welke nadelen hebben jullie bij je pensionstallen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Re: welke nadelen hebben jullie bij je pensionstallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 20:18

bij ons op stal is veel geroddel & er zijn ontzettend veel manegelessen,waardoor de binnenbak in de winter weinig vrij is.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:02

goh, ik heb dit topic even doorgelezen, wat een drama's zeg Bloos!

ik zal vertellen, ik sta bij een bevriende boer, samen met nog 2 meiden die een pony hebben, zijn wij de enige pensiongasten....
mijn vriend helpt veel mee op de boerderij, waardoor we lage kosten hebben, de mini staat er voor niets... zomers 24/7 buiten, maar als ik ze snachts binnen wil hebben is dat ook prima...
in de winter mogen ze in de paddock, dit word onderling geregeld, met een beetje geluk staan ze daar dus de hele dag.

voeren was een beetje een heikel punt, ook dat is nu opgelost, onbeperkt hooi in de winter, en 2x daags brok, de boer voert in de ochtend, wij voeren in de avond.
de boxen zijn voorzien van een dikke laag vlas, die houden we met zijn allen bij, als je in de stallen bent haal je even de mest eruit, in de weekenden de natte zooi... werkt super.

de buitenbak is in de zomer prima te rijden, in de winter kunnen we bij de buren terecht, die hebben een super buitenbak, de manege is op 10 minuutjes met de trailer rijden, 's avonds na half 8 is de bak daar beschikbaar, overdag meestal ook wel.

nog een leuk voorbeeld, mijn merrie was drachtig, ik gaf aan dat ze via internet en een cam online zou kunnen, ach zegt ie, regel dat maar Clown
is dat makkelijk of niet?

we regelen alles hier met zijn allen, het binnen/buiten zetten, het uitmesten/voeren/ontwormen/smid/VA
de boer vind het allemaal prima, in ruil daarvoor passen we ook op zijn paarden Haha!

het enige nadeel? het is een stokoude toko, zo lek als een mandje maarrrrrr er komt een compleet nieuwe boerderij met nieuwe boxen Go jij! Go jij!
ow enne, vrijdags avonds word het meestal errug laat Clown

ow en de boer is af en toe een verschrikkelijke zeikerd, maar hey, daar hoor je mij niet over Haha! je kunt tenslotte niet alles hebben he Nagelbijten / Gniffelen

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 07:01

Ik ben van een kleinschalige pensionstal (8 paarden) naar een manege/pensionstal gegaan. Daar was het druk, helaas geen weidegang in de winter voor mijn paard en dat had hij wel nodig (vind ik).
Ik heb op mijn eerste stal 3 jaar gestaan, tweede stal 2 jaar en nu sta ik sinds januari op een stal waar ik de enigste pensionklant ben. Deze man denkt eigenlijk precies hetzelfde over paardenhouden als mij en ik sta daar echt goed. Paarden kunnen zomer en winter op de weide. Er wordt goed hooi gevoerd en er wordt fatsoenlijk met mijn paard omgegaan. Ik ben er erg tevreden over Ja

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 08:01

doriangi schreef:
Alani schreef:
En dan de reden 'mijn paard kreeg een klap van de pensionhouder' ja en wat deed ie dan? Is het een verwend nest of een brutale aap die op zijn nummer gezet moest worden? Of heeft die pensionhouder echt losse handen?

Um, wat is dit nu voor opmerking?
quote]

Dat zal ik je uitleggen.
Ervan uitgaande dat je all-inn verzorging hebt: "De pensionhouder brengt je paard naar buiten en haalt hem ook weer op, dan mag hij verwachten dat het paard zich correct gedraagt of als zodanig is opgevoed. Maw als het paard zich niet gedraagt, dan vind ik het rechtvaardig dat hij het paard corrigeert". Corrigeren is iets totaal anders dan in elkaar meppen of mishandelen natuurlijk.
Ik vraag van mijn pensionpaard(en) dezelfde gehoorzaamheid als van mijn eigen paarden.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 08:14

ik heb geen echte nadelen waar ik sta. Alleen in de winter staan de paarden binnen en in het voorjaar zijn de weides i.v.m. wedstrijden bezet. Maar verder maakt de gehele stal en zijn faciliteiten het allemaal goed.

