Dringende vraag over kosten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denisuhtjuh

Re: DRINGENDE VRAAG!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 10:46

Urielle schreef:
denisuhtjuh schreef:
dankjewel iedereen:D

ik heb de PABO voedingswijzer gedaaan en dat is echt super handig

De voedingswijzer van PAVO stelt wel in verhouding teveel hardvoer (brok/muesli) voor en te weinig ruwvoer (hooi). Dus dat moet je wel goed in verhouding zetten. PAVO is natuurlijk de fabrikant, die willen verkopen Knipoog

oh dat wist ik niet, bedankt Vork

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:53

Ik denk dat Denise en ik beter een goed 2e hands zadel en hoofdstel; kunnen kopen.. als ik naar de prijzen kijk, is hte niet echt goedkoop. En aangezien we het waarschijnlijk zelf moeten betalen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:05

kiimberliiee schreef:
Ik denk dat Denise en ik beter een goed 2e hands zadel en hoofdstel; kunnen kopen.. als ik naar de prijzen kijk, is hte niet echt goedkoop. En aangezien we het waarschijnlijk zelf moeten betalen...

Zeker voor een goed merk veelzijdigheidszadel hoef je tweedehands niet zoveel kwijt te zijn, dressuur is iets duurder maar daar kun je ook geluk mee hebben (ik kon pas van particulier iemand die stopte met de sport een goed A-merkzadel voor 50 Euro kopen!). Ik kan wel aanraden het via een zadelmaker te doen. Die kan het passen op het paard en je kunt terug met klachten. Bij sommige heb je zelfs nog garantie op het zadel.
Op het forum Harnachement kun je zoeken naar ervaringen met zadelpassers.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:12

denisuhtjuh schreef:
Ik ben 13 en ik ben zeker afhakelijk van me ouders maarja niets is zeker ligt eraan of het onderhoudt te duur is
en tjhaa ik ben gewoon blij dat het wrschijnlijk mag als we dat weiland krijgen, en als jullie denken dat het niets word is dat niet mijn probleem tog ?;)

Nee dat is zeker niet jouw probleem, maar wel van je pony, want die zit er dan mee.
Les nemen zou ik zeker doen, want zelfs Anky is nog niet uitgeleerd dus jij zeker niet en weet je wel genoeg over de verzorging, ziekten, wanneer hij naar de hoefsmid moet, wanneer te enten.
En hoe los je de dierenartskosten op als hij wat heeft? Of betalen je ouders dat ook.

En voel je niet zo aangevallen, de mensen proberen je alleen maar te helpen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:25

Silly1972 schreef:
denisuhtjuh schreef:
Ik ben 13 en ik ben zeker afhakelijk van me ouders maarja niets is zeker ligt eraan of het onderhoudt te duur is
en tjhaa ik ben gewoon blij dat het wrschijnlijk mag als we dat weiland krijgen, en als jullie denken dat het niets word is dat niet mijn probleem tog ?;)

Nee dat is zeker niet jouw probleem, maar wel van je pony, want die zit er dan mee.
Les nemen zou ik zeker doen, want zelfs Anky is nog niet uitgeleerd dus jij zeker niet en weet je wel genoeg over de verzorging, ziekten, wanneer hij naar de hoefsmid moet, wanneer te enten.
En hoe los je de dierenartskosten op als hij wat heeft? Of betalen je ouders dat ook.

En voel je niet zo aangevallen, de mensen proberen je alleen maar te helpen.

Hoezo de pony? Hoeveel kinderen zijn er die een pony van de ouders krijgen, terwijl die ouder ook gewoon betaalt voor het onderhoud? Die pony's hebben qua verzorging niets te kort. Of ken jij echt kinderen van een jaar of 12 die hun pony helemaal op eigen houtje onderhouden? Ik niet. Wat maakt het uit of ouders betalen of kind? Als het beestje maar alles heeft wat het nodig heeft, is het toch goed? Er staat nergens dat de ouders niet meehelpen met de kosten.

