Hoe groot is jullie weiland/ padock/ buitenverblijf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tatzikia

Re: Hoe groot is jullie weiland/ padock/ buitenverblijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:12

Ik heb nu ook een huis gekocht met een wei bij van 8 are. Ik had liever ook meer voor mijn paard. Maar alles wat je ze meer kan beiden dan een box zoals op een manege is al heel mooi. In de toekomst kunnen we nog een wei bijkopen maar ik ben al heel blij met dit. Nu staat ze ook aan huis en heb ik meer controle hetgeen ze eet (ze heeft gevoelige darmen wat al eens resulteert in koliek). Je kan ook altijd een paar uur per dag de wei kleiner afmaken... Staan ze toch buiten om gras te kunnen eten, maar dan kan ook een stuk van de wei terug recupereren. Het is een persoonlijke balans die je moet opmaken rekening houdend met je paard. Ik kende bevoorbeeld een paard wat beter op een kleinere kale wei stond. Van het moment dat ze gras zag begon ze te eten stopte ze niet meer wat altijd resulteerde in graskoliek!

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:21

Mijn 4 paarden staan nu op ons grote land naast mijn huis (1.2 hectare).
Uiteraard moet ik wel bijvoeren, maar het is wel heerlijk voor ze om dag en nacht buiten te lopen.
's winters staan ze 's nachts op stal en overdag gooi ik ze in het kleine land achter het huis (1500m2) zodat ze ook dan beweging hebben.
Ze eten dit land vrij snel kaal daarom krijgen ze hun hooi en kuil dan ook op het land.

Persoonlijk vind ik het erg belangrijk dat paarden het hele jaar toch wel minimaal 8 uur per dag buiten komen.
Ze vervelen zich zo veel minder, hebben beweging ( zeker mijn oudste paard wat spat heeft) en ook hebben ze wat meer contact met elkaar.

jacco_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:22

Ook ik en mijn partner overwegen om een huisje te kopen met slechts 2150 m2. ik ben van mening dat dit voor onze 2 ijslanders voldoende is.
ze staan dan 24/7 op een paddock met inloopstal en gaan 2-3 uurtjes per dag de wei op. (i.v.m. eczeem)
Ze krijgen wel 24/7 de beschikking over kuil/hooi.

mensen die vinden dat dit te weinig is moeten eens op maneges gaan kijken, ik denk dat 80% daar nog nooit een wei heeft gezien.
Hier in Krimpen in ieder geval niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:24

Dus mensen die het te weinig vinden mogen die mening niet hebben omdat er paarden met minder zijn? Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:54

als je je paard alleen kan stallen op pensionstallen en maneges zonder weidegang, of waar ze de hele winter niet buiten komen op losgooien van jezelf na (wachtrij, dus ook maar even) tja, dan is het natuurlijk aan huis beter als je ze daar in elk geval een ruime paddock en de hele dag, of dag en nacht buiten kunt geven. Maar ideaal is het nog steeds niet. Maar goed, vele uren buiten met andere paarden, elke dag een uurtje (of meer) gras eten, en daarnaast nog ruim voldoende beweging buiten die paddock en dat kleine stukje land, dan zullen de paarden vast niet klagen als ze minder vrijheid gewend zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:00

oh ja, nog over dat kleine stukje gras...
We hebben hier 1 paard voor de nacht apart staan op een stukje dat in totaal zo'n 300m2 is (een strook van zo'n 5 meter breed naast onze 20 bij 60 rijbak), maar waar hij eerst een klein stuk van kreeg, en elke nacht een strookje/meter erbij. Daar loopt hij nu al meer dan 2 weken op, voor zo'n 12 uur, en het is nog niet helemaal kaal. (nog zo'n 10 meter lang te gaan en hij wordt daar alleen bijgevoerd bij erg nat weer)
Kan me nu dus wel voorstellen dat als je dat kleine stukje wei maar elke dag 2 uurtjes gebruikt, dat je best een groot deel van je zomerperiode je paard erop kunt laten grazen. Helemaal als je het in delen af laat grazen en dan het korte deel afsluit, bemest en weer bij laat groeien...
Je maakt de meeste paarden erg gelukkig met elke dag even mogen grazen...

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:43

waar mijn paard staat hebben ze 3 weilanden om het huis liggen,en ze zijn groot!
2 daarvan zijn groter dan een voetbal veld,en de andere is wat kleiner.
staan daar 4 paardjes,twee jaarling hengsten en twee merries.
ik maai iedere week daar de weilanden,we hebben een luxe probleem wat gras betreft Haha!