Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:57

Eerst eens alles laten opdrogen en tot die tijd de kleintjes bij de grote stal laten staan. En kijken wat handig werkt op termijn als je er wat langer staat.

Modder hier nu zelfs langzaam aan op zandgrond. Doorgangen naar de wei beginnen nu soppig te worden en hun vaste hangplek is doornat.

Gelukkig krijgt een deel dadelijk rust. Mag tegenover stal 5 ha grasland van een foeragehandelaar gebruiken tot half februari. *\o/* Morgen maar eens tijdelijke heining plaatsen die veilig is. Houten hoekpalen en bij de ingang. De rest steekpaaltjes Dan kunnen de mannen er een paar uur per dag op. Permanent gaat helaas niet al mag het wel. Maar geen stroom en geen beschutting.

Brendatil77

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:00

Ja, ze staan nu idd bij de grote stal, die op de foto echt kleiner lijkt dan hij is. Ze hebben alle ruimte om met zn drietjes rond te scharrelen. Ik heb het maar even afgezet, want tot je buik in de blubber is niet ideaal. Ik troost me met de gedachte dat echt iedereen er nu over klaagt en we ook echt de allerergste natte ellende vast meegemaakt hebben en weten waar de problemen zitten.

Je hebt geluk 5 ha gras wauw!!!

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:04

Hier vandaag een gleuf gemaakt om te proberen wat water weg te krijgen alles staat onder water.
Paarden maken nu geen gebruik van de paddock en staat op de platen.
Ook de schuilstal vinden ze niks vanwege de harde wind. Alleen met voeren krijg ik ze er net in.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:44

Je zou nu al wat zand kunnen laten brengen en proberen voor de schuilstal de diepste modder wat weg te krijgen. grof zand eroverheen gooien, of nog beter, de ergste modder f scheppen/schrapen en daar het znd op storten. Wel doen met droog weer...

Als je er echt niet meer bij kunt komen met zand nu, wil een rubber mat (hoe groter hoe beter) als pad over het natste stuk wel helpen...

Verder straks in het voorjaar laag modder er af scheppen (minikraantje?) schoon zand er op. Aantrillen, en verharding er op. hoe meer hoe beter! Goed opsluiten met bielzen of opsluitbanden als je tegels of klinkers gebruikt.En dan na die verharding zand, minimaal 20 cm dik, liefst nog iets dikker! Zorgen dat je omheining voor de overgang met de zwarte grond staat en bij de doorgang eventueel een opsluitbandje er tussen. Dan trappen ze minder snel modder door je schone zand.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:54

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:12

Die was wel dankbaar voor get tapijtje!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:45

joyce B schreef:
Je zou nu al wat zand kunnen laten brengen en proberen voor de schuilstal de diepste modder wat weg te krijgen. grof zand eroverheen gooien, of nog beter, de ergste modder f scheppen/schrapen en daar het znd op storten. Wel doen met droog weer...

Als je er echt niet meer bij kunt komen met zand nu, wil een rubber mat (hoe groter hoe beter) als pad over het natste stuk wel helpen...

Verder straks in het voorjaar laag modder er af scheppen (minikraantje?) schoon zand er op. Aantrillen, en verharding er op. hoe meer hoe beter! Goed opsluiten met bielzen of opsluitbanden als je tegels of klinkers gebruikt.En dan na die verharding zand, minimaal 20 cm dik, liefst nog iets dikker! Zorgen dat je omheining voor de overgang met de zwarte grond staat en bij de doorgang eventueel een opsluitbandje er tussen. Dan trappen ze minder snel modder door je schone zand.

Bedoel je over de verharding nog 20cm zand? Of ervoor?

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:46

Kvulden haha geweldig!
Hoe zorg je nu eigenlijk dat zo'n tapijt blijft liggen? Of gaat het niet schuiven..

