Paard 2 uur per dag op wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard 2 uur per dag op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:54

humpy1 schreef:
ik vindt dat als de ruimte er voor is en de mogelijkheid om je paard heel de dag buiten te zetten
dat je dat dan moet doen.
Tenzij er natuurlijk een reden is dat het paard niet lang naar buiten mag ivm te dik worden of hoefbevangen
of andere dingen dan is het logies.
Maar ik begrijp dat ze niet echt een goede reden heeft dan 2 uur is genoeg nou dat vindt ik dan heel raar
en zielig voor het paard.
Maar ja mijn mening is dan ook dat een paard zo veel mogelijk uit zijn box moet komen.

Hier ben ik het ook mee eens. Als de mogelijkheid er is, dan moet je hem ook benutten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:50

Nouks schreef:
Ik zie hier allemaal mensen die er vanuit gaan dat een paard bij 2 uurtjes wei "dus" 21 of 22 uur (afhankelijk van rijden of niet) op stal staat.

Want?

Wat dachten jullie van rijden, longeren, poetsen, wandelen, stapmolen, paddock, in de bak staan, ga zo maar door? Een staat echt niet alleen NIET op stal als 'ie in de wei staat, genoeg andere mogelijkheden.

Belangrijkste voor een paard is beweging (en daarnaast afleiding), of dat nu in de wei gebeurt of tijdens 100 andere zaken.

Je noemde het andere topic over weidegang.... Daarmee werd bedoeld weidegang of vrije uitloop, dus is wel iets breder te trekken.

Goed, 2 uur per dag op het land of in de paddock. Dan blijven er nog 10 uurtjes over.... Hoeveel mensen zijn 10 uur lang per dag in de weer met het paard zodat het niet vastgeroest staat op 3x3? Die kun je op 1 hand tellen.
Laten we er dan voor het gemak 4 uurtjes van maken. Dus 2 uur buiten, en 4 uur lang in de weer met baaslief.... Dan zitten we op 6 uurtjes in totaal, en dus 18 uur op stal.... Zelfs dit is nog een 'best case scenario'....

Lieve help, waarom staat in ieder boek beschreven dat een paard een bewegingsdier is en dat het skelet en de spijsvertering (en het geestelijk welbevinden) pas optimaal kunnen functioneren wanneer het paard de gehele dag (liefst dag en nacht) vrij kan bewegen?
Is dat dan onzin, banketstaaf die mensen dan maar een beetje uit hun nek en weten paardeneigenaren zonder weidegang of paddock het beter?

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:52

Het ligt een beetje aan de situatie.
Bij jou vind ik wel dat ze gewoon lekker naar buiten kunnen. En idd, degene die willen moeten maar eerder vanaf halen. Ja

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:53

Renee__ schreef:
Het ligt een beetje aan de situatie.
Bij jou vind ik wel dat ze gewoon lekker naar buiten kunnen. En idd, degene die willen moeten maar eerder vanaf halen. Ja

Hoezo ligt het aan de situatie?
In welke situatie wordt een paard gelukkig van 16, 18 of 20 uur op stal staan?

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:55

Omdat sommige mensen bijvoorbeeld niet veel weide hebben en een erg kort gras. Of paard wordt te dik, gras heeft te veel eiwitten noem maar op. Knipoog

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:58

ik schrik ervan dat mensen 2 uur genoeg vinden Bloos!

de mijne sloopt echt haar stal en haar benen als ze in de wintermnd s`nachts binnen staat
ze staat nu vanaf eind april 24 uur op de wei en in de winter overdag in de paddock of als de wei het toelaat op de wei.
de mijne is ook van lucht al dik en die moet dan op een kale wei en veel bewegen.
maar ik wil haar echt niet op stal met dit mooie weer

op mijn vorige stal staan ook de paarden nog steeds binnen ,de wei is 10 min heen en 10 min terug lopen en dat vinden veel mensen een bezwaar
en er stond teveel gras,maar dat krijg je als niemand zijn dier op de wei zet Clown
nu heeft de boer het gehooid en hopelijk mogen nu de paarden wel de wei op. Knipoog

ik heb lang gezocht naar een plekje als waar ik nu sta Ja en zou niks anders meer willen
paardje is gelukkig en ik ook Haha!

