Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mallootje

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 23:21

*zet trekkertje op wishlist*

Schattig dat jullie allemaal meteen zo ingeburgerd zijn, dat is denk ik toch iets 'Nederlands'.. Kan me niet inbeelden dat wij straks een bos bloemen krijgen :D

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 23:27

_PatriciaH schreef:
Wij slepen er de bak en paddock mee en de mest hoger op halen als het te ver naar voor komt. Zijn deze banden daar dan ook al zo slecht voor? De weide word in de zomer mss een keer ermee gemaaid maar dan is het land droog?
We hebben de trekker bij een bedrijf gekocht wat alleen maar miniteekkers verkoopt en gaf aan dat deze banden prima konden voor wat wij er mee doen. We hebben het over gazon banden gehad maar daar kom je de bak niet mee door en krijg je al helemaal de mest niet omhoog :?

gazonbanden zijn goed voor die spierwitte geopad bodems ..voor al het overige zijn normale banden prima

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 23:29

Mallootje: Volgens mij is dat nabuurschap iets dat in bepaalde delen van het land leeft, in principe niet echt in de Randstad ofzo zover ik weet :P

Vind het wel iets goeds :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 00:32

_Michelleee schreef:
Santos_05 schreef:
Wat is de ondergrond (zand, (zee)klei, leem)??
Het lijkt een beetje op de opbouw van onze bak (drainage, 10 cm gebroken mengpuin, 10cm stierenzand, 5 cm plaatzand en daar bovenop allweathersnippers)

Wat voor Mu (korrelgrootte) heeft dat grove scheldezand? Ik zou heel erg oppassen met grof zand. Wij hadden in eerste instantie stierenzand erin en dat was geen succes. Het was erg zwaar en je bleef sproeien. wij hebben het zand toen laten testen en gemengd met 5 cm fijn zand (plaatzand). Nu is het een superbodem. zand voor de paardenbak moet een korrelgrootte van 180 tot 220 mu hebben.

ik zou dat gronddoek weglaten. Heb ik slechte ervaringen mee. Het komt vaak naar boven.

De ondergrond is zandgrond, maar er zit op 0,5m wel een kleilaag. Dus het water kan heel moeilijk weg!! Ik ga eens vragen wat de korrelgrootte is. Ik heb er geen idee van en is een goede tip om te vragen! :j

Ik zou er mee drainage in willen hebben vanwege die leemlaag in de ondergrond. Door de leemlaag zakt het water moeilijk dieper weg. Dan krijg je dus dat de bodem er boven verzadigd als je het water niet afvoert. Door goed te draineren (zodat het water weg kan lopen uit je bak) en daarboven het juiste zand te gebruiken voorkom je dat de bodem verzadigd raakt en de rest van de periode te nat blijft.

5cm als toplaag is voor rijden wel te doen denk ik, maar voor een paddock wel erg minimaal... Als de toplaag droog en dus los wordt trappen ze daar zo doorheen. Vraag anders om referentiepaddocks en bakken van hun te mogen bekijken. Dan kun je zien hoe die zich houden bij welk gebruik.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 07:55

Michelle is belgisch dus daarom mischien andere spelling/woordgebruik ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 08:01

pmarena schreef:
Dat o.a ja :D En vooral die "koffering" in het begin daar ben ik nog niet uit wat 'ie daar nu eigenlijk mee bedoelt :P

Is dat niet de vorm erin maken?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 08:17

_PatriciaH schreef:
Wij slepen er de bak en paddock mee en de mest hoger op halen als het te ver naar voor komt. Zijn deze banden daar dan ook al zo slecht voor? De weide word in de zomer mss een keer ermee gemaaid maar dan is het land droog?
We hebben de trekker bij een bedrijf gekocht wat alleen maar miniteekkers verkoopt en gaf aan dat deze banden prima konden voor wat wij er mee doen. We hebben het over gazon banden gehad maar daar kom je de bak niet mee door en krijg je al helemaal de mest niet omhoog :?

