-verwijderde post-

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tjady

Re: Rubber als (stal) ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 22:11

Ik heb op de vloer van mijn stallen ook matten liggen. Dit zijn kunststofmatten. In 1 hoek is een mat weggelaten en daar train je je paard zindelijk op. Ik verkoop de matten ook zelf. Dus als je in de buurt bent, ben je welkom om eens te kijken.
Onder de link kan je meer informatie vinden.
http://www.nattehoek.nl

hake

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 22:37

imker schreef:
Idd, ik DENK vind ik klinken alsof je een klok hebt horen luiden, die nog verder weg staat als Rome Knipoog .

Het wordt géén muffe bende, als je maar gewoon uitmest! Daarbij vind ík dan weer (uit persoonlijke ervaringen) dat paarden netter zijn in een stal met rubber tegels als een stro-stal.
Het immens grote nadeel van een rubber mat (dus een grote) is dat deze niet vochtdoorlatend zijn, waardoor paarden veel sneller uitglijden.

Rubber tegels zijn schokwerend, waterdoorlatend, valdempend, antislip, brandvertragend en isolerend.

Hai Imker, kan het absoluut mis hebben maar slaat dit op mijn laatste post??
Als dit zo is, ik wil het beste voor mijn paarden. Heb alles geprobeerd, en vlas is tot nu toe altijd het
beste bevallen. Maar als tegels nu werkelijk goed werken, wil ik dat zeker overwegen....
Wij kampen namelijk straks met een ruimte tekort omdat we niet meer bij mogen bouwen.
(dit is bij aankoop huis toch echt anders voor gelicht....)

Als dit niet op mijn laatste post sloeg, dan moet je dit natuurlijk helemaal niet lezen.....

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:06

Hee, Hake, dit sloeg op de post van __KELLY, dus niet op jouw post.

De bodembedekking van Tjady, daar heb ik mijn bedenkingen over. Ik probeer al jaren om mijn paarden in het hoekje te laten poepen wat ik bedacht heb, maar paarden hebben daar nu eenmaal hun eigen gedachten over. Daarbij komt nog dat een merrie in een hoekje kan plassen, helaas heeft een ruin de beperking dat hij niet zijn pootje in een hoek kan optillen.
Ook vind ik een kostbare aangelegenheid, ik heb zitten rekenen en ik kom op een prijs per m2 uit van 65,45inc. BTW, exclusief het aan huis brengen en leggen.
Tel je dat er ook bij, kom je op (schrik niet) €78.67 per m2.
Rekensom: 495 euro per stal, 100 euro leveren en leggen, BTW eroverheen en delen door 9m2

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:48

imker ik begrijp je bedenkingen wel hoor die had ik zelf eerst ook en daarom ben ik het gaat testen. Mijn merries zijn absoluut zindelijk getraind. Ze plassen op "de natte hoek" en het mesten ook voor 90 %. Paarden vinden het spatten van de urine vervelend. De natte hoek is zo groot dat ruinen er makkelijk boven kunnen gaan staan. Het is 1/4 deel van de box.
Als je paard zindelijk wil trainen, kan je de mest van een ander paard in die hoek leggen waar je wilt dat je paard zijn behoefte gaat doen. Wel vol blijven houden. Het kan wel 6 weken duren, maar uiteindelijk lukt het wel.
Het leggen is heel simpel. De matten wegen niet veel en met een decoupeerzaag kan je eventueel een hoekje eruit zagen als dat nodig is. Dus die kosten kan je je wel besparen.
Wanneer je het principe van de nattehoek aanhoudt heb je dus 1 mat over per box. Bij het leggen van 3 boxen heb je dan 4 boxen voor de prijs van 3.

hake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:25

imker schreef:
Hee, Hake, dit sloeg op de post van __KELLY, dus niet op jouw post.

