Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:54

ik zit ook op kleigrond.dit word het 4 jaar dat ik hier de winter in ga. het eerste jaar had ik alleen de stal. nou dat werd een enorme blubberhap tot aan de kogel in de blub.
2e jaar wat opgehoogt, en steeds hooi en mest naar buiten gooien zodat we een eilandje kregen, maar dat was natuurlijk ook niets. En het 3e jaar heb ik het afgegraven, zand er op en straatklinkers gelegd. Gratis gekregen alleen het zand betaald. Nou heb zo een klein straatje voor ze, en voor de rest mogen ze 1 deel van de wei kapot lopen (en dat doen ze :P ) Ze hebben dus de mogelijkheid om droog te staan. 3 kanten vd stal hebik bestraat, 4e zijde niet en daar is het dus nu erg laag. (mag ik niet bestraten, moet tractor langskunnen om slootskant te maaien).

Omdat het huurland is steek ik er niet te veel geld in, en zoek nog steeds een oplossing voor dat stuk winter blub.Kijk nu ziet het er mooi uit *D maar in november al niet meer :n

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:57

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:57

Ik heb een uitloopstal + veranda er voor met beton dus ze hebben bij mij altijd droge voeten en een afdak en na de stal en veranda heb ik een stuk betegeld zodat ze ook droog 'buiten' kunnen staan en dan ook nog eens een zandbak en houtsnipperbakjes en een kiezelpadje dus hopelijk gaat het dit jaar goed..

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:05

Ik vind dit wel een heel interessant onderwerp. Heb nog niet alles gelezen, ga ik zo even doen ;)
Ik weet niet of de eigenaren van de stal waar Figaro staat dit concept kennen, maar wij hebben wel een soort 'track' in de paddock. We hebben een paddock van ongeveer 20x20, met daaraan vast een strook met zand langs de bak richting sloot, dit 'pad' komt uit op een verhard stukje met de drinkplaats. In het grootste gedeelte worden de paarden gevoerd, op het verharde stuk drinken ze, dus er is wel een motivatie voor de paarden om over de track te lopen.
Helaas is er geen schaduw omdat de gemeente daar moeilijk over doet.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:56

marliez:wat voor kiezels gebruik je voor het pad?gewoon rond grind??

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:45

Deze :)
Gewoon grote ronde die niet in de hoef vast blijven zitten enz.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 15:28

Zo , Rena is gisteren verhuist , kwam natuurlijk kletsnat van het zweet uit te trailer , heeft al een keertje of 150 het lange pad heen en weer gedraafd danwel gegaloppeerd dus is al een kilootje of 30 kwijt in 1 dag denk ik :P

Aan het eind van de dag kwam ze wel aardig tot rust en heb ik toen ik wegging nog even een paar foto's gemaakt.

Weide-maatjes op de voorgrond , zij staan in het middenstuk en Rena heeft het linker en rechterstuk verbonden door het lange pad , die zie je in de verte ook op het pad lopen om nog even bij mij gedag te komen zeggen :

Afbeelding

Rena al wat dichterbij :

Afbeelding

En Rena in de linkerweide vlak voor me , terwijl ze even "de concurrentie" checkt , echt geniaal die kop die ze trekt terwijl ze naar die 2 knolletjes kijkt :D

Afbeelding

Ik heb het pad in 1ste instantie gemaakt om Rena even apart van de andere 2 te kunnen laten wennen. Maar het is natuurlijk ook een heel mooi begin voor een PP !

En je kunt ze zo nog eens "dwingen" om het pad een beetje schoon te houden , dat ze zelf het gras goed kort houden langs het schrikdraad , scheelt heel wat werk ;)

VHUoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:54

Die Rena, wat een heerlijke haf.
Heb je beoband of zwart schriklint erlangs staan?

Ik ga in september als ik tijd heb echt een 'omloop' maken, kunnen ze vanuit de paddock om de wei wandelen. Heb het vandaag eens goed bekeken maar dan wandelen ze toch een heel eind. Maar ik moet wel ff uitvinden hoe ik Stan mijn megahaf achter de lijntjes kan houden. Hij is nogal van het ouderwetse dram maar door type :+ }>

Ik was die van die fruitbomen :9 het is niet zo dat de pony's alles op mogen eten, we rapen zelf elke dag / om de dag de peren en pruimen weg. Wat er over blijft mogen ze, als ze op dat stuk lopen, opeten. Maar dat zijn er niet veel hoor. De peren droog ik, zo ook bij een appelboom die naast de paddock staat op een stukje land wat 'van niemand' is. Vinden ze heerlijk in de winter. En dan geen kilo's per dag, gewoon een of twee (gedroogd ;) )

