[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lotte_horses

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:39

Ik ben van plan om uit zo'n grote vierkant waterbak een slowfeeder te maken.
Deze ga ik dus in 2 doen en er ineens 2 uit proberen te maken.
Maar nu vroeg ik ma af als ik mijn rooster heb kan ik dan gewoon 4 gaten in de bodem maken, er 4 touwen door doen en aan de onderkant een goede knoop erin? En dan aan de uiteinden van het touw (kleine) karbijnhaken vastknopen die ik aan het rooster kan vastmaken zodat ze het rooster er niet uit kunnen trekken, en het kan zakken.
of is dit geen goed plan?
Lijkt me namelijk een van de simpelste methodes niet?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:13

Zou een frame maken met netten en ipv touw elastiek gebruiken . Strak genoeg dan trekt de elastiek het frame mee naar beneden.
Een rooster van metaal is niet erg goed voor het gebit. Slijtage van de voortanden .

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:30

Bedankt Grit. Heb hier 3 van die babybedjes staan. 1 met een rek en de andere twee met rekken erop. Ben er nog niet overuit waar ze langer over doen en welke minder troep maakt. Met of zonder bodem.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:56

Nog afgezien van eventueel slijtende voortanden is het nu met de vorst ook geen optie ivm kunnen vastvriezen (ook voor mensenhandjes niet leuk)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:57

oh mijn hekken zijn van hout

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:12

Hout is geen optie met mijn beverpony's.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:46

Zinzi_jewel schreef:
Zou een frame maken met netten en ipv touw elastiek gebruiken . Strak genoeg dan trekt de elastiek het frame mee naar beneden.
Een rooster van metaal is niet erg goed voor het gebit. Slijtage van de voortanden .

Dankjewel!
Ik was ook al van plan om er 1 van netten te maken (een zware kader met daar het net 'in' vastgemaakt, maar zei het gewoon even zo om het gemakkelijker te houden :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:22

Aah , oké . Bij rooster denk ik aan metaal ...
Wij gaan frames maken van metaal met daarin net. Puur omdat het metaal zwaar genoeg is om het hooi naar beneden te drukken.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:56

Had het idd miss een beetje anders moeten verwoorden.
Dit ben ik ook van plan, maak je het net ook zelf?
En maak je het nog op een of andere manier vast zodat ze het er niet uit kunnen trekken, of is die frame zo zwaar dat dat zelf niet gaat?
En van wat metaal maak jij je frame precies?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:08

Denk dat het frame rvs wordt . Vriend van ons doet in metaal . Dus afhankelijk van wat hij heeft liggen. Het net ga ik vvastmaken met ty straps . Gaatjes geboord in het frame en dan ty straps in het klein dan is het net makkelijk te vervangen.
Weet nog niet of ik weer een ej net mishandel of nog fijnmaziger net op de kop tik.
Denk het 2e .

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:09

Wij hebben ook een frame met daarin het net. Hetzelfde idee als deze;
LBLGypsyCobs schreef:
Ik heb net een frame gemaakt voor in een palletbox of half IBC vat van 15 mm cv buis, knelkoppelingen, 3x3 net

[ Afbeelding ]

Alleen dan met buizen van 22 mm. Dat vonden we voor onze tirannen net wat degelijker.

Lotte, soortgelijk hebben we het ook vastzitten en dat werkt voldoende. Alleen dan niet met touw, maar een soort staaldraad. En ook niet de kleinste maat karabijnhaken, want die hadden ze ook meteen krom getrokken.
De bakken staan bij ons ook vast, anders gaan ze ermee aan de wandel en dat is in een stal niet handig.

Ik zal morgen eens foto's maken.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:18

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:20

Hij is alleen low-budget als je die tonnen al hebt :)
Verder vind ik dat er niet veel hooi in kan.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:23

Wij hebben thuis echt een geniale oplossing gevonden voor ons slowfeeder probleem pony zuigt al jaren lucht en heeft geen voortanden meer, erg lang eten gekregen uit een palletbox waar ze dus op heeft kunnen luchtzuigen en inmiddels dus tot op het tandvlees. Nu is alles zo afgesloten/weg dat er echt geen mogelijkheid meer is tot luchtzuigen zodat het niet ontstoken raakt oid. Maar ja, weg slowfeeder, maar wat dan?)

Nu hebben wij voor de was van die grote metalen staanders (soort T vorm met een betonnenblok aan de onderkant voor in de grond, 1m lang) die hebben we uitgegraven en bij de paarden in de paddock gezet/gegraven, daar zitten aan elk uiteinden van de horizontale lijn van de T een ringetje, twee musketon haakjes aangezet, hooinetten vullen en ophangen tadaaaaaaaa!

Zal binnenkort foto's maken!

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:24

@Dubbeldun, dat is idd waar.

Ik ben op zoek naar een slowfeeder voor in de paddock, ik bevestig die en die wordt er dan tijdens de voerbeurten in geswiept, ze komen dan niet erg hoog te hangen, dus ik zoek iets waar geen benen in kunnen komen, iemand ideeen?