Ik sta bij Riant in Beekbergen

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 08:20

russel schreef:
Juist die gouden bergen, die zijn er altijd de eerste 6 weken..., overal... Knipoog

Ohja bij onze huidige stal ook, wij gingen naar andere stalling zoeken omdat we het veel te druk hebben om alles zelf te doen, en van te voren op de nieuwe stal afgesproken was:

-Volpension, dus dagelijks mesten, voeren etc. zou gedaan worden
-Dagelijks naar buiten en weer naar binnen zou gedaan worden

En waar kwam het op neer uiteindelijk:

-Zelf voeren, want degene die dat deed slaat onze paarden de hoek in omdat ze bang is, dus: twee keer per dag verplicht naar stal(en sindsdien zijn de paarden niet meer kopschuw, gek he??)
-Zelf mesten want werd gewoon niet gedaan
-Zelf buiten en binnen zetten, want niemand die het doet
-Zelfs de paddocks moest ik zelf bouwen want na anderhalve maand en honderd keer vragen, niemand die het doet
-Zelf hooi bestellen want zelfs na vier keer vragen, niemand die het doet
-Wij zijn ongeveer de enigen die onze rotzooi opruimen, de rest veegt niet of af en toe en ruimt zijn eigen voer/stro niet op. Het ziet er werkelijk niet uit, behalve in ons rijtje boxen. Waar dan vervolens mensen met onuitgekrabde paardenhoeven weer overheen wandelen natuurlijk.
-Er is absoluut geen enkel toezicht, geen personeel op stal etc.

Echt te belachelijk voor woorden, de paarden hebben ons nog nooit zoveel tijd gekost. Ik vind mesten helemaaaaaaaaaaaaaal niet erg hoor, maar we hebben het zo stikdruk dat we nu eens een volpensionstal wilden voor de paarden, zodat we ook nog eens tijd voor onszelf zouden hebben, en wat gebeurt er: het kost ons ongeveer de driedubbele tijd als voorheen.

We gaan dus ook weg daar. Naar een superluxe stal, wel verder weg maar iig alles verzorgd en waar rust heerst.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:51

Elke stal heeft wel wat.
Heb op 3 stallen gestaan met mijn pony, waarvan de 1e stal 2x en over het algemeen met veel tevredenheid. Daar eerst zomers overdag buiten, 15:30 naar binnen (vond ik erg vroeg) en 's winters niet buiten, maar zelf even loslaten. Daar weggegaan vanwege slechte bak in de winter en wilde een stal met binnenbak proberen. De 2e periode mocht mijn pony langer naar buiten vanwege stofallergie en later dag en nacht op de wei, de mindere bak nam ik voor lief en ging daar veel buitenrijden. Nu staan de paarden daar het hele jaar door overdag buiten, en is er een grote 24/7/365 weidegroep, maar is de kwaliteit van de weides wel erg achteruit gegaan en wordt vrijwel het hele jaar voordroog bijgevoerd in de wei.

Ik kwam in mijn pensiontijd een aantal dingen tegen.
Ik had de meeste problemen met het aantal uren buitenstaan en slechtere omstandigheden voor mijn pony met stofallergie en beengebrek.

Te weinig buiten in de winter (zelf buiten moeten zetten, of beloftes over buiten zetten niet nakomen)
Slecht ruwvoer (schimmel/stof)
Teveel of te weinig gras
Soms erg natte modderige wei in de winter, bijna geen droge plekken (bij dag en nacht weidegang.)
Zware bak, zodat ik er niet vaak fijn in kon rijden.

Bij 1 stal had ik het zelf echt niet naar de zin en werden de afspraken over buiten komen niet nagekomen, en werd opgestrooid terwijl mijn pony op stal stond terwijl de dierenarts had gezegd dat dat niet mocht en mijn pony stond vaak te soppen in zijn stal en mocht zelf niet uitmesten/bijstrooien of extra ruwvoer bijgeven Ik stelde me aan en had geen verstand van paarden en zij wel...