De banden moeten geschikt zijn voor het terrein waar je ze op gebruikt,als jij met dit type band alle werkzaamheden kunt verrichten en met de andere niet is het al snel klaar.
Nadeel van die banden is dat ze dieper in de grond hun profiel achter laten,voordeel is dat ze meer grip hebben.

Bij ons werken de bredere banden met minder profiel beter...maar dat hoeven ze aan de overkant van de weg niet te proberen...andere bodem ;) .

Hier mijn liefje in actie met de trekker...de track aan het freezen <3

Afbeelding

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 09:25

Trekkertje of quad lijkt mij ook erg handig maar dan zit ik met het probleem dat de weide 15 km verder is. Met een quad niet echt een probleem dan sjeest manlief er wel naartoe (die zou niets liever willen) maar een trekker of andere uitrusting heb ik gewoon geen plaats voor. En ze zonder toezicht aan de weide laten staan doe ik liever niet.
De trailer hebben we ooit wel eens een nachtje laten staan met het slot er op maar ook liever niet als het even kan.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:08

@Tinky, heb je de track van zwart zand? Wordt dat niet een mega modderbende?

Wij hebben nog gedeeltelijk zwart zand in de paddock, maar dat is echt veel slechter dan het witte gedeelte ;)

@Yontheke, is er misschien een buurman waar je een trekkertje neer mag zetten? Evt plek huren? Wij hebben een grote kapschuur en ook diverse machines van anderen staan, veilig achter het hek.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:11

Heb geen buren aan de weide. Ik grens aan bos en nog meer weides :D
Zit aan de rand van een natuurgebied. Ik ken de mensen van de volgende boerderijen en woonhuizen wel omdat ik die regelmatig lesgeef en ze mijn piste ook gebruiken.
Als ik hulp nodig heb, komen hun ook zelf wel even met de tractor naar mij. De boer waar ik mijn hooi haal, sleept mijn weide en piste voor een vijfje of een tientje. Het enige probleem is dat de beste man ook weer 71 is geworden en helaas niet het eeuwige leven heeft.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:56

Santos_05 schreef:
@Tinky, heb je de track van zwart zand? Wordt dat niet een mega modderbende?

Wij hebben nog gedeeltelijk zwart zand in de paddock, maar dat is echt veel slechter dan het witte gedeelte

Het is een mix van zwart en wit zand en is natuurlijke bodem...het wordt alleen modderig als er een lange periode van regen is en het water de tijd niet krijgt om weg te zakken.Als het 2 dagen droog is dan is de bodem ook droog :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:18

Yontheke schreef:
Zit aan de rand van een natuurgebied. Ik ken de mensen van de volgende boerderijen en woonhuizen wel omdat ik die regelmatig lesgeef en ze mijn piste ook gebruiken.
Als ik hulp nodig heb, komen hun ook zelf wel even met de tractor naar mij. De boer waar ik mijn hooi haal, sleept mijn weide en piste voor een vijfje of een tientje. Het enige probleem is dat de beste man ook weer 71 is geworden en helaas niet het eeuwige leven heeft.

Kan je zijn trekker niet huren?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:26

palousa_boy schreef:
Yontheke schreef:

Kan je zijn trekker niet huren?

Dat hoeft op deze moment zeker nog niet en hij heeft geen gewone trekker maar echt een tractor en daar kunnen/mogen wij beide niet mee rijden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:43

Wettelijk gezien mag je daar (in Nederland) mee rijden na je 18e, of het nu een kleine trekker is of een trekker met kiepwagen met 20 ton zand.
(Zo was het altijd, kan dat het inmiddels veranderd is na verandering van eisen voor trekker rijbewijs)

Hier in Frankrijk moet een trekker ook een kenteken hebben ivm verzekering, in nl hoeft dat niet voor zover ik weet, weet niet hoe dat in België zit maar is voor de Belgen onder ons wel iets om rekening mee te houden.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:44

Ik ben van België. Maar ik weet niet juist hoe de wetgeving hier zit. Voor een tractor moet je volgens mij wel een apart rijbewijs hebben.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:45

Met dit weer wil ik trouwens zo weer verhuizen naar een pensionstal met binnenpiste. Mijn paarden hebben gelukkig 2 stallen en een overkapping om onder te staan maar de paddock en de piste zijn 1 natte modderzooi 3 maanden per jaar. Het is beter dan opgesloten staan in een stal maar ik zou ze zoveel meer gunnen...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:55

Hier is een deel van de wei een grote modderbende..
Dat is dan maar even zo, hoop dat dat vanaf komende zomer beter is (als het droog is en we met de graafmachine de wei in kunnen om een geul te graven).

