Ninx schreef:Je noemde het andere topic over weidegang.... Daarmee werd bedoeld weidegang of vrije uitloop, dus is wel iets breder te trekken.
Goed, 2 uur per dag op het land of in de paddock. Dan blijven er nog 10 uurtjes over.... Hoeveel mensen zijn 10 uur lang per dag in de weer met het paard zodat het niet vastgeroest staat op 3x3? Die kun je op 1 hand tellen.
Laten we er dan voor het gemak 4 uurtjes van maken. Dus 2 uur buiten, en 4 uur lang in de weer met baaslief.... Dan zitten we op 6 uurtjes in totaal, en dus 18 uur op stal.... Zelfs dit is nog een 'best case scenario'....
Lieve help, waarom staat in ieder boek beschreven dat een paard een bewegingsdier is en dat het skelet en de spijsvertering (en het geestelijk welbevinden) pas optimaal kunnen functioneren wanneer het paard de gehele dag (liefst dag en nacht) vrij kan bewegen?
Is dat dan onzin, banketstaaf die mensen dan maar een beetje uit hun nek en weten paardeneigenaren zonder weidegang of paddock het beter?
Ok, 18 uur op stal "best case scenario", dat vind ik acceptabel.
Even over het dikgedrukte:
Optimaal. Klopt. Pas optimaal kunnen functioneren Klopt.
Maar "optimaal" is niet altijd een vereiste. Soms, in ons overvolle, overbevolkte, natte landje, gaat dat niet.
en dan is het dus inderdaad zoeken naar "best case scenario", maar goed, het zij zo.
Noem mij eens één diersoort inclusief de mens die wél altijd in een optimale omstandigheid zijn leven door brengt. Ik ken d'r niet één.
Bij lange na niet.
Optimaal is gewoon niet altijd haalbaar.
Niet bij katten, niet bij dolfijnen, niet bij mensen, niet bij Chinezen, niet bij Antillianen, niet bij plankton.