Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 11:26

Maar als je er op gaat letten wel. Dat scheelt een stuk.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 11:35

Wat jammer van je favo tokkie, kristelhans!

Wat een heerlijke foto's komen voorbij!
Weer idd heerlijk, denk dat ze straks op de mooie volle nieuwe wei mogen. Het schimmeltje staat daar al een tijd; hahaha; die doet wat ze wil.

Heb even gemist wie er zwanger is (bij lizy van pb wist ik het al) of misschien wel drachtige merrie van iemand?

Hier ook weer geweldig leuke veulens bij de buren; zelf durf ik het niet aan; ben bang dat er iets met de merrie gebeurt *bloos*

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 12:32

Kristelhans, dat is idd een minder begin vd dag

Avaluna, bevallen die haybars echt goed? Ik wil graag een stalslowfeeder maar ben er nog niet uit welke

Mijn ruin had vaak bultjes op zijn ruggengraat na het rijden. Zadelpassers laten komen, zadel lag goed. Het zadel lag ook niet op zijn ruggengraat (uitgebrobeerd door zalf op de rug te smeren en zonder dekje te rijden) op het zadel zat geen zalf. Voelde me er toch niet goed bij dus uiteindelijk het zadel verkocht (zat heerlijk). Zal iets zijn geweest v warmtestuwing of zo.
Bij mijn fjord breken er wel eens haren (met alle dekjes) toch ligt het zadel goed. Paarden en zadels, dat is xo eenvoudig nog niet

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 12:41

Bultjes kunnen idd hittestuwing zijn, maar ook een reactie op het materiaal van de pad.

Hier hebben de meiden hun kwartiertje gras weer gehad. De wei ligt 's ochtends in de schaduw, dus nu nog niet zoveel fructaan.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 13:09

Schijnt in NL mooi weer te zijn.
Hier helaas bewolkt en fris...rijd je dan 2450 km voor

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 13:11

Mam man man....alweer een heftig momentje gehad vanmorgen.
Had de paarden vanmorgen even op een strookje gras langs de bak gezet, af en toe een half uurtje om aan het gras te wennen. Had het afgezet met lint, geen stroom erop :( . Was mijn terras aan het schoonspuiten met de hogedrukreiniger , zat net te bedenken om ze weer in de bak te gaan zetten, komt buurvrouw links aangehold met de telefoon, buurvrouw verderop op de fiets het erf op, in de stress. Paarden hadden besloten om alvast naar de zomerwei te gaan.
Zijn in volle galop over de Rijndijk, gelukkig zijn ze van het weekend bezig met de weg, bijna geen verkeer, gesjeesd, gelukkig bij mijn ex het terrein opgeschoten waar ze in de zomer in de wei staan.
Die was bezig in de tuin en die zag twee vrolijk hollende poowns de bocht om sjezen. Hek achter open gedaan en bij zijn pension paarden gezet. Halsters gepakt en in de auto gesprongen en weer naar huis met het spul. Onderweg lekker briesen, oortjes erop, vrolijke blik in de ogen, ze hadden het reuze tof gehad. :+
Nu koffie!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 13:30

Paarden met humor dus en baasje weer tig jaar ouder... :D

@anke: dat balen... trekt vast nog wel bij daar :)

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 14:24

Jadybabe: Noord Holland, Rijndijk?
Man, goed voor een hartverzakking!

Ik heb net twee en half uur rond gezworven... Heerlijk wat een dag... Ben ik onderweg ff afgestapt... Paardje grazen, ik een peukie.... En dat met zijn tweetjes... Mijn maatje heeft een oud paard... Die trekt dat niet meer!

Ze staan nu Ffies op t land... Over een uur weer naar binnen.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 14:32

Anke dat meen je niet hier schijnt wel de zon (sinds dee middag) maar het is nog behoorlijk koud en het waait hard .