Een andere stal/weide gaf pas problemen toen mijn pony flinke mok kreeg en in de herfst op stal moest vanwege modderige wei en hij daar claustrofobisch reageerde op stal en ik hem er bijna niet meer in kreeg. Toen heb ik vrij snel de knoop doorgehakt en hem weer terug verhuisd naar zijn 1e vertrouwde stal waar hij zich in het verleden wel goed voelde. De mok was toen heel snel over en mijn paard had het weer naar zijn zin en mocht nu lekker elke dag buiten met een vriendje die ook stofallergie had.

Ik had moeite met dat ik zelf voor mijn gevoel soms weinig invloed had hoe mijn paard erbij stond.

Ik heb de paarden nu aan huis.
Ook hier zitten nadelen aan, maar in elk geval kan ik het nu doen zoals ik denk dat het goed is en kunnen we er zelf aan werken de omstandigheden voor de paarden en onszelf zo goed mogelijk te krijgen. Alleen de weersomstandigheden en insecten heb ik slecht in de hand Knipoog voor de rest is aan heel veel dingen wel wat te doen op termijn.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:57

Op mijn vorige stalling was het probleem het volgende:

- piste was nooit vrij
- weide was kaal
- enkel koud water in de poetsplaats
- zadelkasten waren veel te klein
- stallen waren veel te klein
- stro en hooi was niet altijd te verkrijgen
- op maandag heel vroeg gesloten zodat je niet kon gaan
- veel te veel kleine kinders die zomaar in de stal van mijn paard stonden
- buitenpiste was een moeras

nu op mijn wei:

- grote zadelkasten
- altijd stro en hooi aanwezig
- enkel koud water maar dat wordt wel opgelost met de waterkoker Haha!
- veeeeeeeel gras
- buitenpiste die altijd berijdbaar is
- ik kan komen en gaan wanneer ik wil
- geen kleine kinders
- piste is altijd vrij

ja, heb dus een goede omschakeling gemaakt Haha!

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:08

1e stal combinatie van manege en pensionstal
+ ligging vlakbij bos
+ stallen (oud maar goed)
+ structuur / orde & netheid
- sfeer
- grillen van eigenares en dochter
- alleen zware buitenbak
- beperkte openingstijden
- steeds oplopend achterstallig onderhoud
Er kwamen steeds meer regels en eigenaardigheden, de sfeer verslechterde en steeds kortere openingstijden voor de pensionklanten steeds beperkter. Toen ook nog een groot deel van de weide gang weg ging, was de maat vol.

2e stal = huidige
+ grote stallen
+ binnenbak & buitenbak
+ zomer & winter weide gang
+ veel hooi
+ eigenaresse met liefde voor de paarden
+ trailer stalling
- wat verder van bos af
- er moet nog veel opgeknapt een aangepast worden en dat duurt erg lang

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:39

geen binne bak.
geen electra
geen warm water
geen kantine.
maar het maakt me allemaal niet uit
ik vind het heerlijk daar:D

mirjamvdkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:47

Oh, wat heb ik weer geluk gehad. Ik woon op een boerderij en mijn vader was zo lief om een deel van de koeienstal op te offeren voor mijn paardje,zodat hij 's nachts naar binnen kan anders krijgt ons volbloedje het koud!!. Hij heeft wei genoeg, ruimte om te spelen met de shetten van mijn moeder. Wat wil je nog meer!! haha ik moet mijn vader nog wel zo gek krijgen dat hij het schuilstalletje verhoogd, want meneer heeft al erg vaak zijn hoofdje gestoten op de golfplaten die daar alleen maar kapot van gaan en eigenlijks moet hij de bak iets vergroten, zodat ik niet altijd naar de buren hoef om fijn te rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:43

Het grootste nadeel van de pensionstal is het paardenvolk.. Boos!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:04

russel schreef:

Bedoel je niet het volk met paarden Haha! ?
Maar je hebt wel gelijk hoor..
Ik sta op de stoeterij waar ik werk, en ben zo blij dat er proffesioneel met paarden wordt om gegaan.
En verder geen (nou ja 2 maar die zie ik nooit) pensionklanten!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:05

Jaja, het volk met paarden. Misselijk

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:05

Ik heb ook al heel wat stallen gezien Boos!