Misschien iemand nog ervaring met wilg?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:05

wilgentakken zijn prima voor paarden.
leuke fotos van rena.

ohh ik wil ook eigen land. dan kan ik ook " echte" paden maken!! :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:09

@Pmarena: ziet er niet verkeerd uit, idd goed voor de beweging :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 18:15

Wilgentakken vinden ze idd. heerlijk :j

Rena is wel vet en blond , maar geen Haf hoor , geen idee wat het dan wel is :)

Op de vorige wei stond teveel gras dus het is maar goed dat ze verhuist is die bolle :P

Het is bruin schriklint , staat een stuk mooier dan wit vind ik :)

In d tuin bij het huis staan ook diverse fruitbomen , kunnen de paarden niet bij maar wij wel , dus hebben ze alsnog mazzel ;)

Boogstalletje bevalt tot nu uitzonderlijk goed trouwens !!
Lekkere schaduw en door het tunnel-effect waait er ook een lekker briesje door , ideaal om even bij te komen +:)+

Knollies vanochtend al bij elkaar gezet en het enige probleem is dat die andere 2 er nu de hele tijd in willen staan ipv. in hun eigen stalletje :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:22

@tunnelstal: ik denk dat ie nu idd wel lekker is, maar als het straks frisser is dan gaat het 'tochten' vrees ik.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 18:26

Ik weet het niet , we zien het wel :)

Als ze maar droog kunnen staan dan is het allang prima , wind kunnen ze wel tegen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:30

Wind wel, maar tocht/trek niet ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 19:09

Snap ik , maar zo'n tunnel dat geldt i.m.o. niet als tocht / trek , daar is de opening te groot voor , tocht / trek vind ik meer iets voor kieren en gaten :)

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:19

Watvoor wilgentakken hebben we het dan over? toch geen knotwilgen? (of is dit nu een hele blonde vraag?)hihi

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:31

Jawel, gewoon van knotwilgen :)
Heb nog een hele lading hebben, voor de liefhebben met aanhanger zo op te halen :) (omgeving Aalsmeer)

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:44

Rena ziet er prima uit! Zo`n pad is al een begin.

Mijn man is op pad met een vriend om bij een boerenbedrijf 2 automatische voerautomaten op te halen. Het systeem wat het aandrijft in iedergeval. We hadden bedacht dat onze jonge paarden wel een proef zouden kunnen doorstaan met een voerautomaat. Hij zal dit samen met 2 vrienden in elkaar proberen te draaien en ik ben zeer benieuwd of het wat is. We hadden van het bedrijf waar we eerder zijn wezen kijken duidelijke uitleg mee gekregen en mijn man is gelukkig behoorlijk handig. Dus zijn vakantie-pret kan niet op :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:07

Ik vind deze Hay Feeders nog steeds helemaal geweldig, ze moesten alleen niet zo duur zijn :D
http://www.stablegrazer.com/
Heel duidelijk video-filmpje onderaan de link.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:34

Deze zien er inderdaad wel knap uit, maar de prijs is natuurlijk ook niet min. Ik ben aan het denken om zelf een systeem te maken. Mijn man is goed met technoligie en ik krijg wel een bak in elkaar gezet.

Iemand die ooit zo een voedersysteem zelf heeft in elkaar proberen te zetten?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:02

wel een handig ding maar erg duur, een handige doe het zelver moet toch zoiets kunnen maken? we'l handig voor in p.p. vooral als het erg groot is :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:58

ja, inderdaad ook nog prijzig, maar wel een mooie oplossing bij een full-time baan en 1 of 2 paarden bij huis... Zouden ze ook naar Nederland geïmporteerd/verstuurd kunnen worden? Of is er een dealer in Nederland?

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:50

Evelli schreef:
Jawel, gewoon van knotwilgen :)
Heb nog een hele lading hebben, voor de liefhebben met aanhanger zo op te halen :) (omgeving Aalsmeer)

zitten er dan blaadjes aan die ze opeten? of is het gewoon leuk voor ze om op te knabbelen/mee te spelen?
helaas... is dat iets te ver uit de buurt...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:56

ze eten de barst op :) knagen de takken helemaal kaal :)

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:58

ok, maar zitten er dan ook blaadjes aan?
(we hebben hierachter nl knotwilgen staan..maar daar zitten op dit moment blaadjes aan)