Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flynneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:34

24/7 op stal zou ik ook echt niet willen voor mijn paarden. Echt echt niet. Maar 24/7 buiten zou ik ook niet willen. Dus ben op zoek gegaan naar een goede middenweg en ik denk wel dat ik die gevonden heb. :-)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:40

Gini schreef:
Uiteraard snap ik de nuance. ;) Maar ik heb het al eerder aangehaald, ik vind argumenten als "paard is een prooidier" en "je mag hem niet beperken" altijd zo onbevredigend. Als ik hoofdpijn heb en ik zou liever thuis op de bank liggen, kan ik dat ook niet als ik aan het werk ben. En die mate wordt ik ook beperkt en ik ben dan zogenaamd een vrij denkend, rationeel, intelligent wezen. Een dier beperkingen opleggen is dus niet egoïstisch.
Als iemand kiest voor een stal op 9 km afstand waar de paarden 's nachts naar binnen gaan in plaats van de 24/7 buiten stal op 20 km, dan begrijp ik dat en vind ik die persoon niet egoïstisch. Als ik meer dan een halfuur in de auto moet zitten voordat ik überhaupt bij mijn paard ben, dan ga ik daar niet gelukkiger van worden. Want uiteraard hou je een paard voor jezelf. Daar gaan we niet moeilijk over doen. Maar ik wordt ook niet gelukkig wanneer mijn paard dat niet is, dus 24/7 binnen is ook absoluut een no go voor mij. En zo is het wikken en wegen en beslissen. Maar ik zou niet bij iedereen zomaar durven zeggen 'dat is slecht' en 'dat is goed'.

Oh, maar ik vind het compromis overdag naar buiten en de nachten binnen op zich prima, hoor, daar zul je mij niet over horen. Al vind ik het voor mijn paard niet zo geslaagd (heb vorig jaar even op zo'n stalling gestaan, waar hij twee maanden 's nachts naar binnen ging. Maar ik zag dat hij veranderde, niet happy meer was, zich verveelde en ik had zelf ook nog wat andere klachten, dus toen ben ik gauw verder gaan kijken). Mijn paard heeft zijn hele leven fulltime op de wei gestaan zo ongeveer, dus die 'vrijheid' vind ik persoonlijk wel belangrijk. Mijn paard staat 6 km van mijn huis momenteel. En ik rij soms 2x per dag op-en-neer.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:46

Nikass schreef:
Ik ben het wel met tiepfoud eens dat de eigenaar verantwoordelijk is voor hoe zijn paard gehouden wordt en dus waar je m stalt, maar het is te kort door de bocht om te zeggen dat je dan maar geen paard moet houden. Situaties van mensen kunnen veranderen en ook de mensen die zelf van gedachten veranderen en een beter leven voor hun paard willen worden hierin ontmoedigd door het gebrek aan fijne stallen.
(Ik praat hierbij over mijn regio > Amsterdam)

Maar ben je dan niet aan je paard verplicht om het welzijn van je paard boven je eigen wil te zetten? Ik zeg ook niet dat je geen paard mag houden, maar je zou ook kunnen verhuizen. Dit gaat veel mensen te ver, of is financieel niet haalbaar. Dan zouden wij mensen de beslissing moeten kunnen nemen om geen paard te houden.

Even in een andere context dan, maar het gaat om hetzelfde principe: Mijn nichtje van 10 wil dolgraag een hond. Maar haar ouders werken allebei fulltime, hebben niet de tijd/mogelijkheden om een hond drie keer daags een flink eind te laten wandelen (want ook voor honden geld, drie keer daags een blokje om is onvoldoende). Als deze ouders dan beslissen dat zij de hond niet zoveel mogelijk kunnen voorzien in zijn natuurlijke behoeften, dus ze schaffen geen hond aan en mijn nichtje is niet te troosten, is dat dan kort door de bocht? Nee, deze mensen stellen het welzijn van het dier boven hun eigen lol. Ik vind dat eerder volwassen en goed doordacht, dan kort door de bocht.

