Slapeloze nachten over keuze nieuwe stalling...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Slapeloze nachten over keuze nieuwe stalling...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 12:52

Ik sluit me geheel en al aan bij garny's goed doortimmerde verhaal!

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 13:24

Hallo paardenvrienden!

Ik heb goed nieuws. Zojuist met stal 3 gebeld waar ik al bijna een jaar op de lijst sta en er is warempel een stalletje vrijgekomen. Dit is echter een kleine donkere stal. We gaan zo even kijken. Voordeel is wel dat ze dus nu:

- de hele dag op wei kan
- op na het rijden mag ik haar weer op de weide zetten
- in de winter gaan ze ook van 9 tot ca. 4 uur op de wei
- Het is een stal met aan 2 zijden tralies waardoor ze haar soorgenoten kan zien
- Ze kan lekker met haar hoofd uit de stal hangen.

Ik denk dus toch dat ik dit maar doe ondanks de donkere stal. Wellicht komt er over een tijd een betere stal vrij, want zij hebben meerdere stallenblokken. Het is qua afstand ook nog te overbruggen (10 km). Mesten moet ik zelf doen, maar dat vind ik ook helemaal niet erg.

Het lijkt erop dat ik de perfecte stal ga krijgen per 1 juni. Hopelijk ontmoet ik hier een paar leuke stalgenoten om mee te gaan uitrijden. Er zijn ook 2 binnenbakken en een supermooi buitenbak met verlichting. Wat wil ik nog meer...

P.s.: ik wil mij ook graag aanmelden voor het paardenbevrijdingsfront.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:29

Sjurlieee schreef:
Hallo paardenvrienden!

Ik heb goed nieuws. Zojuist met stal 3 gebeld waar ik al bijna een jaar op de lijst sta en er is warempel een stalletje vrijgekomen. Dit is echter een kleine donkere stal. We gaan zo even kijken. Voordeel is wel dat ze dus nu:

- de hele dag op wei kan
- op na het rijden mag ik haar weer op de weide zetten
- in de winter gaan ze ook van 9 tot ca. 4 uur op de wei
- Het is een stal met aan 2 zijden tralies waardoor ze haar soorgenoten kan zien
- Ze kan lekker met haar hoofd uit de stal hangen.

Ik denk dus toch dat ik dit maar doe ondanks de donkere stal. Wellicht komt er over een tijd een betere stal vrij, want zij hebben meerdere stallenblokken. Het is qua afstand ook nog te overbruggen (10 km). Mesten moet ik zelf doen, maar dat vind ik ook helemaal niet erg.

Het lijkt erop dat ik de perfecte stal ga krijgen per 1 juni. Hopelijk ontmoet ik hier een paar leuke stalgenoten om mee te gaan uitrijden. Er zijn ook 2 binnenbakken en een supermooi buitenbak met verlichting. Wat wil ik nog meer...

Sjurlie!!! gefeliciteerd! Erg gaaf dat dit gelukt is... zo zie je maar: nooit de moed opgeven!
Te gek hoor! En zoals je zegt, misschien kan ze eerdaags wel een stalletje opschuiven. Maar voor nu kan ze heerlijk naar buiten en heb jij weer rust in je donder.... lekker hoor.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:43

haha, welkom bij het paardenbevrijdingsfront, nou dit is fantastisch nieuws, zelfs in de winter lekker buiten, helemaal top. Gefeliciteerd en dan zie je maar dat als je ergens je energie instopt er altijd wel een oplossing komt.
En dat stalletje komt uiteindelijk ook wel goed, goede verhuizing straks en hopelijk geen slapeloze nachten meer..

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:46

wat een supergoed nieuws!!!!

Ik ben heel blij voor je, die donkere stal, dat komt wel goed zeker als je misschien wel binnenkort kan doorschuiven. Wat zal jouw paardje blij zijn Haha!

Hartelijk gefeliciteerd, en geniet van de goede nachtrust Tong uitsteken

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:34

Met zoveel uren buiten in zomer en zelfs winter zal dat stalletje vast meevallen. Zeker als hij vrij open is.