Net allebei de paardjes uitgebreid gepoetst maar dat is niet zo'n strak plan met verharende paarden en een flinke wind (en de uitgehangen was)

Jadybabe ihw godzijdank is niets gebeurd

Monmaster rondzwerven is leuk

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 14:42

Mijn ene merrie heeft geluk met dit mooie weer.. Zij mag met haar veulen lekker de wei op een paar uurtjes. En dan kan ik er uren naast zitten he... met dit naast me:
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 14:46

Hier heerlijk weer, gras gemaaid alle deuren open net mijn eerste buitenrit gemaakt met puppypaard. Van voorjaar wordt ik vrolijk!!

Jady dat is ook schrikken zeg!!

Palousa en Lizzy wat fijn dat alles goed gaat, hoeveel weken nu nog?

Wat een oop veulentjes al, heerlijk al dat grut!

Ik heb gewoon netten van ej, dezelfde zag ik laatst niet meer online bij hun, fijnmazige veel minder knoeien en ze zijn er groot waardoor het vullen ook snel gaat

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 14:48

Oohh Jadybabe, wat schrikken! Maar gelukkig goed afgelopen.. die paarden hebben echt geen benul wat ze ons voor kopzorgen kunnen geven he? :')

Monmaster, klinkt heerlijk, op dat peukie na dan! :+

Anke, jammer van het weer daar. Hier heerlijk weer maar ik ben al sinds donderdag geveld door een megagriep dus ik doe niet zoveel buiten. :')

Over drukplekken, je kunt ook een drukmeting doen met je zadel, ook heel verhelderend. Ook kunnen plekjes aan vervilte vulling liggen, je zadel kan dan wel passen maar als er een hard stukje in de vulling zit kan dat hele vervelende plekjes geven.

Zoeffie, bij mijn fjorden ook gebroken haren door een bepaald type dekje en dat werden ook witte plekjes, ik schrok me rot maar op die plek lag geen zadel dus eigenlijk was er niks.. heb wel eens gehoord dat sommige koudbloedrassen hollere/andere haren hebben dan warmbloedpaarden en dat er daarom soms sneller plekjes kunnen komen maar of dat waar is weet ik echt niet. Ik heb een fijne zadelmaker en laat alles regelmatig controleren. :j

En ik schrik best wel van hoeveel letsel en ongevallen jullie hebben gehad met paarden zeg! Ik was vroeger wel onbenullig met paarden maar op een hersenschudding na nooit echt iets gehad... van Beer, die ik nu 7 jaar heb, ben ik nog nooit afgevallen.. gaat ook niet snel gebeuren denk ik.. echt een dooie.. of hij moet struikelen natuurlijk maar ja.. dat kan mezelf ook gebeuren. Van Viool ook nog nooit gevallen, die is wel in de heropvoeding gegaan en die heb ik nog maar 2 jaar maar afgezien van wat gedoe aan de hand en turbo onder het zadel is er ook nooit iets engs voorgevallen gelukkig..

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 14:49

Caily, de Ghost Firenze. :)

Ahnee Kristelhans :(

Schrikken Jadybabe! Gelukkig geen ongelukken gebeurt.

Anke, balen zeg! Sinds vanochtend schijnt het zonnetje hier heerlijk. :)

Wat schattig Donja! Mooi veulen :D

Binnen heb ik fijnmazige netten en buiten slowfeeders (palletboxen met metalen rooster).

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 14:52

Wat heerlijk donja!

Haha zoefie harige was ^^

brr jadybabe dat is weer een spannend stukje geweest. Gelukkig niets ernstigs gebeurd!

Ik vind gemaaid gras echt heerlijk! Het is hier prachtig weer helaas aan het werk van 8:30 tot 18:30. Vanavond maar genieten van de dieren :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 14:54

Net een wandeltje met het oudje gedaan en ik kon het niet nalaten om er bij een wit paaltje even op te stappen en tot het volgende witte paaltje even mee te liften. De oude muts wist niet hoe ze het had en durfde haast niet vooruit te lopen. Met een beetje beenhulp dacht ze dat ze meteen wel kon gaan draven :D
Daarna er weer af en even gras laten happen :D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:04

Lynn_Nikita schreef:
Palousa en Lizzy wat fijn dat alles goed gaat, hoeveel weken nu nog?

