Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:13

Haha Diana, 1000%? *lol*

Wuswa, het is gewoon even uittesten wat je het beste bevalt. Ik kan wel heel hard gaan roepen dat het één of ander beter bevalt, maar dat is geen garantie dat het bij een ander paard ook zo goed bevalt....
Je moet gewoon proberen. En ik zou idd niet gaan voor iets met toevoegingen. Een goede strokorrel behoeft geen toevoegingen.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:15

Nou, Russel, wat doen we??

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:18

[quote="imker"]Haha Diana, 1000%? *lol*

zo enthousiast ben ik.haha

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:29

wuswa en russel hebben jullie al genoeg personen om een pallet te bestellen?
Ik zit in apeldoorn en heb ook wel interesse namelijk in een test of het werkt bij mijn paard (dus geen behoefte aan een hele pallet zeg maar)
Ik zou het liefst koolzaadstro willen hebben.
Laat het even weten....

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:35

Ik heb het vlas verwijderd en ben nu dus met een schone betonvloer begonnen:

6 zakken 100% koolzaadstro met daarover 6 liter water + 2 liter azijn (gemixt in de gieter)

een dik plak hooi in de stal gegooid......even gewacht en vervolgens "het allesetende viespeukje" binnen gezet.

Ze begon (gelukkig) gelijk aan haar hooi :9 en keek (nog) niet naar inmiddels "stinkende" korrels :P

Ik ben benieuwd.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:42

WilmaW schreef:
wuswa en russel hebben jullie al genoeg personen om een pallet te bestellen?
Ik zit in apeldoorn en heb ook wel interesse namelijk in een test of het werkt bij mijn paard (dus geen behoefte aan een hele pallet zeg maar)
Ik zou het liefst koolzaadstro willen hebben.
Laat het even weten....

Dan zijn we nu met zijn 3en ;) 3:50= 16,6 :D Dus we kunnen wel even onderling verdelen.

Ik wil wel binnenkort bestellen, moeten we even een plek uitzoeken waar het bezorgd kan worden, vragen we wel even van te voren offerte aan, toch? Bij mij is genoeg ruimte,maar ik wil ook wel naar iemand toekomen om op te halen, doen we even per PB onderling bespreken, oké?

Ik denk dat ik ook voor de koolzaadstro ga.

Ik ben bij West Strienen in Est geweest, hij had er van gehoord, maar omdat het eerst nat gemaakt moet worden had hij al zo iets, nahja, daar heb je dan dus niets aan. Ook opperde hij dat het een gevoelig produkt is. Nu is de oogst goed, iedereen zit vol hooi en stro, maar als er weer een slecht strojaar is wat al een paar jaar is geweest, merk je dat het eerste in dat soort produkten en daar had hij geen zin in. Dus hij heeft niets en zal waarschijnlijk er ook niet aan gaan beginnen. Ben benieuwd hoe andere fouragehandelaren (deze is best groot) er over denken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:51

Zou het niet handig zijn om het definitieve lijstje van verkopers/ prijzen/gebruikte materialen (stro,met of zonder toevoegingen of koolzaadstro) in het foto-topic te plaatsen, helemaal bovenaan ná de begintekst van Imker?
Nu moeten eventuele nieuwe gebruikers dit hele topic doorspitten om verkoopadressen en prijzen te vinden en als je één snel aanknopingspunt hebt, is dat handiger!

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:05

Nikka schreef:
Dikt het ook sneller in op de mesthoop?
Heeft iemand er ook een paard met luchtwegproblemen op de strokorrels staan en hoe gaat dat?

Ik ben 2 maanden geleden overgegaan van houtkrullen naar strokorrels. Mijn paard is allergisch voor stof en kan absoluut niet tegen stro. Deze korrels heeft hij geen last van en het bevalt goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:10

Minder mest, hoe moet ik dan nu zien. Heb net de stal van de shet leeggeschept, doe ik elke 6 weken, een uitkomst zo proper als dat beestje is en zijn bed nooit omwoelt.

Maar minder mest, hoe zit dat? Ik heb altijd zo een kleine kruiwagen helemaal vol met drollen, met een kop er op. Natte plek is 2 kruiwagens vol, maar dan 1 per week bij mijn paard. De shet nu na 6 weken 2 kruiwagens vol.

Mijn mesthoop is zo groot, echt te erg, als ik dat moet gaan uitrijden op mijn 3000m2, dan is het echt een bedekte zooi....