ze staat nu op het pas gehooide weitje
en ze is al aardig aangekomen
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door mirgino op 26-06-08 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:59

Renee__ schreef:
Omdat sommige mensen bijvoorbeeld niet veel weide hebben en een erg kort gras. Of paard wordt te dik, gras heeft te veel eiwitten noem maar op. Knipoog

Dan verzin je toch iets anders dat ze uit de stal komen? Dan maar niet op het gras maar op iets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:59

Ninx schreef:
Je noemde het andere topic over weidegang.... Daarmee werd bedoeld weidegang of vrije uitloop, dus is wel iets breder te trekken.

Goed, 2 uur per dag op het land of in de paddock. Dan blijven er nog 10 uurtjes over.... Hoeveel mensen zijn 10 uur lang per dag in de weer met het paard zodat het niet vastgeroest staat op 3x3? Die kun je op 1 hand tellen.
Laten we er dan voor het gemak 4 uurtjes van maken. Dus 2 uur buiten, en 4 uur lang in de weer met baaslief.... Dan zitten we op 6 uurtjes in totaal, en dus 18 uur op stal.... Zelfs dit is nog een 'best case scenario'....

Lieve help, waarom staat in ieder boek beschreven dat een paard een bewegingsdier is en dat het skelet en de spijsvertering (en het geestelijk welbevinden) pas optimaal kunnen functioneren wanneer het paard de gehele dag (liefst dag en nacht) vrij kan bewegen?
Is dat dan onzin, banketstaaf die mensen dan maar een beetje uit hun nek en weten paardeneigenaren zonder weidegang of paddock het beter?

Ok, 18 uur op stal "best case scenario", dat vind ik acceptabel.

Even over het dikgedrukte:

Optimaal. Klopt. Pas optimaal kunnen functioneren Klopt.
Maar "optimaal" is niet altijd een vereiste. Soms, in ons overvolle, overbevolkte, natte landje, gaat dat niet.

en dan is het dus inderdaad zoeken naar "best case scenario", maar goed, het zij zo.

Noem mij eens één diersoort inclusief de mens die wél altijd in een optimale omstandigheid zijn leven door brengt. Ik ken d'r niet één.

Bij lange na niet.

Optimaal is gewoon niet altijd haalbaar.

Niet bij katten, niet bij dolfijnen, niet bij mensen, niet bij Chinezen, niet bij Antillianen, niet bij plankton.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:03

Er is een onderzoek gepubliceerd waaruit bleek dat er een direct oorzakelijk verband is tussen koliekklachten en blessures (om nog maar te zwijgen over allerlei gedragsproblemen).
Ik begrijp niet dat mensen dat allemaal niet zorgelijk genoeg vinden.
Ik heb helemaal geen zin om daar kwaad over te zien, maar het maakt me echt vreselijk verdrietig. Mensen zullen natuurlijk erg veel van hun dier houden. Maar ze hebben beperkte mogelijkheden in hun directe omgeving, of niet de tijd om veel zelf te doen, en kiezen dus voor een pensionstal die geen of nauwelijks vrije uitloop biedt.
Het is niet voor niets dat dat in Zweden niet meer mag.
Waarom lijken zoveel mensen doof te zijn voor al deze berichten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:06

Aangezien wij nu al een tijd met elkaar in discussie zijn, ga ik er maar even vanuit dat ik dit persoonlijk op kan vatten...

Voor het geval dat je het anders dacht: ik vind dat absoluut zorgelijk en bovendien ben ík in ieder geval niet doof voor die berichten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:07

Nouks schreef:
Ninx schreef:

Ok, 18 uur op stal "best case scenario", dat vind ik acceptabel.