Nou, gelukkig dat dit zo mooi uitkwam ineens! Echt mazzel dat je nu net hebt gebeld. Grote kans dat anders een ander de stal had gekregen Knipoog Ik heb niet zo'n vertrouwen in chronologische afhandeling van wachtlijsten zoals je merkt Haha!

Veel geluk op je nieuwe stal straks!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:46

Mooi nieuws, gefeliciteerd! En net wat de anderen zeggen, misschien komt er op den duur wel een andere stal vrij.....

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 15:30

Hier kan dus een slotje op Lachen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 17:29

Tessebes schreef:
Als je in de randstad woont heb je idd weinig keus, maar gelukkig staat de dierenbescherming nog niet bij me op de stoep. Knipoog
Er zijn wel een aantal stallen waar ze naar buiten kunnen, maar dan worden ze in kleine paddockjes geplaatst waar ze alleen maar voor standbeeld oefenen. Weidegang is hier zo goed als onmogelijk tijdens natte periodes. Onze winterwei is nu zo kaal als het maar kan. Van de winter was de bodem zo slecht dat ik mijn pony er niet eens in wilde laten rondbaggeren. Als je niet hier in de randstad woont, dan heb je makkelijk praten.

Sorry, maar ik vind dit echt schandalig en dierenmishandeling! Ik voel me al schuldig als de paarden in de winter niet voor 9 uur naar buiten gaan omdat ik eens uitslaap. Laat staan de hele dag binnen? Probeer jij het eens een week, alleen maar binnen blijven, minimaal contact met soortgenoten. Kijken hoe snel je gek wordt!

ontopic: super voor TS!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 17:33

Mooi! Zo zie je maar. Als je meteen een optie doet op een lichtere stal, komt dat vast wel goed.

Hele dagen op de wei is fijn, maar bij ons al het eerste geval van hoefbevangenheid en onze paarden staan maar 2 uur per dag, aan het eind van de dag. Met die ervaring nu maak ik mij ook zorgen om mijn paard. Het weer zo warm zonder regen is best gevaarlijk, veel fructaan. Met deze wetenschap en ervaring is het toch niet zo erg niet hele dagen op de wei...

Maar TS veel plezier op je nieuwe stal en 10 km raak je heel snel aan gewend.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 18:24

russel schreef:
Mooi! Zo zie je maar. Als je meteen een optie doet op een lichtere stal, komt dat vast wel goed.

Hele dagen op de wei is fijn, maar bij ons al het eerste geval van hoefbevangenheid en onze paarden staan maar 2 uur per dag, aan het eind van de dag. Met die ervaring nu maak ik mij ook zorgen om mijn paard. Het weer zo warm zonder regen is best gevaarlijk, veel fructaan. Met deze wetenschap en ervaring is het toch niet zo erg niet hele dagen op de wei...

Paarden gaan wanneer ze weten maar heel weinig tijd te hebben vaak als een idioot staan grazen aan 1 stuk door, en staan vervolgens 18 uur stil.... dat is idd vragen om problemen.
Het is ook de vraag 'hoe rijk' de wei is.... Je kunt de wei ook eerst maaien of er schapen overheen laten gaan voordat je ze erin zet.
En als dat nog niet 'voldoende' zou zijn, wat me sterk lijkt, kun je gebruik maken van een ruime paddock en ruwvoer....
Maar binnen zetten, en een dier wiens systeem werkt bij gratie van beweging stil zetten.... dat is pas echt gevaarlijk.

@ Tessebes: ik hoop dat je je grap over de DB zelf erg grappig vind.... Maar het lijkt mij logisch dat paarden weinig lol hebben van 'kleine paddockjes' waar ze nog steeds niet fatsoenlijk een sprintje kunnen trekken.... zorg dan op z'n minst voor een ruimte paddock. Vandaag waren de paarden buiten weer heerlijk met elkaar aan het spelen, aan het rennen, grazen en heerlijk aan het liggen in de zon. Het is toch klote dat paarden dat nooit kunnen meemaken omdat de koper van het paard perse een paard wil, en perse in het dichtstbevolkte stuk van NL wil wonen? Mensen willen alles, EN, EN, EN..... Maar soms is het OF, OF, OF... en moet je dus kiezen. Dat besef lijkt echter niet meer van deze tijd te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:13

Wij hebben niets te zeggen over de wei, paard staat in pension...18 uur lang op stal staan ze niet en stil ook niet, ze lopen de rest van de dag op een zandpaddock.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:16

russel schreef:
Wij hebben niets te zeggen over de wei, paard staat in pension...18 uur lang op stal staan ze niet en stil ook niet, ze lopen de rest van de dag op een zandpaddock.