Ik neem nooit vers vlas mee met uitmesten, doe het met de mestboy en de natte plek, schraap ik eerst alle losse er af totdat het niet meer schraapt en steek met de zaagselriek plaggen, schoner uitmesten kan ik niet.

Minder mest, dat zou ik echt wel willen. Maar ze poepen toch evenveel, maakt toch niets uit en ze drinken naverwant ze dorst hebben, ook dat maakt niets uit, hoe kom je dan aan minder mest??

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:14

Ben ik ook wel benieuwd naar. Al dacht ik wel even de oplossing te hebben. Gewoon elke dag een nieuwe lading sneeuw erop. :+ Zie je niets van, maar nu het dooit in de paddock bleek toch wel dat ze tijdens de vorstperiode, onafhankelijk van de ondergrond, evenveel keutelen.

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:49

Onze ervaring is voorheen altijd met houtkrullen, en dan gooide ik toch veel het zaagsel weg wat licht vochtig was geworden, of wat zo zwaar aan de drollen bleef hangen dat je het beter erbij kunt wegscheppen. Wij merken wel degelijk dat er minder mest ligt. Als ik nu met de strokorrels een drol op schep dan zakt de bodem er meteen doorheen, echt 'schone' drollen heb ik dan op mijn greep liggen. We hebben hier de mest op een karretje en dat werd normaliter 1 x per week op zaterdag geleegd. Nu doen we dus 2 weken met dezelfde kar, dus hebben we met de strokorrels minder mest.
Overigens haal ik het er 1x in de 4 weken wel helemaal eruit, dat geeft dan wel weer een extra hoeveelheid op de mestkar, dan zitten we wel met 1 week vol.
Laatst bijgewerkt door jolanda10 op 15-01-09 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:54

Graag even jullie aandacht voor hetvolgende:
Zouden jullie vragen/opmerkingen over het samen kopen van strokorrel, lijstjes e.d. per PB willen doen?
Dit topic gaat over het experiment van de strokorrels en wat daarvan de bevindingen zijn en vragen naar aanleiding van de bevindingen.
Met vragen van: wie gaat er mee een pallet kopen en vragen die reeds beantwoord zijn wordt het topic onnodig vervuild.

Dus graag ontopic blijven, dan is 95% van de lezers hier gelukkig! Bij voorbaat dank! +:)+

.....................................

En weer ontopic:
-UPDATE komt er weer aan!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:18

Update is inmiddels weer geplaatst.
Moderatoropmerking:
Ik wil bij deze de opmerking van Imker onderstrepen. Graag ontopic blijven. Ik wil liever niet weer berichten moeten gaan verwijderen. Praat hierover met elkaar via de pb of open een topic op EA met de oproep wie er mee wil doen maar dit is niet de juiste plaats. Ook andere zijweggetjes, probeer deze aub zoveel mogelijk tot het experiment te beperken.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:24

Jannepauli schreef:
Zou het niet handig zijn om het definitieve lijstje van verkopers/ prijzen/gebruikte materialen (stro,met of zonder toevoegingen of koolzaadstro) in het foto-topic te plaatsen, helemaal bovenaan ná de begintekst van Imker?
Nu moeten eventuele nieuwe gebruikers dit hele topic doorspitten om verkoopadressen en prijzen te vinden en als je één snel aanknopingspunt hebt, is dat handiger!

kom op JP even een beetje moeite ervoor doen :D
even een paar pagina's terugzoeken...daar staat ie...en anders even zoeken op mijn naam/berichten....

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:55

@russel:

Ik denk dat het bij je shet niet veel voordelen geeft als je hem op strokorrels zet, dat doet het bij mijn nette minipaardje ook niet.

En ik bedoel met minder mest dat er minder stalbedekking in de kruiwagen terecht komt. Hoewel mijn arabier ook veel vlas op at, en dus ook uitpoepte :+ .
Laatst bijgewerkt door Judje op 15-01-09 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:37

Op verzoek nog maar een keer het prijzenoverzicht.
Het lijkt mij voor de leveranciers van Imker niet zo leuk om alle prijzen in haar stallentopic te plaatsen.