Daarna kijken we wel of we het kapotgelopen deel op moeten knappen of niet, en hoe.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:56

Och...hier staan ze ook in standje afdruip hoor...en 3 maanden per jaar wat minder weegt niet op tegen 9 maanden super ;)

Hier krijgen ze een extra knabbel,ook blij met mijn afdak :)
Nog even bekijken of ze straks op het land mogen...als blijft miezeren geen punt maar als straks hard gaat regenen hebben ze pech vandaag.Beetje voorzichtig zijn met de bodem van de buurman :j

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:01

Helaas kan ik helemaal niets aan de bodem veranderen.. Ik zit in een natuurgebied en mag dus buiten omheinen, opzaaien en wat mesten helemaal niets. Niet draineren, niets ophogen (en dat merken ze want het wordt elk jaar opgemeten door landmeters).. Het enige dat we dankzij de buurman (die ik al heel lang ken omdat ik met hun overleden dochter op trok en af en toe ook de paarden reed) hebben kunnen doen is een geul graven van de grootste plas en dit mochten we laten aflopen naar hun land dat grenst aan de paddock. Naast de piste hebben we een geul voor afwatering. En we hebben de piste wel bol getrokken maar het ergste water van de piste loopt nu dus ook de paddock in.

Het weiland kan ik niet opengooien want dat is vooraan nog natter dan de paddock en dan hou ik niets meer over.

Ik heb het land anderhalf jaar gehuurd voor ik het kocht maar de 2 winters die ik heb meegemaakt vantevoren waren bijlange na zo nat niet en als het continu vriest en sneeuwt kan ik ze natuurlijk wel alle plaats geven zonder dat ze iets stuk lopen..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:02

Afbeelding

Volgens mij zijn ze best tevreden.. Zolang ze maar te eten hebben :P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:02

Yontheke schreef:
Ik ben van België. Maar ik weet niet juist hoe de wetgeving hier zit. Voor een tractor moet je volgens mij wel een apart rijbewijs hebben.

Dat is toch alleen voor die jonge gasten die voor de boer werken maar nog geen rijbewijs hebben?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:04

Die witte staat wel te kijken van "ik ben lief, kom mij halen" :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:05

Urielle schreef:
Yontheke schreef:

Dat is toch alleen voor die jonge gasten die voor de boer werken maar nog geen rijbewijs hebben?

Ik weet het ook niet helemaal. Ik weet alleen dat een vriend van ons die voor een loonwerker werkt, werd tegengehouden door de politie en blijkbaar niet in orde was om met een tractor te rijden terwijl hij al jaren voor dat bedrijf werkte en +30 jaar is..

De dochter van de boer verderop is nu 20 jaar maar komt ook gewoon doodleuk met de tractor naar ons als ik het vraag, dus vind ik het maar verwarrend.

Net zoals met een quad. Die grote waar je ook mee op de baan mag? Mag dat met B-rijbewijs of moet je daar ook wat anders voor hebben?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:05

Ik zet van die van mij nu geen foto op internet anders heb ik half bokt achter me aan :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:08

pmarena schreef:
Die witte staat wel te kijken van "ik ben lief, kom mij halen" :)

Haha ja merrie he ;) en ze hadden net hun vitaminebrokken gehad.

Yontheke schreef:
Ik zet van die van mij nu geen foto op internet anders heb ik half bokt achter me aan :)

Nou (je ziet het niet) hier staan ze ook bijna tegen het prikkeldraad (pinda, nu zeg ik het zelf) en de rest van de wei wil 3/4 bokt ook niet van dichtbij zien, dus dat laten we maar zo ;)