Dan lopen ze toch de hele dag buiten met soortgenoten, en dat is dan toch ook prima?
Dat is heel wat anders dan de paarden die slechts 2 uurtjes per dag naar buiten mogen; daar zit mijn frustratie....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:19

Ja, klopt, maar die paarden worden vast wel elke dag gereden, toch? Ik vind het nl ook erg, bij ons komen er alleen op zondag, paard wordt tot slagroom gereden en daarna de hele week niet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:43

russel schreef:
Ja, klopt, maar die paarden worden vast wel elke dag gereden, toch? Ik vind het nl ook erg, bij ons komen er alleen op zondag, paard wordt tot slagroom gereden en daarna de hele week niet.

Ja, maar daar heeft het paard niet zoveel aan. Het rijden is een leuke traktatie voor de ruiter, en als het goed is ondervind het paard daar ook een beetje plezier aan.
Het 'vervangt' echter niet de behoefte van het paard om minimaal overdag buiten te kunnen lopen in paddock of wei met soortgenoten.

stefluffmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:54

is er geen anderen stal in de buurt waar ook vaak weidegang is want ik vind het persoonlijk een van de belangerijkste dingen maar het is natuurlijk ook niet leuk als je zelf niet op je gemak voelt wara je staat en ook amper de bak kan gebruiken ja dan zou ik naar de 2de stal gaan maar ik zou ook opzoek blijven naar een stal waar me paard veel buiten zou kunnen staan

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:58

lieverd, lees iets meer dan alleen de openingspost !

stefluffmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:06

sorry maar der staat allen dat ze ook naar anderen stallen heb gekeken maar dat daar ook voor en nadelen aanzaten maar dan kan dta toch ook zijn dat dara een stal bij zit met meer weidengang

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:07

stefluffmel schreef:
sorry maar der staat allen dat ze ook naar anderen stallen heb gekeken maar dat daar ook voor en nadelen aanzaten maar dan kan dta toch ook zijn dat dara een stal bij zit met meer weidengang

Ze heeft inmiddels een fijne stal gevonden met weidegang in de winter en zomer! Happy horse dus!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 08:46

Sjurlieeee Gefeliciteeeeeeeerd!!!!! Nog even doorbijten, en er zal zeker een beter stalletje vrij komen in een ander blok. En tot die tijd kan ze heeeeeerlijk genieten van de weide. Wat zal jij blij zijn!!!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 09:08

Fijn dat je nu een goede stalling hebt gevonden!
Misschien kan je afspreken met de eigenaar dat wanneer er een betere stal vrijkomt dat jij daar eerste keus op hebt?

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:42

Ninx schreef:
russel schreef:

Paarden gaan wanneer ze weten maar heel weinig tijd te hebben vaak als een idioot staan grazen aan 1 stuk door, en staan vervolgens 18 uur stil.... dat is idd vragen om problemen.
Het is ook de vraag 'hoe rijk' de wei is.... Je kunt de wei ook eerst maaien of er schapen overheen laten gaan voordat je ze erin zet.
En als dat nog niet 'voldoende' zou zijn, wat me sterk lijkt, kun je gebruik maken van een ruime paddock en ruwvoer....
Maar binnen zetten, en een dier wiens systeem werkt bij gratie van beweging stil zetten.... dat is pas echt gevaarlijk.

