Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 14:43

Oh vervelend zeg. Ja dan kun je weinig.

Sebacil heb ik toen gebruikt tegen luizen.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 15:17

O Lyn wat balen zeg!!
Hoeveel beesten moet je onderbrengen dat tijdelijke huur geen optie is?

Ieuw luizen! Gelukkig is het weer beter zodat je kunt wassen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 15:41

Anke schreef:
Snap goed dat tijdelijk huren tegenstaat.
Echter is het ook fijn als jullie huis verkocht is en je "vrij" bent. Lastige keuze.
Als jullie huis altijd makkelijk te verkopen is, dus veel vraag erna en mensen die makkelijk het bedrag neerleggen. Zou ik ook lekker blijven zitten. Anders denk ik dat ik toch voor verkoop zou gaan. Zodat ik dan vrij ben om een ander huis te kopen.
Blijft moeilijk. Een dilemma.

Dat zou ik ook doen. Het is toch heerlijk als je "vrij" bent.

Wij hebben destijds tijdelijk (2 maanden) een dubbele hypotheek gehad, maar man wat was ik blij dat ons "oude" huis binnen 2 weken verkocht was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 15:51

palousa_boy schreef:
Luis heeft ons trekpaard ook 1 keer gehad, ook tijdens de overgang van winter naar zomervacht. Dat schijnt een veel voorkomend fenomeen te zijn (aldus onze da).

Wij hebben er eigenlijk niets mee/aan gedaan en hier is het vanzelf verdwenen na de vachtwissel en ook niet terug gekomen.

Het zal vast per geval verschillen dus misschien is het bij Stef wel nodig (hier waren het een paar kleine kale plekken door het schuren tegen de jeuk maar verder niets schokkends).

Net m'n projectje willen longeren maar op een of andere manier trekken wij lastige paarden aan schijnbaar.
De vorige hadden we geen passend zadel meer voor en had dat "in slaap vallen" waarvan ik nog niet weet wat het is.
En deze heeft problemen in z'n achterhand. Het gaat dan een paar maanden goed en dan ineens hij weer ataxie/hanentred/een blokkade waardoor hij dus nouwelijks kan lopen.
Vandaag heeft hij het dus weer en kan ik er dus niets meer mee. De vraag is dan hoe lang het gaat duren (soms dagen, soms weken of maanden).

Enige dat hun dan linkt is dat ze halfbroers zijn dus misschien komen de problemen in de rug daar vandaan.

Maar balen is het wel, en gaat weer een gesprek met de eigenaar worden hoe nu verder..

Oef dat klinkt ook niet prettig palousa. Hebben ze er een da naar laten kijken?

@abbey, komen luizen door verminderde weerstand? Het kan misschien zo zijn dat hij door het vermageren, ook een verminderde weerstand heeft en nu dus luizen.

Ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt bij mijn eigen paarden.

Hier onze handen vol aan [***] (onze krentenbol :D ). Hij vindt de bench nog steeds NIET leuk }> . Terwijl we echt ALLE handleidingen voor benchtraining gebruikt en gevolgd hebben, maar hij gilt nog steeds een minuut of 10 alles bij elkaar, als ik het deurtje dicht doe. Hij ligt dan te spelen met zijn Kong die vol zit met smeerleverworst, maar zodra het deurtje dicht gaat, begint hij te piepen, janken, blaffen. Ik blijf gewoon in de kamer, negeer hem volkomen en pas als hij (echt) stil is doe ik het deurtje weer open..... Hij krijgt eten in zijn bench, kluifjes, speeltjes, Kong gevuld met van alles en nog wat, dus ik probeer op alle mogelijk manieren om de bench "leuk" voor hem te maken.

En als mijnheer in de tuin achter de kippen aanrent, niet luistert (vanwege problematisch grote, frikandellen in zijn oren :+ ) en ik met de allerlekkkerste hapjes, blij en happy sta doen, wij ons vervolgens verstoppen, dan interesseert het hem werkelijk niets en gaat hij heerlijk op zijn gemak in de tuin lopen scharrelen.