Toen ik mijn eerste paard kocht bleef ik bij die oude eigenaren op stal staan domweg omdat ik niet goed wist waar ik hem anders moest plaatsen.
Ik kwam er al snel achter dat 200 euro per maand wel erg veel was voor een gemiddelde box en 4 x dgs voer.
Geen land, geen paddock, geen afspuitplaats.

Ik ging kijken bij een stal in de buurt maar die wilde geen hengsten Boos!

Inmiddels kocht ik er nog een hengst bij en heb ik ze samen op een hengsten wei gezet.
Dit was voor 1 periode en aangezien ik nog geen auto had en afhankelijk was een vriendin die daar ook haar paard had staan was dit dus geen optie voor langere tijd.

Toen dus toch maar opzoek gegaan naar een stal bij mij in de buurt en die vond ik bij 2 verschillende mensen maar wel in het zelfde straatje.
De 1 was helemaal niks.
De stal was klein maar mijn paard zou toch de hele dag buiten zijn en alleen met eten even in stal staan.
Dit bleek de eerste dag al een 'communicatie' fout te zijn en het zat er niet in dat hij hele dagen naar buiten mocht.
Hij was inmiddels geen hengst meer dus ben ik weer terug gegaan naar de stal waar ze geen hengsten wilde en er was plek voor mij dus heb ik 1 van mijn paarden daar gestald.
De ander was nog hengst en die mocht daar niet staan.

Uiteindelijk ook mijn hengst verhuist naar een pensionstal waar hij de hele dag in groepsverband buiten kon staan.
De paddock lag naast het spoor en de paarden moesten daar dagelijks over heen.
Ook hadden de klanten daar een binnen-zet-schema gemaakt en mijn binnen-haal-dag zou dinsdag worden.
Dat beviel me dus niet.
Ik zet liever elke dag zelf mijn paard binnen dan dat ik 1 x in de week samen met een ander 40 paarden moet binnen zetten.
De kasten waren open, diep en klein en in een soort schuur gemaakt.
De schuur kon op slot maar je kast zelf niet.
De paarden hadden op stal geen contact met andere paarden.

Gelukkig wilde de stal die geen hengsten wilde Knipoog toch mijn hengst een kans geven en zodoende ben ik daar met twee paarden terecht gekomen en daar zo'n 3 jaar gebleven.
Er waren wel een aantal punten die ik liever anders had gezien maar het enige grote probleem was dat ik mijn paarden langer buiten wile hebben staan.
Hier stonden ze de hele middag buiten en zelf zette ik ze de hele avond ook nog buiten.

Dus...weer verhuist naar een andere stal waar ze s morgens buiten gezet werden en na het uitmesten weer binnen gezet werden door de stal eigenaar.
S middags werden ze buiten gezet door het groepje die we gevormd hadden en s avonds kwam ik weer om ze buiten te zetten.
Het enige nadeel toen was dat het land zo ver van de stal lag en we dus zeker een half uur moesten lopen voor we bij de stal waren.
Maar ik had inmiddels een auto dus was het allemaal te doen.
Helaas kreeg mijn paard op deze stal een peesblessure en kon ik het advies van de da niet opvolgens omdat dat tegen de regels van de stal was.
(boxrust in de zomer maar de stal was gesloten in de zomer)

En moest ik dus noodgedwongen verhuizen.
Ik heb toen een stal gevonden waar ze het hele jaar door de ochtend, middag en avond op het land staan en s nachts op stal.
Perfecte stal! alleen sprong mijn paard steeds fijn over de omheining en ben ik daar met 2 weken al weg gestuurd Lachen

Dus, nu weer terug op de stal waar ze geen hengsten wilde hebben en ik vind het nu goed Haha!
Sta er prima en ga er niet meer weg.

Overal heb je voor's en na's en ik ben er achter gekomen dat je goed op de basis moet letten.

Ik schaam me er trouwens wel een beetje voor dat het zo een lang verhaal is geworden.

elsdeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:18

Ik heb in 7 jaar tijd 7 stalle gehad.

