Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Sjurlieee schreef:Hallo paardenvrienden!
Ik heb goed nieuws. Zojuist met stal 3 gebeld waar ik al bijna een jaar op de lijst sta en er is warempel een stalletje vrijgekomen. Dit is echter een kleine donkere stal. We gaan zo even kijken. Voordeel is wel dat ze dus nu:
- de hele dag op wei kan
- op na het rijden mag ik haar weer op de weide zetten
- in de winter gaan ze ook van 9 tot ca. 4 uur op de wei
- Het is een stal met aan 2 zijden tralies waardoor ze haar soorgenoten kan zien
- Ze kan lekker met haar hoofd uit de stal hangen.
Ik denk dus toch dat ik dit maar doe ondanks de donkere stal. Wellicht komt er over een tijd een betere stal vrij, want zij hebben meerdere stallenblokken. Het is qua afstand ook nog te overbruggen (10 km). Mesten moet ik zelf doen, maar dat vind ik ook helemaal niet erg.
Het lijkt erop dat ik de perfecte stal ga krijgen per 1 juni. Hopelijk ontmoet ik hier een paar leuke stalgenoten om mee te gaan uitrijden. Er zijn ook 2 binnenbakken en een supermooi buitenbak met verlichting. Wat wil ik nog meer...
Ik heb niet zo'n vertrouwen in chronologische afhandeling van wachtlijsten zoals je merkt 
. Tessebes schreef:Als je in de randstad woont heb je idd weinig keus, maar gelukkig staat de dierenbescherming nog niet bij me op de stoep.
Er zijn wel een aantal stallen waar ze naar buiten kunnen, maar dan worden ze in kleine paddockjes geplaatst waar ze alleen maar voor standbeeld oefenen. Weidegang is hier zo goed als onmogelijk tijdens natte periodes. Onze winterwei is nu zo kaal als het maar kan. Van de winter was de bodem zo slecht dat ik mijn pony er niet eens in wilde laten rondbaggeren. Als je niet hier in de randstad woont, dan heb je makkelijk praten.
russel schreef:Mooi! Zo zie je maar. Als je meteen een optie doet op een lichtere stal, komt dat vast wel goed.
Hele dagen op de wei is fijn, maar bij ons al het eerste geval van hoefbevangenheid en onze paarden staan maar 2 uur per dag, aan het eind van de dag. Met die ervaring nu maak ik mij ook zorgen om mijn paard. Het weer zo warm zonder regen is best gevaarlijk, veel fructaan. Met deze wetenschap en ervaring is het toch niet zo erg niet hele dagen op de wei...
Maar TS veel plezier op je nieuwe stal en 10 km raak je heel snel aan gewend.
russel schreef:Wij hebben niets te zeggen over de wei, paard staat in pension...18 uur lang op stal staan ze niet en stil ook niet, ze lopen de rest van de dag op een zandpaddock.
russel schreef:Ja, klopt, maar die paarden worden vast wel elke dag gereden, toch? Ik vind het nl ook erg, bij ons komen er alleen op zondag, paard wordt tot slagroom gereden en daarna de hele week niet.
stefluffmel schreef:sorry maar der staat allen dat ze ook naar anderen stallen heb gekeken maar dat daar ook voor en nadelen aanzaten maar dan kan dta toch ook zijn dat dara een stal bij zit met meer weidengang

Ninx schreef:russel schreef:Mooi! Zo zie je maar. Als je meteen een optie doet op een lichtere stal, komt dat vast wel goed.
Hele dagen op de wei is fijn, maar bij ons al het eerste geval van hoefbevangenheid en onze paarden staan maar 2 uur per dag, aan het eind van de dag. Met die ervaring nu maak ik mij ook zorgen om mijn paard. Het weer zo warm zonder regen is best gevaarlijk, veel fructaan. Met deze wetenschap en ervaring is het toch niet zo erg niet hele dagen op de wei...
Maar TS veel plezier op je nieuwe stal en 10 km raak je heel snel aan gewend.
Paarden gaan wanneer ze weten maar heel weinig tijd te hebben vaak als een idioot staan grazen aan 1 stuk door, en staan vervolgens 18 uur stil.... dat is idd vragen om problemen.
Het is ook de vraag 'hoe rijk' de wei is.... Je kunt de wei ook eerst maaien of er schapen overheen laten gaan voordat je ze erin zet.
En als dat nog niet 'voldoende' zou zijn, wat me sterk lijkt, kun je gebruik maken van een ruime paddock en ruwvoer....
Maar binnen zetten, en een dier wiens systeem werkt bij gratie van beweging stil zetten.... dat is pas echt gevaarlijk.
@ Tessebes: ik hoop dat je je grap over de DB zelf erg grappig vind.... Maar het lijkt mij logisch dat paarden weinig lol hebben van 'kleine paddockjes' waar ze nog steeds niet fatsoenlijk een sprintje kunnen trekken.... zorg dan op z'n minst voor een ruimte paddock. Vandaag waren de paarden buiten weer heerlijk met elkaar aan het spelen, aan het rennen, grazen en heerlijk aan het liggen in de zon. Het is toch stinkmodder dat paarden dat nooit kunnen meemaken omdat de koper van het paard perse een paard wil, en perse in het dichtstbevolkte stuk van NL wil wonen? Mensen willen alles, EN, EN, EN..... Maar soms is het OF, OF, OF... en moet je dus kiezen. Dat besef lijkt echter niet meer van deze tijd te zijn.