Wat te doen tegen een te zware bak?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MilleniumK

Re: Wat te doen tegen een te zware bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 12:35

mickydo schreef:
Wedstrijden mogen nooit ten kosten van het paard gaan , maar het topic gaat weer geheel de andere kant uit dan het zou moeten , laten we terug komen bij de bak, want die is zwaar en dat moet opgelost worden!

Idd Mijke! Ik wordt echt boos op sommige mensen. Zit dan ook niets voor niets met tranen in mijn ogen. Want vind het raar dat iemand zegt dat ik niks om het paardenwelzijn geef.. maarja dat is mijn mening.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:36

BCS schreef:
Als hij echt zo zwaar is, zal er gewoon een hele flink stuk zand uitgehaald moeten worden. Bak nat spuiten, en dan gladtrekken. Waarschijnlijk ligt er veels te veel zand in, waardoor hij zo diep word.

Dat zal ook aan de soort zand liggen denk ik. Bij ons met dat gele zand kan je afgraven wat je wilt, het wordt vanzelf weer losgetrapt. Als de bak gespoten is (wat ook best gedaan wordt, alleen heeft de ph nu even geen tijd deze week en dat wordt idd met een tank achter de trekker gedaan wegens te weinig waterdruk, anders was er denk ik niet eens een probleem bij ons) en hij is gesleept is het een superbak! Lekker verend, goede harde ondergrond en bovenlaagje los. Alleen nu het droog is is het een ....putbak Haha! ? En ik ben het met je eens hoor, dat je je paard niet kapot moet rijden in een zware bak. Maar mijn paard staat hier super, en dan piep ik met dit soort weer het bos wel in. Moet eerlijk zeggen, dit is de eerste x dat er niets aan gedaan kan worden in maanden. Dus valt op zich nog wel mee.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:38

Dat er teveel zand in ligt, tsja ik denk dat dat absoluut waar is ! Had je al foto's van de bak gemaakt Kirsten?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:39

Kirstjuhh schreef:
JasmijntJ schreef:
Gewoon lekker buiten gaan rijden Haha!

haha neeeee dat is helemaal niks voor mij haha Vork Ik ben zo'n raar kind die het liefst elk weekend op wedstrijd gaat Vork

Ik dressuur altijd buiten: worden ze makker van en veel voorwaartser (meer swung/cadans). Daarbij is de kans op blessure een stuk kleiner omdat 1. je niet meer 40/50 dezelfde rondjes rijdt, maar meer rechte lijnen en 2. verschillende ondergrond maakt hem more sure-footed.

Kapotrijden doe je zowel in een (te) zware bak als in een goede bak hoor. Micro-trauma als gevolgd van dressuurmatig verkeerd rijden... in de houding trekken... valse knik dat soort dingen.
Er zijn zelfs mensen die hun paarden op conditie trainen in juist klapzand. Wel met mate en met een gedegen stappenplan/opbouw.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:40

Kirstjuhh schreef:
mickydo schreef:
Wedstrijden mogen nooit ten kosten van het paard gaan , maar het topic gaat weer geheel de andere kant uit dan het zou moeten , laten we terug komen bij de bak, want die is zwaar en dat moet opgelost worden!

Idd Mijke! Ik wordt echt boos op sommige mensen. Zit dan ook niets voor niets met tranen in mijn ogen. Want vind het raar dat iemand zegt dat ik niks om het paardenwelzijn geef.. maarja dat is mijn mening.

Ik heb alleen neer gezet hoe ik het zag. De post waar ik op reageerde bleek achteraf niet duidelijk te zijn. En ik heb hiervoor ook op vorige blz mijn excuses gemaakt.

Het was niet mijn bedoeling om zo bot over te komen, maar ik schijn daar een gave voor te hebben.. Knipoog

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 12:43

Kirstjuhh schreef:
mickydo schreef:

Ik heb alleen neer gezet hoe ik het zag. De post waar ik op reageerde bleek achteraf niet duidelijk te zijn. En ik heb hiervoor ook op vorige blz mijn excuses gemaakt.