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:00

Anky is nog niet uitgeleerd nee, maar wij zijn niet van plan wedstrijden te gaan doen. Bijde vinden we het stom.
We rijden voor ons plezier, een beetje hobbelen. Niet echt aan het werk met je knol. zeg maar.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:51

Tieneke schreef:
Hoezo de pony? Hoeveel kinderen zijn er die een pony van de ouders krijgen, terwijl die ouder ook gewoon betaalt voor het onderhoud? Die pony's hebben qua verzorging niets te kort. Of ken jij echt kinderen van een jaar of 12 die hun pony helemaal op eigen houtje onderhouden? Ik niet. Wat maakt het uit of ouders betalen of kind? Als het beestje maar alles heeft wat het nodig heeft, is het toch goed? Er staat nergens dat de ouders niet meehelpen met de kosten.

Ho Ho kalm even, ik zeg niet dat dat niet mag ik vraag alleen of ze het doen, ken er nl genog die dat niet doen en die kinderen zijn dan de dupe.
Gaat erom dat ze wel precies weet waar ze aan begint en niet dat ze er later spijt van krijgt, ik gun haar en haar pony gewoon heel vele plezier en hoe meer ze weet en leert, hoe beter!
Dus even gewoon houden graag.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:52

Punt is dat ik het echt serieus op mijn zenuwen krijg van iedereen die hier half verwijtend zulke "vragen" stelt aan de TS, (wat als ... en wat als ... je pony is de dupe!!!) terwijl dat gewoon helemaal niet aan de orde is. Ze vraagt om kosten die je moet maken om DAN misschien een pony te kopen. Ze gaat dus eerst kijken OF ze het wel kunnen betalen (zij/ouders) om DAN pas te beslissen of er een pony komt of niet. Dus alle discussie of ze dit en dit en dit en dit wel kan betalen is compleet offtopic, daar gaat het niet om, dat zullen ze bij dit meisje thuis zelf wel bespreken. Ze zullen zelf het beste weten hoeveel euro ze op hun bankrekening hebben en hoeveel daarvan vrijgemaakt kan worden voor paardjelief.

Dat doet hier allemaal niet ter zake.

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:47

Bedankt Tieneke, je helpt echt super! Knipoog

denisuhtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 19:02

idd Haha!

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 09:55

Tieneke, het gaat ons helemaal niet om het geld, maar meer om het feit dat er niet vaak niet goed nagedacht wordt bij het kopen van een paard of pony. Van een meisje van 12/13 mag je niet verwachten dat zij de volledige zorg op zich nemen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 15:41

kiimberliiee schreef:
Anky is nog niet uitgeleerd nee, maar wij zijn niet van plan wedstrijden te gaan doen. Bijde vinden we het stom.
We rijden voor ons plezier, een beetje hobbelen. Niet echt aan het werk met je knol. zeg maar.

Lessen doe je niet voor de resultaten maar om je paard gezond te houden Lachen
Het zou zonde zijn als je paard rugklachten krijgt of klachten door scheef lopen toch?

denisuhtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 15:44

mensen doen best wel overdreven, van
ja omdat je niet weet hoevaak je moet voeren en wat moet je egt geen paard kopen
en
als je niet op les gaat krijgt je paard rugklachten omdat die scheefloop :S
ik ben niet boos maar het is wel vervelend dat mensen zo raar reageren

bento1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:09

hallo allemaal,
vind het jammer dat er overdreven gereageerd wordt.
zelf heb ik een dochter van 12 jaar en zij heeft twee pony,s
wij hebben onze pony,s 3 min van ons huis afstaan.
mijn dochter gaat iedere morgen voor dat ze naar school gaat eerst haar pony,s voeren
en mesten. en water bij vullen.
zodra zij ook maar iets raars ziet of merkt krijg ik meteen een belletje en ga zelf kijken,
als zij weer uit school komt gaat ze als eerste weer haar pony,s verzorgen.
mijn dochter doet dit al twee jaar, en wilt niet zeggen dat jonge meiden niet voor hun pony
kunnen zorgen, financieel staan wij er wel helemaal achter! vaders gaat ook meerdere keer per dag even kijken,
en ik moeders ook! want zit zelf ook al 24 jaar in de ruitersport.
onze dochter gaat door wind en weer. op een van de pony,s rijdt ze. en ze weet ook precies dat een uur rijden in de zware bak genoeg is, terwijl vriendinetjes er nog wel eens een uur of twee achter aan plakken voor een fikse buitenrit.
vrieskou regen en zon, deert deze jonge meid ook echt niet. geen rare fratsen haalt ze met de pony,s uit.
ze worden met liefde verzorgt, mischien geldt dit ook wel voor deze jonge meid,
en denk dat de meeste ook op jonge leeftyd al hun verzorg pony of eigen pony hadden.
vind wel dat je als ouder zijnde moet ingrijpen als er iets in de verzorging, of wat dan ook niet klopt!
en de kosten.. het is en blijft inderdaad zo, wat wil je? en hoe duur wil je het maken?
aleen heb je vaker de dierenarts kosten niet in de hand! en je daar wel aan moet denken. als ouder zijnde maar ook als kind zijnde,
want het is niet allemaal maar even rozenkleurig.