Dus wat nu? Toch steeds in de bench, wachten tot hij stopt met piepen en dan weer open? Waarvan er op sommige sites geschreven wordt dat het door een hond als traumatisch wordt ervaren. Of voorlopig niet opsluiten in de bench? Wat erg lastig is, want hij knaagt aan elektriciteitsnoeren en ik moet me ook een keer aankleden of even weg kunnen.

Let wel, ik wil hem helemaal niet "uren" alleen laten, maar een minuut of 5 om te beginnen.

Hier iemand tips/ervaringen?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 16:12

Balen Lynn. Hopelijk snel iets anders voor jullie!

Ieehh luizen. Ohh heb zelf ook meteen overal jeuk.

Leuk een luchtpost poes. Veel plezier!

Ik kan je helaas niet helpen [***]. Ene hond had geen problemen en de ander past er niet in. Die heeft dus gaten in de muur, kozijn etc geknaagd.. sloopt alle speeltjes, kussen en ga zo maar door.. leuk die leeftijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 16:44

Selka schreef:
Ik kan je helaas niet helpen [***]. Ene hond had geen problemen en de ander past er niet in. Die heeft dus gaten in de muur, kozijn etc geknaagd.. sloopt alle speeltjes, kussen en ga zo maar door.. leuk die leeftijd!

:') :') :') , sorry dat ik lach, maar het klinkt gewoon grappig.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 16:55

[***], wij hebben ook een hond die echt niet in de bench wilde. Dan werd hij ook onrustig en begon te blaffen e.d. Wij hebben het opgegeven. Onze anderen honden hebben geen problemen gehad met de bench en lagen er graag in. Was echt hun veilige plek. Loopt hij er wel vanzelf in als het deurtje open is?

Moet wel zeggen dat onze "benchweigeraar" gelukkig geen sloper was dus we konden ons wel aankleden en zo...

Zo te horen heb je wel al al het mogelijke gedaan. Ik heb denk ik ook geen goede toevoegingen voor je :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 17:04

Abby, check je die kleine ook gelijk even? Je hebt precies de 2 rassen die er goed gevoelig voor zijn namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 17:19

MarloesHJ, hij loopt er af en toe wel zelf in... Lastig dit.

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-17 17:25

Jammer Lynn, je kunt je inderdaad afvragen of de reden dat jullie in eerste instantie weg wilden daar nog zo is of dat het toch wel fijn is daar. Lastige keuze.

Ja leuk fabster, hopelijk is je dochter net zo ondersteboven van de nieuwe aanwinst als van haar vorige maatje!

Onze hond toen hij klein was ook een tijdje in de bench gehad. Daar sliep ze dan snachts. Wij hadden een kleed over de bench om het toch wat knus en behaaglijk te houden. Stond gewoon in de huiskamer dus qua temperatuur was er niets raars hoor. Maar bij haar was (en is) het uit het oog uit het hart principe. Als we weg zijn slaapt ze en als we er weer zijn heeft ze energie voor tien :)
Afbeelding
Nu heeft ze twee manden. Een in de keuken en een in de woonkamer. Ze ligt het meeste op de bank..

Heerlijk weer is het. Mijn voet moet opschieten want ik heb zin in een buitenrit! Gelukkig is malibu ook blij met gras eten met zijn vriend.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 17:40

Grumpy van mij heeft ook een mand en een bench in de woonkamer. Heb haar nog maar 2,5 maand, maar ben er wel achter dat ze door haar doof zijn bang in het pikkedonker is. Ze is zo wie zo erg op licht gefoccussed. Is eigenlijk een beetje sneu. Dus nu laat ik het lampje van de afzuigkap aan voor haar snachts. Want ze wil bv wel bij mij op bed, maar zodra dan het licht uit gaat is er dikke paniek en wil ze weg en ik heb toch echt wel de duisternis nodig om te kunnen slapen.

Ze ligt trouwens ook erg graag bij mij op de fauteuil (zon grote love seat bijna) en blijft sinds een week zowaar wel eens liggen als ik naar bed ga, om haar daar de volgende ochtend weer te vinden... Little Queen...

