Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gini schreef:Uiteraard snap ik de nuance.Maar ik heb het al eerder aangehaald, ik vind argumenten als "paard is een prooidier" en "je mag hem niet beperken" altijd zo onbevredigend. Als ik hoofdpijn heb en ik zou liever thuis op de bank liggen, kan ik dat ook niet als ik aan het werk ben. En die mate wordt ik ook beperkt en ik ben dan zogenaamd een vrij denkend, rationeel, intelligent wezen. Een dier beperkingen opleggen is dus niet egoïstisch.
Als iemand kiest voor een stal op 9 km afstand waar de paarden 's nachts naar binnen gaan in plaats van de 24/7 buiten stal op 20 km, dan begrijp ik dat en vind ik die persoon niet egoïstisch. Als ik meer dan een halfuur in de auto moet zitten voordat ik überhaupt bij mijn paard ben, dan ga ik daar niet gelukkiger van worden. Want uiteraard hou je een paard voor jezelf. Daar gaan we niet moeilijk over doen. Maar ik wordt ook niet gelukkig wanneer mijn paard dat niet is, dus 24/7 binnen is ook absoluut een no go voor mij. En zo is het wikken en wegen en beslissen. Maar ik zou niet bij iedereen zomaar durven zeggen 'dat is slecht' en 'dat is goed'.
Nikass schreef:Ik ben het wel met tiepfoud eens dat de eigenaar verantwoordelijk is voor hoe zijn paard gehouden wordt en dus waar je m stalt, maar het is te kort door de bocht om te zeggen dat je dan maar geen paard moet houden. Situaties van mensen kunnen veranderen en ook de mensen die zelf van gedachten veranderen en een beter leven voor hun paard willen worden hierin ontmoedigd door het gebrek aan fijne stallen.
(Ik praat hierbij over mijn regio > Amsterdam)
Betteke schreef:Even een vraagje. Wat doen jullie met jullie paarden qua rijden? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een sportpaard goed getraind kan worden als hij in weer en wind buiten staat, er geen fatsoenlijke bak aanwezig is en meer van dat soort dingen.
Een paard 24 uur in zijn box laten staan is een no go voor mij, ik wil bijvoorbeeld mijn paard wel buiten hebben voor een aantal uur per dag, maar toch ook goed kunnen trainen in een bak met goede bodem en met dit weer vind ik een binnenbak helemaal een zegen.
Kinke schreef:Hoe zie jij dat dan Nikass? Als iemand wel z'n best doet om iets beters voor z'n paard te zoeken, maar dat lukt niet om wat voor reden dan ook en het dier staat 24 of 23/22/7 op stal? Ik vind dan nog steeds dat je je paard moet verkopen. Voor het dier maakt het nl. niks uit hoe hard de baas zoekt, het gevolg is nog steeds dat het dier bijna constant op stal staat.
Betteke schreef:Even een vraagje. Wat doen jullie met jullie paarden qua rijden? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een sportpaard goed getraind kan worden als hij in weer en wind buiten staat, er geen fatsoenlijke bak aanwezig is en meer van dat soort dingen.
Een paard 24 uur in zijn box laten staan is een no go voor mij, ik wil bijvoorbeeld mijn paard wel buiten hebben voor een aantal uur per dag, maar toch ook goed kunnen trainen in een bak met goede bodem en met dit weer vind ik een binnenbak helemaal een zegen.
Nikass schreef:Ja maar dat is weer zo'n uiterste. Dat is ook niet mijn norm. Maar er zit nog heel wat grijs gebied tussen. Het heeft mij ook veel moeite gekost om een fijne stal te vinden die past bij mijn paard. Gelukkig is het nu wel gelukt en heb ik haar niet tijdens dat proces al verkocht (aan welke straatsteen eigenlijk? Dat zou in veel gevallen de slager betekenen denk ik)
Tiepfoudt ik denk inderdaad dat wij het wel eens zijn.
Twiggy2008, je hebt gelijk, maar "paardwaardig" is niet per definitie 24/7 buiten.
Betteke schreef:Natuurlijk kan een sportpaard buiten staan, maar imo niet dag en nacht. Persoonlijk kies ik voor een pensionstal met faciliteiten waar zowel het paard als ik gelukkig worden. Ik heb geen tijd en zin om van hot naar her te karren om fatsoenlijk te kunnen rijden en ja ik heb een paard om te kunnen rijden.
Een paar dagen/weken niet rijden is geen optie voor mij en mijn paard vindt werken leuk, hij wordt niet gelukkig van 24 uur uit zijn neus eten.
little_king schreef:Maarals een paard niet bij de kudde past hoort hij er gewoon niet te blijven staan zonder aanpassing van de voorzieningen.
Dat geldt ook voor alleen maar modder.
Ik heb mijn paarden dan in de nacht op stal, maar de hele winter door in het weiland, de enige modder vind je bij de ingang, waar we dan ook standaard elke winter nieuw zand gooien zodat dat ook mee valt.
Paarden buiten houden is niet ze er neer kwakken en niet meer naar omkijken.
Dat menen te veel mensen.
Dus dat hij opbloeit ligt niet perse aan het op stal staan, had hij een fatsoenlijk weide met genoeg voer plekken en was er op de kudde gepast in wat klikt, had dat wellicht ook gepast.