@ Tessebes: ik hoop dat je je grap over de DB zelf erg grappig vind.... Maar het lijkt mij logisch dat paarden weinig lol hebben van 'kleine paddockjes' waar ze nog steeds niet fatsoenlijk een sprintje kunnen trekken.... zorg dan op z'n minst voor een ruimte paddock. Vandaag waren de paarden buiten weer heerlijk met elkaar aan het spelen, aan het rennen, grazen en heerlijk aan het liggen in de zon. Het is toch stinkmodder dat paarden dat nooit kunnen meemaken omdat de koper van het paard perse een paard wil, en perse in het dichtstbevolkte stuk van NL wil wonen? Mensen willen alles, EN, EN, EN..... Maar soms is het OF, OF, OF... en moet je dus kiezen. Dat besef lijkt echter niet meer van deze tijd te zijn.

dus je vind mij een dieren mishandelaar..
nou vind ik wel dat je te ver gaat hoor, sorry maar dat jij de luxe heb dat je in een niet dicht bevolkt stuk woond prima. maar dat zou betekenen dat als iedereen die een paard heeft moet verhuizen en dan jou richting op komt dus jij met het zelfde probleem komt te zitten.

pffff volgends mij moet jij zelf es in de randstad komen wonen, ik denk niet dat je dat vol houd. kom maar een keertje op stal bij mij langs. wedde dat je geen een ongelukkig paard vind. Ook al staan ze in de winter binnen!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:26

Ik vind je geen dierenmishandelaar.... ik ken je niet, en zelfs dan zou ik zoiets niet snel zeggen.
Ik ben nu eenmaal 1 van de mensen in dit topic die vind dat een paard naar buiten moet, zoals jouw paard nu ook buiten staat nu het zomer is. Dat er daar 's winters geen mogelijkheid is de paarden in een paddock buiten te zetten is erg jammer, en zou voor mij voldoende reden zijn om te verhuizen.

Mensen kiezen ervoor in dichtbevolkte gebieden te gaan wonen, en ongeacht welke reden ze daarvoor hebben.... je kunt een paard om die reden zijn natuurlijke behoeften niet ontzeggen. Het paard kiest er niet voor in de Randstad te wonen.
Je kunt heel boos tegen me doen... maar ik volg alleen maar mijn hart en verstand wanneer ik eerlijk zeg dat ik niet begrijp dat iemand moedwillig zijn paard het grootste gedeelte van zijn leven binnen houdt.
Ik kan nergens bewijs vinden voor het idee dat dat helemaal okay zou zijn.....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:28

Ik steel nog even een quote van iemand uit een ander topic:

Die meiste Pferden stehen zich kaput......
(Uit: Pferde erfolgreich motivieren, door: M. Kramer, 1998)
Dit boek ging 10 jaar gelden al zeer uitgebreid op oa dit thema in.

Ik gun iedereen een paard maar ik gun de paarden nog meer een goed leven. En dat hebben ze imo alleen als ze een aantal uur vrij kunnen bewegen.

Even een qoute uit dit boek:
In ruststand wordt het lichaam alleen door een waakvlam verzorgt. Voorbeeld hiervan is het 'witte' kalfsvlees dat lang zo geliefd was. Dit vlees werd verkregen door extreme bewegingstekorten. Alleen wil de ruiter zijn paard niet als biefstuk op de tafel maar prestatieklaar onder het zadel....... Dus moet men met lichaam de mogelijkheid geven zo aan te passen dat het dit zonder pijn en moeite kan doen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 07:15

Ik ben van mening dat wanneer je een paard koopt, je op dat moment de verantwoordelijkheid op je neemt om voor het dier te zorgen er ervoor te zorgen dat het niets tekort komt.
Ik vind dat wanneer het paard niet de wei op kan, het iets te kort komt en jij als eigenaar dus eigenlijk tekort komt in datgene wat je op je hebt genomen toen je het paard aanschafte.
Dus ik vind idd weidegang ook noodzakelijk. Nou staat mijn pony alleen overdag in de wei, maar dan wel van half 7 tot half 7, zomer en winter. Maar ze vind het ook heerlijk om op stal te staan en daar lekker weg te dromen, dus vind ik het ook niet erg dat ze 's avonds binnen staan.