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 18:23

Op advies antivlo gehaald aangezien de veeartsen dicht zijn en ik dus geen cebacil kan halen voor maandag. Ik werk tot 5 en wil hem savonds niet wassen en hem nat wegzetten voor de nacht. Dus wassen kan pas vokgend weekend. Dan maar ff pipettes gehaald, kijken of 't werkt.
Kleine heb ik ook gecontroleerd, heeft niks maar heb ik wel uit voorzorg pipetje gegeven

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 19:29

Luizen zijn hartstikke lastig.
Mijn Merens loopt al jaren in geleende tijd en kampt ook al 10 jaar ofzo ieder jaar in febr. met luis.

Dit jaar behandeld met diatomeeënaarde en ik heb t heel goed onder controle ;)

Dan de bench.
Ik heb een stevige adhd hond, een Australian shepherd, ook een Keeshond hoor. Maar de Aussie heeft tot 8 maanden in de bench gezeten. Een bench is gewoon niet leuk. Dus maak ik het ook niet leuk. Een bench is iets om te begrenzen, bij hem was t nodig omdat hij even stil moest liggen,, die ging maar door.
Ik ben ervan overtuigd dat je congruent moet zijn in je handelen en je voelen. Dus heel leuk doen en ondertussen je afvragen of de bench misschien wegmoet, is niet congruent. Ik zie t net als tandenpoetsen bij kids, dat is stom, maar moet toch. Dus doen we het, zonder teveel gezemel erover. Kort en krachtig.
Of je geeft je hond de ruimte, en zonder bench. Geef hem dan ook t vertrouwen dat hij t kan.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 20:00

Ik heb de honden ook in de bench gehad. Is ook de enige plek waar ze een kussen of kleed hadden, dus het is echt hun stekkie. Beide liggen er graag in, al hebben we voor de ridgeback nu een mand gemaakt. Kon die lompe bench uit de kamer.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 20:26

Wat gaan jullie hard!

Verschrikkelijk Balen Lynn.. Hopelijk komt er snel iets anders passends voorbij.

Mijn oudje heeft een paar jaar terug ook 2 of 3 keer luizen gehad. Het enige dat hielp was scheren en wassen met Sebacil.

Wij wonen nog niet in ons nieuwe huis, maar zijn vandaag al wel wat bezig geweest met het opknappen van het weiland.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 21:01

En bedankt he [***]! :') Heb nu een aluminium plaat op de aangevreten muur zitten zodat hij de rest niet kan slopen. Anti bijt voor paarden op het kozijn en de plinten gesmeerd. Heerlijk een Duitse Dog van 10 maanden oud. Gelukkig is het een schat van een beest in de omgang.

Heerlijk met de honden genoten van t mooie weer in de LDD
Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 21:28

Wat een lekker weer was het vandaag he? Ik zit al weken te zeiken over mooi weer en nu het er is lig ik met bruikgriep op de bank. :') Dus vandaag niet buiten geweest. Daan en de kinderen wel fijn buiten gespeeld.

Mooie, zonnige foto's komen er voor bij. Paardjes en hondjes! Leuk Leuk!

MiniMeLona, Dat klikt toch wel goed dat Grumpy blijft liggen. Dan voelt ze zich wel op haar gemak, toch?

Pauline, hoe gaat het nu met je voet en je vel?

Bliksem en James* hadden vorig jaar ook luizen, allebei. Van top tot teen zaten ze er onder, het krioelde ervan. Maar na 2 keer grondig (!) wassen met cibacil waren ze er af. Alleen niet lang daarna was James plots overleden... :( This nu al bijna een jaar geleden. 22 April. Alles komt nu trouwens wel weer naar boven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 21:48

Pfoe Chasey, kan me best voorstellen dat het nu even moeilijk wordt. Logisch ook hé, het was zo'n enorme shock voor jullie.

