Je paard op vlas of stro ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CoRiNa1983

Re: Je paard op vlas of stro ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:25

mijn paard staat ook op vlas ik haal elke dag de drollen eruit en 1x per week haal ik het nat eruit en dan krijgt ze een een nieuw pak vlas bij als er dan te weinig overblijft naar mijn mening. ik vind het idiaal spul. haar stal is ook erg schoon met vlas.

mijn paard heeft ook op stro gestaan toen moest ik elke dag heel de stal uitmesten omdat het zo vies was en omdat ze bijna heel de stal leeg at dus ging er elke dag een nieuw pak stro in.

bij mij is vlas goedkoper in verhouding met stro omdat ze dat echt vies maakte en ik er erg veel van nodig had.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:28

Mijn pony staat ook op vlas. Echt fijn hoor! Ze eet het soms, neemt ze een paar hapjes, maar meeer niet. Nooit problemen mee gehad.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 07:22

die van ons staan op stro, bevalt prima.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 07:35

Sindskort staat die van mij op vlas, mijn voorkeur gaat echter uit naar stro. Ze hebben wat te knabbelen als het hooi op is met vlas is dat niet het geval

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 07:42

Ik ga voor vlas/houtkrullen! Lachen
Vooral omdat mijn paard het stro opeet en alles door elkaar heen gaat stampen. Daardoor zou ik iedere dag al het stro eruit moeten halen, en dat wordt prijzig Knipoog

Ik heb nu (bijna) 1.5 maand een eigen paard (daarvoor 3.5 jaar verzorgd). Ze doet het super op houtkrullen, vooral in vergelijking met het stro, waar ze bij haar vorige eigenaar op stond! Haha!

Lauwsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 10:04

Aangezien mijn pony het stro opeet, staat hij op vlas.
Bevalt me prima!

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:44

bij ons staan de paarden op vlas, ik vind het erg fijn spul.
stal lijkt schoner.
nu de wintermaanden er weer aan komen, en ze dus vaker op stal komen, hebben we stro gehakseld en dit komt erdoor heen, zo hebben ze de hele dag wat te doen en een lekker warm bed in de wintermaanden

_Laura__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:46

Vlas vindt ik veel beter dan stro het blijft veel netter

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:49

dat het met vlas veel netter blijft is gewoon een manier van uitmesten volgens mij... mijn strostallen zien er ook heel netjes uit, met vlas is het wat strakker, omdat het stro gewoon luchtig ligt, maar verder kan ik me niks bedenken bij dat netter Bloos

JuulAlexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:04

Even een klein vraagje..
Kan je paard/pony eigenlijk ook op zaagsel staan? Haha!

rosantjuh_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:26

Mijn paard en pony staan ook op vlas.
Daar haal ik elke dag de poep er uit en bij het paard 1 keer in de week de natteplek en bij de pony(shetlander) 1 keer in de 2 weken.
Vaak komt er bij de shet dan een half pak bij in en bij de grote meestal 1 pak maar als ik het te weinig vind komen er 2 pakken in.
Ik ben begonnen met 4 pakken in de stal maar dat vond ik teveel want ze liepen alles er uit.
ALs ik de stallen nu echt helemaal doe dan doe ik er 3 in.

VOordelen:
VOor mij goedkoper me paard at al het stro op en er kon dan elke dag een pak stro in.
Minder rommel.
Schoner werken.
makkelijker af te voeren.

Nadelen:
de hoeven worden er erg droog van.
soms als de stal net gemest is met nieuw pak er in ligt alles nog dor de stal heen.
een druk paard dan ligt alles echt overal behalve op de goede plek

groetjes rosanna

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:28

JuulAlexia schreef:
Even een klein vraagje..
Kan je paard/pony eigenlijk ook op zaagsel staan? Haha!

jahoor dit kan prima.

juultju

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:25

Myn paard staad op stro ! Bloos

Blitzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:15

Ik vind vlas fijner, je haalt er beter de drollen uit met een mestvork inplaats van stro. Bovendien kun je alleen een beetje strooien over de plekken waar je de drollen uit hebt gehaald. Als het vlas dan helemaal nat is dan pak je een schep en haal je gewoon alles eruit. Het nadeel is alleen dat vlas duurder is dan stro, heb ik gehoord.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 18:21

I love vlas!

Echt waar, vind het heerlijk spul!
Bij ons gaan de paarden in de winter 's avonds op stal en staan dan op vlas. Het blijft veel langer schoon als stro, het mest makkelijker uit en is uiteindelijk goedkoper.

Liiisaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:51

Ik vind stro voordelen hebben.
Wat aan stro kunnen ze wat knabbelen, maar aan vlas niet.
Dus loop je het risico dat ze gaan luchtzuigen of andere stalondeugden!
Zeker als ze stro gewent zijn!
Dan maar wat meer uitmestwerk i.p.v. een paard met stal gebreken! Pling

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:09

liissaaa mijn paarden staan de hele dag (en nacht) buiten en kunnen hun stal in als ze willen en eten er. verdre niet. ik ben dus niet zo bang voor stal ondeugden!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:02

Ze staan op vlas omdat dat gemakkelijker schoon te houden is. Stro heb ik in de winter uitgeprobeerd ivm het veulen. Wat is dat lastig schoon te houden zeggen. Drollen moet je echt zoeken en veel meer afval dus ook vaker lopen naar de mestbult. Nee, vond het niet prettig.

Wat ik wel doe in de winter als ze wat meer op stal staan is per dag één of twee plakjes stro in de stal uitstrooien, hebben ze wat te knabbelen Knipoog

Vilgert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:06

Wij hadden eerst een schimmel en een palomino en toen ben ik dus met vlas begonnen. Ideaal, krijgen ze niet van die "gele" plekken als ze gelegen hebben. Nu hebben we allemaal donkere paarden/ponies maar ik vind vlas nog steeds veel fijner dan stro. En de paarden krijgen voldoende hooi, dus ze hebben altijd wat te knabbelen.

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:09

Ik heb jaren vlaslemen gebruikt en wil er nooit meer terug.
Deze zomer heb ik een merrie gehad die drie kolieken op 10 dagen tijd had door het eten van die rotzooi...
Jaren heb ik geen problemen gehad en was ik best tevreden omdat het veel minder werk vergt dan bvb. stro.
Toch staan nu alle paarden terug op "ouderwets" stro omdat ik onze merrie bijna kwijt was. Onze dierenarts vertelde ons ook dat er vaak problemen zijn met paarden die vlas opeten. Er komt dat een verstopping die zo gigantisch hard kan zijn dat er vaak paarden moeten worden geopereerd.
Geef toe, een mooie, niet opgeschudde, weelderig gestrooide stal met stro is toch het mooiste dat er is ? Bovendien gaan de paarden zich niet vervelen op stal omdat ze er ook nog wat van kunnen eten.
Dit jaar ga ik hooi en stro uit Frankrijk kopen want goeie kwaliteit is moeilijk te vinden.

81Puck

Woonplaats: In een groen groen groen groen, knollen knollenland.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:11

Al onze paaren staan op stro. Wij vinden het fijn dat de dieren de hele dag en nacht door altijd iets te knabbelen hebben, buiten het kuil en/of hooi om.

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:13

Mijn paard staat nu 2,5 jaar op vlas en ik vind het werelds! Hij is een stuk schoner nu en het mest makkelijk uit.
Het is ook niet stoffig dus lekker fris in de stallen.
Ik heb niet het idee dat hij het eet

mascha121

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:14

Bij ons staan de paarden op vlas. Ik vind het zelf minder zwaar uitmesten.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:29

Mijn paard staat op stro. Ben hier heel tevreden over. Ik gooi al het schone stro aan de kant en haal de mest en natte plekken eruit.

Ik hoor nu een paar mensen zeggen: doordat je paard in je stal beweegt blijft het schoon. Maar als je paard door de stal beweegt dan gooit hij dus het vieze en het natte door elkaar heen. In mijn ogen is dan de hele stal vies, dus moet je schoon vlas bij een gemixt vies boeltje gooien...

Het lijkt me ook niet zo goed als je paard dat fijne vlas in zijn hoeven krijgt, omdat het zo fijn is kan het heel snel gaan vast zitten en daardoor broeien. Natuurlijk krab je de hoeven uit, alleen dat kun je niet elk uur doen.

Of zie ik dit allemaal verkeerd??

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:34

daantje99 schreef:
Mijn paard staat op stro. Ben hier heel tevreden over. Ik gooi al het schone stro aan de kant en haal de mest en natte plekken eruit.

Ik hoor nu een paar mensen zeggen: doordat je paard in je stal beweegt blijft het schoon. Maar als je paard door de stal beweegt dan gooit hij dus het vieze en het natte door elkaar heen. In mijn ogen is dan de hele stal vies, dus moet je schoon vlas bij een gemixt vies boeltje gooien...

Het lijkt me ook niet zo goed als je paard dat fijne vlas in zijn hoeven krijgt, omdat het zo fijn is kan het heel snel gaan vast zitten en daardoor broeien. Natuurlijk krab je de hoeven uit, alleen dat kun je niet elk uur doen.

Of zie ik dit allemaal verkeerd??

Fijn vlas valt ook zo weer uit de hoef. Alleen als erop is geplast dan plakt het aan elkaar en dan zou het in de hoef kunnen gaan zitten. Maar dat doet stro ook?