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 15:00

Nee dat tapijt gaat echt niet schuiven. De paarden waren een beetje snel met er op gaan staan. Ik was nog druk bezig met leggen. Ik dacht dat het niet nodig was even een lijntje tussen mij en hun te zetten.... wel dus. Maar ik krijg het niet meer van de plaats. Dus daar moeten nog even een paar sterke mannen aan te pas komen. Ik wilde het eigenlijk leggen als het zand droog was. Maar kon niet wachten om te kijken wat de paarden er van zouden vinden. Dus als het droger is rol ik het even weer op. Maak ik de ondergrond mooi glad en leg het weer terug. Ik denk dat het jaren meegaat.

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 15:49

@kvulden, dankbaar is ie zeker en meteen lekker ermee bezig :-D
Gaat ws wat langer mee ook als het eenmaal ligt zoals je voorstelt. Komt er dan nog grond overheen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 15:57

zand voor de verharding als in zandpaddock.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:08

acanthus schreef:
@kvulden, dankbaar is ie zeker en meteen lekker ermee bezig :-D
Gaat ws wat langer mee ook als het eenmaal ligt zoals je voorstelt. Komt er dan nog grond overheen?

Ik wil eerst kijken hoe het gaat. Ik wil er liever geen zwarte grond overheen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:51

kvulden schreef:

Ha a die is grappig.
Bij ons gaan ze nu onder de stal rollen daar ligt wit zand in,schijnt beter te rollen als gras.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:54

Rosie... <3 gekke meid,blij dat ze eindelijk "een handdoek op formaat"heeft gekregen :D

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:20

Pfoeh, ik zie ware modderbaden voorbij komen zeg! Is het dan zo nat in Nederland?

Hier heeft het inderdaad ook wel serieus geregend, de stukken weide waar geen gras meer staat, zijn ook echt bagger. Ben zo blij met onze paddock :j

Aaaah, wat schattig, dat paard op het tapijt :D Ze/Hij rolt zoals onze honden op het tapijt binnen :D

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:17

Kvulden wat een leuk filmpje. Geweldig gelijk gaan rollen haha.

Me vader heeft rubberen tegels gehaald vanmiddag! Morgen gaat hij deel van de schuilstal dichtmaken en dan leggen we dat deels met rubberen matten. Nu de paddock vol met kleine plasjes staan kunnen ze eigenlijk nergens liggen. Nou ligt me 17 jarige Shetlander erg graag en die ligt nu ook wel op de stelconplaten maar vind dat maar zielig eigenlijk. Dus morgen weer klussen !

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:31

Hier liggen ze heerlijk uitgebreid te snurken op hun "boxspring"...dikke rubber tegels met tapijt erover :D

Nts19...je shet zal je dankbaar zijn :j

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:13

Die van mij lijkt nu meer een waterbed. haha gezien er nog veel blubber onderligt veren ze alle kanten op haha

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 01:23

Rosie is zoo schattig!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:14

Te schattig filmpje! Ik ben ook maar de zoektocht naar vloerbedekking gestart, voor de ergste stukken.

Tot nu toe nog steeds tevreden over het "terras" van steenschotten, fijn dat ze kunnen eten met droge voeten. Foto's van vandaag na het ontmodderen van de schotten :P

Afbeelding

Afbeelding

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:45

mooie oplossing zo!

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:56

@Solleke-Noah: wat voor kisten heb je daar staan?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 15:02

Zijn houten transportkisten, ik denk dat er sinaasappels hebben ingezeten :P

joyce: dankje :) we mogen helaas geen zand storten (beschermd gebied dus niks aan de ondergrond veranderen)

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 15:26

Hier ook weer de schuilstal iets luxer gemaakt.
Paardjes waren erg nieuwsgierig. Maar kwamen gelijk naar binnen
Afbeelding

Afbeelding

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:09

Solleke_Noah schreef:
Zijn houten transportkisten, ik denk dat er sinaasappels hebben ingezeten :P

joyce: dankje :) we mogen helaas geen zand storten (beschermd gebied dus niks aan de ondergrond veranderen)

Wij hebben het zelfde soort gebied,dus ook beperkt met wat je mag neer leggen.Heb je die steenschotten al lang liggen?Ik ben zo bang dat ze erg glad worden.Het is wel een betaalbare oplossing.