Het was niet mijn bedoeling om zo bot over te komen, maar ik schijn daar een gave voor te hebben.. Knipoog[/quote]
Oke dan is het mooi. Ik doe namelijk voor alle paarden bij ons op stal (en dat zijn er 28) en nog wat bij rijd paarden, mijn best om het zo goed voor hun te maken Knipoog

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:45

scoxxx schreef:
Ik dressuur altijd buiten: worden ze makker van en veel voorwaartser (meer swung/cadans). Daarbij is de kans op blessure een stuk kleiner omdat 1. je niet meer 40/50 dezelfde rondjes rijdt, maar meer rechte lijnen en 2. verschillende ondergrond maakt hem more sure-footed.

Kapotrijden doe je zowel in een (te) zware bak als in een goede bak hoor. Micro-trauma als gevolgd van dressuurmatig verkeerd rijden... in de houding trekken... valse knik dat soort dingen.
Er zijn zelfs mensen die hun paarden op conditie trainen in juist klapzand. Wel met mate en met een gedegen stappenplan/opbouw.

Dan ben ik stiekem dus eigenlijk gewoon goed bezig hihihi! Maar toch hoop ik ook stiekem nog een oplossing te kunnen ontdekken voor die bak... kenonne, er moet toch iets zijn!!!! Haha!

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 14:14

Ik rij zelf ook wel is op het ruiterterrein, maar hier zitten degelijk ook gaten..

maritjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:50

Bij ons op stal hebben we alleen een buitenbak en die walsen we eerst en als het niet regent sproeien, en dan laten we dat een week ofzo. (dan rijden we in de bak in het weiland) en dan slepen en je kan weer lekker rijden..

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:54

slepen.
hoeslag en plekken waar de sleep niet komt harken.
sproeien

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:35

Na mijn flauwe oneliner toch ook maar wat serieus advies.

Op zich moet gewoon zand goed zijn.
Mits niet te veel of te weinig.
Vaak genoeg slepen en sproeien.

Wil / kan de eigenaar van het terrein het niet zelf doen dan zullen jullie als ruiters een oplossing moeten zoeken.
Bied evt. ook aan dat jullie willen meebetalen aan de verbetering van de bak en evt sleep en sproeier.
Immers zijn jullie diegenen die gebruik maken van de bak.

Ook kun je als de eigenaar geen tijd heeft om de bak te slepen zelf de hark pakken en de bak zoveel mogelijk dichtharken.
Wat sproeien betreft, is er geen mogelijkheid dat er een puls (pijp tot in het grondwater) geslagen wordt?
Dan zou er voldoende druk moeten zijn om de bak te sproeien. En als de eigenaar geen tijd heeft om dat te doen, wederom zelf aan de slag.

Mocht dit alles op niets uitlopen dan moet je er misschien toch voor kiezen ergens te gaan staan waar de bakbodem beter is.
Of misschien is er in de buurt een bak die wel goed is en kun je misschien daar de bak huren.

Scheve mond hmm ik blijf het idee houden dat er ergens iets niet klopt in mijn verhaal.
Maar ik weet niet wat. Ik hoop dat het duidelijk genoeg is.

Tot slot nog: vergeet niet dat het gras bij de buren altijd groener lijkt!

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 08:32

heee ja je hebt gelijk hoor ^^

YEAH! hij heeft eindelijk maandag 16.000 liter water erop gesproeid en gesleept! hij zou het dinsdag ochtend weer doen! nu maar hopen dat de bak goed blijft, en dat ie hem blijft sproeien!
hij heeft zo'n giertank als oplossing gebruikt Knipoog die dus helemaal vol pompen met sloot water, en spuiten maar! die heeft ie er 4x op gegooid, en dan kom je uit op 16.000 liter Haha!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:37

Super! nu maar hopen dat de bak goed blijft en hij het goed wil bijhouden