Ik heb het hier dus wel over de enigszins extreme gevallen, ik vind een uur of tien buiten per dag al aardig in de richting van de gulden middenweg. Maar vier uur buiten, als dat het beste is dat jij je paard kunt/wilt bieden......

Kinke

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:07

Ik heb dat al heel vaak gezegd in de diverse topics, als je een paard geen paardwaardig bestaan kunt geven, dan moet je geen paard nemen. Daar wordt eigenlijk nooit op gereageerd.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:09

Ben ik het mee eens Kinke, zelfde als mensen die een hond nemen en maar een uur per dag thuis zijn.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:11

Ik vind dat dus ook. Als het écht niet kan, moet je je paard verkopen. Een paard is geen 'recht', je neemt toch ook geen hond als je altijd weg bent? Alleen is het vaak geen kwestie van echt niet kunnen, maar een kwestie van onwil om ver te rijden/bepaalde luxe op te geven/dagen dat je kan gaan op te offeren (als hij verder weg staat bijv). En ik vind dat dus schandalig.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 13-10-13 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:12

Tuurlijk ben je verplicht om het welzijn van je paard voorop te stellen. Maar als je al een paard hebt en je situatie veranderd, of je stal gaat sluiten bijvoorbeeld, dan doe je m niet zomaar weg toch?
En dan is verhuizen idd niet altijd haalbaar en ver weg zetten ook niet als je geen auto rijdt.
Dus dan ben je vaak op een compromis aangewezen.
In mijn regio zijn veel meer stallen zonder weidegang dan met en wat wel weidegang zegt te hebben heeft een postzegeltje waar 1 paard op past en waar na twee weken het gras op is.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:16

Zomaar weg doen? Ik zie serieuze beperkingen voor het paard niet echt als 'zomaar'. Lijkt mij een vrij serieuze reden. Je wilt je paard niet weg doen, want je hebt er wel een band mee opgebouwd. Maar je stelt dan wel je eigen lol boven die van je paard.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:20

Nee dat vind ik niet bij mensen die er alles aan doen om het beste voor hun paard te realiseren maar niet de perfecte mogelijkheden hebben. Ik heb het hier niet over de types van het "dagje overslaan" gehalte.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:23

Even een vraagje. Wat doen jullie met jullie paarden qua rijden? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een sportpaard goed getraind kan worden als hij in weer en wind buiten staat, er geen fatsoenlijke bak aanwezig is en meer van dat soort dingen.

Een paard 24 uur in zijn box laten staan is een no go voor mij, ik wil bijvoorbeeld mijn paard wel buiten hebben voor een aantal uur per dag, maar toch ook goed kunnen trainen in een bak met goede bodem en met dit weer vind ik een binnenbak helemaal een zegen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:23

Hoe zie jij dat dan Nikass? Als iemand wel z'n best doet om iets beters voor z'n paard te zoeken, maar dat lukt niet om wat voor reden dan ook en het dier staat 24 of 23/22/7 op stal? Ik vind dan nog steeds dat je je paard moet verkopen. Voor het dier maakt het nl. niks uit hoe hard de baas zoekt, het gevolg is nog steeds dat het dier bijna constant op stal staat.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:25

Ik heb even in die situatie gezeten toen mn eerste stal een nachtmerrie bleek en ik geen andere stal vond.. Heb serieus overwogen om m tijdelijk 100 km verderop te zetten, tot ik een betere optie had. Geen haar op mn hoofd die eraan denkt mn paard ongelukkig te maken omdat ik hem wil zien.. Maar dit zijn echt zulke extremen. Gros van de mensen komt überhaupt niet in zo'n situatie en in gros van de regio's is altijd wel iets te vinden.. Bij ons is de grond duur en supernat in de winter, maar er zijn altijd wel mensen met paarden aan huis die een plekje over hebben/pensionstallen die met wat aanpassingen heel goed te doen zijn/vul maar in.. Of je behoort tot de grootste groep paardenbezitters die wel degelijk een auto hebben en je wijkt uit naar een andere regio :)

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:31

@ Nikass: Als ik mijn paard geen goede omstandigheden kan bieden, koop ik geen paard. Maar ik geloof dat we het eigenlijk redelijk eens zijn met elkaar, we hebben allebei in de gaten wat extreem is en wat de gulden middenweg is.

