24/ 7 wei..meer paarden die het niks vinden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Re: 24/ 7 wei..meer paarden die het niks vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:29

Mijn oudje stond eergisteren na zelf het hek opengemaakt te hebben bij mij voor het raam en wilde dolgraag naar binnen. Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:33

Vanavond ontsnapte een van de haflingers...kon richting weiland, maar bleef keurig bij de stal, die dacht ook...het is zo voertijd!. Ook de paarden hier vinden het niet erg om lekker in het schone stro te slapen in een windvrije stal.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 08:39

waarschijnlijk stond er ook geen ander paard in de weide

ze blijven liever bij de kudde

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 08:41

Arabesk schreef:
waarschijnlijk stond er ook geen ander paard in de weide

ze blijven liever bij de kudde

Niet altijd dus. Hier staat de hele groep op de wei, behalve mijn oudere merrie (en de pony van mijn dochter, maar die wil niet persé naar binnen, dat is een Einzelgänger), zij staat echt de hele dag bij de draden te wachten tot ze naar binnen mag. Kudde kan haar dan echt niets schelen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 08:50

hier kan het ook geen worst schelen of de kudde buiten staat ja/nee...1 merrie die denderd gewoon door haar veulen heen,die wil gewoon naar binnen,en kan best weleens zijn dat dat na een uurtje al is...en die staat gewoon bij andere paarden,boeit haar niets,als zij naar binnen wil ,wil ze naar binnen,en tot vorig jaar stond hier een 2 jarige,die gewoon door de draden heen naar stal ging...en die stond in de grootste kudde,die had zich aangeleerd,om nek onder de draden te doen,en dan eronderdoor floepen en zo kon ze naar stal..

dus hele kudde in de wei,en 2 jarige stond in stal Lachen

niets met kudde te maken dus...

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:24

mijn ervaring met mijn paarden is dat toen ik nog in de pensonstalling stond , ze echt aan het hek stonden om naar binnen gehaald te worden , ze werden heel ongeduldig als ik ze niet snel genoeg ging halen.
een jaar later heb ik ze naar huis gehaald , ik heb geen stal maar een half overdekte paddock met weien waar ook nog een schuilstal opstaat , nu moeten ze dus 24/7 buiten staan , en gek genoeg , merk ik niets meer van aan poortjes staan , ze staan nu gewoon ook in de regen samen op het land ipv in de schuilstal .
Nu het gras weer minder wordt geef ik weer hooi/ voordroog in de schuilstal op het land.

Wat ik wel gemerkt heb is toen ze nog in pension stonden , de merrie absoluut geen probleem had met haar stal , ze voelde zich veilig , ze kon kijken naar onze ruin die tegenover haar stond en haar grote vriend is . De ruin vond de stalling snachts niet zo erg , maar niet de hele dag dat was te veel voor hem , dan was hij niet meer te houden en werd chaggie en soms zelfs gemeen ( bijten).

Nu thuis , merk ik eigenlijk niet dat de merrie de stal meer opzoekt dan de anderen. Het is denk ik meer bij haar een gevoel van veilig voelen .
Als ze zich in haar omgeving veilig voelt , is het goed voor haar denk ik , hetzij in de stal of nu op het land ( moet wel toegeven dat nu ze op het land staat er super goed uitziet )
De ruin is gewoon geen stal paard , hij wilt ruimte en vrienden , dat laat hij duidelijk merken .

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:38

kimmie261 schreef:
hier kan het ook geen worst schelen of de kudde buiten staat ja/nee...1 merrie die denderd gewoon door haar veulen heen,die wil gewoon naar binnen,en kan best weleens zijn dat dat na een uurtje al is...en die staat gewoon bij andere paarden,boeit haar niets,als zij naar binnen wil ,wil ze naar binnen,en tot vorig jaar stond hier een 2 jarige,die gewoon door de draden heen naar stal ging...en die stond in de grootste kudde,die had zich aangeleerd,om nek onder de draden te doen,en dan eronderdoor floepen en zo kon ze naar stal..

Paste die 2-jarige wel goed in de kudde?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:34

Die van ons hoef je echt geen hele dag op de wei te zetten. Als hij het golfkarretje aan ziet komen (daar halen ze bij ons de paarden mee uit de wei) staat hij als eerste bij het hek. En ja, hij heeft voldoende maatjes in de wei, maar is denk ik gewoon bang dat hij anders zijn eten misloopt.