Ik zit nu op 32 weken dus hopelijk nog een week of 8.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:14

Hier ook een klein rondje gemaakt met bijrijdster mee op de fiets met MiniMe; Wat heb ik dan een mak lam onder mijn kont zitten zeg, levensgroot verschil, dus was wel effe lekker!

Maakte mij eerst nog wat zorgen om pukkie, dat was zon dooie met poetsen, dat ik bijna niet was gegaan, maar zodra die door had dat we naar buiten gingen, was ze klaarwakker ook! Die zag ik nog een paar keer voorbij komen scheuren, met Dominique er aanhangend op de fiets... ~~}>

En zo als een volleerd dressuurpaard ik Lona in de linkergalop van rechts naar links kon laten appuyeren, zo halsstarrig verdomde ze het buiten om de overgang naar draf mooi voorwaarts neerwaarts uit te voeren; lekkere ouwe sterrenkijker van me. Maar goed dat galop appuyement voelde wel effe heel stoer eigenlijk, had ik al zeker 5 jaar niet meer geprobeerd, Lona weet het allemaal gewoon nog precies, zelfs beter als ik, terwijl ik toch echt degene ben geweest, die haar alles onder het zadel heeft geleerd, maar ik moet tegenwoordig echt even 2x nadenken hoe dat een bepaalde oefening nou ook al weer ging... Superknol! <3 <3 Ik weet dondersgoed, dat ik door de jarenlange stop van het ziek zijn, al heel lang niet meer de ruiter ben die ik was in onze goeie tijd, maar zij gaf mij nu toch echt even een goed gevoel. :))
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-05-16 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:16

O jee, Jadybabe. Wat een toestanden! Paarden vrolijk, jij niet...

Net mijn spannende rijroute weer op de fiets gedaan met Caj. Dat gaat toch heel goed. En het was heerlijk weer, dus geen straf. Onderweg even gestopt en wat gedronken en gesnackt. Mocht Caj even sprietjes gras eten. Wilde haar ook laten drinken uit een plas, maar dat vindt ze niks. Gaat ze in staan briezen... :roll: Thuis had ik al een emmer water klaar gezet en ze teok bijna mijn arm uit de kom om te drinken. Dus toch wel dorst. Moet ik toch iets op verzinnen als ik de ritten langer wil maken.

Cajra heeft ook afgebroken haren van het dekje. Maar haar rug gaat gelukkig goed.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:18

ohjajoh6 schreef:
Hier ook een klein rondje gemaakt met bijrijdster mee op de fiets met MiniMe; Wat heb ik dan een mak lam onder mijn kont zitten zeg, levensgroot verschil, dus was wel effe lekker!

Maakte mij eerst nog wat zorgen om pukkie, dat was zon dooie met poetsen, dat ik bijna niet was gegaan, maar zodra die door had dat we naar buiten gingen, was ze klaarwakker ook! Die zag ik nog een paar keer voorbij komen scheuren, met Dominique er aanhangend op de fiets... ~~}>

En zo als een volleerd dressuurpaard ik Lona in galop van rechts naar links kon laten appuyeren, zo halsstarrig verdomde ze het buiten om de overgang naar draf mooi voorwaarts neerwaarts uit te voeren; lekkere ouwe sterrenkijker van me. Maar goed dat galop appuyement voelde wel effe heel stoer eigenlijk, had ik al zeker 5 jaar niet meer geprobeerd, Lona weet het allemaal gewoon nog precies, zelfs beter als ik, terwijl ik toch echt degene ben geweest, die haar alles onder het zadel heeft geleerd, maar ik moet tegenwoordig echt even 2x nadenken hoe dat een bepaalde oefening nou ook al weer ging... Superknol! <3 <3 Ik weet dondersgoed, dat ik door de jarenlange stop van het ziek zijn, al heel lang niet meer de ruiter ben die ik was in onze goeie tijd, maar zij gaf mij nu toch echt even een goed gevoel. :))

Dat klinkt echt goed! Even lekker genieten! Wat voor paard heb jij eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:32

KWPN tuigpaard is Lona. Dus niet het prototype dressuurpaard hoor, is ze ook veel te lang gebouwd voor; 2,55 mtr. van kop tot staart.