@ Betteke: We hebben het al ellenlang over omstandigheden gehad, dus 'weer en wind' lijkt me niet helemaal de goede bewoording. Waarom kan een sportpaard niet buiten staan, met fatsoenlijke schuilmogelijkheid? Dan kan er een rijhal in de buurt zijn die afgehuurd kan worden, wat hier bij mij thuis het geval is/was toen ik nog iedere dag met mijn Welsh Cob reed. Kost veel geld ja en er moet steeds heen gereden worden. Trouwens, door een buitenbak fatsoenlijk te onderhouden en er een drainage onder te leggen (ook weer, geld en moeite nodig), wordt die periode waarin een binnenhal echt een must is best kort.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:32

Betteke schreef:
Even een vraagje. Wat doen jullie met jullie paarden qua rijden? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een sportpaard goed getraind kan worden als hij in weer en wind buiten staat, er geen fatsoenlijke bak aanwezig is en meer van dat soort dingen.

Een paard 24 uur in zijn box laten staan is een no go voor mij, ik wil bijvoorbeeld mijn paard wel buiten hebben voor een aantal uur per dag, maar toch ook goed kunnen trainen in een bak met goede bodem en met dit weer vind ik een binnenbak helemaal een zegen.

Ten eerste gaat zijn welzijn/huisvesting mij boven het rijden. Een binnenbak valt echt in het niet tegenover zijn welzijn. Ten tweede: als je creatief bent en graag wil, is er altijd wel een manier, zoals aan de hand trainen als t heel nat is bijv. En anders maar een paar dagen/weken niet.. Is ook nog eens goed voor mn paard, een pauze.

Overigens zit er bij ons een goede bak aan die echt bijna nooit nat is :) Maar ik zou desnoods ergens gaan staan waar helemaal geen bak aanzit (al zou dat alles behalve praktisch zijn..)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:33

Tja, als ik mijn paard geen paardwaardig bestaan kan geven (maar goed, het is naar mijn idee toch echt een kwestie van verder kijken dan de geijkte stallingen), dan zou ik een ander tehuis voor hem zoeken, want ik kan niet verhuizen. Althans, niet ver van hier (heb een co-ouderschap met mijn ex, dus.....). Het zou mijn hart breken, want ik ben echt stapelgek op mijn paard, maar zijn geluk gaat voor het mijne......... En ik heb meer in mijn leven, maar mijn paard moet zijn leven leiden op een plek waar hij happy is. Dat vind ik een vereiste!!!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:37

Kinke schreef:
Hoe zie jij dat dan Nikass? Als iemand wel z'n best doet om iets beters voor z'n paard te zoeken, maar dat lukt niet om wat voor reden dan ook en het dier staat 24 of 23/22/7 op stal? Ik vind dan nog steeds dat je je paard moet verkopen. Voor het dier maakt het nl. niks uit hoe hard de baas zoekt, het gevolg is nog steeds dat het dier bijna constant op stal staat.

Ja maar dat is weer zo'n uiterste. Dat is ook niet mijn norm. Maar er zit nog heel wat grijs gebied tussen. Het heeft mij ook veel moeite gekost om een fijne stal te vinden die past bij mijn paard. Gelukkig is het nu wel gelukt en heb ik haar niet tijdens dat proces al verkocht (aan welke straatsteen eigenlijk? Dat zou in veel gevallen de slager betekenen denk ik)

Tiepfoudt ik denk inderdaad dat wij het wel eens zijn.

