Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:58

Bij ons staan ze ook nog van 9 tot 5/6 uur buiten op t land
Ook in de randstad

Jennifuur

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:38

Ik sta in West-Brabant,
Normaal gezien staan ze van 9 tot 5 buiten, in de zomer als het erg heet is gaan ze 's nachts naar buiten omdat ze dan overdag in de koele stal kunnen.
Alleen in de winter wanneer het slechter weer wordt en ze echt in de modder staan gaan ze minder lang.

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:41

Ben toch blij te zien dat de meeste stemmen naar de laatste 2 opties gaan :).

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:26

Femke(ll) schreef:

Ja inderdaad :)
Hier in Amsterdam gelukkig ook 24/7 buiten :D

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:30

Waar sta jij, YamaSaki? Ik sta ook omgeving Amsterdam :) ook 24/7 buiten.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:30

Amsterdam zuid-oost, bij het Diemerbos :)

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:33

Die van mij staan vanaf rond een uur of 11 s'ochtends tot dat het donker gaat worden buiten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:40

Dierenpolitie weer gisteren langs geweest voor mijn Shetten-in modder-paddock.
ZUCHT.
O nee, we zien het, ze hebben ook een STAL.
Nee toch?
Mogen we even in de stal.... ja hoor... goh er ligt stro in.
Nee maar... de Shetten kunnen dus ook nog DROOG staan als ze willen?
Geweldig, wat zijn dit voor maffe aangevers, dat ze dat niet zien dan? Mensen die mij een hak willen zetten of zo?

Dat wisten ze toch de vorige keer al? Dat er een stal was?
Dit is heel ergerlijk.

Wat is er in Godsnaam mis met mijn Shetlanders?!?

Of met de wijze waarop ik ze hier houd? Keurig geent, bekapt, en ontwormd, net als mijn andere twee bonte paarden, iets verderop op de wei staan, ins werkelijk niks op aan te merken de (medische) verzorgingis tip top in orde en allle jaren dat ik ze heb al.

Nee, we hebben het gezien, zei meneer de Dieren Agent,niks mis mee, u bent erg goed voor uw dieren, tsja geen ideale situatie die modderbak "maar Shetlanders kunnen echt wel in de modder staan"
Toen zei ik: Maar niet de hele dag'
Nee, zei die man: ze moeten ergens een plekje hebben om droog te staan. Ik zie dat ze dat hebben: van mij hoort u niets meer, maar ik geef dit adres door aan de DB, het is dus mogelijk dat die nog komen controleren. Steeksproefsgewijze.

Excuse me?!?

In mijn hele leven heb ik zo iets achterlijks nog niet meegemaakt.

Iemand anders wel?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:49

Nog een paar weekjes en dan staat mijn paard ook weer heeeeeeeeeeerlijk 24/7 buiten!!! Ben echt aan het aftellen. :j

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:52

Nevele staat op kantoortijden ook nog lekker buiten, als het weer zacht is ook gerust even wat langer 's avonds. Ze hebben hier altijd droge voetjes en beschutting en met z'n winterjas aan vind hij het heerlijk buiten.
Ze worden nu buiten nog niet bijgevoerd, hij krijgt op stal wel hooi.

In woon in Noord-Oost Friesland.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:52

terpentijn schreef:
Dierenpolitie weer gisteren langs geweest voor mijn Shetten-in modder-paddock.
ZUCHT.
O nee, we zien het, ze hebben ook een STAL.
Nee toch?
Mogen we even in de stal.... ja hoor... goh er ligt stro in.
Nee maar... de Shetten kunnen dus ook nog DROOG staan als ze willen?
Geweldig, wat zijn dit voor maffe aangevers, dat ze dat niet zien dan? Mensen die mij een hak willen zetten of zo?

Dat wisten ze toch de vorige keer al? Dat er een stal was?
Dit is heel ergerlijk.

Wat is er in Godsnaam mis met mijn Shetlanders?!?

