GEEN schaduw

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsten1995

Re: GEEN schaduw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:34

Dus jij behandeld je paard als een mens?? Paarden denken niet zoals wij Wij kunnen denken, phoe, wat is het warm, lekker de schaduw in. Een paard niet

De keus moeten ze hebben, maar je kunt niet op deze manier rederneren [/quote]

Maar ik vind wel dat je een paard een klein stukje schaduw nodig heeft. Tong uitsteken

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:48

Ik zeg toch ook, de keus moeten ze hebben, maar je kunt niet voor een paard denken

Kirsten1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:41

Ashley__ schreef:
Ik zeg toch ook, de keus moeten ze hebben, maar je kunt niet voor een paard denken

Ik denk ook helemaal niet voor een paard
Ik zeg alleen dat wij als het warm is ook wel schaduw willen..
En paarden willen soms ook wel schaduw!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:42

Wij hadden bij ons in de wei eerst ook schaduw, echt een perfect plekje, heerlijk onder de bomen. Maar een paar jaar geleden zijn al die bomen gekapt...

Dus nu hebben de pony's op onze manege ook geen schaduw . Vind het eigenlijk ook niet kunnen, maarja, ik ben geen manege eigenaar, dus ik kan er weinig aan doen ben ik bang.

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 16:05

Bij ons op de manege heeft geen enkel paard een boom of plekje om te kunnen schuilen voor de zon.
De eigenaarspaarden hebben allemaal stukken land.
En de lesponys die hebben alleen een paddock die onder het peop zit. het is daar nog nooit uitgemest, en de ponys staan alleen maar op de poep!!!
Ik vindt dit niet kunnen.. Maar het moet van de eigenaar....Boos!
De eigenaar ziet de paarden als zijn geld, en niet als dieren die ook verzorging nodig hebben.
??

Maargoed, ze hebben daar dus geen schaduw..

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 09:16

Kirsten1995 schreef:
Want als het heel warm is willen wij toch ook graag in de schaduw ?

Hier zeg je toch heel duidelijk dat als wij het warm hebben, ook de schaduw in willen? Dus dat komt erop neer dat als het warm weer is, de zon schijnt volop, een paard heeft het warm, dat het bij zichzelf denkt, goh, laat ik in de schaduw gaan staan? Rolleyes

Een paard moet idd keus hebben, maar je kunt niet een mens als voorbeeld nemen Knipoog

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 09:23

Wij hebben wel wat schaduw, weinig maar wel wat. En ze staan er noooit in maar dan ook echt nooit.

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:56

In onze wei staan zo rond de 8/9 paarden, en er is geen milimeter schaduw. Niet dat wij er veel aan kunnen doen, het is er gewoon niet! Er staan geen bomen rondom of in de wei!
Ik geloof niet dat er één Paard is die er last van heeft.
Er zijn zoveel weide's die geen schaduw hebben, niks zieligs aan. De wei uberhaupt is al heerlijk voor ze.

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:59

dit is bij ons ook zo maar ze gaan elke dag terug naar binnen

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:28

Genoeg water is belangrijker dan schaduw. Liever water zonder schaduw dan schaduw zonder water! Maar het is wel lekker voor een paard.
Mijn paarden hebben vanaf een uur of 2 schaduw waar ze in kunnen, maar dat doen ze nooit omdat:
* Ze daar geen gras hebben
* Het waait op het land en ze dan minder last van de vliegen hebben. Op het schaduw plekje is geen wind, op t land wel.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:05

Paarden bij ons op stal staan in de zomer 24/7 buiten (naar eigen keus mogen ze evt snachts binnen)
Hier op het land hebben ze geen schaduw... ikzelf vind het niet zo hele erg.. heb ook niet het idee dat mijn paard er last van heeft..