Twiggy2008, je hebt gelijk, maar "paardwaardig" is niet per definitie 24/7 buiten.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:39

Natuurlijk kan een sportpaard buiten staan, maar imo niet dag en nacht. Persoonlijk kies ik voor een pensionstal met faciliteiten waar zowel het paard als ik gelukkig worden. Ik heb geen tijd en zin om van hot naar her te karren om fatsoenlijk te kunnen rijden en ja ik heb een paard om te kunnen rijden.
Een paar dagen/weken niet rijden is geen optie voor mij en mijn paard vindt werken leuk, hij wordt niet gelukkig van 24 uur uit zijn neus eten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:39

Betteke schreef:

Ik rij recreatief en dressuurmatig. Ben serieus bezig met het recht richten van mijn paard. Zowel op de grond, als er op. Daarnaast doe ik veel NH-oefeningen, grondwerk, longeren (dubbele lange lijnen), los werken freestyle methode en wandelen. We hebben een bak, maar helaas geen gedraineerde en die is sinds gisteren en vandaag dus niet meer te gebruiken. Dat is baleln, want we gaan net zo lekker qua training en mijn paard is er eentje die je moet 'onderhouden', zeg maar. Maar als ik moet kiezen tussen een plek waar mijn paard teveel binnen staat met een geweldige bak of deze plek, waar hij vooral paard mag zijn en ik als ruiter, moet me aanpassen aan het weer, dan kies ik voor het laatste. Mijn paard heeft gelukkig een prima conditie, mede door zijn bewegingsvrijheid. En recht richten kan ik ook buiten op de weggetjes hier, als het moet, dus............. Zijn welzijn gaat dus voor zijn training (wat iets is, wat wij als mens vooral willen, he ;) ).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:40

Nikass schreef:
Ja maar dat is weer zo'n uiterste. Dat is ook niet mijn norm. Maar er zit nog heel wat grijs gebied tussen. Het heeft mij ook veel moeite gekost om een fijne stal te vinden die past bij mijn paard. Gelukkig is het nu wel gelukt en heb ik haar niet tijdens dat proces al verkocht (aan welke straatsteen eigenlijk? Dat zou in veel gevallen de slager betekenen denk ik)

Tiepfoudt ik denk inderdaad dat wij het wel eens zijn.

Twiggy2008, je hebt gelijk, maar "paardwaardig" is niet per definitie 24/7 buiten.

Snap ik. Maar voor mijn paard is dat wel zo paardwaardig als mogelijk. Hij is gewoon niet happy op een gesloten stal, ook niet de nachten (want vergeet niet dat een paard dan vaak nog 14 a 16 uur binnen staat).

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:42

Betteke schreef:
Natuurlijk kan een sportpaard buiten staan, maar imo niet dag en nacht. Persoonlijk kies ik voor een pensionstal met faciliteiten waar zowel het paard als ik gelukkig worden. Ik heb geen tijd en zin om van hot naar her te karren om fatsoenlijk te kunnen rijden en ja ik heb een paard om te kunnen rijden.
Een paar dagen/weken niet rijden is geen optie voor mij en mijn paard vindt werken leuk, hij wordt niet gelukkig van 24 uur uit zijn neus eten.

Waarom kan een sportpaard niet dag en nacht buiten staan (mét schuil) en een huis-tuin-en-keuken-shetlander wel? Omdat-ie dan als een moddermonster eruit komt als er gereden moet worden en er dus eerst een uur gepoetst moet worden?
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 13-10-13 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

ninalovenina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:43

Ik vind het wel beter vior je pony/paard als er een wei is waar ze in kunnen.
Maar volgens mij krijgen paarden alleen snel stalbenen als ze bijvoorbeeld de ene dag de hele dag op de wei staat en de andere dag (zonder overgang/afbouwing) weer op stal worden gezet.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:45

little_king schreef:
Maarals een paard niet bij de kudde past hoort hij er gewoon niet te blijven staan zonder aanpassing van de voorzieningen.
Dat geldt ook voor alleen maar modder.
Ik heb mijn paarden dan in de nacht op stal, maar de hele winter door in het weiland, de enige modder vind je bij de ingang, waar we dan ook standaard elke winter nieuw zand gooien zodat dat ook mee valt.
Paarden buiten houden is niet ze er neer kwakken en niet meer naar omkijken.
Dat menen te veel mensen.

Dus dat hij opbloeit ligt niet perse aan het op stal staan, had hij een fatsoenlijk weide met genoeg voer plekken en was er op de kudde gepast in wat klikt, had dat wellicht ook gepast.