De bodembedekking van Tjady, daar heb ik mijn bedenkingen over. Ik probeer al jaren om mijn paarden in het hoekje te laten poepen wat ik bedacht heb, maar paarden hebben daar nu eenmaal hun eigen gedachten over. Daarbij komt nog dat een merrie in een hoekje kan plassen, helaas heeft een ruin de beperking dat hij niet zijn pootje in een hoek kan optillen.
Ook vind ik een kostbare aangelegenheid, ik heb zitten rekenen en ik kom op een prijs per m2 uit van 65,45inc. BTW, exclusief het aan huis brengen en leggen.
Tel je dat er ook bij, kom je op (schrik niet) €78.67 per m2.
Rekensom: 495 euro per stal, 100 euro leveren en leggen, BTW eroverheen en delen door 9m2

Hai Imker,

gelukkig...., dacht al ??? Knipoog
Maar dat wordt een duur staletje op die manier.
Maar heb net even zitten rekenen, onze stalen worden 3,5 bij 3,5. dat wordt dus 12,5 m2.
en dan de prijzen van divoza aangehouden, dat wordt ook 610 euro...
Daar worden we natuurlijk niet zo vrolijk van....

wat ons opvrolijkt is dat imker dezelfde tegels verkoopt maar dan een stuk goedkoper!!!

Imker, hoe dik zijn jullie tegels???

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:15

Bij bos rubber was ik veel minder kwijt. (geen 400,- p.stal) Die zal je iig even moeten bellen. Hangt namelijk van je afname af hoeveel hij kan rekenen.

hake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:07

superwoman schreef:
Bij bos rubber was ik veel minder kwijt. (geen 400,- p.stal) Die zal je iig even moeten bellen. Hangt namelijk van je afname af hoeveel hij kan rekenen.

Hey superwoman, Bedankt voor je goeie tips!!!
heb ff gauw de site bekeken en dat ziet er netjes uit.
Ik ga zeker ff contact met ze opnemen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:42

Hake, de standaardtegels zijn 500x500x35mm. dus 3,5cm dik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 15:55

Ik heb in een stal een HIT-matras liggen met een strok vlas aan de achterkant. Bevalt mij prima en het paard ligt er ook graag op.
Overigens wil de site van Nattehoek bij mij niet openen ??

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:10

http://www.madico.nl/rubbermatten-folder

ik overweeg de stalmatras aan te schaffen voor mijn paard (pagina 10 staat ie op)

Stalmatras
Comfortmat voor al het vee

Eigenschappen

- speciale samenstelling rubber
- voorkomt indringen van bacteriën
- onderzijde voorzien van drainageprofiel
- goede afvoer van het vocht
- beschermt tegen de koude ondergrond
- bestand tegen zout en zuur
- vorstbestendig
- antislip
- gewicht per mat 28 kg

Dikte
Afmeting
Prijs/stuk
12mm
183x122cm
78,50

ik zou dan in 1 hoek of langs de randen een laagje vlas leggen voor het plassen,en dan de matin de stal om op te liggen en verder niks.
mijn apard staat nu snachts op vlas maar ik merk dat ze er regelmatig van eet en ook wel eens hoest als ze op stal staat,dus misschien is dit dan een optie.
zijn er mensen die ervaringen hebben met bovenstaand stalmatras?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:42

Dit zijn gewone rubbermatten, goed voor de kou, maar wel erg hard.
Persoonlijk zou ik die niet willen om zo op te liggen.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:46

DubbelDun schreef:
Dit zijn gewone rubbermatten, goed voor de kou, maar wel erg hard.
Persoonlijk zou ik die niet willen om zo op te liggen.

het gaat om het stalmatras he,staat bij "comfort mat voor al het vee" .

lijkt mij dat ze dan speciaal geschikt moeten zijn om op te liggen,maar jou ervaring is dus anders met deze matten?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:52

Ik zou het niet doen.
De bovenzijde is imo niet goed vochtdoorlatend, waardoor ze glad worden en vies.
imo zonde van je geld

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:00

Deze matten zijn helemaal NIET vochtdoorlatend. Nu hoeft dat ook niet, maar dan zouden ze minstens wel zacht moeten zijn.

@oowie : natuurlijk kunnen ze beter hierop liggen als op een kale betonnen vloer. Maar erg lekker liggen zal het ook niet en ik vermoed dat ze er bijv. ook kale hakken van krijgen.

Dat de mens is 'comfortabel voor vee' noemt hoeft niet in te houden dat het vee dat ook vind Knipoog

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:59

DubbelDun schreef:
Deze matten zijn helemaal NIET vochtdoorlatend. Nu hoeft dat ook niet, maar dan zouden ze minstens wel zacht moeten zijn.

@oowie : natuurlijk kunnen ze beter hierop liggen als op een kale betonnen vloer. Maar erg lekker liggen zal het ook niet en ik vermoed dat ze er bijv. ook kale hakken van krijgen.