veel succes verder!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:13

Als je gewoon les neemt, zie ik niet zo'n probleem.
Zou alleen wel een bak aanleggen, dan kan je thuis les krijgen.
Je instructeur kan dan ook tips over de verzorging geven, en helpen om de gezondheid van je pony in de gaten te houden. Lachen

@ bento_1: Mee eens, alleen deze meid heeft als ik het goed begrijp geen moeder die al 24 jaar in de sport zit, dus geen back-up of ondersteuning.

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:32

ik vind het wel goed dat je informeerd erna, je kunt idd van anderen leren door te vragen. Maar een pony kopen is niet 1 bedrag. Je kunt een dure of goedkope pony kopen. Heb je een pony die je actief gebruikt, voor onderandere sport, dan heeft je pony meer brok nodig dan wanneer je er gewoon een uurtje op rond rijd zonder echt intensief met hem bezig te zijn. Jij stelde zelf al voor dat als je een haflinger zal nemen of dat duurder zal zijn als een gewone pony. Dat is niet zo, in de aanschaf niet maar ook in het onderhoude niet. Een haflinger moet minder brok hebben dan een sport pony. De haflingers worden vaak al snel aan de dikke kant. Dan voer je alleen brok om hem toch energie te geven voor het werk wat je met hem doet. Zal je je haflinger meer intensief trainen dan heeft ook hij dan wat meer brok nodig. en word het dus duurder. Verder weet je zelf wel wta een paard nodig is om hem te rijden. hoofdstel zadel sjabrak. Dit kan een eenmalige aanschaf zijn. Verder moet je gewoon geluk hebben dat je paard (wat al eerder is gezegd) geen ziekte krijgt waardoor je een veearts nodig hebt. Dit weet je nooit van te voren en kan elk goed onderhouden paard overkomen. Voor de aanschaf van het paard moet je gewoon goed rond kijken, naar desnoods een niet te duur paardje, waar je voor langere tijd wat aan hebt. Dat vind ik erg belangrijk, hij moet zeker niet te klein zijn, anders bouw je net wta op en dan gaat het goed en word hij te klein....

zo allemaal info, ik hoop dat je er iets aan hebt

denisuhtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 16:36

jaa ik heb er zeker wat aan wembleyk!
bedankt Pling

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:37

bento1: Ik ben het helemaal met je eens dat idd ook jonge meiden goed met paarden kunnen omgaan. Maar ik ben wel van mening dat een jong iemand die geen begeleiding, steun van de ouders krijgt het minder makkelijk krijgt dan iemand, waarvan de ouders ook over enthousiast zijn. Mijn hele familie zorgt voor de paarden mijn moeder en zusje rijden ook paard, altijd dikke lol
mijn buur meisje rijd ook paard heeft 2 ponys maar zei moet alles alleen doen, haar ouders helpen haar niet met het rijden of voeren en ze is er altijd alleen, dan kan ik me voorstellen dat zn kind dat niet red. Ik vind de steun die ik van mijn ouders krijg ook erg belangrijk, als je echt iets wil gebeurd het natuurlijk oko wel. maar toch

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 17:02

Urielle schreef:
__KELLY schreef:
Oowjaa dus jij vind een wintec zadel geen fatsoenlijk tuig ??
Ik denk dat dat toch echt wel redelijk tuig is voor mensen die een klein budget hebben.

Dat moet ook maar net passen Kelly.
En ik vind Wintec niet per definitie heel erg goed nee, er zijn merken die ik beter vind en die je tweedehands voor hetzelfde bedrag kunt hebben.

Jaa , maar als het zou passen Knipoog ?

bedoel ik heb zelf ook wel een zeer net zadel.. hard gespaart maar dan heb je ook wat .. maar anderen hebben nou eenmaal geen mogelijkheid om een zadel van 1000-1700 te kopen.