Ik had na mijn vroege niet veel fut om iets te doen. Ben uiteindelijk toen ik ging voeren met een dekje onder mijn arm naar de paarden getrokken. Quick had onlangs heel even een dekje op zijn rug gehad, wat door de hevige wind niet bleef liggen. Vandaag dus de eerste serieuze poging. Eerst vond ie het maar niets, maar na een paar keer snuffelen was het ok dat het op zijn rug lag. Nadat hij gegeten had, ben ik terug met het dekje tot bij hem gegaan en hebben we er even mee gespeeld. Gewoon het ding op en af zijn rug, tussendoor laten snuffelen en verder hem overal aanraken met het dekje. Na een tijdje kon ik het over zijn hoofd leggen. Dus riep ik naar mijn vriend: kijk, Quick speelt stier. }:0 Waarop mijn vriend eerst vond dat ik Quick te hard aan het plagen was :roll: tot ie zag dat ukkemans vrolijk met de oortjes naar voor me overal achterna liep en lekker mee aan het spelen was <3 .
Best wel leuk zo'n speels veulen dat niet snel van iets onder de indruk is.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 09:29

@AbbyBlues: Eén van onze minishetjes heeft regelmatig tijdens deze periode van de winter/lente luizen. Inderdaad degene met de minste weerstand. Wat behalve wassen met Sebacil ook werkt is inspuiten met Veerust. Gewoon die groene spuitbussen die je bij de Welkoop koopt. De werkzame stof hierin is Permethrin, hetzelfde als in Sebacil. Het voordeel is dat je ze niet nat hoeft te maken. Twee keer spuiten met tien dagen ertussen werkt hier elke keer afdoende.

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 10:10

Chasey, sterkte de komende tijd. Kan me goed voorstellen dat deze tijd van het jaar even extra lastig is....

Palousay_boy, dat is ook wat, dat nieuwe projectje van je. En nu? Afwachten wanneer ie weer beter loopt? Dure grasmaaier dan, voor zn eigenaren.

[***], hier geen ervaring met pups en benches. Wel een volwassen hond. Vorig jaar zomer een zwerver uit Spanje gehaald, maar die was toen al ergens rond de 3 a 4 jaar. Eerste weken 's nachts wel in de bench gehad. Voor zijn rust en voor die van mij. Heb hier nog 3 katten erbij lopen, en hij heeft moeten jagen voor zn kostje waarschijnlijk, dus tsja, was even afwachten hoe dat zou gaan. Maar zoals met alles, vond ie het prima en deed ie het vanaf het begin af aan goed met de katten. Dus na een paar weken de bench niet meer dichtgedaan. Nu ligt ie er eigenlijk nooit meer in.

Abby, hier geen ervaring met luizen, maar wat ik me afvroeg is hetzelfde als Antheman gebruikt: diatomieënaarde. Heb nu bijv homeshield gekocht, dat is d-aarde en wordt veel gebruikt tegen bloedluis bij kippen. Ik heb geen kippen, maar je kunt het ook gebruiken tegen alle kruipende insecten bij honden, katten en in huis. Het is totaal niet giftig en lees er goede verhalen over. Misschien dat ook nog een idee? Is een poeder, dus geen problemen met een nat paard en een koude nacht.

Ontzettend balen Lynn, van de huizen aan- en verkoop. Ga wel mee met wat Anke zegt, over het vrij zijn en vandaar uit verder kijken. Misschien even een gedoe vwb tijdelijke huur, maar uiteindelijk kun je dan wel weer alle kanten op... Succes in elk geval met alle overwegingen en beslissingen.