____

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 07:35

@ SusanH

Met een golfkarretje Haha! Haha!

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 07:51

Meld zich!
Heb er ook eentje die absoluut niet te lang buiten wil verblijven.
Die wordt al zenuwachtig als ie de wei inloopt, hij draait meteen om naar de uitgang toe. Met zijn maatje erbij werkt ook niet, hij doet gewoon door de draad heen. Hij heeft toch 4 jaar lang op de wei gelopen vanaf veulen af aan, maar nu... nee als ie maar niet de wei inhoeft, vindt ie alles prima.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:04

Die van mij gaat graag de wei in 's morgens en hij heeft er geen enkel probleem mee om op welk tijdstip dan ook, weer mee de wei uit te gaan... todat de zon gaat zakken, dan begint het met enigszins gealarmeerd heen en weer lopen, wat uiteindelijk ontaardt in paniekerig gedoe als het echt donker wordt Haha!
Heeft bij hem niet zozeer met voer te maken, want in de zomer is het pas tegen tienen 'paniektijd' en in voorjaar en herfst al veel eerder ('s winters staan ze binnen), terwijl er altijd rond 5 uur gevoerd wordt.
Waarschijnlijk zou hij er wel aan kunnen wennen om 24/7 buiten te zijn, maar daar gaan dan wel een paar gestresste nachten aan vooraf en dat zie ik niet zo zitten langs een drukke dijkweg... Knipoog

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:41

tamary schreef:
kimmie261 schreef:

Paste die 2-jarige wel goed in de kudde?

Verward uhm ja waarom niet??ze is ermee opgegroeit...

alleen waar haar moeder langs de draden heen en weer ging rennen omdat ze naar binnen wil, deed zij gewoon wat moeders wilde,en dat was,dan maar zelf naar huis gaan...

maar is het dan echt zo raar dat een paard liever op stal staat?als ik een paard zou zijn,zou ik ook liever lekker op stal staan,maar ja,ben dan ook erg huiselijk Haha!

net als nu,raakt het gras op,zit weinig meer in het gras...lekker hoor,dan rond 4 uur/5 uur de stal in,berg heerlijk ruikend kuil,lekker biksjes Ja ik zou het ervoor doen als paard zijnde Haha!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:43

die van mij reageerd ook op mijn auto en rennen ze ook alle 4 naar voren maar op stal willen ze echt niet ( bij mij kunnen ze het zelf bepalen.. is het gewoon niet zo dat hij graag met je aan het werk gaat en gewoon blij is je te zien.. die van mij zijn gewoon blij als ik er ben

____

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:38

Paarden die niet 24 uur per dag buiten willen staan, die ken ik ook hoor! Vind het ook logisch waarom ze daar niet van houden..

Vroeger liepen de paarden lange afstanden waardoor ze genoeg afwisseling hadden in voeding, beweging, schuilplaatsen, kuddegenoten etc etc.
Nu zie je vaak paarden op een kaal, saai stuk staan met paarden die ze niet eens zelf hebben uitgekozen (kan stress geven), sommige paarden worden snachts wel binnen gezet, waar is dan opeens de leider van de kudde gebleven? Voelt een paard zich dan nog wel veilig in een wei? Een paard weet dan toch ook dat hij in een stal geen rangorde bepaling hoeft uit te vechten en te waken voor prooidieren, dus veiligheid heeft..
Volgens mij werkt het dan ook niet om te zeggen alle paarden houden van 24/ 7. Bekijk het per situatie, hoe is het paard, wat wordt er mee gedaan, hoe is de grond, de kudde, de afwisseling etc

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:40

ik heb 3 pony's, een draver ,een fjord en een mini veulen en die staan ook 24/7 buiten.
Als ik aan kom rijden komen ze ook in de volle galop naar het hek, maar echt niet omdat ze naar binnen willen!!
als het heel slecht weer is zet ik ze in het weitje bij de stal met de staldeur open zodat ze kunnen kiezen.
ze gaan dan wel eens binnen staan maar als je de deur dicht doet raakt vooral de draver in paniek en breekt bijna de stal af.
ze gaat dan zich overal in vastbijten en heel erg met haar voorbenen schrapen.
Ik heb haar 1 keer 3 uur opgesloten omdat het heel slecht weer was en ik haar op wilde laten drogen maar ik doe het nooit meer.
Bij mij gaan ze dus alleen bij stal met de deur open zodat ze zelf kunnen kiezen.
Paarden die snachts op stal staan en overdag buiten vind ik nog kunnen,maar meer dan 16 uur per etmaal op stal vind ik niet kunnen!!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 19:51

mijn pony staat ook het liefste binnen ze staat zowieso van 8 tot 5 buiten omdat ik toch vind dat ze wat buiten moet komen, beentjes strekken, van het zonnetje genieten en sociale contacten leggen :p
maar ze zou er na 1-2 uur al weer uit willen hoor! Ze staat gewoon super graag in haar stalletje, lekker warm en rustig, ik kan haar geen ongelijk geven :p