Even over het dikgedrukte:

Optimaal. Klopt. Pas optimaal kunnen functioneren Klopt.
Maar "optimaal" is niet altijd een vereiste. Soms, in ons overvolle, overbevolkte, natte landje, gaat dat niet.

en dan is het dus inderdaad zoeken naar "best case scenario", maar goed, het zij zo.

Noem mij eens één diersoort inclusief de mens die wél altijd in een optimale omstandigheid zijn leven door brengt. Ik ken d'r niet één.

Bij lange na niet.

Optimaal is gewoon niet altijd haalbaar.

Niet bij katten, niet bij dolfijnen, niet bij mensen, niet bij Chinezen, niet bij Antillianen, niet bij plankton.

Wij KIEZEN ervoor een paard te nemen onder omstandigheden die niet optimaal zijn.
Die keuze maken we dan voor ons eigen gerief, niet omdat we een paard 'optimale omstandigheden' willen bieden. Die keus kun je op die manier geredeneerd egocentrisch noemen.

Ik vind het allemaal van die 'non-redeneringen'. Omdat bejaarden in het buitenland verhongeren op straat, is het niet zo erg dat ze bij ons dagen in hun eigen pis liggen en 1 theezakje moeten delen met 20 andere bejaarden?
Het kan altijd erger, maar met goede wil, inzet, en andere keuzes kan het ook altijd beter.... en ja, die luxe hebben we! Het is jammer dat het niet relevant genoeg lijkt te zijn....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:10

Nouks schreef:
Aangezien wij nu al een tijd met elkaar in discussie zijn, ga ik er maar even vanuit dat ik dit persoonlijk op kan vatten...

Voor het geval dat je het anders dacht: ik vind dat absoluut zorgelijk en bovendien ben ík in ieder geval niet doof voor die berichten.

Het is niet specifiek aan jou gericht.... Was dat maar zo, dan waren we snel klaar met het zoeken naar een oplossing. Het gaat hier om honderden paarden, helaas.
Veel mensen zien de ernst er helaas niet van in.
Zoals veel mensen ook de ernst niet inzien van global warming, of andere zaken die ons allemaal aangaan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:14

Ninx.....

Ik zeg niet dat het daarom niet erg is, ik zeg niet dat het altijd erger kan...

Ik zeg alleen dat er niet altijd de mogelijkheden zijn om altijd alles maar goed te laten zijn. Het is nu eenmaal geen zaak van bloemetjes en bijtjes en schaapjes en wolkjes en regenbogen en bomen waaraan zuurstokken groeien...

Je kunt alles wel op willen lossen, maar helemaal perfect zal het niet zijn, zal het ook nooit worden. De gehele wereldproblematiek, waarvan dierenleed slechts een heel klein gedeelte is, valt nu eenmaal niet door een knop om te schakelen op te lossen.

Dus wat doe je dan? Juist, je maakt voor jezelf (en voor je eigen paard) bewust de keuze daar niet aan mee te doen. Wellicht kun je bovendien anderen (die minder goed zorgen voor hun paard, of dat nu bewust is of niet) ervan overtuigen er ook niet aan mee te doen.

Maar het is niet haalbaar dat 400.000 paarden in Nederland in zo'n klein overbevolkt druk land stuk voor stuk allemaal dag en nacht buiten lopen.

Ik zeg niet dat het onmogelijk is om al die paarden tenminste 6 uur per dag buiten hun stal te hebben, ik zeg wel dat "optimaal" (al die 400.000 paarden dag en nacht buiten) een ander verhaal is.

En dan hebben we het nog niet eens over alle kippen, koeien, schapen, varkens en konijnen...

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:30

Maanling schreef:
Renee__ schreef:

Dan verzin je toch iets anders dat ze uit de stal komen? Dan maar niet op het gras maar op iets anders.

Maar daar moet je dan wel de mogelijkheden voor hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:33

Renee, er is mijns inziens altijd een keuze.