Een vraagje aan de trailerlaad experts hier: ik heb een 2-paard trailer met ook een lange achterstang zodat 1 paard alle ruimte heeft. Het tussenschot kan er dan dus helemaal uit. Mijn jonkie van bijna 4, heeft totaal geen problemen met de trailer. Maar nu ik er alleen voor sta, en mn (ex) partner er niet bij is om de stang er achter te doen, gaat het erg lastig met stil blijven staan totdat ik klaar ben met alles. Dat komt echt door mij, vind het namelijk een hopeloos gekloot met paard in de trailer, die elk moment wil omdraaien (wat ie gister dus ook deed, pfff....schrok me kapot...), en dan zo'n lange zware stang die ik eerst van de grond af moet pakken omdat ie er niet al ingehaakt aan kan blijven zitten tijdens het laden. Ben dus nogal even bezig met wat handelingen en daar wordt meneer onrustig van en gaat zich dan omdraaien of eruit lopen en er niet meer inwillen. Want, dan is het toch een btje spannend al met al. En dat is logisch. Dus ik dacht, en dat is mijn vraag ook: als ik alleen laad en met hem op pad ga, dan lijkt het mij eigenlijk veel beter om dat met tussenschot in de trailer te doen. Ik heb de stang er veel vlotter vast achter zitten, en hij zal het zich minder snel in zn kop halen om om te draaien. Klopt dat?
Ik kom wel eens in de verleiding om hem in te laden, en dan mee te lopen want hij plakt nogal aan me en als ikmvoorop ga dan loopt ie zonder problemen achter me aan. Maar om hem dan vervolgens eerst vast te zetten aan het halster voordat ik weer naar achter loop om de stang er achter te doen. Ik heb altijd geleerd dat dat oerstom en gevaarlijk is, maar ken meer meer mensen die het zo doen. Is dat echt ontzettend dom of ligt het aan het paard of dit een optie is ja of nee? Of is het meer geluk dan wijsheid dat dit bij kennissen van mij tot nu toe goed gaat?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 11:00

Je kan m toch ook gewoon met tussenschot er nog in laden? Kun je meelopen, via het andere vak terug lopen en de stang erachter doen.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 11:10

Ik zou hetzelfde zeggen als Fabster, tussenschot er in en dan meelopen en via de andere kant weer terug lopen en de stang dicht doen. Ik gooi dan altijd het halstertouw over het nek van mijn paard en doe de stang dicht en ga dan weer naar voren om hem vast te zetten.
Trucje werkt alleen niet met twee paarden in de trailer, daar moet ik nog wat op bedenken :P

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 11:26

Tweede paard moet er dan zelf in lopen. In principe heb ik dat al mijn paarden geleerd, maar er is er 1 bij, die niet als eerste zelf de trailer in wil. Dus dan loop ik mee, via de andere kant eruit, stang erachter, de volgende stuur ik voor me uit de trailer in, stang erachter, klep dicht en dan loop ik om naar voren om de boel vast te zetten.

De poes die we gisteren hebben gehaald, is wel een portret. De meeste katten zijn de eerste dag wel wat verlegen en angstig. Maar daar had deze geen last van. De mensen werden onmiddelijk geclaimd, bij vreemde geluiden rende ze gronmend naar de deur _O- . Een echte waakkat. Vers vlees blieft ze niet, maar Felix natvoer ging er wel in. Die gezonde brokken hoeven ook niet echt <<) .

Het plan was om haar in ieder geval 6 weken boven te houden (we gaan nl op vakantie en mijn ouders passen dan op) en daarna te introduceren bij de andere kat en honden. Maar ik ben bang dat Sonja daar toch echt anders over denkt. Ze is enorm ondernemend en de kamer van dochter is echt al veel te klein.... :=

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 12:32

Wat een kat Fabster, wel leuk dat ze zo'n uitgesproken karakter heeft!

Een van mijn paarden loopt er soms wel al uit zichzelf in maar lang niet altijd. Komt wel ;) De andere is nog wat minder makkelijk met laden, hij gaat wel maar af en toe is het net een ezel die even wat aanmoediging nodig heeft als in iemand die achter hem staat :)

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:03

Ik had hetzelfde probleem met een vorig paard. Daar deed ik de longeerlijn een slag om de voorstang voordat ik paard inlaadde. Dan kan je hem vanaf achter de trailer in sturen en het touw vasthouden zonder dat je ze vast zet. Misschien is dat iets? Zou het dan wel paar keer oefenen met iemand erbij tot hij eraan gewend is.