Top diervoeders “oude korrels” zak 20 kg. € 5,99= € 0,299 p/kg

Agrifirm/
Welkoop: Royal stro pallet 36 zakken a 20 kg. € 6,10= € 0,305 p/kg
Tarwe/gerstestro.
(losse zak € 6,95)

Dolsma: pallet 36 zakken a 20 kg € 6,20 = € 0,31 p/kg
100% tarwestro

Strovan: pallet 36 zakken a 20 kg. € 6,50 = € 0,325 p/kg
(Bellinco) 100% tarwestro

Top diervoeders Nieuwe groene korrels zak 15 kg. € 4,99= € 0,33 p/kg

Zeolite: pallet 60 zakken a 15 kg € 5,28 = € 0,352 p/kg
100 % stro tarwe of koolzaad (wisselt)

Ecobodem: pallet 50 zakken a 15 kg € 5,83 = € 0,388 p/kg
100% stro koolzaad of tarwe (wisselt)

DHP pallet 60 zakken a 15 kg. Palletprijs € 360= € 0,40 p/kg
Dierenhealthplan 100% tarwestro (losse zak € 7)

GHP
German Horse Pellets pallet 60 zakken a 14 kg. € 419,76= € 0,499 p/kg
Houtvezel
(Prijs van topic dec.08 afgehaald)

Fokkens Dier en Ruitersport: koolzaadkorrels prijzen volgen

Allen incl. BTW en bezorgkosten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:43

diana1 schreef:
Jannepauli schreef:

kom op JP even een beetje moeite ervoor doen :D
even een paar pagina's terugzoeken...daar staat ie...en anders even zoeken op mijn naam/berichten....

Op het gevaar af "off-topic" te geraken... lieve Diana1, ik wil die moeite best wel doen hoor want tenslotte volg ik het topic al vanaf dag 1.. maar zoals ik aangaf: het is wellicht een handig hulpmiddeltje voor nieuwe lezers en voor hen die kijken in het stickie-topic... Snappie? :D

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:53

ja dat heb ik begrepen hoor, alleen zoals ik boven mijn lijstje heb gezet lijkt me jouw voorstel niet zo'n goed plan.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:01

Mag ik even wat vragen?Als jullie tussentijds bijstrooien, maken jullie dan ook de korrels eerst nat of hark je ze gewoon door de oude stalbedekking??

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:53

Jannepauli schreef:
Op het gevaar af "off-topic" te geraken... lieve Diana1, ik wil die moeite best wel doen hoor want tenslotte volg ik het topic al vanaf dag 1.. maar zoals ik aangaf: het is wellicht een handig hulpmiddeltje voor nieuwe lezers en voor hen die kijken in het stickie-topic... Snappie? :D

In mijn stickytopic wil ik het sowieso niet hebben, ivm leveranciers die daar mogelijk problemen mee hebben.
Wat mij betreft mag er een reactie komen ónder mijn eerste reactie in dit topic, niet erin.
Dan is het wellicht toch nog duidelijk en krijg ik geen problemen met de leveranciers.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:01

laten we het helder houden en gewoon apart dus....

ik zal zorgen indien de mod...dit goed vinden (het neemt nogal wat ruimte in) dat ik om de paar dagen de lijst herplaatst.
dit is een kleine moeite en lijkt me voor Imker en haar leveranciers gewoon het best.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:03

@diana1 : kun je het niet in je profiel zetten, hoef je dat alleen maar te roepen als er vraag naar is (en gratis extra profielviews :+ )

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:12

dat zal ik even doen....die views kunnen me gestolen worden hoor... :D
grote vraag is nu: hoe weten de geïnteresseerden dat het onder mijn profiel staat? haha.
daar ga jij dus voor zorgen DD :P
Laatst bijgewerkt door diana1 op 15-01-09 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:52

diana1 schreef:
6 zakken 100% koolzaadstro van ecobodem met daarover 8 liter water + 2 liter azijn (gemixt in de gieter)een dik plak hooi in de stal gegooid......even gewacht en vervolgens "het allesetende viespeukje" binnen gezet.Ze begon (gelukkig) gelijk aan haar hooi :9 en keek (nog) niet naar inmiddels "stinkende" korrels :P Ik ben benieuwd.....

ik quote mezelf maar even met een update:
Die alleseter ging dus na het hooi mooi verder met de korrels, en dus toch nóg maar 2 liter azijn en 8 liter water aangemaakt en erover gegooid. nog maar een dikke bult hooi erin. hopen dat het nu minder aantrekkelijk is om van de korrels te snoepen....het verpulvert al wel mooi trouwens!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:40

Nog even over de mestafname. Ik ben heel brutaal geweest en heb bij 2 volkstuintjes in ons dorp mooie gesealde briefjes neergehangen en tadaaa: al 2 aanhangers die weggaan zaterdag. Ideaal en ik krijg nog geld voor het wegbrengen ook!