_/-\o_

Ik kaas 3 grote balen in een kudde(tje) van 7 volw. en 4 jonkies omdat ik wil dat de laagste in rang ook kan eten, ongestoord. En is het niet genoeg, dan gaat er een 4e in.

Wij hebben overigens ook modder in de winter, en we doen niet aan strookbegrazing (draad lopen ze eruit, wel of geen stroom, alles is 2 meter hoog omheind met gaas). Tja, een kleine kwart hectare is enkel-diep modder als het regent en zand als het droog is. De rest is echter gras. Ze hoeven niet in de modder te staan, maar vreemd genoeg doen ze het wel, voor het middagdutje, met zn allen.. Maar goed, het is ook een weiland dat intensief gebruikt wordt, zomer en winter :) Het maakt niet uit waar ik ze zet, op elk weiland creëren ze binnen know time een zandstrook waar ze met zn allen een middagdutje houden. Ze graven ook graag konijnenhollen uit, of palen.. En ze staan vaak met zijn allen op een postzegel, ondanks alle ruimte 8)7

Maar iets wat mij opgevallen is sinds ze een vaste stabiele kudde hebben en zo vaak buiten komen, iets dat ik ze niet graag zou ontnemen, dat is de eenheid in de groep. Gooi er een nieuwe in en de kudde beweegt als 1. De veulens worden afgeschermd, je ziet precies wie de "kindermeisjes" en de "jagers" zijn...

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:46

Weer die modder he! :D 24/7 buiten vindt gewoon niet ieder paard fijn, maar ik begrijp uit jouw berichten dat paarden dat fijn MOETEN vinden, of ze willen of niet. Ik heb gelukkig de gulden middenweg gevonden en zijn allebei tevreden met de stalling/paddock/weidegang.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:51

Ik zou ook niet weten waarom een sportpaard niet zo gehouden kan worden, zoals mijn eigen paard (weide met paddock met degelijke schuilstal en verharde gedeeltes). Wat is het probleem?

ShamalArabs, klopt. Ik heb mijn paard ook zes jaar in een vaste kudde op een enorm stuk land gehad. De gehechtheid aan elkaar vond ik vaak ontroerend. Ik vond het ook heel erg moeilijk mijn paard daar weg te halen, maar zijn insuline resistentie was de grootste reden het toch te doen, want het ging niet langer zo. Daarna heb ik een jaar gehad, waarin we 3x verhuisd zijn. Dat had enorme impact op hem. Nu staan we alweer 3/4 jaar op dezelfde plek, ik merk nu pas dat hij rust gaat krijgen. Fysiek doet hij het stukken beter, nu hij de nachten de paddock in gaat, mentaal gaat het nu goed. Maar ik heb hem het gelukkigst gezien 24/7 op dat enorme land destijds. Zonder schuilstal. Overigens trokken ze bij mij wel heel erg rond met z'n allen, dus ze bleven niet op een postzegelstukje.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:54

@Twiggy2008: 24/7 past het beste bij jouw paard, dus prima geregeld! Bij mijn paard past het op dit moment niet, ook omdat ik geen schuilmogelijkheid heb op het land. Dus staat ze 's nachts op stal. En ja, ik vind die uren eigenlijk wel te lang, maar dat is het compromis wat ik heb moeten sluiten en waar mijn paard nu gelukkig mee is. (ik sluit niet uit dat ze in de toekomst nog meer toegroeit richting 24/7 buiten)

@Betteke: ik heb die eis ook, behalve dat ik mijn paard meer dan "een aantal uren" buiten wil hebben staan.
Ik sta op een stal met veel vrijheid: de eigenaar zet de paarden om 8 uur 's ochtends op het land en je bepaalt zelf maar wanneer je ze binnenhaalt.
Daarnaast hebben we een 20x60 buitenbak met perfecte bodem, die alleen niet te rijden is als het vriest én een binnenbak van 15x30m. Mijn paard en ik zijn allebei heel blij met een binnenbak. Zoals vandaag met onafgebroken regen gaat ze lekker los in de bak en lekker rijden uit de wind en de regen en wat minder op het land, wat voor haar met dit weer echt afzien is.