Of met de wijze waarop ik ze hier houd? Keurig geent, bekapt, en ontwormd, net als mijn andere twee bonte paarden, iets verderop op de wei staan, ins werkelijk niks op aan te merken de (medische) verzorgingis tip top in orde en allle jaren dat ik ze heb al.

Nee, we hebben het gezien, zei meneer de Dieren Agent,niks mis mee, u bent erg goed voor uw dieren, tsja geen ideale situatie die modderbak "maar Shetlanders kunnen echt wel in de modder staan"
Toen zei ik: Maar niet de hele dag'
Nee, zei die man: ze moeten ergens een plekje hebben om droog te staan. Ik zie dat ze dat hebben: van mij hoort u niets meer, maar ik geef dit adres door aan de DB, het is dus mogelijk dat die nog komen controleren. Steeksproefsgewijze.

Excuse me?!?

In mijn hele leven heb ik zo iets achterlijks nog niet meegemaakt.

Iemand anders wel?

Wat vaag zeg! hebben die mensen niks beters te doen dan? Als ze zelf met eigen ogen zien dat het goed is en jouw paarden kunnen inderdaad gewoon droog staan en hebben en stal, waarom zou de DB dan ook nog moeten komen controleren? dat is dan toch pure tijd en geldverspilling.
Als dat echt gaat gebeuren zou ik persoonlijk proberen de media in te schakelen, dan mogen die er een mooi verhaaltje/filmpje over maken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:56

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 22:02

YamaSaki schreef:
Femke(ll) schreef:

Ja inderdaad :)
Hier in Amsterdam gelukkig ook 24/7 buiten :D

Ben ook erg benieuwd naar waar je staat:) Ik sta nl ook bij diemerbos! En ik ken alle stallen wel rondom diemerbos. Maar ik ken er erg weinig waar ze gehouden worden zoasl ik het zou willen, in ruime paddocks in groepen buiten, en langer dan 1 uur. Met ook een goede verzorging en genoeg hooi/kuil. Mag ook via pb:)

Femke(ll) schreef:

Zoals de poll nu is lijkt het idd alsof dit representatief is. Ik kan je alleen wel vertellen dat het in de randstad echt niet representatief is:) Ik ben nu een heel aantal weekenden op stap geweest om naar stallen te kijken, maar binnen een straal van 15 km van mijn huis is er voor zover ik het heb gezien geen stal, die aan de eisen voldoet van a) meer dan 4 uur buiten in de paddock b) kuil/hooi in de paddock c) grote paddocks (dus niet ter grootte van een box of een paar keer een box) en waar ze niet allemaal apart staan, en d) waar de verzorging ook goed is (ruim hooi/kuil, voldoende stro, etc).

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 22:03

Chantal1609

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:05

Die van mij staat vanaf ongeveer half 10 in de ochtend tot een uur of 3 a 4 op de paddock, dan ga ik rijden en rond 5 uur gaat ze de stal in.
Als ik niet ga rijden staat ze gewoon tot een uur of 5 a 6 op de paddock.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:10

[img http://www.mijnalbum.nl/Foto-EQEBWVYB-D.jpg][/img]
Een stukje van de 6 meter lange en 4 meter brede met daglichtplaten stal waar mijn 2 Shetten op ieder moment van de dag of nacht naar binnen kunnen.
Standaard door mij dagelijks uitgemest en voorzien van nieuw stro.

Zelfs buiten hebben ze gezien de drabberigheid van de buitenbakl(daar is op dit moment in dit seizoen gewoon niks aan te doen, had ik al een ander topic over geopend) op de hoogste stukken inmiddels uitloop-strobedden.

Ik ben heel erg kwaad.

HEEL erg kwaad. Nog aardig gezegd, eigenlijk.

Alweer! Wat is er mis mee?Nacontrole.. voor wat?

O ja, (na boekjes, afspraken, agenda, ontwormingsschema) waar natuurlijk niets op aan te merken is, alles is gewoon GVD al jaren keurig bijgehouden en op tijd, hier word je toch gek van?
Wat is dit voor KUL?