Andere stal, iemand om hulp vragen, meer tijd vrijhouden voor je paard, ga zo maar door.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:52

Nouks schreef:
Ninx.....

Ik zeg niet dat het daarom niet erg is, ik zeg niet dat het altijd erger kan...

Ik zeg alleen dat er niet altijd de mogelijkheden zijn om altijd alles maar goed te laten zijn. Het is nu eenmaal geen zaak van bloemetjes en bijtjes en schaapjes en wolkjes en regenbogen en bomen waaraan zuurstokken groeien...

Je kunt alles wel op willen lossen, maar helemaal perfect zal het niet zijn, zal het ook nooit worden. De gehele wereldproblematiek, waarvan dierenleed slechts een heel klein gedeelte is, valt nu eenmaal niet door een knop om te schakelen op te lossen.

Dus wat doe je dan? Juist, je maakt voor jezelf (en voor je eigen paard) bewust de keuze daar niet aan mee te doen. Wellicht kun je bovendien anderen (die minder goed zorgen voor hun paard, of dat nu bewust is of niet) ervan overtuigen er ook niet aan mee te doen.

Maar het is niet haalbaar dat 400.000 paarden in Nederland in zo'n klein overbevolkt druk land stuk voor stuk allemaal dag en nacht buiten lopen.

Ik zeg niet dat het onmogelijk is om al die paarden tenminste 6 uur per dag buiten hun stal te hebben, ik zeg wel dat "optimaal" (al die 400.000 paarden dag en nacht buiten) een ander verhaal is.

En dan hebben we het nog niet eens over alle kippen, koeien, schapen, varkens en konijnen...

Ik begrijp wat je wilt zeggen, en deels heb je daar ook gelijk in.... het is een lange en vermoeiende strijd 'de wereld te redden'.... om het maar even zo te noemen.

Ten eerste denk ik dat er gewoon teveel paarden zijn in NL, teveel paarden die zijn aangeschaft zonder de omstandigheden daarvoor te hebben. Het is in aanvang dus al misgegaan. Je kunt idd niet alles oplossen, maar je zou kunnen beginnen met mensen iets beter na te laten denken over hun keuzes... en de consequenties daarvan.
Ook wanneer er vanuit de overheid duidelijke richtlijnen komen voor het houden van paarden (zoals dat in Zweden al het geval is) zal er veel ten gunste van paarden veranderen.... het mag duidelijk zijn dat iets dergelijks een lage termijn plan is.
Maar tot die tijd kun je veel mensen bewust maken van het feit dat een sociale contacten met andere paarden nodig heeft, en vrij moet kunnen bewegen (iig gedurende de dag). Ik denk dat veel kids nu niet opgroeien met dat besef, ze zien immers op manege's en pensionstallen eindeloos veel paarden grotendeels binnen staan.
Ze leven in de veronderstelling dat longeren, laten grazen aan de hand en rijden wel genoeg voorzien in de behoeften van het paard.... weten vaak niet eens beter denk ik.

Een uiterste is 24 uur per dag binnen, het andere uiterste is 24 uur per dag binnen. Er is natuurlijk een middenweg.
En die middenweg zou moeten zijn dat ieder gezond paard gedurende dag vrije uitloop zou moeten hebben met soortgenoten.
Mijn adem is lang, en dit is een punt waar ik me niet overheen kan zetten.

(ditzelfde geldt voor de bio-industrie.... ik eet ook geen vlees)

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:10

ik ben het helemaal met je eens Ninx.
Mijn paardje staat dan wel niet de hele dag op het land (3 a 4 uur)vanwege snelle bevangenheid maar staat daarbij wel dag en nacht (zomer`s buiten in een paddock van 15 bij 20 aan een ruif met 3 andere paardjes (met draadje ertussen) die ook die ruimte hebben voor hun zelf dus een aardig grote paddock
kan er flink in rennen. en altijd goed eten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:19

Mistral_Bink schreef:
ik ben het helemaal met je eens Ninx.
Mijn paardje staat dan wel niet de hele dag op het land (3 a 4 uur)vanwege snelle bevangenheid maar staat daarbij wel dag en nacht (zomer`s buiten in een paddock van 15 bij 20 aan een ruif met 3 andere paardjes (met draadje ertussen) die ook die ruimte hebben voor hun zelf dus een aardig grote paddock
kan er flink in rennen. en altijd goed eten.