Mijn voorkeur gaat wel uit naar stukje schaduw, maar vaak (helemaal bij ons op kale vlakte en 40 paarden) is dit niet te realiseren en maak mijn paard echt niet gelukkig hem op stal te zetten Huilen van het lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:14

Als het echt 34 graden is gaan die van mij lekker koel op stal en mogen ze rond een uur of 3 wel naar buiten toe en in de ochtend weer naar binnen.
Ik zou dan wel bang zijn voor een zonnesteek of verbranding, maar aan de andere kant heb ik nog niet meegemaakt dat ze naar binnen willen met 'warm' weer.
Mijn pony's hebben de keuze om in de schaduw te staan of in de zon. Helaas geen schuilstalletje, maar wel bomn waar ze onder kunnen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:25

Een paard moet wel kunnen kiezen, maar als hij kiest voor de zon, prima!
Wij hadden vroeger een hond (Golden Retriever) die als het warm was (boven de 25 graden) het liefst in de zon lag te puffen terwijl hij ook in een koele schuur kon gaan liggen.

sstier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:18

geen schaduw betekent ook vaak geen beschutting tegen slecht weer. ik vind dat niet kunnen, het is gewoon een van de voorwaarden van een weiland voor je paard.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 17:10

sstier schreef:
geen schaduw betekent ook vaak geen beschutting tegen slecht weer. ik vind dat niet kunnen, het is gewoon een van de voorwaarden van een weiland voor je paard.

Schaduw heeft te maken met zon toch? Gestoord We hebben het hier in het topic over dat als je paard geen beschikking heeft tot schaduw of dat slecht oid is. Niet over bechutting bij slecht weer Knipoog

Ben het met je eens hoor dat je paard een beschut plekje moet hebben als het slecht weer is, maar daar gaat het nu niet over Lachen

AniekHelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 22:18

Ik vind zelf dat er wel beschutting moet zijn in de wei. ookal is het maar 1 boom ofzo. bij mijn verzorgshet staan in de grote wei zon 4 bomen en in de kleine wij kunnen ze naast de stal over achter de loods staan. dat vind ik wel voldoende;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:15

Bij mij op stal staat de zon meestal achter de kassen of de bomen maar het kan wel gewoon ze hebben geen last van de warmte

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:19

Ik vin schaduw heel belangrijk! mijn pony's staan altijd onder de bomen met heet weer, ik heb in elk weiland zowiezo 1 boom

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:24

een paar jaar terug heb ik mijn twenter uit de opfok gehaald omdat hij alleen maar in de volle zon op open veld stond..
Nu heb ik ze altijd op een plek met schaduw staan, zowel thuis als op het land. Ik heb er momenteel 6 van groot tot klein en allemaal zoeken ze een paar keer per dag de schaduw op.
Heb er 2 witten tussen zitten, die zouden de vellen er bij hebben hangen als ze geen schaduw zouden hebben.

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 21:23

Ik zie dat ook best vaak ja,!
Ik vind het zelf wel sneu om je paard op een open veld te zetten zonder schaduw, als er wat bomen staan kunnen ze schuilen voor de regen en staan ze in de schaduw,
het licht er natuurlijk wel aan of je paard eronder gaat staan.
wat dat zie je ook wel, dat paarden er niet onder willen/durfen/gaan etc.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:06

Mijn pony's hebben een weiland oomzoomd door (dennen)bomen dus eigenlijk de hele dag wel ergen een grote schaduwplek. Wat denk je......ze staan er nooit, ze staan de hele dag te bakken in de felle zon! Koe
Ik maakte me er wel zorgen om de laatste dagen, maar ze vertikken het om in de schaduw te staan. Zorg wel voor een (rood) mineralenblok en vers water. Tja die volbloedjes in de woestijn zonder een enkel boompje.....hoe zouden die het hebben..... Bloos!

____

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 16:07

De keus voor beschutting of niet is inderdaad zeer belangrijk in een wei voor paarden. Paarden kunnen nu eenmaal moeilijk hitte verwerken, het is zelfs zo dat je een paard beter met -40 buiten kunt zetten dan in een hete zon. Het verschilt dan ook nog eens per paard, denk aan een fries en een arabier, de kleur van het paard, hoelang ze op de wei staan en welke tijden.

Cristina, mijn paarden staan ook niet altijd in de schaduw met felle zon, daar hoef je je ook echt nietdruk om te maken. Als ze de keus hebben is het toch goed? Als het niet nodig is, is het niet nodig.