Let niet op mij, want was hoogzomer en al 3 kwartier bezig, dus ik viel er zowat af van vermoeidheid, maar dit was Lona in haar toptijd, klaar om te gaan starten en dus vlak voor haar ongeluk, nu ruim 8 jaar geleden. Sorry voor de slechte kwaliteit, maar is de enige foto die ik nog heb van haar uit die tijd.
Afbeelding

En zo ziet ze er nu uit, in ontspannen toestand weliswaar, maar kan je zien hoe lang ze is:
Afbeelding
[/img]

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:44

Wat gaaf fan, ohjajoh! En als ze er niet voor gebouwd zijn, maar het toch maar allemaal mooi met/voor jou doen; toppers! Ze is nog steeds mooi! Hier ook een lange leuris.

Prachtig, Donja!

Oh, wat een schrik met die paarden op de Rijndijk. Zo hoor ik vaak over pech, tja, heel vaak gaat het goed en hebben we geluk, alleen staan we daar dan niet zo lang bij stil.

Idd blijft maar verharen, hier. Vanmorgen onze 4 met z'n allen gepoetst, maar blijft vanaf komen.
Altijd leuk voor dochter als schimmel meteen weer gaat rollen, hahaha.

Veel ritjes gemaakt; kan ik me voorstellen met dit mooie weer.

Haybars bevallen idd super.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:50

Hihihi, thanks! Avaluna.

Dat zei ik ook altijd; dat ik het juist zo knap vond van haar als je haar na goed los te rijden, toch zo mooi bij elkaar kon krijgen. En ik ben nooit geen topruiter geweest, maar blijkbaar toch een redelijke leermeester, als ze het nu nog steeds zo makkelijk doet allemaal, dus ja ben als een moeder zo trots op haar.

Rijndijk is toch best druk, dacht ik? Wat een ongelofelijk mazzel dat ze dan naar ex op het terrein gingen zeg! Ik moest wel hardop grinniken om de Boefjes op de terugweg, zie die koppies ook helemaal voor mij...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 16:26

Heel tof, Ojajoh! Vind ik ook altijd leuk; geen paard die er voor bedoeld is, maar die het dan wel even mooi doet! Was ook altijd zo trots op mijn oude ruin. Nou ben ik niet zover gekomen als jij. Ik had de galoptravers en was bezig met de vliegende wissel. Maar toen ging het met zijn rug niet zo lekker meer en ben ik er mee gestopt. Doe nog werk aan de hand met hem en soms gaat het met hem ineens weer goed voor een paar maanden en doe ik wat buitenritjes. Dan doe ik ook nog wel oefeningen en ben ik ook altijd zo trots op hem als ik hem uit stap in de linker of rechter galop kan zetten (wat ik wil dan, hè). Hebben we ook al 3 jaar niet meer geoefend, maar zit er toch nog in. Wij zijn tot drafapuyement gekomen, maat die vindt hij dan toch wel weer lastig.

En met mijn andere paarden ben ik gewoon weer bij 0 begonnen. Mijn merrie vindt er niet zoveel aan, masr kan wel de zijgangen in draf. Galop is sowieso een issue bij haar. Ik hoop op mijn Barok pinto nog ergens te komen. Maar daar moet alles heel rustig aan. Is voor mij ook wel weer leuk om dat te oefenen. Heb ik ook lang niet gedaan.

Gek genoeg had mijn Belg wel aanleg. Die vond het leuk om te doen. Maar door zijn blessure zal dat niks meer worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 16:57

Dan was je verder dan mij hoor Fabster, want de wissels gooide ze er echt alleen maar voor de kar eruit, zo ver was ik nog helemaal niet, wat ik mij kan herinneren, kreeg ik die er ook niet in bij haar.

En ik heb ook nooit 1 wedstrijd op haar gestart; letterlijk 1 maand voordat ik startkaart aan ging vragen (had zelfs jasje en de hele rattenplan al in huis) kreeg ze haar ongeluk op de wei. Heb dat jasje dus nooit aangehad...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 17:30

Hier nu ook zon. Dus zo toch ff naar het strand.

Oei paardjes er vandoor. Grootste angst, uitbreken/wonden.
Gelukkig weer veilig terug.