Dat is toch super? Zo moet iedereen een combinatie maken die voor zijn/ haar paard het beste werkt natuurlijk.... maar wel lekker naar buiten ermee!
Veel pensionstallen in deze buurt vinden een grote parkeerplaats belangrijker dan vrije uitloop, of een binnenbak of kantine of whatever.... Ook heeft men soms gewoon geen zin de paarden binnen en buiten te zetten. Dan nog de kwestie 'sportpaarden' versus buitenlopen & blessures.... het zijn gewoon paarden van hobby-ruiters, maar okay. En last but not least, men wil hooi van het land halen... en daarom mogen de paarden er niet op....
Uiteindelijk kun je als klanten veel gedaan krijgen met een beetje moed, inzet en misschien een kleine investering.... toch hebben weinig mensen dat ervoor over.

Wanneer er betere regelgeving komt, mensen beter geinformeerd zijn, en gemeenten hun beleid t.a.v. paarden houden ietwat versoepelen komen we in de toekomst hopelijk ergens....

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 20:56

Na een paar reactie's wilde ik nog even toevoegen dat de fjord als hij niet op wei staat, dat hij dan op stal staat (of aan het rijden is, dus niet op de paddock ofzo)

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:24

Het idee dat ik 22 uur per dag binnen zou moeten zitten in een kamertje waar ik niet uit kan lijkt me echt verschrikkelijk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:53

Mistral_Bink schreef:
Het idee dat ik 22 uur per dag binnen zou moeten zitten in een kamertje waar ik niet uit kan lijkt me echt verschrikkelijk.

Ja, als weerwoord zeggen mensen dan dat een paard geen mens is, en dat je dat dus niet moet vergelijken....
Maar een mens is een 'holendier', en een mens wordt zelfs gek wanneer ie te lang opgesloten zit in een kleine ruimte. Daarentegen is een paard een kudde en bewegingsdier en is dus helemaal ingesteld op continue bewegen. Kun je nagaan wat dat dier moet voelen.
Juist die mensen die hun paarden niet met mensen willen vergelijken ondersteunen dus eigenlijk het idee dat je het paard niet 20, 21, 22 uur in een hok van 3x3 kunt stoppen.... het is immers geen holendier.

Dan is er nog het rare argument dat het huidige paard zo geëvolueerd zou zijn dat de natuurlijke behoeften zoals die er oorspronkelijk waren niet meer gelden in moderne tijden, of in mindere mate.
Ten eerste denk ik dat we dat soort grote uitspraken aan wetenschappers moeten overlaten, en ten tweede is het natuurlijk klinkklare kletskoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:54

Als een paard zo goed was geëvolueerd dan kreeg het geen stal benen, stalondeugden en hoefde je ook niet te gaan stappen bij koliek...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:56

runningkawa schreef:
Als een paard zo goed was geëvolueerd dan kreeg het geen stal benen, stalondeugden en hoefde je ook niet te gaan stappen bij koliek...

Bingo! U gaat door voor de koelkast! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:56

wanneer wordt hij geleverd? Tong uitsteken

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:37

runningkawa schreef:
wanneer wordt hij geleverd? Tong uitsteken

Ach gut, ben bang dat het niet door kan gaan.... we horen namelijk net dat de mens zo ver geëvolueerd is dat ze geen voedsel meer nodig hebben, en dus ook niks meer hoeven te koelen.... is wetenschappelijk niet bewezen, maar komt ons goed uit (het is namelijk zo'n gedoe, dat gezeul met eten).