzie te hoeven maken etc. Maar paarden die niet buiten willen staan en naar binnen willen vind ik gewoon sneu. Wat zou er in hun hoofd omgaan en hoe saai zal het wel niet zijn in een vierkant hok alleen wachten op je eten en je baasje. Ze STAAN er letterlijk maar gewoon...ik kan me daar niet in vinden.
Heb wel begrip voor mensen die niet anders kunnen en wel anders willen. Ik begrijp helemaal dat het helemaal niet altijd haalbaar is hoor... vooral in de randstad etc. Het is niet altijd anders

en ik geloof dat de meeste mensen gewoon het beste voor hebben met hun paard maar niet altijd eerlijk naar zichzelf durven te kijken en de manier waarop ze hun paard houden. Ik ben de confrontatie wel met mezelf aan gegaan in ieder geval.