Dit kwam door mijn eigen verhuizingen en werken bij stallen.... De arme paarden.

Heb wel gezien dat perfect niet bestaat en je altijd moet kijken naar het beste voor je paard! Nu sta ikop een hele fijne stal, maar ook hier zijn voor en nadelen. Dit zul je altijd houden.

Ik heb de paarden ook thuis gehad. Ook dit heeft veel nadelen.

Els

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:40

russel schreef:

Sluit me hier helemaal bij aan.

Ik was blij dat ik toen weer terecht kwam op een destijds klein beginnend pensionstalletje(niet dat dat gelijk perfect was maar goed alle begin is moelijk) voor mij geen grote stal meer.

Nu zijn we bijna 2 jaar verder en heeft mijn stalhouder het behoorlijk op de heupen gekregen Bloos! . Vergunning aangevraagd en is gaan bouwen. Nu zullen er komende winter zo'n 50 paarden bij komen in een super de luxe onderkomen met kantine in Heidie style Haha!
Ik gun het ze zeer zeker maar van mij had het niet gehoeven. Dat is dus mijn nadeel...maar ieder nadeel heeft ook voordeel. Zo kan mijn marathon wagen nu binnen staan en kan ik ook gebruiken maken van de spuitplaats met warm water en in de winter even opwarmen in de kantine of onder het solarium. (we hebben al afgesproken dat als het koud is en er geen paard onder staat we er zelf even onder gaan staan Tong uitsteken Haha!)

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:44

-Het is een beetje donker in de stallen,
-1 van de 3 bakken is te zwaar, maar die is nog maar pas aan gelegd, moet dus nog verbeteren. Knipoog
-Eigenaresse is zo zuinig op haar wei dat, als het 3 spatjes geregend heeft, onze paarden er niet op magen (en die van haar wel Verward )
-Eigenaresse Geeft soms veel (onterechte) kritiek

Nou ja, als mn knollie het maar goed heeft Tong uitsteken

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 18:34

@ravado, als haar paarden wel op de wei mogen mogen die van de andere er ook op!!!vind ik hoor Bloos

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:45

Voor- en nadelen heb je overal, ik heb de ideale mix ook nog niet gevonden.

Grootste ergernis zijn de bodems van de rijbanen. Het belang van zorgvuldig slepen en sproeien lijkt soms nergens bekend. Ook vind ik het prettig als ik zelf kan bepalen wat er gevoerd wordt.

Toch vind ik de nadelen van een pensionstal nog niet opwegen tegen het aan huis gebonden zijn als je ze thuis hebt staan.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:47

Helemaal geen nadelen meer. Want heb sinds kort een eigen stukje land. Heb nu maar 1 op een privestal staan. En als dat niet bevalt komt die ook lekker naar me eigen stukje.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:51

In 8 jaar tijd 1x verhuist omdat de eigenaar ging verhuizen naar het buitenland.
En op de stal waar ik nu staan is 1 nadeel, ik vind dat de eigenaar zijn eigen paarden wat beter mag verzorgen. Gelukkig heeft ie nu mij gevraagd om er voor te zorgen dus dat doe ik graag.
De rest allemaal voordelen, goeie bak, wasplaats, fijne stal, leuke mensen ect.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:30

kale weide- en de binnenbak wordt slecht onderhouden(te weining gesleept,te hard) er wordt te weinig hooi bijgevoerd,maar opgelost gelukkig voer zelf kuil bij,maar door dit sta ik hier perfect en wil niet weg sta aan het bos,en de binnenbak.. en het is betaalbaar hier(anders had ik mijn paard nooit kunnen behouden..

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:34

Wij zijn gelukkige de enige op de stal (er zijn ook maar 2 stallen), maar de mensen waar we het van huren zijn echt enorme zeurpieten.. Ze vragen mijn stiefvader altijd klusjes voor hen te doen, en hij kan in veel gevallen geen nee zeggen omdat hij bang is dat we onze paarden er dan niet meer kunnen stallen..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 13:25

bij ons op stal kun je maar beter goed voor je eigen paard zorgen want het personeel is niet zo snugger. Haha!