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:08

Grit schreef:
Wij hebben ook een frame met daarin het net. Hetzelfde idee als deze;
LBLGypsyCobs schreef:
Ik heb net een frame gemaakt voor in een palletbox of half IBC vat van 15 mm cv buis, knelkoppelingen, 3x3 net

[ Afbeelding ]

Alleen dan met buizen van 22 mm. Dat vonden we voor onze tirannen net wat degelijker.

Lotte, soortgelijk hebben we het ook vastzitten en dat werkt voldoende. Alleen dan niet met touw, maar een soort staaldraad. En ook niet de kleinste maat karabijnhaken, want die hadden ze ook meteen krom getrokken.
De bakken staan bij ons ook vast, anders gaan ze ermee aan de wandel en dat is in een stal niet handig.

Ik zal morgen eens foto's maken.

Zoiets wil ik inderdaad dat het word!
Waar kan je zo'n netten kopen of hebben jullie hem zelf gemaakt?
Een foto zou inderdaad leuk zijn! Bedankt! :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:34

Bijvoorbeeld hier
http://www.huck.nl/sports/product/215-030/

In Belgie heb je ook dergelijke verkoopsites.
Je kan erop letten dat het net knooploos is, kijken welke maaswijdte je wilt en daarbij zo'n dik mogelijk draad.
Wij hebben bovenstaande, dus een maas van 3 cm en draaddikte van 4mm.

De verstevigde rand is bij een frame niet nodig, je rijgt het net als het ware om de buis (dus voordat je de buizen aan elkaar maakt :Y) ).
Omdat het knooploos is gaat het niet rafelen of uitscheuren, dus je kan het gewoon op maat knippen.

Wij hebben trouwens het draad niet aan frame/net vast gemaakt. Het draad halen we door een maas heen en de haak klikken we dan vast aan een ring die we hebben gemaakt.
Dit idee;
http://www.youtube.com/watch?v=lD_a1fCl0uk

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:33

Bedankt! :)
Ik wist niet eens dat zo'n net knooploos bestond!
hoe hebben jullie het net aan het frame vastgemaakt? kanik het gewoon vastmaken met dit: Afbeelding

Dat idee om het te bevestigen wou ik ook doen, maar ze zeiden me dat het IBC vat (hier de helft van) Afbeelding Niet sterk genoeg ging zijn daarvoor.

Heb jij ook zo'n vat? en gaat dat wel?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:45

Een bak hebben we zelf van hout gemaakt in de bestaande ruif die er al was.
En de ander is een bak die je zelf al eerder liet zien. Zo'n bak
lotte_horses schreef:

We hadden het geluk er een voor 20 euro op marktplaats te vinden.

Geen idee of het plastic van een IBC daar sterk genoeg voor is??

Zoals te zien is op het voorbeeld van LBLgypsycobs rijg je het net om de buizen voor je de koppelingen vast maakt. Dus het net hoeft verder niet vast gemaakt te worden.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:53

Ik heb niet alles gelezen dus sorry als ik de plank missla.
Maar ik heb een oude badkuip die vul ik met hooi en doe er een aanhangernet overheen spannen, kunnen ze ( fries + welshje) hele dag mee doen. Vul em eventueel s avonds nog een keer voor de nacht.
Fries heeft hierdoor minder slokdarm problemen en ze doen veel langer over hun hooiaanbod.
Aanhanger net was 7,50 bij de action, elastiek zit er al in. Ideaal.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:58

Slim bedacht dat je de buizen gewoon door het net kan steken :)
Ik vrees ervoor dat een IBC daar sterk genoeg voor is, dus ik ga het gewoon met een karbijnhaak aan het frame vastklikken, is miss een iets slechter systeem, maar het werkt volgens mij ook wel :)
Ik kan er eentje kopen voor 10€ wat ook geen geld is en ik kan er denk ik zelfs 2 van maken! :)
En volgens mij is cv buis ook niet duur (hoop ik toch, heeft iemand hier een idee van?), en zo'n net zo te zien ook niet zo dus ik denk dat ik met 40€ zeker gesteld ga zijn :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:38

@Lotte horses.
Ik gebruik zo, n palletbox ervoor.
En idd de bovenste afbeelding zijn ty straps

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 09:51

Ik heb ook zo`n watertank zoals hierboven staan. Als er 2 uit wil halen, moet je de bovenste helft wel verzwaren, deze is veel lichter dan de onderkant en je kan hem niet heel hoog maken, maar 2"vakjes aangezien je een horizontale buis ove rmoet houden anders heb je namelijk allemaal pinnen uitsteken

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 10:08

Een aanhanger (van de action) net heeft bij mij 3 uurtjes overleefd, daarna was er niets van over. Ik had hem in een metalen frame geregen.
Heb nu een zwaarder net besteld, dus hoop dat die er snel is.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:05

Vraagje:

ik wil extra hooinetten kopen, heb er nl pas 14. :D
Nu zag ik bij Nickys Keet een ander type. De helft duurder, maar wel kleinere maas.

Kent iemand ze?

de aller onderste, de rode:
http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... Hooinetten