Dat de mens is 'comfortabel voor vee' noemt hoeft niet in te houden dat het vee dat ook vind Knipoog

hahaha dat is idd ook weer zo,maar wat zijn dan wel goede matten om als matras te gebruiken?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:38

er zijn al voldoende ervaringen met matten naar voren gekomen...even lezen dus!

oudaccountx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:59

Bij mij op de manege hebben ze het op de poetsplaats zitten en dat is goed hoor! Bloos

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:33

@oowie : de HIT-matras die ik heb bijvoorbeeld Haha!

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:39

DubbelDun schreef:
@oowie : de HIT-matras die ik heb bijvoorbeeld Haha!

heb al op hun site gekeken,maar kon niet vinden waar deze matrassen te koop zijn en wat de prijs ervan is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:46

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 08:36

Ik heb sinds enkele dagen ook rubberen tegels en ben er heel erg blij mee. De grond is wat aflopend waardoor er telkens regenwater naar binnen stroomde. Heb tot nu toe alleen wat drollen eruit hoeven te halen, het stro was 100% schoon. Heerlijk! Mijn tegels zijn 50x50x2,5, van rubber met groene toplaag, goed buigbaar maar toch erg sterk. Natuurlijk met drainage lijnen aan de onderkant. Heb er dus wel stro overheen liggen maar echt heel zuinig!
Kosten waren voor mij maar 160,- (4,50 per tegel) heb ze er zelf ingelegd en met een kartel mesje de tegels doormidden gedaan waar het moest.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:52

@Myour: ik hoop dat je paard ze laat liggen Haha!
Over het algemeen worden die kleine tegels niet geadviseerd voor in stallen omdat als paarden gaan schrappen ze de tegels kunnen 'opwippen'.
Voor het af en toe verwijderen en eronder schoonmaken zijn ze voor de mens wel een stuk aangenamer als de 1 m2 variant die 40/45 kilo weegt.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:11

Myour schreef:
Ik heb sinds enkele dagen ook rubberen tegels en ben er heel erg blij mee. De grond is wat aflopend waardoor er telkens regenwater naar binnen stroomde. Heb tot nu toe alleen wat drollen eruit hoeven te halen, het stro was 100% schoon. Heerlijk! Mijn tegels zijn 50x50x2,5, van rubber met groene toplaag, goed buigbaar maar toch erg sterk. Natuurlijk met drainage lijnen aan de onderkant. Heb er dus wel stro overheen liggen maar echt heel zuinig!
Kosten waren voor mij maar 160,- (4,50 per tegel) heb ze er zelf ingelegd en met een kartel mesje de tegels doormidden gedaan waar het moest.

waar heb je die tegels vandaan?lijkt me toch wel erg makkelijk met schoonmaken,en ook niet onbelangrijk,prijs valt ook erg mee.

ik heb alleen geen afvoerputje in de stal,dus weet niet of het dan praktisch is om de hele stalbodem te bedekken met rubber,iemand daar ervaring mee?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:15

@ DubbelDun: nou met dat stro erover heen gaat het sowieso al moeilijker en ze liggen echt heel dicht op elkaar, naad aan naad om het zo maar te zeggen. Dus hij zou toch echt wel moeten pulken om ze op te kunnen wippen.

@ oowie: via Marktplaats particulier. Die man had een restpartij van zo'n 100 tegels, ik heb er 35 van 'm gekocht. Misschien dat hij de rest nog heeft. Als ik die niet had genomen had ik ze bij een bedrijf in Den Haag (HvH?) gekocht, daar waren ze 5 euro per stuk, maar wel 50 euro bezorgkosten (ophalen kan ook hoor, maar brengen vind ik makkelijker).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:19

@Myour : ik heb voor ik die dikke tegels met noppen had de dunnere van 2 cm gehad (1m2) en die kreeg mijn paard ook van zijn plaats. Die lagen ook heel strak tegen elkaar aan en klem tegen de stalwanden. Vergis je niet in de kracht die een paard kan zetten en de volhardendheid Haha!

@oowie : als je geen afvoer in de stal hebt en een dichte betonnen vloer heeft het geen zin om vochtdoorlatende matten te gebruiken. Dan ben je aangewezen op de normale matten met profiel.