Wat heb ik misdaan?

Niets te verbergen, maar heel irritant dat mensen dus zomaar ergens melding van kunnen maken en dat politie-mensen zomaar even "na komen vragen" of je het hel allemaal goed doet.
Heerlijk ook: ik heb al jaren Dobers, komt die man aan het hek staat mijn jongste Dober gelijk tegen het hek op : Ahhh leuk, bezoek (we krijgen zelden bezoek).
Graait ze met haar poten naar hem (die natuurlijk bemodderd waren, stapt die man meteen achtertuit: Nee, neh... die heeft natte poten, even terughalen.
Pardon?
Dat is er een van de Dierenpolitie?
Doe es normaal, dan raak je wel eens "bemodderd" op je uniform denk ik zo maar, wat een getrut.
Ik heb de Dobers maar naar binnen gedaan, daarna kwam die man inspecteren.
Ja wat een gekkigheid je ook mee kan maken.

Wat ik heb misdaan?

Volgens de melding:
Mijn Shetten in de modder laten staan. Zonder uitweg voor hun.

De aantijging is waar: ik heb de Shetten in de modder staan.

Maar ze hebben ook een schone droge stal waar ze in kunnen.

De Shetten staan nog dagelijks in die modder.
Als ze dat zelf willen.
Kunnen ook hoog en droog staan.
Als ze dat zelf willen.

Zelfs ook buiten op hun verhoogde strobedden.

Nou, dan weet ik het verder ook niet meer.
Ik zou zeggen: hebben ze nou echt niks beters te onderzoeken?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 13-11-12 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:12

Die van mij staan vanaf een uurtje of 8 tot 5 buiten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:17

terpentijn schreef:

Ziet er toch keurig uit??!! En wat een geld en tijdverspilling inderdaad als daar nog weer andere mensen naar moeten komen kijken. Als ik jou was, zou ik wel heel graag willen weten wie deze ellende veroorzaakt heeft.

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:51

bij ons staan ze in de winter over dag 6 uur of langer buiten en in de zomer dag en nacht op het land ook zijn er paarden die bij ons in de winter ook buiten blijven 's nachts

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:57

Terpentijn, ik denk dat het een drama wordt om je paddock weer schoon te krijgen straks.
Dat stro krijg je nooit meer helemaal goed uit het zand, dus zul je dat af moeten laten graven en nieuw schoon zand laten storten.
Ik denk dat je langer plezier van je paddock had gehad als je in plaats van stro zand had gestort op die plekken. Dan had je de modder en de plas ook teruggedrongen, maar droogt het weer sneller op dan met het stro er in. Het zand laat namelijk water door en neemt het niet echt op. Stro zuigt zich vol en blijft daardoor langer nat en soppig en vervolgens gaat het verrotten/verteren en vervuild het je zand met organische stof waardoor dat ook meer vocht vasthoudt.

Ik snap best dat mensen hier voor bellen. Het ziet er echt niet gezellig uit, ondanks het nu schoon lijkende stro er overheen. Dat ze ook een stal hebben, dat zal minder opvallen.

Daar kun je boos over worden, maar je kunt ook zelf in hun schoenen gaan staan. Jij zou je pony's zelf toch ook liever met droge voeten op schoon zand in je paddock zien lopen?

Bij het vrouwtje waar ik heb leren rijden kwamen toendertijd (denk zo'n 25! jaar geleden) ook elke winter klachten binnen over de pony´s die kniepdiep in de modder liepen. Hier liepen ze maar enkele uren per dag, want de rest van de dag stonden ze op stal (ook vies, maar dat zie je niet van buitenaf) Die pony's werden verder ook prima verzorgd qua hoefsmid, eten en drinken, wormenkuren en entingen, maar die modder-en strontkluiten aan de vacht spraken wel boekdelen. Op een gegeven moment waren ze het wel zat en kreeg ze een paar weken de tijd om een oplossing te regelen. Ze heeft toen de modderboel op een klein stukje af moeten laten graven, drainage er op en een dikke laag schoon zand. Ze heeft enorm gemopperd over de kosten, maar de pony's konden vanaf dat moment in een schone uitloop. Niet dat ze hem altijd gebruikte voor alle pony's, jaren laten liepen er nog geregeld een aantal in de diepe modder, maar er was wel een alternatief.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:00