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 17:38

Denise doet het niet alleen, ik (15 jaar/bijna 16) Help mee. We gaan het samen doen.

Ook vind ik het raar dat sommige mensen zo overdreven kunnen reageren. Maar gelukkig zijn er ook nog mensen die kunnen helpen Haha!!

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:36

@Bento: je geeft zelf het verschil al aan, van denise lees ik nergens dat haar ouders verstand van pony's/paarden hebben terwijl jij 24 jaar ervaring hebt.

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:42

Nee onze ouders hebben geen verstand van paarden of pony's, maar densie en ik hebben bijde veel vrienden (en hun ouders) En die vrienden zelf hebben veel verstand van paarden en pony's...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:44

Ik vind je titel wel heel misleidend hoor! Volgens mij heb je inmiddels wel een aardig beeld gekregen van wat het voer moet kosten.
Ik gun het jullie echt van harte dat het doorgaat. Maar ik hoop ook dat jullie geld uittrekken voor goede hulp/instructie, zeker omdat het de bedoeling is het paard aan huis te zetten en er dus verder niemand is met verstand van zaken die de pony in de gaten houdt. Want al ben je met z'n tweetjes, op zich hebben jullie volgens mij allebei nog geen ervaring met de 100% verantwoordelijkheid voor een pony en alles wat erbij komt kijken. Want die vrienden, en ouders, en vrienden van vrienden zijn er niet elke dag neem ik aan? En hebben die ook één of meerdere paarden aan huis staan? Zullen jullie ouders het wel zien als de pony koliek heeft of hoefbevangen is en jullie op school zijn? Toch wel dingetjes om rekening mee te houden vind ik.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:55

__KELLY schreef:
Jana_en_Ik schreef:
Ow hemeltje... ik hoop dat je ouders hier een beter beeld van hebben anders komt er niet veel goeds van terecht vrees ik...
Als ik jouw vraagjes hierzo lees, denk ik dat je beter eens kunt beginnen met een vz-pony om een idee te krijgen van het hele gebeuren...

Ps. Er zit ALTIJD een prijsKAART aan goed fatsoenlijk tuig.

Oowjaa dus jij vind een wintec zadel geen fatsoenlijk tuig ??
Ik denk dat dat toch echt wel redelijk tuig is voor mensen die een klein budget hebben.

Euhm waar staat dat ik dat vind? Clown Ik schrijf alleen dat er een behoorlijke prijsKAART aan hangt om aan te geven dat dit meisje daar niet te licht over moet denken. Je koop niet ff een 2-handsje van 50 euro ofzo, een zadel kost toch vaak al ettelijke 100-den euros. Een wintec kan best prima zijn. Geen ervaring mee, dus ook geen mening over. Ik vind alleen dat dit een van de meest belangrijke aankopen is. We hebben het hier over de rug van het paard. Ik hoef niet uit te leggen wat een slecht passend zadel met die rug doet he? Als ze een goedkoop zadel vinden dat goed past, hardstikke fijn! Maar helaas kom je vaak toch al een stukje duurder uit, vooral als je paard een lastige rug heeft.

Daarbij, voor de TS, ook al zit er al een zadel bij het paard dat je koopt, dat is dus absoluut GEEN garantie dat het ook een goed passend zadel is!! Die eigenaar kan er gewoon vanaf willen en het je proberen aan te smeren als tuig van dit paard. Laat, voor aankoop het liefst, dit zadel en de ligging door een deskundige controleren. Best nog kans dat die zadels toch niet geschikt zijn, ook al 'krijg' je ze erbij.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 19:04

kiimberliiee schreef:
Nee onze ouders hebben geen verstand van paarden of pony's, maar densie en ik hebben bijde veel vrienden (en hun ouders) En die vrienden zelf hebben veel verstand van paarden en pony's...

Ik vind andere vriendinnetjes van 13-16 jaar nou niet bepaald een ideaal en deskundig referentiekader om op terug te vallen. Die mensen hebben amper mee ervaring dan jullie zelf lijkt me. Je achterban zou moeten bestaan uit mensen die al jaaaren meegaan in de paardensport, of beter eigenlijk, in het houden en verzorgen van paarden.