Mijn paard vind het niet erg om buiten te staan en ook niet erg om binnen te staan (maar binnen staan moet ook niet te lang zijn) en zij vindt het dus niet erg om een nachtje buiten te blijven Lachen (zolang ze gezelschap heeft)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:38

Paarden die liever buiten staan, zullen er zeker zijn. Mijn Tinker vindt het bijv. ook prima als hij buiten moet blijven.
Maar de paarden die hier naar binnen willen, komen niet in volle galop naar het hek toe als ik er aan kom. Die staan er gewoon de hele dag, te wachten.....

leovier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:34

In de zomermaanden (en dan als het echt lekker weer is, dus niet regenachtig) vind mijn paard het helemaal niet erg 24 uur op de wei te staan.... (hij staat altijd met andere paarden op de wei) zodra het weer slechter is/word en dan bedoel ik voornamelijk regen, kan ik aan hem merken dat hij ontzettend schrikkerig word, dwars gaat liggen en prikkelbaar is.

Mijn eigen diagnose is dat hij waarsch dan niet genoeg rust krijgt snachts op de wei of het gewoon niet leuk vind. Dus tegen een uur of half acht savonds zet ik hem op stal. Paard is veel beter te pas dan!
Hij heeft ook een hekel aan regen.. hij gaat dan altijd bij het hek staan omdat hij graag naar de stal wil... maar overdags blijft hij lekker op de wei, of het moet ontzettend slecht weer zijn..

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:53

Ik ben een groot voorstander van 24/7 buiten. Ik ben er absoluut van overtuigd dat een paard het gelukkigst is als hij/zij, de onder de goede omstandigheden, altijd buiten staat.

Maarja, leuk en aardig bedacht allemaal: Van de 2 die ik had wil er 1 's nachts naar binnen (even buiten beschouwing gelaten dat ze het in de winter ook niet trekt 's nachts) Dus ik had er 1 die dag en nacht buiten stond en 1 die naar binnen moest. Heel onhandig Rolleyes Ze ging zich echt verzetten als ze weer terug gebracht werd naar de wei. Hoe duidelijk kan je zijn als paard. Dus ondanks dat haar vriendje wel buitenbleef was de drang om naar binnen te gaan voor haar groter. Nu staat ze alleen overdag buiten en nooit meer staak of verzet gehad. Ze staat ook niet meer bij het hek te wachten/zombie te zijn al kom ik extreem laat, ze weet dat ze opgehaald wordt. Ik zou heel graag willen dat ze gewoon als een echt paard dag/nacht buiten staat, maar ze geeft zelf wat anders aan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:07

Fijn dat je er ook naar luistert en handelt. Knipoog

beste

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:21

mijn pony staat ook 24/7 buiten maar dan heeft hij wel meer kans op ziektes. wisten jullie dat?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:22

wat een onzin, waar haal je dat vandaan? mag je mij uitleggen... nog nooit van gehoord!

_Inkipinki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:50

Wij hebben altijd pony's gehad die overdag buiten stonden en 's nachts binnen. Als de pony's niet op tijd naar buiten gingen werden ze heel onrustig. Een pony heeft zelfs een stenen muur eruit geslagen omdat ze naar haar zin te lang binnen had gestaan.
Nu heb ik een paard wat volgens mij gewend is veel binnen te staan en kijkt je echt aan van nu al uit stal?
Ik ben pas net wakker Lachen

Ik vind het wel prettig om het overdag lekker buiten te hebben en 's nachts binnen te hebben staan. Dan kan er 's nachts ook niets gebeuren met vast zitten in afrastering of stelen oid. (wij wonen achteraf).

____

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 19:33

@ Beste

Dat lijkt me stug..paarden die 24 uur per dag buiten staan lijken me juist een veel beter immuunsysteem te ontwikkelen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:11

Ik ben ook heel benieuwd waar je die wijsheid vandaan hebt beste??