Nee, er komt niemand langs, ze staan direct achter mijn huis, echter het grenst aan een lokaal parkeerterreintje, waar men in het weekeinde de auto's neerzet voor het lokale/regionale voetbal. Die mensen klomen uit de omringende dorpen. Ik vermoed dan ook dat het iemand daarvandaan is geweest die de melding heeft gemaakt.
Van politieman weet ik dat het niet iemand is uit eigen dorp, hij mocht verder natuurlijk niks zeggen en dat boeit mij ook niet.
Het is gewoon sowieso nogal belachelijk, de Shet Bartje heb ik al vanaf veulen, die is nu bijna 9 jaar.
Sedert een ruim jaar staat hij bij mij achter, ensedert deze zomer heb ik er voor hem eenmeisje Shet bij gekocht. Dat hij niet alleen was.

Ik kan met mijn hand op mijn hart bezweren, dat de Shetten, evenals mijn 2 bonte paarden Japie en Khavanna waarvan ik er 1 rijd, Bonte Jaopie, die aan de overkant in een gehuurde wei staan (ik heb geen weidegrond) geheel perfect verzorgd worden, en alles qua ontworming, inentingen, hoefsmid en tandarts geheel TIPTOP in orde is.

Er is geen sprake van dat er paarden/ponies verwaarloosd of niet goed er op na gehouden zouden worden... ik werk nota bene 'smorgens zelfs bij een paardenhouderij, een paar boerderijen verderop.

Tsja...zulke stompzinnige meldingen krijg je dan dus.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:15

tja, het oog wil ook wat... Dat speelt toch mee.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:23

Sorry , maar ik kan de melding best begrijpen...

Ze hebben dan wel een droge ruime stal en zien er goed uit maar geen fijne bewegingsruimte.
Is het elk jaar zo nat ? Dan zal ik toch eens overwegen de boel af te graven en een nieuwe bodem erin of een gedeelte tegelen.

Ik zou persoonlijk mezelf er niet prettig bij voelen als mijn pony's er zo bij zouden lopen.. :o

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:25

Okee, Joyce B, maar dan is het dus het beste als ik de ponies tijdelijk elders zet tot de bak aangepakt kan worden.
Volgens alle mannetjes die ik inmiddels heb laten komen en kijken is het aanpakken van de drabbak nu geen optie. Ongbeghonnen werk, NU. Er kan geen machine in ofwel wagen ze het er niet op. Men kent hier de veengrond. Ook hebben we te maken met het feit dat er geen goede brede toegang is. Dan zou ik achter een stuk uit de heining moeten frezen. Maar dan nog kan dat niet NU.

Dan moet dat eerst wat meer opgedroogd zijn.. dat zal dan niet binnen afzienbare tijd gaan gebeuren.

Wat ik denk is: de Shetten eerst weg.

Zo is er geen oplossing mogelijk.

Als de boel weer enigzins eens is ingedroogd materieel er bij halen.

De boel dan serieus met materieel laten aanpakken, en dan de Shetten weer terug?

Ik ben eerlijk: ik wil die Shetten niet kwijt ook, Bartje heb ik al van veulen af aan, ik heb hem JUIST ALS SHET beloofd dat er nooit iets ergs met hem zou gebeuren ( en we weten wat er met niet leuke kleurtjes papierloze Shetten gebeurt....). En dat meiske.. Barbie, die maakt geen enkele reele kans meer. Leuk voor een paar jaar, voor een klein kindje, maar daarna...?

Zeg het maar.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:27

Die van ons loopt 24 uur per dag buiten want ze staat in een hit-aktief stalling :)